Bruk av overspeningsvern!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruk av overspeningsvern!

Bruk av Overspenningsvern kan være farlig/skadelig ved feil bruk.
    Og jeg tror det er mye feil bruk og lite kunskap ut blant de som selger overspenningsvern. For at du skal ha et fullgodt vern må du bruke et (mellomvern)" Klasse C" som du monterer i sikringskapet. Og et (finvern) "klasse D" som du bruker ut i anlegget før hifi apperatene. Tror det er mange som monterer bare finvernet og tror at de er sikret mot overspenninger, det er feil. Ved bare bruk av fin vern har vernet motsatt effekt det vil si at du trekker til deg overspenninger noe som kan gjøre at dyrt utstyr kan komme til skade.
    Har selv blitt tilbudt overspenigsvern fra de store el.forretningene av selgere uten at de har peiling på hva de selger. Håper noen har blitt advart og udersøker hva det er dere kjøper. Har selv vært på kurs om overspennigsvern.
    Er elektrikker av yrke.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He sjølv alle komponentane i racket mitt tilkobla eit overspenningsvern frå Clas Ohlson :O

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten bruk av mellomvern er det å be om trøbbel ved et eventuelt lyn nedslag eller lignende. Overspennigen vil da mest sansynlig finne veien til dine dyre apperater og de vil kunne ta skade av det.:cry:

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då må det definitivt takast opp til vurdering å skaffe til veges ei skikkeleg ordning! Takker for tipset

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overspenningsvern

Dette tror jeg er et ukjent område for de fleste som driver med HiFi. Og jeg kan med sikkerhet si at svært få har greie på dette fagfeltet.
    Selv har jeg jobbet med dette i 9 år og føler at dette har jeg greie på uansett hva som fortelles dere i butikken. Problemet med strømforryningen er tre delt:
    1. Når får jeg strøm
    2. Hvilken spenning har min strøm
    3. hvilken frekvens har min strøm.
    Hva betyr dette for oss som har HiFi som hobby?
    Jo, punkt 1:
    får vi ikke gjort noe med så nært som vi har eget aggregat eller UPS.
    Om jeg får strøm fra offentlig levereandør og ønsker ekstra beskyttelse så er overspenningsvern eneste veien å gå. Vær imidlertid oppmerksom på at all overspenningsvern er avhengig av gode jord-forbindelser for å fungere. Den beste beskyttelsen får du med god jordforbindelse.
    Punkt 2:
    Kan vi gjøre noe med ved å kjøpe en egen power-feeder som tilpasser spenningen til ønsket nivå. Normalt leverer våre el-levereandører tilnærmet perfekt spenning på nettet for vår bruk. Dette betyr at det er bortkastede penger å investere i utstyr som tilpasser spenningen til utstyret.
    Punkt 3:
    Frekvensen på nettspenning er svært viktig for å kunne levere riktig lyd for noen type utstyr. Normalt ligger alle leverandører innenfor 99,99% av riktig frekvens for levert strøm. Dette betyr at det er bortkastet å bruke penger på utstyr som korrigerer eller justerer frekvensen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper at tråden er til hjelp da mange av oss har dyrt utstyr som vi vil beskytte. Du kommer med et godt moment og det er at jordingen må være god, ved bruk av overspennigsvern.
    Tror det er mange overpennigsvern som er solgt til folk og som gir falsk tryghet. Tror det er få selgere som vet hva de gjør når de bare selger et (finvern) til en kunde.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt når de ikke nevner at man må ha jordet stikk for å bruke d....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en gammel trafo sak som jeg "stjal" fra butikken til modern...
    Tung j**** som fungerer bra. Som helgardering har jeg et multistøpsel med overspenningsvern, nettstøyfilter+++
    Er jo redd for vintageutstyret mitt så...
    Har sett det i action en gang og det fungerer som f!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Har sett det i action en gang og det fungerer som f!!"
    Har du trafo er du sikra mot overspenning

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er et MUST å lese for alle som vurderer overspenningsvern type flere tusen kroner... Bra!!

har en liten mistanke om at trådstarter har vært på et NEK kurs i regi av moeller

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skilletrafo

En skikkelig trafo med plenty av jern i kjernen er (noe av) det beste du kan få. Dette fordi jernkjernen kan absorbere energi og tildels store mengder også. Så - om noen får tak i en gamel skilletrafo som veier mange kilo - så har du et godt overspenningsvern. Dette kommer av "hysteresen" i jernkjernen - dette betyr treghet med hensyn til overføring av energi. Det er akkurat hva man trenger ved en overspenningstransient (kortvarig svært høy spenning). Da vil alldri denne energien nå ditt elskede HiFi / AV utstyr, men i stedet bli "spist" opp av tregheten i jernkjernen på skilletrafoen.
    Så - høy vekt = god effekt mhp skilletrafo (da snakker vi om evne til å beskytte elektronikken bak).

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Punkt 2:
    Kan vi gjøre noe med ved å kjøpe en egen power-feeder som tilpasser spenningen til ønsket nivå. Normalt leverer våre el-levereandører tilnærmet perfekt spenning på nettet for vår bruk. Dette betyr at det er bortkastede penger å investere i utstyr som tilpasser spenningen til utstyret.
    Punkt 3:
    Frekvensen på nettspenning er svært viktig for å kunne levere riktig lyd for noen type utstyr. Normalt ligger alle leverandører innenfor 99,99% av riktig frekvens for levert strøm. Dette betyr at det er bortkastet å bruke penger på utstyr som korrigerer eller justerer frekvensen.
    Takk til trådstarter for infoen. Jeg bruker i dag bare finvern og var ikke klar over dette.
    Når det gjelder de to siste punktene ovenfor, har jeg inntrykk av at det veldig mange delte meninger. Legger du det for eksempel ut på hifisentralen blir det en heftig diskusjon om det.
    Lurer forresten på hva man gjøre med brum/during i forsterker? Noen sier at jordet kurs en tingen. Andre sier at man bør ikke har jord. Og noen sier man kan løse det med dcfelle. ?????

Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olebrum
    Har du trafo er du sikra mot overspenning
    Sannhet med modifikasjoner,
    men skulle du f.eks få 400V inn over litt tid har du nok en brukbar sak mot leverandøren.

Sam

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Takk til trådstarter for infoen. Jeg bruker i dag bare finvern og var ikke klar over dette.
    Når det gjelder de to siste punktene ovenfor, har jeg inntrykk av at det veldig mange delte meninger. Legger du det for eksempel ut på hifisentralen blir det en heftig diskusjon om det.
    Lurer forresten på hva man gjøre med brum/during i forsterker? Noen sier at jordet kurs en tingen. Andre sier at man bør ikke har jord. Og noen sier man kan løse det med dcfelle. ?????

Brumming er i 99% av tilfellene jordfeil, altså en av fasene går over til jord. Så ja det er fordeler og ulemper med jord i hifi sammenheng

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dyrt hjemmekino utstyr er det rart ikke flere bruker litt penger på å verne utstyret sitt. Velger å tro at det er mangel på kunskap om dette som gjør det.
    Som tidligere sagt i tråden må en ha grovvern ved inntak og finvern ved komponenten. Anbefalingen er under 2m fra tilkoblet utstyr.
    For best resultat og et must for oss her inne som har utstyr for en del penger er selvsagt å få på plass en UPS og da en online ups.Serie 9 fra Eaton Powervare gir en fullstendig beskyttelse mot samtlige ni nettforstyrrelser.
    Bruker selv mod 9120.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Brumming er i 99% av tilfellene jordfeil, altså en av fasene går over til jord. Så ja det er fordeler og ulemper med jord i hifi sammenheng
    men om det er en jordfeil så er det vel på tide å skaffe en elektriker? jordfeil er så vidt meg bekjent livsfarlig...

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en UPS?

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uninterruptible Power Supply. Sjekk google for mer info

Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye brukt i litt mindre sentrale strok.
    Eksempelvis i større byer der en kutter strømmen et par timer om dagen (område for område) for å unngå overbelastning.

Sam

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0