Beste Cowon PMP modell (mht. lydkvalitet)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Beste Cowon PMP modell (mht. lydkvalitet)?

Hei!

Jeg har en iPod Nano, og begynner å bli litt lei av middelmådig lydkvalitet. Jeg er derfor på utkikk etter noe med litt mer varm, fyldig og detaljert lyd (eller noe sånt..).
    Uansett, har hørt mye positivt om Cowon, og deres PMP modeller er også de eneste portable spillerne jeg vet om (ved siden av iPods) som støtter Apple Lossless formatet jeg bruker. Det er imidlertid 4 Cowon PMP modeller:
    COWON O2PMP
    COWON A3
    COWON Q5W
    COWON A2

Jeg synes det er vanskelig å forstå hva som er forskjellen på disse, og hva slags bruk de er beregnet på. Jeg bryr meg ikke om videofunksjoner, jeg trenger kun en portabel lydspiller med best mulig lydkvalitet.
    Har dere noen gode råd? Hvilken modell burde jeg gå for her?

Setter stor pris på gode råd og tips.
    Takker!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cowon A2 kan du stryke fra lista, siden det er forgjengeren til A3.

A3 (60GB og 80GB) og Q5W (80GB) har harddisk, mens O2 (8GB, 16GB og 32GB) har flashminne med mulighet for utvidelse med minnekort.

Lydkvaliteten tror jeg er på topp på alle sammen, mulig de har forskjellig chip, men Cowon pleier å være på toppen uansett.

Q5W har windows operativsystem og har også WiFi med browser.

Dette var iallefall noen forskjeller. Du kan jo også se på forumet iAudiophile.net hvor du vil finne alt mulig om disse modellene.

MP3-spiller - Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no

Men hvorfor ikke se på Cowon D2 med mulighet for minnekort, evnt iAudio 7, som ikke har prioritet på video, men har veldig god batterikapasitet?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erlend31

Jeg bryr meg ikke om videofunksjoner, jeg trenger kun en portabel lydspiller med best mulig lydkvalitet.
    Har dere noen gode råd? Hvilken modell burde jeg gå for her?

Setter stor pris på gode råd og tips.
    Takker!

Cowon S9

32GB er ventet, denne ventes å overgå de øvrige modellene fra Cowon.

Evt. Cowon D2, eller trekstor vibez.

Om du VIL ha en stor PMP, vær opmerksom på dimensjoner og vekt. A2/A3 er vel på 280 gram ca?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Takker for svarene. S9 ser helt genial ut, men støtter selvfølgelig ikke m4a/alac. grrrrr...
    Ser ut til at jeg må kjøpe en av de større modellene for å få alac-support. O2 modellen er vel den nyeste og med minst ekstrafunksjoner. Kan ikke finne ut om selve lydkvaliteten er identisk på alle PMP modellene til Cowon..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja S9 støtter vel kanskje ikke Alac, men disse filene kan konverteres til Flac uten tap av data. dbpoweramp er bra til oppgaven. (Det skal også nevnes at Cowon er flittige med oppdateringer, så man skal ikke se bort fra at det kommer støtte for flere formater over tid.)

Lydkvaliteten er ikke lik på alle cowons modeller, men hvilken som er best er det mange svar på, det er vel en smakssak. S9 har dog den nyeste teknologien, og antas å (ihvertfall på papiret) gi best lyd.

Om du ikke har noe imot en stor spiller, legg merke til at Q5 har digital utgang, og kan brukes med ekstern DA-konverter/amp, som gir enda bedre lyd. (men Q5 er svær fra før, om man ikke skal drasse rundt på en like stor amp)

Mine tips: -hvis du setter lydkvalitet VELDIG høyt: Q5 med f.eks ibasso DAC/AmP.
    Mest video, men også god lyd: A3
    Med lyd som prioritet, og også mest bærbart: S9.
    Alternativ, hvis høyere kapasitetskrav: D2, med minnekort.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for infoen. Jeg endte opp med å bestille O2. Det var den modellen som hadde mest fokus på lyd + alac support, så vidt jeg forstod. Q5 virker altfor komplisert for mitt bruk, dessuten så bruker jeg digital ut på MacBooken til anlegget mitt. iTunes lossless+digital ut=glimrende setup!
    Fant noen diskusjoner på nettet, og det virker som lyden er noe forskjellig. Men så vidt jeg forstod, så står ikke O2 tilbake for andre modeller lydmessig. Det er også en ganske ny modell, så det må jo også være positivt. Tror D2+ og S9 har mer avanserte lydinnstillinger, men de har ikke apple lossless støtte.
    Håper jeg gjorde et riktig valg da..
    Skal nå bli interessant å høre hvordan lydkvaliteten er i forhold til min iPod nano. Regner med at det blir en ganske så merkbar forskjell.. Ellers så har jeg kastet 3000kr ut av vinduet..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erlend31
    Skal nå bli interessant å høre hvordan lydkvaliteten er i forhold til min iPod nano. Regner med at det blir en ganske så merkbar forskjell.. Ellers så har jeg kastet 3000kr ut av vinduet..
    Grattis med ny spiller da
    hvor my forskjell du vil høre kommer mye an på type hodetelefoner/IEMs. Hva bruker du i ørene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, folkens!
    Har brukt O2 spilleren en drøy uke nå, og er kjempefornøyd!
    MYE bedre lyd enn iPodene mine, og spilleren har et bra interface. Savner et par ting, som gapless playback og automatisk fremvisning av mine "embedded" bilder i apple lossless filene mine. Utenom dette, er det en knall spiller. For å si det sånn..kommer aldri til å kjøpe iPod igjen. Dette er noe helt annet..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •