CDON.NO har for tiden et godt tilbud (kr. 3000,-) på Shure E500PTH, så jeg slo til med det klassiske impulskjøpsargumentet "det er jo en investering" i bakhodet. Tidligere har jeg holdt meg til mine trofaste Grado SR80, og håpet i bunn og grunn at at Shures ørekanalspropper skulle være en oppgradering som jeg i tillegg kunne bruke til mp3-spilleren. Leste også mye godt om dem på head-fi.org, og jeg kan konkludere med at det meste som står der til en viss grad stemmer.

Dette sier de på head-fi:
bad = majorly rolled off treble
good = everything else

De går altså ikke så høyt på diskanten, men jeg hører utmerket en testtone på 19kHz samt en testtone på 20Hz. Ble litt overrasket når jeg kjente testtone på 10Hz(!). Har testet mot følgende utstyr med variert musikk (black metal, rock, hip hop, klassisk, jazz og diverse obskure sjangere)

Yamaha RX-V530 receiver koblet til PC med optisk kabel. PCM-passthrough til receiveren.
Marantz PM-80mkIISE forsterker koblet til Marantz CD-spiller med RCA-kabler av god kvalitet.
(Så snart jeg får min iRiver Clix 4GB MP3-spiller i posten får jeg testet mot den også.)

På Yamaha-receiveren låter proppene forferdelig. Bass og mellomtone er "ok", men diskanten er en smule fraværende, mye i tråd med beskrivelsene på head-fi.org, som gjerne tar utgangspunkt i at proppene er direkte koblet til f.eks. iPod. De med portable forsterkere til sine mp3-spillere klager i mindre grad over det fenomenet. Koblet til Marantz-forsterkeren derimot er proppene en drøm, og lyden fremstår nøytral og detaljert slik som den skal. Cohen har f.eks. aldri vært bedre innenfor mine vegger. Jeg kan bare forestille meg hva proppene presterer koblet til bedre lydkilder, som f.eks. dedikert hodetelefonforsterker e.l. Alt i alt er jeg ekstremt fornøyd. Håper bare iRiver Clix vil klare å levere varene

Merker heller ikke noe til ubehag ved bruk. Etter en liten periode merker jeg slett ikke at jeg har dem på meg.

Noen andre som har erfaringer med disse?