Portabel "ekte HIFI spiller"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Portabel "ekte HIFI spiller"?

Hei,

eg er på jakt etter en portabel "mp3-spiller" som kan ta heile .flac-samlinga på over 120GB, har lang batteritid (gjerne 50timer) og kan levere virkelig høykvalitetssignal til en forsterker.
    Har alltid vore en trofast Cowon-kunde, heilt sidan Iaudio X5 kom på markedet. Men største tilgjengelige kapasitet fra Cowon i dag er 80GB. Største kapasitet om eg vil ha 50timer batteri er Iaudio D2, som gir 48GB (16+32).
    Eg har sett på Archos 5, som har 250GB disk, og kan leveres med dokking med SPDIF og HDMI tilkobling. Denne har liten batterikapasitet, og eg har ikkje lest troverdige uttalelser om lydkvaliteten. Kanskje signalet ut i SPDIF og HDMI er bra. Eg veit ikkje.
    Om nokon tilgjengelige spillere kan spille av multikanal flac er eg heller ikkje sikker på.
    Har nokon sett noko som kan passe for meg?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du enten må betale veldig mye eller lete veldig lenge - eller begge deler.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En alternativ løsning må da være en stor nok ipod, kombinert med en line-out kabel og en dac/amp av typen portabel.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erlendhagen
    Hei,

eg er på jakt etter en portabel "mp3-spiller" som kan ta heile .flac-samlinga på over 120GB, har lang batteritid (gjerne 50timer) og kan levere virkelig høykvalitetssignal til en forsterker.
    Har alltid vore en trofast Cowon-kunde, heilt sidan Iaudio X5 kom på markedet. Men største tilgjengelige kapasitet fra Cowon i dag er 80GB. Største kapasitet om eg vil ha 50timer batteri er Iaudio D2, som gir 48GB (16+32).
    Eg har sett på Archos 5, som har 250GB disk, og kan leveres med dokking med SPDIF og HDMI tilkobling. Denne har liten batterikapasitet, og eg har ikkje lest troverdige uttalelser om lydkvaliteten. Kanskje signalet ut i SPDIF og HDMI er bra. Eg veit ikkje.
    Om nokon tilgjengelige spillere kan spille av multikanal flac er eg heller ikkje sikker på.
    Har nokon sett noko som kan passe for meg?

Jeg antar grunen til at du ønsker dette, er å ha med all musikk også ut av huset, og bare plugge spilleren i en dock når du er hjemme, og bruke stereoen? Har tenkt i de samme baner selv.
    Ikke mye å velge i med de kravene.. Tror du må gå på kompromiss med minst ett kriterie. F.eks. hvis tar du jobben med å konvertere alle flac filer til Wav, er det flere spillere som kan brukes, da det er meget få som støtter flac(stort sett cowon).
    Høykvalitets-signal betyr i praksis s/pdif(analogt signal ut fra Cowon er ikke bra til hifi!), altså digitalt ut til ekstern eller intern DAC>forsterker. Spdif er det enda færre spillere som har enn antallet med flac-støtte. Jeg kommer på Cowon Q5, Archos 605 og Archos 5/7. Archos kun via dock, men Archos har ikke flac.(men god plass, og bra oppgitt batteri på ca 39 timer audio(Archos 7), høyere enn dette har jeg bare sett Cowon D2, men denne er en enklere spiller, og bruker dermed mindre strøm.)

Grunn til at jeg selv har valgt Cowon over Archos er du inne på, nemlig at Cowon har bedre tilbakemeldinger på lydkvalitet fra jackutgang.

Vil du omgå å være "låst" til Cowon p.g.a. lydkvaliteten fins det portable DACer, men da må du velge en spiller med spdif ut, og lade batteri til DAcen i tillegg til spilleren. (Om du i det hele tatt finner en som er oppladbar.)

Hvilke hodetelefoner/IEMs bruker du forresten?
    Hvordan bruker du X5en til daglig? bærer du den i lommen eller har du alltid med bag (som meg med Cowon A2) som gjør at du tåler en fysisk større spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

eg brukar min X5 som "carry it all" i den grad eg får plass på den. Ville gjerne hatt bare flac på den, for å unngå mange formater på PC-en, men bruker mest ogg i dag av plasshensyn. (All musikk eg har ligg i dag som både flac og ogg på PC-en)
    Eg spelar av musikken på mitt stereoanlegg heime, samt på ministereo på jobb. (Alminnelig analog minijack utgang) samt i bilen via line-in på bilstereoen)
    Som hodetelefoner bruker eg:
    -Ørepluggane som fulgte med X5, (som er vesentlig bedre enn dei som fulgte med kona sin D2)
    -Koss Porta Pro
    -Ett stort headset eg ikkje hugsar navnet på. Det er relativt tungdreve, men X5 klarer å kjøre det skikkelig bra.

Eg har egentlig lagt alle CD-platene mine i ei kasse på loftet, og ønsker å bre forholde meg til en portable spiller.
    Ønsker ikkje å bære med meg en portabel hodetelefonforsterker. X5 er i utgangspunktet glimrande, men mangler diskplass.

Eg har lest en del, og funne en kandidat for harddiskbytte på Q5, en 160GB samsungdisk. Kanskje denne på en 40GB Q5W ville vere et bra alternativ, men då er eg uten garanti. Archos 7 med stor disk og 39timer audio høyrest bra ut, men eg har ikkje høyrt nokon skryte av lydkvaliteten enno. (Eg viile helst slippe å legge ut så mykje pengar for en diger skjerm eg ikkje har nytte av heller)

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X5 har vel USB host?
    Kunne det kanskje være en mulighet å plugge en USB Host Cable White for COWON A3 / A2 & iAUDIO X5 / X5L
    i spilleren din, og en portabel harddisk i andre enden? disse fins jo i miniformat, og kan drives via usb...

eneste spørsmålet er vel om det vil fungere med grei hastighet, og om hvor mye mer strøm det vil trekke.

Er jo flere spillere som har usb host, men jeg tror X5 har usb 1.1.
    usb 2.0 er å foretrekke.

skal se om det går greit med A2 og WD passport via usb mini>usb mini kabel...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •