Produsenter/utviklere av tekniske dupeditter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Produsenter/utviklere av tekniske dupeditter

Jeg har et produkt som er på ide-stadiet og lurer på om det er noen som kan foreslå utviklere/produsenter som kan realisere mitt produkt. Dette er små-elektronikk som baserer seg på mye av dagens teknologi. Er det noen selskaper der ute som tar i mot ideer fra utenforstående og som er villig til å utvikle/produsere min ide/produkt?

(vil desverre ikke si for mye om min ide siden den ikke er patent beskyttet.)

Noen forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen forslag folkens?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert en drøss med firmaer som gjør slikt, men så lenge du ikke har noen form for patent eller beskyttelse så er jo faren stor for at noen stikker av med ideen. Har hørt om flere slike tilfeller og når du ikke har noen form for beskyttelse så har du heller ingen rettigheter etterpå.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med Innovasjon Norge, de har kontor i Trondheim, og bedt om et møte med en aktuell person. De vil kunne gi deg noen råd, hjelpe deg litt med en realitetsvurdering, markedsvurdering etc, kanskje du kan få litt økonomisk støtte til å utvikle ideen til noe som kan beskyttes.

Uansett, lykke til, du får holde oss oppdatert om fremdriften.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Takk for tipset. Er helt grønn på det området så det er greit med litt tips fra folk som har litt peil. Skal prøve og kontakte IN og så får vi se. Noen som har andre tips for hvordan jeg skal gå frem?.

tols1: blir nok en rabatt på deg om dette går i box hvis du liker`n da

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke stol blindt på noen. Selv ikke nevnte organisasjon. Det gjorde min onkel, og ble brent....... Ta bilder. Noter mye. Få folk du kan stole på til å bevitne prototyper og slik. Kan være greit å ha senere.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andrev
    ...
    tols1: blir nok en rabatt på deg om dette går i box hvis du liker`n da
    Hey, nå ble jeg nysgjerrig.

Jeg har ikke veldig mye erfaring på dette altså, men en kamerat og undertegnede designet en gang i tiden et cd-stativ, og fikk laget prototype faktisk. Fikk mønstebeskyttelse og tok deretter kontakt med noen møbelprodusenter for å forsøke å selge ideen. Fikk ikke napp dessverre. I samme tidsperiode kjente jeg også en dame som startet import av amerikanske skapsenger, og hadde mer eller mindre en avtale med en velkjent norsk madrassprodusent for å starte et samarbeid. Ikke lenge etterpå introduserte denne madrassprodusenten et klin likt produkt som sitt eget, og min venninne ble snytt.

Jeg er enig med teddytusen, ikke stol blindt på noen, folk stjeler som ravner. Men hemmelige forretningsplaner forblir gjerne hemmelig hvis man er totalt paranoid, og en eller annen gang må man jo prate med noen. Du kan kanskje ta kontakt med et patentbyrå for å undersøke om det finnes noe liknende fra før?

Edit: skrev litt mer...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok holde kortene tett inn til brystet. Det er bare laget noen skisser og bilder som jeg selv har stått for og har masse på papiret inkludert markedsføring. produksjonskostnad, teknologi og det brede bruksområdet.

Vet at dette kommer til å bli godt mottatt av hjemmekinofolk

PS. jeg har blant annet vært i kontakt med logitech men de var ikke interessert.

Har også gjort masse research på nett, prudusenter og forum.
    Markedet er der.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut. Uansett skal du hvertfall ha lykke til med prosjektet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Jeg husker vi lage noe vi faktisk kalte CD-R som et prosjekt på ingeniørskolen tilbake i 88 (?). Det var et kort som (via en kabel loddet rett på printet på en CD-spiller) kunne konvertere innholdet på en CD-plate, slik at det kunne lagres som audio på en VHS-kassett. Kassetten kunne så spilles av og via kortet og CD-spillerens egen DAC fikk man en 100% bit-korrekt avspilling av en CD-plate fra en VHS-kassett.

Ikke akkurat imponerende i dag, men da var det uhørt (for oss i alle fall) å kunne ta perfekte kopier av CD-plater.

Haha! Vi drømte om å selge patentet til plateselskapene for at det IKKE skulle bli brukt :-)

Under demo av prosjektet ble det spilt "Another brick in the wall pt 2". Dere vet "We don't need no education..."

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vel for meg opptil flere utfordringer før den oppfinnelsen ville bli særlig utbredt men tanken var jo morsom.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedrørende patent så er det viktig å ikke drøfte løsningen med noen du ikke har kontrakt med. Du trenger ikke å bevitne prototyper osv, det holder at du ikke forteller noen om det, egentlig er det bedre for da er risikoen mindre.

Det er også viktig å understreke at du ikke kan patentere et produkt, men en teknisk løsning. Patent innebærer en eksakt beskrivelse av den tekniske løsningen, så detaljert at man kan lage en fungerende modell av den. Det er et tankekors dersom man ønsker å beskytte en løsning, oppskrift eller liknende. For eksempel ble Coca Cola aldri patentert (klisjeeksempelet over alle), de har bare holdt oppskriften for seg selv.

Dersom produktet blir realisert og blir en suksess vil du kunne oppleve en del spennende effekter, for eksempel gode gamle kopieringsforsøk, full distribusjon av blåkopier i markeder der patentet ditt ikke gjelder (nei, det finnes ikke verdenspatent, og skal du ha nær full dekning koster det deg veldig mange penger), teppebombepatenter (aktører som patenterer alt som ligger i nærheten og under noen omstendighet kan relateres til ditt patent slik at du hindres i å fritt kunne videreutvikle ditt eget produkt), direkte patentutfordringer (de lager en kopi og blånekter for at den er i konflikt med patentet ditt) slike utfordringer koster det ufattelig mye penger å forsvare. Om for eksempel mikromykt finner det for godt å sette av 20 mill USD til å angripe patentet ditt kan du oppleve rettssaker du simpelt hen ikke har råd til å delta i, oppheving av patent i en eller flere regioner basert på prior art osv.

Med andre ord, patent er ingen dans på roser, men det er det eneste middelet vi har for å beskytte et teknisk prinsipp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •