Modding av OP-AMP i mobiltelefoner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Modding av OP-AMP i mobiltelefoner?

Det begynner å bli stadig flere som sverger til sin mobil når de ønsker å høre på musikk i farta. Kapasiteten på minnekort øker, og enkelte mobiler kommer nå med innebygd harddisk som gir en mulighet til å lagre store mengder musikk.

Det mange ikke tenker på er lydkvaliteten til mobilene. Det må finnes en OP-AMP og kondensatorere som fôrer denne et eller annet sted fra minnekortet til hodetelefonen, og følgelig bør det da være mulig å få byttet stock-amp'en med en bedre spesifisert en.

Er det noen som tenkt det samme som meg - eller faktisk gjennomført dette?

Her er forøvrig en nettside som måler lydkvaliteten til mobilene de tester, i dette eksemplet en Nokia N82:
    Nokia N82 review: Comes with xenon - GSMArena.com

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var et ganske aktuelt tema jeg tok opp...ingen respons hittil. Er lite å finne på nettet ellers, hadde vært flott med noen tekniske innspill.

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tvilsomt

er nok tvilsomt at det lar seg gjøre! hvis du har plukket istykker en mobiltlf så vil du se at at printkortet er fullt på begge sider og vel så det! er vel stort sett ferdig etsete kort,og lyddelen er nok integrert i chipset sammen med endel andre funksjoner!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå innrømme at dette var en litt morsom tanke, hadde det ikke vært for at jeg bare har en telefon så skulle jeg gjerne dratt den med på skolen å sjekket dette ut litt. Burde jo ikke være værre enn å legge inn en sang med en enkel sinus for så å lete seg bak i kretsen.

Men som runarmoe sier her så er det en viss sjans for at dette er integrert i en kontroller, og selv om den skulle være ekstern er det langt fra sikkert at man klarer å identifisere komponenten. Å selv om man skulle klare de to forrige så gjenstår det jo fortsatt å finne en pinnekompatibel OPAMP.

Kim

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

KJekt å ha musikk og tlf i samme enhet, men det må da være bedre å bruke en separat flac/mp3 spiller, hvis man er spesielt interessert i kvaliteten?
    eksempelvis Cowon D2; støtter flac, er liten, 74mW effekt, 52 timer batteri, støtter SDHC-minnekort, kommer med 16GB minne(utenom minnekort), bedre avspillingsvalg (EQ,spillelister etc.)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt, det er jo klart. Jeg har ikke selv tittet på printkort på nyere telefoner, men jeg kom på tanken siden stadig flere produsenter innser at MP3-avspilling er populært på mobilen. Det ser man jo på Sony Ericssons telefoner, og nylig Nokia med deres XpressMusic-serie.

Jeg er enig at det vil bli en utfordring å gjøre noen fysiske endringer på så kompakte kretskort...men det vet man ikke før man har prøvd
    Godt mulig det finnes noen modeller som skiller seg ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •