Kjøpe slagboremaskin, men kva type?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe slagboremaskin, men kva type?

Jaha, då eg klarte å øydelegge slagboremaskina igår ved borring av eit 6.5" hol(med hullbor) må eg kjøpe ei ny i morgon. Så no lurte eg på kva maskiner som kan vere verdt å kjøpe? Prisen er såklart eit tema, og vil også at den skal tåle ein del. Den lokale forhandlaren he vel såvidt eg veit mest B&D. På nettet ser eg nokre bosch-modellar som ligg rundt 1200,-, men ein får også nokre modellar ned i 400,-. Satser ein på å handle på nettauksjonar, får ein dei frå ca. 200,-.

Så kva har du erfaringer med?

Den gamle var forresten ei AEG-maskin, og har fungert glimrande(den er vel iallfall 25 år gammal). Var nok i stor grad sjølvforskyldt dette uhellet, då eg klarte å holde hendene framfor luftehola :/

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier en ting. Kjøp kvalitet, så slipper du at maskinen går istykker etter 2 måneder. Vi kjøpte en metabo i fjord vinter. ca 3.000kr tror jeg den kostet, med luft som står for "slagene" og ikke vanlig mekaniske slag. Fantastisk maskin.

Men B&D er helt sikkert bra nokk for de ALLER fleste.

Uansett, lykke til.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har god erfaring med Bosch sitt el-verktøy. Har stort sett brukt de "blå" som tilhører proffserien, men de rimeligerer produktene i den grønne serien er helt sikkert også gode. Hitachi, Makita og DeWalt synes jeg også har bra produkter.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då var det sikkert bosch sin blå serie eg høyrte reklame om på kanal 24, der snakka dei noko om at prisen på denne modellen var satt ned til 998, som var samme prisen som normalprisen for modellen under. Hadde jo vore genialt om dette tilbudet gjaldt ennå, er ikkje heilt klar for å bruke 2k på noko som her i huset blir brukt sjeldan.

Her er forresten den bosch-modellen eg fann på dinpris:
    http://www.dinpris.no/prices/cid_22_...006_pid_137456

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøgd med bosch ja! Fine maskiner! De nyeste har jo en del fine "gadgets" innebygd!

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det på tide å diskutere en skikkelig gadget her

Personelig er jeg kjempe fornøyd med Bosch sinne verktøy. Bruker Hele proff serien demmes titt og ofte pga jobb. De er noen kraftkarer og de har en nogelunde grei pris contra kvalitet, så har man Hitatchi men blir litt dyrt for privat bruk spør du meg.

Har dårlig erfaring med "OBS!" verktøy angående slagdrill der dem går fort varme å streiker... Men de er billige og det sier sitt...
    Dewalt også er en god kanditat for privat bruk. Liker spesielt eldrillene demmes, pga vekt\konstuksjon\batteri

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bosch har billige og bra maskiner.. Er fornøyd med de på jobb hvertfall..
    Men liker ikke Makita sine, syns de er svake på batterier.

Og du bør også tenke litt på ergometri og vekt..
    ikke særlig godt å stå å jobbe med en tung maskin...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja verktøy er blitt meir og meir interessant med tida

Her er forresten det utvalget jernia(som eg mest truleg kjem til å handle med, sidan det er einaste butikken som selg slik her i bygda) har no:
    http://www.jernia.no/page?id=1971&q=...hType=products

Ingen av bosch-maskinene hadde ein avskrekkande pris, så kjem vel sikkert til å gå for Bosch psb1000 RPE IK. Denne er vel ikkje av proff-serien, men trur allikavel den kjem til å halde.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne testen fann eg forresten ikkje då eg søkte på google første gangen, kan vere aktuelt å drage inn i diskusjonen

http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1145525633.47

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så spørs det om du skal bore i betong eller ikke da, og eventuelt hva slags mur/betongtype og hvor store bor forventer du å måtte bruke.
    Skal den ha piggerfunksjon?

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs vel litt hvor mye du skal legge i det egentlig. Men det beste, og dette er ikke bare et rykte er enkelt og greit Hilti. Hilti er byggebransjens ipod, med det mener jeg at mp3 spillere generelt blir omtalt som ipoder

Men har selv en AEG maskin i proff segmentet, og har ikke noe problemer med den egentlig. Så kommer jo litt an på pris egentlig.

Men av hjemmeversjonene så er aeg og bosch relativt trygge valg, ville holdt meg unna black and decker.

Newcomer nightcrowler sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha det beste, velg De Walt.
    Har div. utstyr fra de og det er meget bra.
    Koster litt mer men holder litt mer

DEWALT

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nightcrowler
    Skal du ha det beste, velg De Walt.
    Njaa.... En noe drøy påstand å komme med. Ikke misforstå meg, DeWalt har masse heftig verktøy men at de er best på alt er jeg ikke enig i. Min erfaring er at et merke har den beste batteridrillen, et annet har den beste sirkelsagen, et annet igjen har kanskje den beste slagdrillen. Eneste grunn til å handle samme merke på alt, er at man som regel kan bruke de samme batteriene på de ulike modellene.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med Marantz!

Men som slagborremaskin er det nok gode gamle Hilti på en klar førsteplass. Jeg har prøvd mange merker MEN Hilti skiller seg ut!! 1 merke som skiller seg veldig negativt ut er Wurth sin Wurthmaster serie de virker rett og slett for dårlig
    Men igjen HILTI!

hmm ser at prisen kanskje overstiger ditt budsjett, men det er ihvertfall kremen

EDIT: Når det gjelder Dewalt så er de overhypet! det finnes mange merker som er langt bedre til jobben... De har priset seg ut av markedet, mange som går over til andre merker som leverer like bra ( bedre med tanke på størrelse og tyngde etc... ) Men det er ikke et dårlig merke nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    enig med Marantz!

Men som slagborremaskin er det nok gode gamle Hilti på en klar førsteplass. Jeg har prøvd mange merker MEN Hilti skiller seg ut!! 1 merke som skiller seg veldig negativt ut er Wurth sin Wurthmaster serie de virker rett og slett for dårlig
    Men igjen HILTI!

hmm ser at prisen kanskje overstiger ditt budsjett, men det er ihvertfall kremen

EDIT: Når det gjelder Dewalt så er de overhypet! det finnes mange merker som er langt bedre til jobben... De har priset seg ut av markedet, mange som går over til andre merker som leverer like bra ( bedre med tanke på størrelse og tyngde etc... ) Men det er ikke et dårlig merke nei.

hilti er kremen. burke det selv på jobb. bosch er sikkert bra nok for hjemmebruk.

Newcomer nightcrowler sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry at jeg glemte Hilti det er jo en uber slagbor maskin.
    Det er mange bra merker som dere sier, men at DeWalt er så dyrt er jo litt og overdrive.Får det jo på tilbud jevnt og trutt på Byggvarehus.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Bosch GBH 2-26 DFR selv, veldig fornøyd med den. Borhammer med rotasjonsstopp for å bruke den til meisling. Den har også to chucker, en SDS og en selvspennende.

Ligger på rundt 2k +.

Direktelink: Bosch - elektroverktøy for håndverk/industri - 2 kg borhammer med SDS-plus-holder

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper hilti har fått bukt med avtrekkerproblemene. Denne har en tendens til å henge seg opp. Spesielt på de større modellene. Innfestningen til kabelen er heller ikke av de beste, men her må det utbedres hos de fleste uansett. Ting som blir brukt, blir slitt.

Ang. Dewalt, hopper jeg av diskusjonen før jeg melder meg inn.

Til trådstarter: Jeg har god erfaring med både Bosch og Makita. Husk at du får det du betaler for.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det såvidt er nevnt tidligere her, men; ta en tur ut og kjenn hvordan de er å holde i hånden. Balanse er minst like viktig som vekt, det er myye bedre med en maskin som veier litt for mye enn en som er "framtung" hvis du planlegger å bruke den endel ..

Edit: Og nå så jeg at tråden ikke er akkurat ny, så jeg går ut fra at det er på tide å kjøpe ny maskin igjen om ikke så lenge .. :-P

Newcomer Jørgen gk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bor i Oslo-området så bør du ta en tur innom Maxbo i Ole Deviksvei (mellom alna og bryn). Har veldig god kompetanse der. Hvis det er noe du vil ha som de ikke har inne så bestiller de det og du får det vanligvis innen en ukes tid.

Har mye bra Hitachi og Bosh verktøy der i forskjellige prisklasser.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •