Aurex antistat cd-matte:

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aurex antistat cd-matte:

Kunne ikke finne en tråd omkring dette produktet, så lager min egen:-D

Fikk en slik sak i posten i dag:
    Aurex AV mat
    I korte trekk:
    En matte som legges oppå cd'n i spilleren. Skal på magisk vis gjøre lydbildet varmere, bassen strammere m.m.

Er i utgangspunktet skeptisk og tror slike tweaks som dette er omtrendt like nyttig som å pisse i motvind!!!

Morgendagen vies til en grudig testing av dette produktet.
    For å forhindre placebo-effekten får jeg besøk av noen audiofile kompiser på søndag, hvor det skal blindtestes med fruen som assistent.

Så følg med og store ting kan skje...men mest sannsynligvis ikke...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagen i dag har blitt brukt her på forumet. Taktekkere på besøk dagen lang, så har kun fått testet matten litt i pausen deres. Mye mulig det er placeboen som slår inn. Men jeg synes det er forskjell! Har testet med yndligsplaten min:
    Nils lofgren-acutics live.
    Synes faktisk at det blir mer detaljer i lyden med matten på. Det virker som om diskanten blir litt nedtonet, men stemmene blir klarere likevel, misstenker at endringen enten skjer i hodet mitt eller så endres mellomtonen med matten. Kommer tilbake med mer info. søndag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, det er jo mange "placebo" produkter på markedet, det viktigste er jo at du føler en forbedring..

MVH
    Lars B

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert å kjøpe en slik sak en stund og da jeg ikke kunne finne noe her på forumet kjøpte jeg jeg en for å teste selv.

Finnes mange slike produkter ja, men få som er så rimelige som denne.

Skal som nevnt forsøke å gi den en grundig test, slik at andre forumbrukere slipper å kaste bort penger dersom dette bare er tull og tøys:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Humbug. Fra ende til annen.
    Du får bedre lyd i stereoanlegget ved å skylle hundrelappene ned i do.
    Hvis du mot formodning synes du får bedre lyd av å se pengene hvirvle ned i vannet er det ikke stereoen som har forbedringspotensiale...
    :-)
    Tore

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testet med hodetelefoner/analytisk lytting

Forrige søndag ble delvis spolert da vi skulle starte med å teste matten på bildesiden, men endte opp med å se hele filmen og plutselig var det for sent på kveld til å få testet skikkelig. Får besøk i helgen, så da skal lydsiden testes grundigere.

Har nå sittet med hodetelefoner og hodetelefonforsterkeren og hørt på Nils Lofgren's vindunderlige "Kieth don't go" x10!! Det var langt lettere å merke endring ved bruk av hodetelefoner. Måtte be min samboer om å ta en prøvelytt for å bekrefte at det jeg oppfattet som ending i lydbildet ikke bare var ren placebo(hun visste ikke når matten var på/av). Som nevnt tidligere så blir diskanten litt mer tilbakelent, på den annen side kommer ekkoet når Nils slår på gitaren tydeligere frem. Strengene er lettere å skille fra hverandre og ikke minst det lille gitarriffet hvor han spiller på de tynneste/lyseste strengene er mer behagelig å høre på ved høyt volum.

Lyden føles varmere, samtidig som man oppfatter mer nyanser i f.eks. strengene, men til gjengjeld så forsvinner gåsehud-følelsen når Nils hardt og brutalt setter igang med sin gitaronani! Så vinningen går kanskje opp i spinningen?

Dermed er jeg totalt sett er fortsatt litt usikker på denne tweaken. At det høres annerledes ut, trenger ikke nødvendigvis bety at det høres bedre ut....:twisted:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En flopp!!!??!!

Etter blindtesting var det ingen av mine gjester som hørte forskjell på når matten lå på/av. Men alle kom frem til det samme som jeg har skrevet tidligere når de visste at matten lå på! Så her er det trolig høy placebo-føring og intet annet å spore i mitt oppsett!

Billigere og langt mer effektiv tweak var å stramme festene til bassene og skruene på terminalene som ikke har blitt gjort på årevis. Dette tok 2 min. og gav resultat i en strammere bass.

Matten er nå på vei hjem til min bror som har et langt dyrere og bedre stereooppsett enn det jeg har til disposisjon.
    Så venter på tilbakemelding derfra.

Men for oss med mid-end hjemmekino....bruk pengene på en film/cd i steden

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er den testet i et oppsett bestående av b&w cdm9, unison research secondo og marantz 7001 med kabling fra Audioquest.
    Resultatet ble her skarpere s-lyder, men samtidig litt strammere bass. Men på bildesiden på en siste generasjon dyr CRT-tv fra Phillips(?) ble bakgrunnen sortere UTEN matten på.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Men på bildesiden på en siste generasjon dyr CRT-tv fra Phillips(?) ble bakgrunnen sortere UTEN matten på.
    Da reflekterer matten lys..... En slik matte vil selsvagt ikke påvirke TVn på noen som helst måte.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da reflekterer matten lys..... En slik matte vil selsvagt ikke påvirke TVn på noen som helst måte.
    Matten skal ligge oppå cd/dvd-plater og ettersigende hindre refleksjoner fra laseren og dermed gi et skarpere bilde. Altså påvirke avspillere og ikke fremviser...men resultatet talte for seg. Det ble gråsvart og ikke svart på tv'n, så noe gjorde den jo tydeligvis galt(!)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •