Styre mange enheter fra et annet "rom"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Styre mange enheter fra et annet "rom"?

Skyt meg eller legg tråden en annen plass om jeg treffer feil her.

Jeg bygger for tiden leilighet til meg selv og jeg har flere planer.

Den ene er at jeg vil bygge inn et stort skap i stua på høyre vegg sett mot front av rommet. Inni her vil jeg da plassere alle dupedittene fra forsterker til spillere og data. Dette er fastbestemt så ikke vits å komme med andre løsninger om den biten :twisted:

Så det jeg lurer på er hvordan jeg skal klare og styre alle disse enhetene fra sofaen? Da disse ikke vil stå og peke direkte på deg/meg.

Finnes det en boks som kan videreformidle signalene? at jeg f.eks plasserer en mottaker under tven i front som jeg sikter på som igjen sender signalene til siden og rett inn i skapet mot alt utstyret?

Alle ider om løsninger mottas med stor takk da jeg nå har kommet frem til dette "dilemmaet"

En slik Harmony One er en kontroll jeg ser på som en felles kontroll som jeg vil bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen ide over hvordan noe slik kan fungere, eller løsninger på dette?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes mange løsninger. Hva som passer deg avhenger av utstyret du skal styre, ir eller rf, og ikke minst preferanser.
    For å komme med et forslag; hva med en slik? Mottakeren plasseres innen rekkevidde for fjernkontrollen, mens ir-ekstendere plasseres i skapet for videreformidling av signalet. Eksisterer også tilsvarende løsninger fra andre produsenter.

Eller hva med en ir/rf-emitter til pc, ev kombinert med wifi-styring? Kan være mer komplisert, men potensialet er stort
    Mange muligheter, men avhenger jo litt av behov og utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg vil skal styres er:

- Forsterker
    - BluRay spilleren
    - PC (Imon system)
    - Dreambox

plus eventuelt flere. Disse vil som sagt ikke ligge direkte innen synsfeltet fra "sofakroken".

Men med en slik boks fra Logitech der. Hvor plasseres den? Må den boksen se alt utstyret? Avstand fra utstyret? Skal den også være synlig for fjernkontrollen? Rett og slett hvordan fungerer denne boksen?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

vi har ivertfal en TV (B&O).
    Og vi har en kabel fra TV-en til en biteliten sender som er tapet foran motakeren på tuneren.

Dermed kan vi skifte TV kansl osv på random tuneren med B&O kontrollen.

Er sikkert noe slik armony® RF Wireless Extender er

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boksen må være innenfor syn/rekkevidde til fjernkontrollen. Henge på veggen ved skapet f.eks. Deretter strekker du kabel med IR-øyne inn i skapet som skal videreformidle signalene boksen mottar fra fjernkontrollen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Finnes mange løsninger. Hva som passer deg avhenger av utstyret du skal styre, ir eller rf, og ikke minst preferanser.
    For å komme med et forslag; hva med en slik? Mottakeren plasseres innen rekkevidde for fjernkontrollen, mens ir-ekstendere plasseres i skapet for videreformidling av signalet. Eksisterer også tilsvarende løsninger fra andre produsenter.

Eller hva med en ir/rf-emitter til pc, ev kombinert med wifi-styring? Kan være mer komplisert, men potensialet er stort
    Mange muligheter, men avhenger jo litt av behov og utstyr.
    Vil denne bare fungere med logitech-produkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok så den Logitech boksen må være innenfor rekkevidde/syn til fjernkontrollen. Deretter kabler fra denne med IR øyne. Er dette noe standard kabler som en får kjøpt hvor en vil eller er dette noe en lager på mål selv? Har laget røyr i veggen til alt sammen så er bare og trekke kabler. Men hvilke kabler er dette? Følger disse med denne Logitech boksen? Kan en ha flere kabler på denne boksen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp

Jeg bruker denne klumpen sammen med universalfjernkontrollen harmony 895. Da fungerer det slik at fjernkontrollen sender ut RF signaler som går rett gjennom veggen og inn i boden min. Der står klumpen og tar i mot RF. Deretter sender den ut IR i en relativt rundstrålende sone. Hvis noen komponenter ikke blir truffet av utsendelsen kan du plugge inntil fire kabler (følger med) med hver sine to små "øyne" som limes rett over IR-inngangen til aktuell komponent.

Slik endte get-boksen, forsterkeren, playstation (med ir til bt oversettesle) og en hdmi-switch i boden med fire 32mm rør frem til tv og høyttalere. WAFen ble oppjustert flere dekader

Jeg er usikker på hvordan denne klumpen vil fungere med andre fjernkontroller, om du kan bruke en i hver ende, og dermed sende fra fjernkontroll til klump via IR, til ny klump via RF som igjen distribuerer IR. Kan uansett anbefale harmony universalfjernkontroll.

Hvis du vil bruke dine egne fjernkontroller finnes det langt billigere løsninger: EBAY

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av demo
    Hepp

Jeg bruker denne klumpen sammen med universalfjernkontrollen harmony 895. Da fungerer det slik at fjernkontrollen sender ut RF signaler som går rett gjennom veggen og inn i boden min. Der står klumpen og tar i mot RF. Deretter sender den ut IR i en relativt rundstrålende sone. Hvis noen komponenter ikke blir truffet av utsendelsen kan du plugge inntil fire kabler (følger med) med hver sine to små "øyne" som limes rett over IR-inngangen til aktuell komponent.

Slik endte get-boksen, forsterkeren, playstation (med ir til bt oversettesle) og en hdmi-switch i boden med fire 32mm rør frem til tv og høyttalere. WAFen ble oppjustert flere dekader

Jeg er usikker på hvordan denne klumpen vil fungere med andre fjernkontroller, om du kan bruke en i hver ende, og dermed sende fra fjernkontroll til klump via IR, til ny klump via RF som igjen distribuerer IR. Kan uansett anbefale harmony universalfjernkontroll.

Hvis du vil bruke dine egne fjernkontroller finnes det langt billigere løsninger: EBAY

Ok da skjønner jeg noe mere. Så det medfølger altså 4 kabler med 2 IR øyne på hver. Altså opptill 8 produkter med kabel da (noe som er plenty nok!) I tillegg til at selve boksen også kan sende ir signaler.

Men RF signaler er dette en form for radio signal da eller som kan gå igjennom normale vegger? Og må en peke mot området denne boksen blir plassert eller er det bare å trykke i vei uansett hvor du peker?

Newcomer runesand sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en slik løsning med 895, og er godt fornøyd.
    RF-signaler går fint gjennom noen vegger, og du trenger ikke å rette det i retning av skapet.

Det er veldig kjekt å kunne styre lyden på stereoen på stua fra kjøkkenet f.eks.

Det som er litt irriterende med opplegget er at hvis du ønsker å forandre på oppsettet på fjernkontrollen så må du også plugge inn extenderen så den mottar oppdateringer. Husk derfor å plassere den slik at du får plugget inn PC/laptop til den på en eller annen måte...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runesand
    Jeg har også en slik løsning med 895, og er godt fornøyd.
    RF-signaler går fint gjennom noen vegger, og du trenger ikke å rette det i retning av skapet.

Det er veldig kjekt å kunne styre lyden på stereoen på stua fra kjøkkenet f.eks.

Det som er litt irriterende med opplegget er at hvis du ønsker å forandre på oppsettet på fjernkontrollen så må du også plugge inn extenderen så den mottar oppdateringer. Husk derfor å plassere den slik at du får plugget inn PC/laptop til den på en eller annen måte...
    Den kobles til med en USB til Mini USB? Om jeg har denne inni skapet sammen med resten så kan jeg i grunn bare koble en slik kabel rett i pcen som også skal stå inni skapet

veldigt flott og få litt informasjon om hvordan dette fungerer! Det gjør at jeg har en mindre ting å bekymre meg for Takker alle sammen for svar!

Newcomer runesand sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av U5tabil
    Den kobles til med en USB til Mini USB? Om jeg har denne inni skapet sammen med resten så kan jeg i grunn bare koble en slik kabel rett i pcen som også skal stå inni skapet
    Det stemmer, og det er også måten å oppdatere selve fjernkontrollen på, så du må ha en måte å bytte kabel på. Begge kan ikke være tilkoblet samtidig når du oppdaterer.
    Det står også i instruksene at du må koble ut strømmen på extenderen når den oppdateres...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg alle PC'ene mine på serverrommet, med skjult kabelanlegg til forsterker (inni tv-møbelet) og TV i stua.

Bruker en liten ASUS eeepc s101 (minilaptop) på trådløsnettet til å styre PC'ene med ulike softwareløsninger (X forwarding via SSH / synergy).

Slik kan jeg spille av musikk i stua, sette på film på TV'en eller bruke laptop-tastaturet (evt. koble til usb tastatur og mus) for å surfe eller starte film på TV'en uten å reise meg. Siden jeg har trukket kabel gjennom to andre rom har jeg splittet der jeg vil ha høytalere, så jeg kan spille musikk i hele leiligheten.

Antageligvis ikke helt hva du er ute etter, men jeg synes det er en finurlig løsning og det viser at mulighetene er mange. Forutsatt at du har det meste av mediene dine tilgjengelig digitalt.

Jeg forsøkte først med en trådløs lyd/bilde/fjernkontroll relé fra clas ohlson, denne er helt idiotisk da den ligger midt i 2.4ghz båndet og forstyrret, samt ble forstyrret av 802.11b/g ("trådløst nett"). Definitivt ikke noe for tettbebygde strøk, men nå har jeg hvertfall en jammer..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •