Hva er en DAC?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 44 av 44
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det ikke hørbart så spiller det ingen trille. En DAC kommer dessuten i tillegg som kostnad. Man får ikke noe lyd ut av (les; inn til) den uten drivverk eller PC.

Dvs: Er en DAC til 3K + Drivverk til 3K bedre enn en CD-spiller til 6K...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng, Tiger.

men, din "dvs" omskrevet:
    er en DAC til 1K + drivverk til 1K bedre enn en CD-spiller til 6K?????

Det er jo det som egentlig er spennende - ikke sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    skeptikeren knutinh fornekter seg ikke - noe han har full rett til og som oftest med stor grad av riktighet
    Takk. Tror jeg? :-)
    Nå er det vel engang slik at for å få hørbar lyd ut av et digitalt signal så MÅ signalet konverteres til analoge signaler og videre til hodetelefoner eller høyttalere (gjerne gjennom en forsterker).
    Det stemmer.
    Da er det vel ikke mer enn rett og rimelig å tro at en ekstern DAC kan være bedre enn en som sitter internt i en PC eller i en receiver. Man rendyrker altså DAC'en fremfor å inkludere den i en større sammenheng - og da med andre og billigere komponenter for å få helhetsprisen ned.
    Det å designe et komplekst produkt i "en klump" uten å måtte ta hensyn til interoperabilitet med andre løsninger har sine fordeler. Man vet hva som venter etter drivverket, og kan putte inn kronene der hvor det betyr mest, i stedetfor å ta høyde for en "worst case" dårlig konstruksjon på den andre enden av kabelen.

En ekstern DAC må ha endel komponenter - spdif, kabinett, strømforsyning, lysdioder/knapper, etc. Dessuten er det en "uskreven regel" som sier at alle dippedutter skal koste endel, uansett funksjon.

Hvis man tar en eksisterende CD-spiller, putter drivverket i ett kabinett og DAC i et annet kabinett og slumper til å få akkurat samme lyd så tror jeg at man kan selge dem for en høyere pris. Hvis man kan selge noe dyrere så gjør man vel det?
    Men om det er hørbart - det er noe annet!
    En slik avslutning av et innlegg øker troverdigheten din med mange hakk hos meg :-)

Det er bra og nyttig å spekulere. Jeg tror aldri at en hypotese eller tankerekke kan være for høytflyvende så lenge man er tydelig på at det er en tanke og ikke et uomtvistelig faktum.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Takk. Tror jeg? :-)

En slik avslutning av et innlegg øker troverdigheten din med mange hakk hos meg :-)

-k
    Du trenger ikke tro - du dokumenterer og argumenterer veldig bra!

Jeg skal absolutt teste dette med ekstern DAC.
    Men jeg vil også teste ut musikkfiler på PC'en og venter da på en "USB to optical" duppedings fra østen som jeg må ha imellom PC og DAC.
    Og så vil jeg spandere på meg en forholdsvis rimelig DAC, ala den cybervision_ bruker.

Deretter vil jeg koble til CD og DVD spiller og PC og så kjøre analog kabling til receiver.
    Parallellt med dette går det fra CD og DVD spiller digitalkabel - og multi-channel analoge kabler fra DVD spiller - alt dette til receiver.

Først da kan jeg teste ut om ekstern DAC har noe for seg.

Mye spaghetti, men også litt morsomt å teste ut.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •