Ipod "Anlegg" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 75

Tråd: Ipod "Anlegg"

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    einis, takk for tips

Det låter sikkert bra.

Men jeg tenker sånn:
    en 60w lyspære gir godt med lys, og varme
    en 11w sparepære gir godt lys, men ikke varme
    en 2w lysiode-pære gir lite lys, og ingen varme

Men alle tre gir lys

Forresten så leser jeg at firmaet bak T-amp teknologien, Tripath, nå i februar måtte gå til chapter 11, dvs skifteretten på en måte. Superlativene over teknologien er mange, men økonomien har vært så som så.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er litt på vidda her..
    tror du at du sitter å spiller med 100watt fra yamahan din?

høyttalere gir 90db med 1watt. +-3-4db i hele frekvensområdet. de vil ikke be om særlig mer effekt før du overgår dette lydtrykket.
    for ikke snakke om % THD, som garantert er mye lavere fra tripathchippen.

det sitter heller ikke troll og passer på for å vakte de første wattene til mindre forvrengning med flere i reserve som mange tror..hehe.

ved skifte av høyttalere, pre og cd blir det fort klart hva som er viktig for "kontroll" og dynamikk. og watt er det aller siste, så lenge man har nok til å takle peakene på tja 100db

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt i orden, jeg er gjerne på jordet.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    asvaberg; anbefaler sterkt at du kjøper en av desse:
    Trends 10.1, en anbefaling.
    ThinkGeek :: T-Amp
    de vil gi deg et litt nytt perspektiv når det kommer til effekt. bare et tips

Har selv super t-amp, må bare fortelle at den låter bra, men gir seg på toppen ved høy volum. Har testet den med B&W DM600 S3, det låt ikke bra for å si det mildt..

Men, (merklig at jeg anbefaler dette merket som jeg vanligvis ikke liker så godt..) testet min super t-amp med denne System Audio SA505 det låt mye bedre..

Ang. iTube Fatman, så spiller den utrolig pent detaljert og varmt.. Kjempe forsterker mener jeg.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen formening om T-Amp klarer å dra et par Dali 2002 rimelig bra? Grubler på et lite ekstraanlegg selv, da jeg uansett snart må pensjonere 2002 som bakhøyttalere i hovedanlegget på grunn av plassproblemer.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Noen som har noen formening om T-Amp klarer å dra et par Dali 2002 rimelig bra? Grubler på et lite ekstraanlegg selv, da jeg uansett snart må pensjonere 2002 som bakhøyttalere i hovedanlegget på grunn av plassproblemer.

He he.. med følsomhet på 88db så kan du bare glemme dem med en t-amp. Du bør ha meget lettdrevene høyttalere til denne forsterkeren.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    He he.. med følsomhet på 88db så kan du bare glemme dem med en t-amp. Du bør ha meget lettdrevene høyttalere til denne forsterkeren.

så watt på forsterker har litt å si allikevel altså

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øh. Høyttalerne du lenger opp i tråden anbefaler til T-Amp har en følsomhet på 88 dB...:roll:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ha sjekka ut Fatman's større utgaver...
    Riktignok til +10K.. Kun 25watt men av EL34 utgaven.
    Fotomagasinet - Fatman iTube 252, 2x25w

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x25 "T-watt" - hvor mye vil de tilsvare i ordinære watt (Pioneer/Yahama/Sony) ??

Ser det selges Fatman høyttalere også til denne:
    Frequency response: 60-22kHz +-3db
    Nominal impedance: 8 ohms
    Sensitivity: 85db 1 watt/1 meter
    Recommended RMS Power: 35 watts per channel

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Øh. Høyttalerne du lenger opp i tråden anbefaler til T-Amp har en følsomhet på 88 dB...:roll:
    Min feil, bare så ikke på følsomheten her, men det låt meget bra kontra B&W, som låt meget dårlig på toppen..

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her kommer det mer Ipod "Anlegg"

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    "2 x 3 W Single-Ended Röhrenendstufe in Class-A (6P1)"

3watt, dette blir bedre og bedre. Så fint at HIFI nå også tenker klima og energisparing

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    2x25 "T-watt" - hvor mye vil de tilsvare i ordinære watt (Pioneer/Yahama/Sony) ??

Ser det selges Fatman høyttalere også til denne:
    Frequency response: 60-22kHz +-3db
    Nominal impedance: 8 ohms
    Sensitivity: 85db 1 watt/1 meter
    Recommended RMS Power: 35 watts per channel
    g-h kjøpte ett av de originale m/ht...
    Kjøp uten og gjerne med noen triangle?
    fin match..

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg her BG..Triangel og Fatman er en utrolig fin match. Låter detaljert samtidig som fatman klarer å "roe ned" triangle sin diskant.

Asvaberg : P=U*I fremdeles. Det vil si at en kan ha strømsterke forsterkere (slik rørforsterkere gjerne er), selv om watt ikke er målt til de største verdiene (hvis jeg er helt på jorde her må noen mer enn gjerne korrigere meg). Tungdrevne høytalere trenger strøm.....men dette er for så vidt en annen diskusjon.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min feil, bare så ikke på følsomheten her, men det låt meget bra kontra B&W, som låt meget dårlig på toppen..
    knøttlille dm600? heh

har ikke du image 6t? jeg har 5t stående selv, og den enkle underdimensjonerte t-ampen gir seg ikke på helt fullt volum engang med de, særlig ikke i diskanten.
    hvilken dc adapter bruker du? noe mindre enn 1A er for lite med under 8ohms impedans

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men kjøp heller denne. jeg betalte 830kr inkl frakt! bedre amp får du neppe til under 3-4000

Trends 10.1, en anbefaling.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Asvaberg : P=U*I fremdeles. Det vil si at en kan ha strømsterke forsterkere (slik rørforsterkere gjerne er), selv om watt ikke er målt til de største verdiene (hvis jeg er helt på jorde her må noen mer enn gjerne korrigere meg). Tungdrevne høytalere trenger strøm.....men dette er for så vidt en annen diskusjon.
    Kan noen da være så snill og forklare meg dette tydelig og lettfattelig.

Fra Caplex: watt, symbol W, i SI-systemet enhet for effekt lik 1 joule/sekund (J/s). Definert som den effekt som blir omsatt når energien 1 joule virker i 1 sekund

Fra Wikipedia: Høyttaler, også skrevet høytaler og høgtaler, er en betegnelse på et apparat som omdanner elektriske vekselstrømsignaler til hørbare lydbølger. De elektromekaniske omformerne (hver for seg ofte kalt høyttalerenheter) fungerer etter ulike, nært beslektede prinsipper, og deles i kategorier deretter, blant annet i elektromagnetiske, piezoelektriske, elektrostatiske og elektrodynamiske høyttalere.

Altså: prisnippet er at en forsterker sender elektriske signaler til høyttaleren som så omformer dette til hørbare lydbølger.
    Her får jeg problemer: når en forsterker sender signaler i max 3watt styrke (Shanling MC30) og vi enige om at watt er watt (formelen P = U x I , W = V x A så kan jeg ikke forstå at 3watt er nok til å la f.eks B&W DM600 kunne omforme signalene til lydbølger* når vi kjenner de tekniske spesifikasjonene på høyttalerne:
    Frekvensgang: Frekvensgang: 75 - 20.000Hz (+/-3dB)
    55 - 30.000Hz (+/-6dB)
    Følsomhet: 88 dB
    Impedans: 8 ohm (minimum 3 ohm)
    Delefrekvens: 4 kHz

* med lydbølger mener jeg hørbare, akseptable lydbølger - ikke i hviske-styrke

Mine høyttalere har disse spesifikasjonene:
    Impendans:
    4-8 ohm
    Frekvensområde:
    25 - 32 000 Hz (- 3 dB)
    Følsomhet:
    93 db

Altså noe høyere følsomhet, 5dB og det er vel veldig liten forskjell - ref wikipedia:
    Når vi snakker om lydtrykk (lydenergi, «lydnivå») eller elektrisk spenning, som er proporsjonale med kvadratroten av effekten, er fremdeles 1 dB = 1/10 bel, men endringen i den underliggende størrelsen er ikke like dramatisk: En endring i lydnivå på 1 bel (10 dB) tilsvarer da en faktor 1010/20 = 3,16, og en endring på 2 bel (20 dB) en faktor 1020/20 = 10. Ved en endring på 1 dB er lydnivået endret med en faktor på usle 101/20, ca. 1,12.

Videre fant jeg dette på http://avforum.no/forum/guider-audio...oyttalere.htmltråden:
    Viktigheten av Følsomhet

Når man ser på en høyttaler så skal det være opplyst om hvor følsom høytaleren er. Jo høyere følsomhet jo høyere kan du spille og selv om følsomheten på de fleste høytalere ligger fra 86-92db så er det viktig å vite hva dette tallet betyr.

Lydtrykket blir doblet for hver 3.db og det betyr at du kan spille dobbelt så høyt hvis man har en høyttaler med 91db følsomhet så vil denne spille dobbelt så høyt som en med 88db.

En høyttaler på 86db trenger 400W for å spille like høyt som en høyttaler med 92db gjør med 100W! Skal man spille høyt er det altså meget viktig med høy følsomhet. Det hjelper altså ikke at elementet tåler flere tusen watt hvis det har en lav følsomhet.

Så nå er jeg enten:
    - fullstendig på jorde og har overhode ikke peiling på watt og desibel
    - inne på noe og har "rett" m.h.t. min kritiske holdning til iPOD-duppedingser

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - fullstendig på jordet.... Kjøp deg en desibel måler og sjekk hvor høyt du spiller når du bare koselytter.

Og les deg litt opp på hva logaritmisk betyr..

Et praktisk eksempel: Finn noen billige pc høyttalere med 3" element. Disse har selvfølgelig ikke kjempe lyd, men du kan spille greit lyttevolum forran PC'n uten at det forvrenger alt for mye? Skru den så opp og sjekk hva slags forsterker som sitter i den, sannsynligvis er det en liten chip som leverer 2x 1,5W... Tenk da på mulighetene med 2x15 kvalitets watt (lite forvregning) og gode element!! (Et slik element har rundt 88dB/1watt +/-3dB følsomhet.. )

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk.