Hva er en DAC??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er en DAC??

Er det noen som kunne gi en litt utfyllende beskrivelse av hva en DAC er, hvordan den brukes, hva fordelene er osv?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konverterer mellom analoge og digitale signaler. Sitter i cdspillere, dvd, av-recivere tv osv. DAC = Digital-Analog Converter.
    Capish??

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC = Digital til analogue converter. Prosessen ved å kovertere et digitalt signal (001001010) til et analogt signal (varierende strømstyrke, volt osv). Ta en CD-spiller. Denne leser informasjonen som ligger digitalt på en CD-plate igjennom linsen. Den leser et digitalt signal. Forsterkeren din som jobber med analoge signaler og sender analogt ut til høyttalerne dine, trenger et analogt signal å jobbe med. Jobben til en DAC er nettopp å konvertere det digitale signalet til et analogt signal, så godt som mulig.

Kobler du CD-spilleren din analogt (RCA-utgang) til forsterkeren (som de aller aller fleste gjør), bruker du automatisk DAC'en i CD-spilleren. Velger du å vidreføre det rene digitale signalet ut av CD-spilleren (Optisk=TOSLINK eller Digital Coax) trenger du en ekstern DAC. Eksterne DAC'er er relativt upopulært på dette forumet.

Forskjellene du hører på CD-spillere, og hva du betaler for ligger etter min mening hovedsaklig i DA-konverteringen.

Analogt ut, RCA, her brukes DAC'en i kilden.

2 Digitalutganger, øverst Digital Coax (SPDIF) og nederst Optsisk (TOSLINK)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Eksterne DAC'er er relativt upopulært på dette forumet.
    Hva mener du her? At man ikke liker det, eller at det ikke er vanlig og at folk her inne ikke ser nytten av det? Bare nyskjerrig altså.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge deler tror jeg. Jeg får inntrykk av at det er 100 CD-spillere for hver eksterne DAC her på forumet. Det blomstrer av dem på Hifisentralen. Muligens er AVForum mer Hjemmekino-orientert, hvor et sterkt fokus på stereokvaliteten ikke er like viktig?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvorfor det er slik, men tror det er mange som meg her inne som knapt visste hva det var før man begynnte å henge her. I tillegg så er det jo lite fokus på dette blandt butikkene/nettbutikkene jeg har vært innom hvertfall. Er ikke så ofte jeg får anbefalt ekstern DAC i et oppsett.

Edit: dette forklarer ikke forskjellen mellom AVforum og Sentralen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig, forhåpentligvis, at det blir satt et større fokus på det med Squeezebox og avspilling fra HTPC. Selv trenger jeg en ekstern DAC siden jeg kjører Digital Coax ut av HTPC - men å få hørt noe annet enn Benchmark DAC-1 som blir for dyr, ja det er et lite prosjekt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir veldig OT dette, men hvilke alternativer har man? Stor sett bare den Benchmarken jeg har hørt om.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Eksterne DAC'er er relativt upopulært på dette forumet.
    Vil tro relativt mange bruker ekstern DAC i form av hjemmekinoreceiver? Har inntrykk av at de fleste kjører digital kobling mellom DVD-spiller og receiver.

Ellers har mange eksterne DAC'er flere innganger noe som kan være kjekt etterhvert som man får flere og flere kilder med digital utgang. På den måten kan man få mest mulig ut av lyden til alle kildene. Jeg kjører f.eks. PS2, Xbox 360, DVD-spiller og PC gjennom min (stereo-)DAC.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Blir veldig OT dette, men hvilke alternativer har man? Stor sett bare den Benchmarken jeg har hørt om.
    Electrocompaniet sin kan man få brukt for rundt 5 - 6k. Den koster vel ca 11 ny tror jeg.

Av billigere ting finnes det en del kina-bokser uten at jeg har noen linker, dessverre.

Finnes helt sikkert mange andre også, men jeg har ikke helt oversikten.

Edit: Min egen Quad CD-P99 fikk jeg tak i for 6k. Den koster 10 ny og er i CD-spiller og forforsterker i tillegg til DAC

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et paradoks at HFS som er fokusert på stereo diskuterer mer omkring musikkavspilling fra "PC" via en DAC til resten av anlegget, mens dette forumet gjennomgående diskuterer CD-spillere. Jo dyrere, jo bedre.

For å sette ting på spissen, samt generalisere; "CD-plata død", noe HFS-brukerne har forstått.

Tar forbehold om at jeg nå gjetter litt...

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oversikt:
    All the DACs money can buy... - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Mener mange av dagens recivere i mellomklassen har elendig lyd i stereo. Dac kan for mange gjøre store utslag. Litt av feilen på forum er at brorparten er mer opptatt av de nyeste format o.l på reciverene og ikke lydkvaliteten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wodger: Når jeg sier at AVForum ikke er et sted med stor interesse for DAC'er så mener jeg dedikerte DAC'er og ikke receivere. Enkle DAC'er i seg selv er omtrent ikkeeksisterende her, men ja jøss, til receivere er det nok mange som benytter anledningen.

Tiger: Jeg tror kanskje, og jeg gjetter litt jeg og, at det har litt mer å si hvor mye penger du bruker enn hva du bruker dem på her på forumet, pluss at det er litt mer "dedikert" feeling på anleggene her. Men igjen, jeg er på gjettetur.

Receivere taper nok grådig mot dedikerte DAC'er når det kommer til stereokvalitet.. Men receivere er igjen elektronikk hvor man får veldig mye for en grei pris.

Det er to butikker jeg kommer til å spørre om de har noe gammelt men godt liggende (DAC'er); hifihuset og lyric hifi.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For å sette ting på spissen, samt generalisere; "CD-plata død", ....
    På hvilken måte?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre tingene litt klarere, kanskje:

jeg har en Oppo DVD spiller, 970, hvor endel herinne mener at DAC'en er for dårlig (lyd). Sammenlignet med andre spillere er den visstnok 'flat', uten dynamikk og kjedelig.

Mellom Oppo'n og min Trends t-amp kunne jeg altså koble en DAC, denne f.eks:

Og da oppnå enda bedre lyd??
    Coax/optisk fra Oppo til DAC og RCA videre til t-amp?

Mere om DAC'en her:
    http://www.audiomagus.com/component/...art/Itemid,27/

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    På hvilken måte?
    Allofmp3.com sin tekniske løsning var en suksess, men ble drevet av et smutthull og det er vel nå tettet igjen. Imidlertid så var dette noe brukerne ville ha. Den tekniske løsningen er imidlertid attraktiv for brukerne.

iTunes fikk i starten kritikk for at de kun tilbød 128 kbps og med DRM. Vel, iTunes Plus er lansert med 256 kbps og uten DRM. Det er med andre ord kun brukere med svært spesielle (kvalitets)behov som ikke nå har en grunn til å avstå fra å kjøpe via iTunes Plus. Utvalget av musikk vokser stadig.

Fildeling. Skal ikke dra mer om dette her. Men det er bare å erkjenne at det finnes som et ulovlig alternativ, fordi det er et marked.

Butikker for rene CD-plater må ha en viss avanse, selv om de står på flere produkter enn CD-plater alene. Med krav til høyere lønninger og leie av lokaler så blir ikke CD-er stort billigere, selv om de relativt sett er billig i dag sammenlignet med 20 år siden. Nettbutikker tar nok en større del av markedet. Det er verdt å bemerke at nettbutikker også i dag tilbyr direkte nedlasting som et alternativ, noe som medfører at brukeren får musikken med en gang.

Salget av dedikerte CD-spillere er for spesielt interesserte, og således ikke dimensjonerende for markedet / volumet av solgte CD-er. DVD-spillere er for alle. Imidlertid så er BD / HDDVD på vei inn, og slik jeg husker det så har flere av disse spillerne ikke en gang støtte for avspilling av CD.

Et komplementært forum (HFS) har det siste året økt fokus på musikk lagret på harddisk, Slimserver / Squeezebox og "Den store rippe guiden" og eksterne DAC-er. Det er et sympton på at en brukergruppe med "odde valg" innen høyttalere og øvrig stereoelektronikk søker nye veier. Nye brukere av forumet vil påvirkes.

Sikkert en haug av andre indikasjoner også, men dette var et knippe av det jeg kommer på i farten.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i det Tiger sier. Selv kjøper jeg cd og ripper de til harddisk. Bruker Sonos og dac for å få kvaliteten best mulig. Platebutikken har mye av sine inntekter fra spill og dvd, som fra cd.
    Gamle meg liker å ha det på cd i tillegg til HD.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Coax/optisk fra Oppo til DAC og RCA videre til t-amp?

Mere om DAC'en her:
    http://www.audiomagus.com/component/...art/Itemid,27/
    Jeg tipper du kan oppleve et lite løft. Alt går på pris på DAC'er, mest fordi det er en simpel konstruksjon uten fiksfaks. Tror kanskje en ekstra tusing vil få deg til å hoppe enda mer. Bare husk på å prøv før du kjøper.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg nylig en gammel Audio Alchemy DDE 1.0 (har ikke noe med barteløse trøndere i en omreisende spilletrupp å gjøre) for å sammenligne den mot min CD spiller, en Sony SCD-XB770. Denne spilleren mener jeg hadde en nypris rundt 4-5000 (ikke sikker siden jeg kjøpte den også brukt). Det er store sjanser for at jeg beholder DACen, og sender CD spilleren på dør og bruker DVD spilleren som drev.

Trenger ikke å koste all verden å prøve, men som med alt annet får du stort sett det du betaler for
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette bra data på en DAC.?

Matespening: 5 V ±5 %
    Strømforbruk: +5/−30 mA
    Samplingfrekvens: 16 till 96 kHz
    Settling time: 200 ns typ
    Distorsion (THD+N): 0,0008 % typ vid 0 dB
    Signal-brus forhold: 120 dB typ (A-vägt)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •