Offisiell tråd: Philips Pronto multifjernkontroller (Nyhet: Sonos module)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 75
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Offisiell tråd: Philips Pronto multifjernkontroller (Nyhet: Sonos module)

Philips Pronto

Har nettopp beveget meg inn i den fantastiske verden av muligheter med Pronto, og oppdaget av disse fjernkontrollene ikke har noe skikkelig tråd. Har derfor laget en der alle fjernkontrollene i Pronto-familien kan diskuteres og brukere kan dele pronto-filer.

-newspic20090126-02-jpg

Så hva er spesielt med Pronto? Først og fremst at det er utviklet for og av de som driver med custom-installasjoner. Det betyr at mulighetene er enorme i forhold til programmering og ikke minst integrering og styring av flere systemer og rom. Ulempen er at en Pronto fjernkontroll overhodet ikke er plug`n`play, noe undertegnede har funnet ut etter å ha brukt minst 10 timer bare på å ta Level 1 kurs online hos Philips, lære meg programvaren skikkelig og sette opp mitt første program for 2 rom. På en annen side - resultatet blir et produkt som er 100% satt opp etter mine behov og ønsker for styring og ikke minst utseendet på menyer/knapper etc. Det er også mulighet for å lage egne script basert på Java, og det åpner for ganske mange muligheter. Eksemplet på dette kan være video-overvåkning med bilde og styring rett fra fjernkontrollen, eller for eksempel integrasjon mot musikksystemer som Squeezebox og Sonos. Under vises et eksempel på et Pronto-produkt, og hvor mange muligheter man har:

RFX9600 advanced serial extender
    -RS232 2-veiskommunikasjon av komponenter og integrasjon mot styrestystemer for lys, ventilasjon og varme
    -12V triggerutganger
    -Rele-utganger
    -Innganger som senser aktivering
    -IR-extendere
    -show01-8-jpg

Enklere enheter er også tilgjengelig for de som kun trenger IR-ekstender.
    -b081024161646-jpg
    Firmware/Software:

Ligger på Philips sine Pronto-sider, men her må man logge seg inn. Mye ligger også på RemoteCentral.com sitt filarkiv.

Tester:

Automated Home - Philips Pronto Professional TSU9600 - Review
    Philips Pronto TSU9600 får ting gjort - Dingz : Dingz Hjemme

Linker:

Royal Philips Electronics - Pronto
    RC Forums: Philips Pronto Professional Forum

Priser:

Pronto TSU9200...........3795,-
    Pronto TSU9300..............i/t
    Pronto TSU9400...........7995,-
    Pronto TSU9600..........11995,-
    Pronto TSU9800..........16995,-

Pronto PCX9200.............995,-
    Pronto RFX9200............1895,-
    Pronto RFX9400............2795,-
    Pronto RFX9600............5495,-

Importør:

Velkommen til Mono AS

-pronto_tsu9400-jpg

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som kjenner til Pronto fikk sikkert med seg at det var et nytt produkt i oversikten over fjernkontroller. Dette er TSU9300, som skal havne mellom TSU9200 (ikke avbildet) og TSU9400. Den skal ha samme mulighetene til å styre extendere slik som TSU9400 (en mulighet TSU9200 ikke har). Pris og leveringsdato er ukjent (?).

-tsu9300_04-png

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet noen timer i dag og laget TV-logoer for alle kanalene til Get. For å gjøre det litt fancy har jeg laget to utgaver, en "released" knapp og en "pushed". Det var litt jobb å finne alle logoer for alle kanalene til Get, men de aller fleste ligger på følgende adresse:

LYNGSAT LOGO - Satellite Broadcast Logos

Har lastet ned 106 kanaler der, men mangler de for Canal+. Noen som vet om en annen nettside som kanskje kan ha noe slikt?

For å tilpasse de til Pronto TSU9600 har jeg konvertert de til 94x59 pixler i Photoshop, og lagret de som PNG. Deretter har jeg laget en tilsvarende knapp som skal fungere som samme knapp, men som trykket inn. Har lagt på en liten effekt på den på sistnevnte. Resultatet ble slikt:

-bbc_lifestyle_r-png
    -bbc_lifestyle_p-png

-discovery_r-png
    -discovery_p-png

Siste operasjon var å laste de inn i Pronto mappen, slik at de dukker opp i galleriet i programvaren.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vi jo hatt tråden: http://avforum.no/forum/av-gadgets/6...ps-pronto.html en stund da, men denne startet jo litt mer 'gjennomført'. Fikk liksom aldri skikkelig gang på den andre.

Jeg har nå hatt min TSU 9400 i snart ett år, og er meget fornøyd.

Hadde vært gøy om alle Pronto eiere kunne lastet opp config'ene sine så vi kunne sniktitte litt på hverandre og kanskje få litt ideer.

Her er min pr. idag:

TSU 9400 Config 'Yellow Planet'
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var fin den Shallow. Ser at du har lagt ned litt arbeid på å få en egen "theme" som gjennspeiler seg på alle menyene.

Så langt jeg ser har du ikke lagt inn noen activities/actions (makro). Er det fordi du vil styre alt manuelt, eller er det fjernet fra config-filen? På min har jeg lagt inn lange makroer som skrur på alt relevant utstyr, skifter til riktig kilde på HDMI matrix, setter opp på riktig lydformat osv. Har ikke testet det enda fordi programmet ikke er ferdig, og jeg fortsatt ikke har kjørt opp en RFX9600 jeg skal bruke, så det blir uhyre spennende å teste det "live".

Geniale produkter dette... 8)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har valgt denne løsningen fordi jeg vil styre alt manuelt. Skrur bare på de komponentene jeg skal bruke, så har heller f.eks alle power knappene samlet og velger de aktuelle. Jeg har ikke fjernet noe fra filen.
    Edit: Er jo bare 2 (avogtil 3) funksjoner som skal velges, hdmi switch + lyd. Ikke sett behovet for makro på det..

Oppgraderte fra en Marantz RC5000, og den brukte jeg litt makroer på da jeg brukte rommet som kjellerstue og tilbrakte all tid der, og hadde betydelig flere komponenter som alle alltid sto på. Nå er det ren kino m/spilling og følgelig skal kun 3 komponenter på til en hver tid. (Prosessor/Prosjektor og kilde)

Har ingen tv signaler ned i kino heller, så har valgt å bruke channel up/down til page up/down, og det er jeg meget fornøyd meg. Største mangelen på RC5000 var det trege side skiftet, her er det lynraskt.

Jeg har faktisk 1 makro da på 7.1 analog lyd bluray trenger jeg en input på C2'en som har +10db på .1 kanalen, så derfor velger jeg først BR 5.1, også 7.1 analog input (når en velger 7.1 analog på C2 så beholdes input volum settings fra foregående valgte kilde)

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Var fin den Shallow. Ser at du har lagt ned litt arbeid på å få en egen "theme" som gjennspeiler seg på alle menyene.
    Jeg satte ganske raskt opp et meget simpelt oppsett med bare standard knapper og bakgrunner slik at jeg kunne begynne å bruke kontrollen, men etterpå ble det endel timer på photoshop og prontoedit for å lage noe jeg var skikkelig fornøyd med.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom igjen Pronto eiere.. Last opp config'er så vi får se hvordan dere har satt opp/fått satt opp kontrollene.
    Er meget interessert i f.eks Stapedius sitt oppsett da han har fått Prontoen programmert av installatør.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen flere Prontoeiere ??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å customlage menyer til komponentene. Har laget en egen Meridian meny for min prosessor, som blir noe allà dette:

-pronto-jpg

Hentet grafikk fra hjemmesiden til Meridian som jeg har laget bakgrunn av, så har jeg laget 3 sider for å få plass til de nødvendige knappene. Skal lage tilsvarende sider for de andre komponentene også, samt hjemmesidene - men ser allerede nå at dette er litt tidkrevende. :-D

Skal også programmere inn RS232 kommandoer på knappene, slik at jeg kan koble til prosessoren via seriel-kabel fremfor å måtte bruke IR.

Men er det jeg er ikke helt fornøyd med resultatet på bildet ovenfor. Jeg har sett flere som fjerner de grå/blå feltene over/under for å få enda mer effektiv bildeflate. Hvordan gjør jeg det? Ser du har laget en varient med ditt design Shallow (ser ut som du har fjernet feltet i toppen helt?)......

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det jeg er ikke helt fornøyd med resultatet på bildet ovenfor. Jeg har sett flere som fjerner de grå/blå feltene over/under for å få enda mer effektiv bildeflate. Hvordan gjør jeg det? Ser du har laget en varient med ditt design Shallow (ser ut som du har fjernet feltet i toppen helt?)......
    De ligger under System - System Page

Tror ikke jeg har fjernet dem, men den er helt mørk grå som bakgrunnen
    De som ligger nederst i skjermen skal/bør jo korrespondere med hardbuttons, og være bakgrunn for disse, label/tekst lager du under 'Device properties'.

Den layout som du lager her blir lik for alle andre menyer. her kan du endre/fjerne det du vil, flytte/fjerne klokken etc.

En nybegynner feil jeg gjorde var å legge bakgrunnsbilde på alle page'ene på alle enhetene, når det holder å legge bakgrunnsbilde (som skal gjelde for alle eller flertallet av skjermene) på system page.

Edit: Dersom du så vil ha et annet bakgrunnsbilde på noen av skjermene, feks. meridian bakgrunn på bare prosessor enhet, så vil dette bilde overstyre/legges foran system page bakgrunnen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du det til HåkonN ?

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er forholdsvis dyre
    17K for en fjernkontroll er litt over mitt budsjett

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er tsu9600 og rfx9400 bestilt. Gleder meg veldig til å programmere denne. Bytter fra en nevo s70 da denne ble veldig varm ved bruk av WiFi, og batteriet lett gikk tomt på få timer.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lastet ned 106 kanaler der, men mangler de for Canal+. Noen som vet om en annen nettside som kanskje kan ha noe slikt?
    Om du ikke har funnet de ennå, kan du jo klippe dem ut fra kanaloversikten til Altibox

De fleste er i vektorgrafikk

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    De ligger under System - System Page

Tror ikke jeg har fjernet dem, men den er helt mørk grå som bakgrunnen
    De som ligger nederst i skjermen skal/bør jo korrespondere med hardbuttons, og være bakgrunn for disse, label/tekst lager du under 'Device properties'.

Den layout som du lager her blir lik for alle andre menyer. her kan du endre/fjerne det du vil, flytte/fjerne klokken etc.

En nybegynner feil jeg gjorde var å legge bakgrunnsbilde på alle page'ene på alle enhetene, når det holder å legge bakgrunnsbilde (som skal gjelde for alle eller flertallet av skjermene) på system page.

Edit: Dersom du så vil ha et annet bakgrunnsbilde på noen av skjermene, feks. meridian bakgrunn på bare prosessor enhet, så vil dette bilde overstyre/legges foran system page bakgrunnen.
    Jo, takk. Jeg fikk det vel sånn delvis til. Selv om jeg fjerner den, blir det litt forskjell på feltet på toppen, akkurat som den vet at det egentlig skal være noe der oppe. Det blir på en måte et slags filter over bakgrunnsbildet. Må nok bare prøve meg litt mer frem.

Feltet i bunn får jeg ikke fjernet i det hele tatt. Mulig jeg kan prøve å legge noe over, men som du sier så må det jo korrespondere med hardbuttons.

frippsi: Takk for tips. Skal hente de ut derfra.

Nex Den du snakker om er toppmodellen med relativt stor skjerm. Hele fjernkontrollen er veldig stor, og overhodet ikke nødvendig - samme funksjoner/muligheter på TSU9400 og TSU9600. Fortsatt dyrt, men 18k trenger det ikke koste for en Pronto.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pronto og nettverk

Har hatt litt problemer med å få min kjære Pronto på nett. Så for andre som skulle komme borti det samme, her er et par tips.

WPA eller WEP
    Per i dag støttes ikke WPA kryptering på WLAN, kun WEP. Ergo må Pronto ha tilgang på enten et åpent nett, WEP 64-bit eller WEP 128-bit.

Mixed 802.11
    Flere rapporterer om problemer når routeren står satt opp til å kjøre 802.11 mixed network. Løsningen er å sette routeren til 802.11G only.

Ulempene her er selvsagt at en går glipp av den langt raskere 802.11N standarden på nettverket sitt, samt at WEP er en langt dårligere krypteringstandard enn WPA. Dette er ikke bra, men det ryktes at WPA skal komme i neste firmware-oppgradering.

Et alternativ er å kjøpe en egen router eller WAP og skille av Pronto systemet fra resten av nettverket, men det er ingen optimalt. Selv bruker jeg kablet nettverk over hele leiligheten, så jeg klarer meg med 802.11G. Får satse på at WEP holder fortet til Philips får fingeren ut. Kunne ha satt den på en egen WAP, men vurderer å integrere noen Pronto-script (les: Widgets), og må en nesten være tilknyttet internet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, takk. Jeg fikk det vel sånn delvis til. Selv om jeg fjerner den, blir det litt forskjell på feltet på toppen, akkurat som den vet at det egentlig skal være noe der oppe. Det blir på en måte et slags filter over bakgrunnsbildet. Må nok bare prøve meg litt mer frem.

Feltet i bunn får jeg ikke fjernet i det hele tatt. Mulig jeg kan prøve å legge noe over, men som du sier så må det jo korrespondere med hardbuttons.
    Jeg greier å fjerne absolutt alt. Det ligger kanskje 2-3 forskjellige ting oppå hverandre, bare prøv å velg det området igjen og trykk 'delete'.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett flere som fjerner de grå/blå feltene over/under for å få enda mer effektiv bildeflate. Hvordan gjør jeg det?
    Har du prøvd å markere på bakgrunnsbilde å velge "bring to front"?
    Så vidt jeg husker så fikk jeg til å legge bakgrunnsbilde inn over hele skjermen på "systemsiden".
    Men får ikke til å sjekke om det stemmer da pcen med alle programmene er inne til rep.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen av disse fjernkontrollene integreres med Moeller X-comfort?
    Tenke for styring av perisenner og lys.... Og om mulig også varme :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrodeT
    Har du prøvd å markere på bakgrunnsbilde å velge "bring to front"?
    Så vidt jeg husker så fikk jeg til å legge bakgrunnsbilde inn over hele skjermen på "systemsiden".
    Men får ikke til å sjekke om det stemmer da pcen med alle programmene er inne til rep.
    Har fått tilbake Pcen. Jeg bruker PEP2, måtte inn på "systempage" for å fjerne alt i toppen av skjermen. For å fjerne "firmbuttons" i nedre del gikk jeg inn på "system properties", markerte knappen og trykte delete. Eller man kan sette X/Y til 0.
    Å da ble det noe slik
    Vedlegg 47742

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •