Canon 5D MkII - 21MP kamera med videoopptak i full HD (1080p) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 96
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    MÅ bare legge inn et siste bilde, som faktisk var det aller første jeg tok...

Ren automatikk - på alle vis. 6400 ISO.
    1/664-sekund, blender 11,3.

Se nøye på den gjengivelsen av elementer som står plassert på en hvit lysboks!

Originalen finner du her: • http://www.kringlyd.no/images/Canon-...I/_MG_8815.JPG (5,93MB)

DETTE er virkelig noe å glede seg til! :shock: :-o :-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ok - her er det samme bildet med uttrekk i 100% visning:

Og HUSK - dette er altså hele 6400 ISO... JESUS! :-o

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en ren sammenlikning; her er Nikon D700 med 24-70mm.

Opptakene er gjort på 70mm brennvidde.

Første bilde: 200 ISO, 1/160s og f6,3:

Andre bilde: 6400 ISO, 1/1250s og f18,0:

Hva synes folket om korn på 6400 ISO for disse kameraene?

Selv synes jeg at Canon bedre makter å gjengi kontraster (også mørkere sort) med en større renhet enn Nikon.
    Begge kameraene har fullformatbrikker, men Nikon har 12,1MP mot Canons 21,1MP. Dette skal dog ikke ha noe å si for kornstruktur ved 100%. Når det er sagt; med Canons overlegne antall piksler er det enda mer som taler for at Canon trekker det lengste strået.

Nikon D3 har samme brikke som D700, og kan således trekkes inn i sammenlikningen.

For ordens skyld; her er Canon-opptaket på 6400 ISO:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Google er din venn.. ;-)

--

Ser ut til å være / bli et fantastisk kamera da! Synd at slike perler skal være så forbasket dyre! :evil:
    Google anser jeg også som min "venn", men har ikke helt fått klarhet i hvordan det frdrk lurte på blir prinsippiellt løst i dette 5D MarkII kameraet.

Har du funnnet noen gode linker som forklarer dette?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som Canon har valgt å kjøre en del noise reduction internt i kamera på høy-ISO bilder. Noen mulighet til å skru dette helt av/evn. justere det i trinn?

Morsomt med kamera som nesten ikke trenger blitz. Knipset masse bilder med min Nikon D3 på Madame Tussauds i New York. Forholdene var mørke og dystre, men med en noenlunde stødig hånd, F2.8 objektiv og ISO på rundt 4000-6400 ble det utrolig bra bilder. Andre fløy rundt med blitz, som selvfølgelig ødelegger mye av stemningen i bildene. Definitivt en ny måte å fotografere på under vanskelige forhold.... En annen fordel er i kirker etc. der det kanskje ikke er ønskelig med sterke blitzlys.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for meg fremstår også skarpheten i D700-opptaket på 6400 ISO som mer korrekt og troverdig.
    Imidlertid er opptaket til Canon utrolig bra.

Jeg vil jo anta at Canons interne støybehandling kan deaktiveres?

En ny sammenlikning senere i høst/vinter er opplagt på sin plass! :-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Selv synes jeg at Canon bedre makter å gjengi kontraster (også mørkere sort) med en større renhet enn Nikon.
    Begge kameraene har fullformatbrikker, men Nikon har 12,1MP mot Canons 21,1MP. Dette skal dog ikke ha noe å si for kornstruktur ved 100%. Når det er sagt; med Canons overlegne antall piksler er det enda mer som taler for at Canon trekker det lengste strået.

Nikon D3 har samme brikke som D700, og kan således trekkes inn i sammenlikningen.
    Det er vanskelig å gjøre en direkte sammenligning uten at det skjer under kontrollerte og like forhold. På for eksempel D3 er det så mange menyer og justeringer ift. bilde at en kan lett rote seg bort. Antar at det samme gjelder for nye 5D.

Når det gjelder testing av kamera, så kan en for eksempel ta dynamikk i bilde. Et svenskt blad sammenlignet D3 mot den nesten dobbelt så dyre toppmodellen til Canon 1Ds. Det ble tatt bilder i en kirke med samme innstillinger, og forutsetninger. Et vindu skjult i mørket ble "hentet frem" i det digitale mørkerom. 1Ds dro også frem en masse støy, mens på D3 var det rent og fullt av detaljer. Uten denne redigeringen var begge bildene helt støyfrie, og praktisk talt umulige å skille fra hverandre. For folk flest er dette kun ubetydlige detaljer, for gruppen disse kameraene vanligvis selges til kan det være viktig.

En annen ting er helt banale ting som hvilket format bildet er blitt tatt i, og hvilket program det ble evn. konvertert i. Noen kamera får også gode resultat i JPEG, andre bør helst ta bildene sine utelukkende i RAW.

Poenget her er at noe direkte sammenligning mellom random bilder funnet på nettet gjør det praktisk talt klin umulig å få noe godt inntrykk av et avansert kamera`s potensiale (i rette hender).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Noen kamera får også gode resultat i JPEG, andre bør helst ta bildene sine utelukkende i RAW.
    Ja. For Canon sin del ble bildene tatt og lagret i både JPG og RAW simultant. Jeg lar Atle sammenlikne de to versjonene, dersom han har tid. De ligger begge lenket opp, så hvem som helst kan egentlig sjekke... :-)

Nikons bilder ble for øvrig tatt og lagret som TIF.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for meg fremstår også skarpheten i D700-opptaket på 6400 ISO som mer korrekt og troverdig. Imidlertid er opptaket til Canon utrolig bra.
    Definitivt. De måtte jo svare på Nikons lansering.

Jeg liker ideen om HD opptak. Burde jo bli filmfølelse med skikkelig dybeskarphet. Har du testet dette?

Det er vel en egen brikke for LiveView. Kanskje det er denne som brukes for video-opptak? Evn. så må det være at speilet snus og hovedbrikke brukes.

Jeg vil jo anta at Canons interne støybehandling kan deaktiveres?

En ny sammenlikning senere i høst/vinter er opplagt på sin plass! :-)
    Tja, si det. Det er ingen selvfølge, men dette er jo bare snakk om firmware oppdatering om det er ønskelig for produsent å legge til på et senere tidspunkt.

I de fleste tilfeller er litt ekstra "smoothing" vel neppe noe problem. Det er jo ikke før i disse digitaltider vi har begynt å zoome inn på bildene i den grad at vi faktisk klarer å vurdere utformingen på mygglort.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble testet ut, ja. Det lille vi fikk til fungerte meget bra, men verken blender eller skarphet kunne justeres under opptak. Dette var en bug med denne pre-release-kameraet. Derfor ble ikke dette noe tema for videre behandling nå.

Imidlertid var det über-rent og (som du sier) ble inntrykket av dybde og skarphet i opptaket meget opplagt. Virkelig et pluss med dette kameraet, ja!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra tråd, RoKo.

Tråden er forresten et glimrende eksempel på at vi trenger en egen foto-kategori herinne. Det er etterspurt før og nå har man mulighten til å gjøre noe med det.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer ikke inn på noen av raw-bildene RoKo.

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var identisk sensor som 1Ds Mark III, men det er faktisk en forbedret sensor.

This new sensor is said to be based on that of the EOS-1Ds Mark III (indeed it has exactly the same pixel count) but has several small changes, the hint being that it's actually slightly better.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg kommer ikke inn på noen av raw-bildene RoKo.
    Neida, dette duste-Internet-Explorer osv. skjønner jo ikke hva den skal gjøre med en CR2-fil, selv om man velger å laste fila ned.

Jeg har derfor endret filnavnet til "CR2.doc". Etter nedlasting kan du fjerne ".doc".

Makan!!!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er dum, men .doc-endelsen lar seg ikke gjøre om. Photoshop nekter å lese fila samme hva jeg gjør. Kan du pakke inn svineriet?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utforsker må du sette valget til at filendelser IKKE skal skjules... ;-)
    Deretter kan du fjerne ".doc".

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så var det dette med antall bilder i serie da...

Med største JPG + RAW (altså omlag 6,5MB + 30MB) smalt det på med i underkant av 7 bilder før jeg tok igjen kameraets cache.

Med KUN JPG i største utgave gikk det 7-8 bilder før det samme skjedde. Mon tro hvorfor? Jeg konkluderer med at det kan være at kameraet lager RAW-filene raskt (UDMA) men at det uansett trengs en viss tid til konvertering av JPG-filene?

Skyt meg gjerne dersom jeg har feil - dette er bare ren gjetning fra min side... ;-)

Jeg benyttet et SanDisk 8GB Ducati Edition CF-kort. Dette har en lese/skrive-hastighet på 45MB/s. Tilsvarer hastighet på 300x (som enkelte andre produsenter opererer med). Kortet er selvsagt av UDMA-type. Dette er også det raskeste kortet på markedet pr. i dag.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg gjort om filtypen, men desverre ser det ikke ut til at den støttes. Verken av PS2 eller Lightroom ...

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Da fikk jeg gjort om filtypen, men desverre ser det ikke ut til at den støttes. Verken av PS2 eller Lightroom ...
    Hmm, merkelig, fikk de heller ikke opp i en oppdatert PS3 og Elements5.0

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så får vi bare håpe vi snart får en D3x, 12.1mpixler er ikke nok for enkelte, og dette kan bli utslagsgivende for valg av system.

Er veldig imponert over Canon sine svar (50D / 5DmkII) på Nikons utspill (D3/D700/D300), dette lover godt for konkurransen fremover.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •