Cowon, velge A3 eller S9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cowon, velge A3 eller S9

Heisann

Må ha ny mp3-spiller da min gamle Creative-spiller har tatt kvelden, den vil ikke lade (og det er jo litt ugunstig for en mp3-spiller....)

Etter litt research har jeg endt opp med at jeg skal ha en Cowon-spiller, men hvilken modell jeg skal velge sliter jeg med. Så da spør jeg om noen har noen råd her.

De det står mellom er hovedsakelig S9 (16 GB) og A3 (30 GB) med O2 (16 GB) som en liten outsider.

Det som gjør at jeg sliter med å bestemme meg er at det er fordeler og ulemper med de.

Alder: A3 ca et år gammel, S9 splitter ny

Minne: A3 harddisk, S9 flashminne. Har lest at flashminne er best, men mest hvis man har med spilller på "humpete" aktiviteter som eks. jogging. Jeg jogger sjeldent, sykler heller og da vil den ligge i sekk. A3 har dobbelt så mye minne som S9.

Skjerm: A3 har større skjerm enn S9, 4" mot 3,3". A3 har bedre oppløsning.
    S9 har trykkfølsom skjerm. Kan ikke se at den har noen knapper i det hele tatt (utenom av/på), stemmer dette? Det er jo artig med trykkfølsom skjerm, men samtidig hvis den ikke har noen knapper i det hele tatt blir det fort et lite styr å f.eks bytte sang hvis man er halvveis i søvne eller har spilleren i lomma. A3 har joystick, har ikke alt for gode erfaringer med joystick fra mobiltelefoner, men regner med at dette ikke er et problem.

Batteri: Dette er punktet som kanskje gjør meg mest usikker. S9 har jo adskillig bedre batterilevetid enn A3, iallefall på musikk. 9 timer mot hele 55 timer. På video er forskjellen 7 mot 11. Det er særdeles sjeldent jeg er på farten mer enn 9 timer uten å ha tilgang på lader, samtidig er det deilig å slippe å tenke på å lade opp spilleren alt for ofte.

Størrelse: Enda et punkt der det skiller mye mellom de to spillerne. A3 er relativt stor og tung, nesten 300 gram, mens S9 er relativt liten og lett med sine 77 gram. Spørsmålet er om størrelsen kommer til å gjøre at jeg legger igjen en A3 der jeg hadde tatt med en S9.

Formatstøtte: A3 støtter vel det aller meste, både musikk- og filmformater. S9 er vel litt mer kresen, men støtter en del.

Design: Det minst viktigste punktet, S9 er vel en finere og stilren spiller enn den kanskje litt mer klumpete A3.

Pris: Ikke så viktig, men A3 (2295,- på Komplett.no - Nettbutikk for datautstyr, PC, bærbar PC, TV, foto, video og spill.) er et par hundrelapper billigere enn S9 (2495 på Komplett.no - Nettbutikk for datautstyr, PC, bærbar PC, TV, foto, video og spill.)

Annet: A3 kan det meste, opptaksfunksjonen er jo veldig bra. Kjekt å ta opp programmer som man ikke er avhengig av å se, men synes er bra, f.eks mythbusters. Man kan koble til andre usb-dingser til A3, man kan tømme minnekort på A3, det er veldig kjekt når man er ute på tur (både hvis minnekort(ene) begynner å bli fulle og som backup). Oppløsningen på "video -ut" er bra nok til å koble den til TV.

Det er vel det jeg har funnet ut så langt. De scorer høyt på forskjellige områder. S9 knuser A3 på størrelse og batterilevetid, de er vel relativt like på lyd- og bildekvalitet, mens A3 knuser S9 på formatstøtte og andre finesser. Etter å ha skrevet dette innlegget og etter å ha sett et par reviews på youtube heller jeg faktisk mest mot A3.

Noen som har noen tanker? Noen som har erfaringer med noen av de?

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, ser ut som jeg må bestemme meg selv gitt....

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    har eid en A2 i lang tid, som jeg etterhvert solgte til fordel for iphone(som jeg hadde håpet skulle låte greit nok, men.. nei(dog veldig bra mobil)) Tidligere i dag bestilte jeg meg en S9, kan jo godt komme med litt kommentarer..

Alder: A3 ca et år gammel, S9 splitter ny
    Alderen bør du ikke la være utslagsgivende, en ny spiller kan OFTE være dårligere enn forgjengeren.

Minne: A3 harddisk, S9 flashminne. Har lest at flashminne er best, men mest hvis man har med spilller på "humpete" aktiviteter som eks. jogging. Jeg jogger sjeldent, sykler heller og da vil den ligge i sekk.
    Min A2 bærte jeg i en skulderveske i 4år, den ble nok litt ristet i ny og ne men dette var aldri noe problem. Men harddisken er nok mye av grunnen til variasjonen i batteritid i forhold til S9.
    A3 har dobbelt så mye minne som S9.
    Ja, men det ryktes at en 32GB S9 er underveis. For min del var 16GB nok, da jeg ikke ønsker å ha med meg all musikken min, kun et utvalg av favorittlåter.

Skjerm: A3 har større skjerm enn S9, 4" mot 3,3". A3 har bedre oppløsning.
    S9 har trykkfølsom skjerm. Kan ikke se at den har noen knapper i det hele tatt (utenom av/på), stemmer dette?
    S9 har AMOLED skjerm, A3 har LCD. A3 er nok mer altetende ang videofiler, og vil gi en bedre opplevelse, men AMOLED skjermen omtales som ekstremt bra, og må oppleves sies det i mange reviews rundt omkring.
    Det er jo artig med trykkfølsom skjerm, men samtidig hvis den ikke har noen knapper i det hele tatt blir det fort et lite styr å f.eks bytte sang hvis man er halvveis i søvne eller har spilleren i lomma.
    S9 har knappene oppå spilleren, play/pause og volum(usikker ang. next/prev. men tror S9 også ha fjernkontroll, mener å ha sett det. ta en titt på youtube etter Cowon S9 unboxing eller review, så får du en grei oversikt over knapper etc.
    A3 har joystick, har ikke alt for gode erfaringer med joystick fra mobiltelefoner, men regner med at dette ikke er et problem.
    Denne kan kreve litt tilvenning, da det kan hende man trykker inn denne, og setter på pause når man egentlig ønsker å trykker "opp" for å øke volum. dog holder du skjermen tom for merker når du slipper å ta på den.

Batteri: Dette er punktet som kanskje gjør meg mest usikker. S9 har jo adskillig bedre batterilevetid enn A3, iallefall på musikk. 9 timer mot hele 55 timer. På video er forskjellen 7 mot 11. Det er særdeles sjeldent jeg er på farten mer enn 9 timer uten å ha tilgang på lader, samtidig er det deilig å slippe å tenke på å lade opp spilleren alt for ofte.
    Ja her er S9 overlegen.

Størrelse: Enda et punkt der det skiller mye mellom de to spillerne. A3 er relativt stor og tung, nesten 300 gram, mens S9 er relativt liten og lett med sine 77 gram. Spørsmålet er om størrelsen kommer til å gjøre at jeg legger igjen en A3 der jeg hadde tatt med en S9.
    hovedgrunnen til at jeg selv ikke vurderte A3 i stor grad etter å ha lest litt om S9. vekten gjorde at jeg alltid hadde med meg skulderveske, hvor A2en hadde sitt eget rom. Prøvde å ha den på innerlommen av jakka, men jakka blir faktisk hengende skjevt pga vekten av spilleren.

Formatstøtte: A3 støtter vel det aller meste, både musikk- og filmformater. S9 er vel litt mer kresen, men støtter en del.
    Du trenger ikke støtte for formater du ikke kommer til å bruke. dog er dette veldig praktisk om du skal se mye video, da A3 spiser "alt" mens S9 er svakere på video, og kan trenge konvertering i flere tilfeller.

Annet: A3 kan det meste, opptaksfunksjonen er jo veldig bra. Kjekt å ta opp programmer som man ikke er avhengig av å se, men synes er bra, f.eks mythbusters. Man kan koble til andre usb-dingser til A3, man kan tømme minnekort på A3, det er veldig kjekt når man er ute på tur (både hvis minnekort(ene) begynner å bli fulle og som backup). Oppløsningen på "video -ut" er bra nok til å koble den til TV.
    Ja, fordeler til A3, hvis man utnytter de funksjonene.

Det er vel det jeg har funnet ut så langt. De scorer høyt på forskjellige områder. S9 knuser A3 på størrelse og batterilevetid, de er vel relativt like på lyd- og bildekvalitet, mens A3 knuser S9 på formatstøtte og andre finesser.
    Lyd: S9 er sannsynligvis bedre enn A3, etter hva jeg ser i mange reviews og sammenligninger. S9 har også en nyere/videreutviklet Software for musikk.
    Bildekvalitet: S9 slår A3 her, men bare til man tar med skjermstørrelse i regnestykket.

Mitt tips: Hvis du ofte er på langreiser, m tog/buss/fly, eller på annet vis har mye tid å kverke; kjøp A3.
    Skal spilleren brukes i "nærmiljøet"/til-og-fra-jobb/skole, kommer du egentlig til å bruke den ofte til film? Har du en TV i nærheten er det ingen grunn slik jeg ser det, til å bruke den bærbare spilleren til dette.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for godt svar.

Fornuften sier jo S9 (tar sjeldent kollektivt over lengre avstander) , men lysten sier A3 (grunnet funksjoner.) Usikker på hvor mye jeg kommer til å bruke videodelen, har jo ikke hatt muligheten for video med spilleren jeg har hatt de siste årene.

Ikke så lett dette.....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en a3 og er veldig fornøyd med den. Noen fordeler som ga den pluss i min bok er det faktum at den har usb host funksjon OG kan lese RAW-filer. Dermed kan jeg koble til canon-DSLR'en min og bruke den som bilde-bank når jeg er på ferie. Veldig praktisk.

Eneste ulempene med A3'en som jeg har merket meg med er den litt knotete navigeringen og størrelsen/vekten.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle ha kommet en mellomting mellom de to spillerene, størrelsen og batterilevetiden til S9, og funksjonene til A3.....

Har ikke bestemt meg enda, vanskelig valg, men heller mot A3. Har vel tenkt tanken om at hvis den blir for stor kan jeg heller kjøpe en billig og liten spiller ved siden av.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av run1
    Eneste ulempene med A3'en som jeg har merket meg med er den litt knotete navigeringen og størrelsen/vekten.
    Plukket opp min S9 på posten i går, og må si jeg savner navigeringen i A2en jeg hadde før. Det er lettere å komme til knappene med en S9 i lommen, men menystyringen/navigeringen på A2 likte jeg veldig godt. styrespaken krevde litt tilvenning, men etterhvert syntes jeg spilleren var meget praktisk i bruk.(med unntak av størrelsen.)

Det skulle ha kommet en mellomting mellom de to spillerene, størrelsen og batterilevetiden til S9, og funksjonene til A3.....
    Det blir litt sånn at man ser seg ut et par kandidater, veier fordeler og ulemper, og selvfølgelig ønsker seg det beste fra begge verdener. Men om du i utgangspunktet sto mellom D2 og A3, ville S9 være den perfekte mellomting. (S9 er vel også utviklet for å tilfredsstille alle D2 eller A2 eiere som har ønsket seg en mellomting)

Forøvrig må jeg si at S9 låter helt utrolig bra, og tydelig overgår min tidl. A2 på lydkvalitet.(og ihvertfall iphone) Jeg bruker den med Shure SE530 m/formstøpte propper, men det er ikke sikkert forskjellen er like stor med mindre avslørende Hodetlf/propper. Til videobruk ser jeg ikke den store forskjellen i "opplevelsesnivå" mellom A2 og S9, S9 har bedre skjerm men litt mindre, synes ikke den ene tommen mindre skjerm utgjør spesielt mye, og ser for meg at jeg heller ville valgt å sitte og holde S9 i en time/1,5 fremfor A2 pga vekten.(kan være verdt et forsøk å finne noe som veier ca 300 gram og sitte og holde det en halvtimes tid or å få et inntrykk) Skal nevnes at A3 har høyere oppløsning en A2, og jeg har ikke sett A3 i aksjon.

Edit: S9 er forresten mer knot å finne frem i enn A2 og sikkert A3, touchen er ikke like responsiv som manges referanse, iphone, og de fleste menyvalgene er bare ikoner.
    men S9 har støtte for ID3-tag sortering, det hadde ikke A2, den var avhengig at det var orden i windowsmappene ved overføring for å kunne finne frem til hva man var ute etter. (mappestrukturen blir det samme som mappen man kopierer fra)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Fikk meg akkurat en O2 spiller, og jeg er MEGET fornøyd. Det kommer vel an på hvilke lydformat du bruker. Jeg har iTunes og ALAC, og derfor kjøpte jeg O2. Den er helt genial, spesielt i forhold til iPodene jeg brukte før...ugh. Ser O2 har fått mye kritikk av noen på nettet, men jeg har ingen problemer med den. Firmwaren har jo blitt oppdatert en del ganger nå og...
    Jeg savner gapless playback og fremvisning av "embedded" bilder i m4a-filene mine, men ellers har jeg ingen klager.
    PS: O2 har bedre "basislyd" enn s9, fordi den bruker en bedre lydchip. Dessuten har 02 ikke statisk støy i bakgrunnen som S9 (og ipods etc), så hvis du bruker IEM/canalphones vil jeg anbefale O2.
    Nå har S9 BBE+ og VIVA, men O2 har en mer avansert EQ igjen - så jeg tror forskjellen på SQ effektene ikke er så veldig stor.
    På den andre siden er S9 mindre, men synes at O2 er en veldig grei og portabel sak.

PS: Jeg bruker ikke O2 til video. Ikke glem at A3 er STOR og har mye kortere batterilevetid. O2 er helt genial, og har også SDHC minnebrikke slot, så man kan doble lagringskapasiteten. Det kan du ikke med S9.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel oppdatere tråden med å si at jeg endte på S9, og er strålende fornøyd enn så lenge. Tror jeg valgte rett, spesielt med tanke på størrelse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •