Ipod Nano - utrolig overlevelsesevne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ipod Nano - utrolig overlevelsesevne?

Må nesten fortelle en liten solskinnshistorie, dog med en viss bismak.

Vi var på vei tilbake til bilen etter en handletur i det lokale kjøpesenteret i dag, bilen stod parkert ved siden av en diger haug snø, antagelig oppsamlingsplass etter vinterens snørydding. Mye av haugen hadde smeltet, så en del søppel hadde kommet frem i dagen. Jeg hadde med to små poder og vi hadde akkurat snakket om at søppel kaster man i søppelkassa. Idet vi setter oss inn i bilen utbryter minstemann "Noen har til og med kasta en ajpådd rett på bakken!" Sannelig ligger det ikke en Ipod Nano på bakken, tilgriset med søle og tydeligvis ligget i snøen en god stund.

Vi tar den med hjem, børster vekk sand og søle, tar den ut av silikonskinnet, tørker bort søla med en klut, og trykker på meny. Jammen lyser den ikke opp og sier at den er tom for strøm. Så vi kobler den til PCen (kona har Ipod), og den kvitterer med å liste opp alle låter og spillelister. Displayet er tipp topp og hjulet funker som om den er ny. Den sist spilte låta ble spilt i desember -06, altså har den ligget i snøen siden før jul. Så da ble det 4 GB Ipod nano på poden i dag. Samtlige Hits for Kids er nå lastet inn, og gutten er stolt som en værhane.

Jeg nevnte bismak i begynnelsen. Navnet på eieren lå nemlig inne, og med litt innsats kunne vi sikkert funnet eieren, så jeg må innrømme at det stikker litt i samvittigheten:evil: . Gutten burde vel egentlig oppdras til å levere tilbake ting man finner?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jammen satt deg i et lite moralsk dilemma der. Det riktige valget er jo å levere den tilbake til eieren selv om poden blir skuffet. Easy come, easy go. Dette kan være en nyttig lærdom for ungen, man får jo sjelden noe gratis her i livet

Hvis den som mistet iPoden var en økonomisk handlekraftig voksen person som allerede har tatt seg råd til å kjøpe seg en ny ville jeg ikke hatt for dårlig samvittighet. Men dette er jo umulig å vite. Det kan jo like godt være en annen unge/ungdom som har mista noe vedkommende hadde spart til en god stund. Den gyldne regel er jo også noe å tenke på.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvis den som mistet iPoden var en økonomisk handlekraftig voksen person som allerede har tatt seg råd til å kjøpe seg en ny ville jeg ikke hatt for dårlig samvittighet. Men dette er jo umulig å vite. Det kan jo like godt være en annen unge/ungdom som har mista noe vedkommende hadde spart til en god stund. Den gyldne regel er jo også noe å tenke på.
    samme hvor rik personen er..tingen er ikke din

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finders keepers er det noe som heter ;0) Hva om du hadde mistet din ipod i snøen og noen hadde funnet den.. hadde du fått den igjen? tvilsom.. Så sier vel noen av dere: ja hva om alle hadde tenkt slik, osv.. Ingen lett avgjørelse å ta..

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Hadde jeg funnet en ipod og funnet navnet til eier på den hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg ville gjort.. Selvfølgelig må den jo tilbake til eieren! uansett hvor bitter avskjed det kan bli:P

Øyvind

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den gode boka står det vel noe som: "Det du vil andre skal gjøre mot deg skal du gjøre mot dem." Jeg synes du bør prøve å få levert den tilbake og heller kjøpe en iPod til poden, de er ikke så dyre sett i det lange løp, jeg hadde ihvertfall sovet mye bedre om natta...

Men du må jo se selv

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt:

1. Du har lite penger og dette var en gave fra gud?

2. Du har grei økonomi og vil ha en positiv opplevelse, lever den tilbake.

Enkelt og greit

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort noen søk i telefonkatalogen, og det er overraskende mange med samme etternavn men ingen med samme fornavn, altså antagelig noen som ikke har eget telefonabonnement. Men vi snakker i overkant av 50 forskjellige personer og adresser. Jeg skal ta en prat med poden og foreslå at vi setter opp en lapp på oppslagstavla. Dersom eieren tar kontakt, så er jo saken grei.

Men er det ingen som er imponert over iPoden?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut. Joda, podene pleier å tåle en trøkk de, hadde en kamerat som brukte en iPod mini da han monterte lysarmaturer i den nye tunellene til E39 og litt ellers og den gikk i asfalten flere ganger mens han stod der i liften, og da snakker vi noen metere gitt, men den fungerte som fy den

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fortsatt den aller første modellen av ipod, kjøpte den i 2001 elns, den funker faktisk enda..

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende!

Men nå er det ikke vann som er det verste! Fant en nokia en sommer som noen hadde mistet i snøen i påsken.. Dette var på høsten...

Hadde eg ikke vært litt for ivrig og puttet laderen i før tingen var tørr så hadde den funket! Virket fint til eg puttet laderen i... ZAP!

Prøv å lever den du! Da får du god samvittighet!

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iPoder og slik elektronikk pleier faktisk å tåle slike ting, merkelig nok.. Jeg hadde prøvd mitt beste (som for eksempel å gjøre det du nevnte) å finne eieren. Hvis han / hun ikke melder seg er det bare å beholde iPoden med god samvitt. Poden lærer jo en nyttig lekse samtidig, uansett hvordan det faller seg inn.

EDIT: Jeg husker jeg fant en iPod shuffle når snøen smeltet for et par måneder siden. Den er kanskje litt for kompakt og enkel til å ikke fungere i forhold til en nano, men den fungerte fint den altså!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, easy come easy go som det heter, gleden ble kortvarig. Batteriet må ha fått seg en knekk i løpet av vinterkulda, for batterikapasiteten er lik null skal det vise seg. Selv etter lang tids lading spiller den i maks 5 minutter før den går tom. Men selve elektronikken må jo funke, for den spiller greit så lenge den er tilkoblet PCen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo bare å levere den til eieren - hehe

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    unnskyld ta jeg roter i topicen her men...
    er det en slik en som kan kobles bakpå nyere yamaha recivere?
    er slike dyre? hører at de kan spille ganske godt vs en middels cdspiller
    url ?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iPOD Nano har USB kabel, på min Yamaha RXV659 er det en dock-inngang bak men det er ikke USB. Mulig det finnes en overgang.

Fant den:
    Yamaha YDS-10 Dokkingstasjon for iPod. Prisområde: 684- 790,- [2 priser]Dokkingstasjon for iPod som passer Yamaha RXV-559 og RXV-659. Med denne dokkingstasjonen kan du spille musikk, video og bilder fra din iPod via din forsterker.

Testet av cnet:
    Yamaha YDS-10 iPod Dock Reviews. MP3 Player Accessories Reviews by CNET.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er en slik en i forhold til en cdspiller til 3-4tusen kr?
    asberg..hjertelig for informasjon..har du en url til hvor kjøpe den dockingen og alt som trengs for at d skal funke? tenket å sammenligne prisen mot en cdspiller..vet ikke hva som lønner seg best

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste forhandlere som selger Yamaha recievere har vel kanskje slike, hvis ikke kan de sikkert bestille det for deg. Eller så kan en jo bestille fra MPX.no Yamaha iPod docking YDS10 - MPX
    Eller Komplett.no Komplett.no - Yamaha YSD10, iPod docking for RXV559/RXV659/RDXE810
    Tror ikke du trenger noe mer en Ipoden, docking og en nyere yamaha reciever.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off topic:

Sitat Opprinnelig postet av Soundispower
    unnskyld ta jeg roter i topicen her men...
    er det en slik en som kan kobles bakpå nyere yamaha recivere?
    er slike dyre? hører at de kan spille ganske godt vs en middels cdspiller
    url ?
    Såvidt jeg har forstått så sendes signalene digitalt ut fra iPod'en, og da er det DA-konverteringen (DAC) i forsterkeren som står og faller vedrørende lydkvalitet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •