Creative Zen: Lav lyd på ekstern stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Creative Zen: Lav lyd på ekstern stereo

Håper noen kan hjelpe meg med dette:
    Jeg har en Creative Zen (nyeste firmware) - og med hodetelefoner er lydvolumet bra.
    Men når jeg kobler til eksterne høyttalere eller stereo (enten med jack-jack kabel eller RCA(eller noe sånt(?) er lydnivået fryktelig lavt, spesielt sammenlignet med en Ipod koblet i det samme anlegget, med samme kabel. Dette har jeg erfart på flere eksterne høyttalere og stereoer.

Spørsmålet er da: Er det noen som vet om dette er et problem som kan løses, eller er jeg dømt til å kjøpe noe annet om jeg vil bruke mp3spiller i stereoanlegg?

PS! På noen anlegg går det greit om jeg har max lyd i både spiller og stereo, mens i andre hjelper ikke dette engang...

Takknemlig om noen har noen tips!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres merkelig ut.

Hvis du tester samme headset/øreplugger på din Zen og iPOD (bytt litt frem og tilbake) og du opplever at lyden ut i ørene kan leveres i omtrent samme styrke, så skal dette også gjelde for tilkobling til forsterker/høyttalere.

Fant denne på nettet:

My wife got me an 8MB Creative Zen - reviewed here - for Christmas and I am very pleased with its performance through my headphones. However, when I connect it to the AUX input of my hi-fi, the sound quality is no match for the same music played from the CD player. The level is much less and needs higher volume adjustment for same output.

svar_

The headphone output is amplified, the aux output isn't. The aux output is for use with an external amplifier, e.g. HiFi. Hence the difference in loudness/amplitude.

Test det først

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Har fått ikke testet ipod mot zen når det kommer til hodetelefoner, så det kan være ipod leverer mer lyd i utgangspunktet(?) - og at dette gir spesielt godt utslag i eksterne anlegg/stereo. Men om dette virkelig er tilfelle vil jeg nok ikke gå for Creative neste gang...

På mitt (urgamle) anlegg er det en dobbelt phono inngang (er dette det samme som AUX?) og en DCC (vet ikke helt hva dette er). Med phono tilkoblet er lydbildet 70% bass, noe jeg synes er rimelig ubehagelig, så jeg har koblet i DCCen. På andre anlegg er det AUX jeg har prøvd (f.eks. Tivoli), og her merker jeg også stor forskjell på Zen og ipod.

Nå har jeg testet zen med amerikansk firmware, og jeg synes denne gir mer lyd enn europeiske jeg tidligere hadde - spesielt på anlegget. Leste noe på nett om at europeisk firmware hadde lavere lyd eller noe - pga reguleringer. Vet overhodet ikke om dette stemmer eller om det er "placebo", men placebo funker jo det og. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •