Råd til deg som har kjøpt/skal kjøpe Harmony 895.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd til deg som har kjøpt/skal kjøpe Harmony 895.

Jeg har fått en del erfaringer etter at jeg kjøpte min Logitech Harmony 895 fjernkontroll, og mange av disse kunne jeg ha vært foruten, og kunne også forhindret hadde jeg visst at disse problemene eksisterte på forhånd.

Så for nye eiere, eller folk som har tenkt å kjøpe en 895, her er noen råd og tips til ting du bør gjøre når du skal sette den opp/bruke den:

• Sett fjernkontrollen til lading før du bruker den første gang. MEN vær oppmerksom på at det er en del delvis defekte ladere der ute; min var en av dem. Det vil si: se nøye etter at batteriikonet fylles opp og tømmes hurtig og repetitivt under ladeprosessen (helt til det er tre vedvarende streker i batteriikonet) og at den har god kontakt med laderen. Fjernkontrollen skal ikke plutselig pipe eller vise menyer en stund etter at du har satt den til lading. Jeg fikk nesten ødelagt min fjernkontroll p.g.a. laderen. Jeg endte opp med å måtte legge noe litt tungt helt foran på kontrollen for at den skulle ligge stabilt og helt nedpå og dermed bli ladet opp (uten at gjenstanden jeg la oppå kom borti noen knapper, selvsagt). Jeg har i ettertid (alltid ettertid!!) lest om flere som har hatt samme problem. Merk også at - i alle fall i mitt tilfelle - fjernkontrollen blir 'ustabil' dersom du lar den bruke opp batteriet så mye at batteriikonet blir rødt. Jeg gjorde dette med vilje etter en tid fordi jeg ville lade den helt ut for så å lade den opp igjen, men det førte til at jeg fikk mange av de samme problemene om igjen som jeg hadde da kontrollen var ny; at den pep og gjorde mye rart mens den lå på laderen - lot seg nesten ikke lade. Da den kom opp til et visst 'ladepunkt', fungerte videre lading bra. Altså: Ikke lad denne kontrollen helt ut, det går fint å lade den opp igjen når det er én grønn strek igjen. Dette kommer vel av at det er Li-ion batteri i denne.
    • Jeg skrev tidligere her (basert på andres oppfordringer) at man bør slå av brannmur før man legger inn softwaren. Dette er ikke nødvendig så lenge brannmuren din er av typen som popper opp et valg om å la programvaren som prøver å få internettilgang få slippe igjennom. Bare gi Logitech-programmet tilgang gjennom brannmuren, så går det bra. Det er heller ikke nødvendig å legge inn programvaren fra original-CDen, som også ble anbefalt. Man kan fint laste ned nyeste versjon fra nettet, og så vil denne igjen automatisk oppdatere seg videre til aller nyeste versjon. Dette har jeg nå gjort selv uten problemer.
    • Ta fjernkontrollen ut av laderen før du kobler den til USB for å oppdatere den; ikke la den ligge i laderen når du skal oppdatere. Dette får du først vite et stykke inn i programvaren.
    • Ikke montér opp RF-extenderen og IR-senderne som en "fast installasjon" før du ser at alt fungerer, og før du forstår hvordan alt skal fungere. Sett det bare løselig opp ved anlegget først. Og tenk deg nøye om når du lager Activities etc. Fordi:
    • Ved den minste lille oppdatering av en innstilling, eller oppdatering av noe viktig som firmware, er du nødt til å koble RF-extenderen fra både IR-sendere og strømnett, ta den med deg bort til PCen, og koble den til USB. Og hver eneste gang må både extenderen og fjernkontrollen oppdateres. Selv om det bare er en bitteliten forandring du har gjort. Og deretter må du koble den tilbake til strøm og IR-sendere igjen. Det kan derfor lønne seg å ha en stikkontakt i nærheten av PCen, slik at du har extenderen tilgjengelig ved PCen helt til du virkelig er ferdig med prosessen.
    • Du trenger ikke å bruke noen av IR-senderne (de lange tynne ledningene med IR-sendere på) dersom du kan montere RF-extenderen på et sted der den har fullt utsyn til komponentene du ønsker å styre. RF-extenderen har nemlig innebygget IR-sender også. Dette tok det en stund før jeg fant ut.
    • Du kan bruke 895 som en vanlig fjernkontroll rettet direkte mot komponentene dersom det ikke står noe i veien for dem, for også fjernkontrollen har både RF- og IR-sender innebygget. Dersom du ønsker å gjøre dette, må du dog gå inn i programvaren og gjøre om på måten kommandoer blir sendt til komponentene (velg Harmony 895 istedet for Extender). Dette visste jeg heller ikke i utgangspunktet.
    • Dersom du må lære opp 895 fra en av de originale fjernkontrollene, må du sette 'baken' til 895 mot IR-senderen til originalen (altså ikke peke fronten av 895 mot den originale). Det visste jeg heller ikke først.
    • Dersom fjernkontrollen ikke vil 'detektere' eller legge til ('Add') RF-extenderen, må du gjøre følgende: Koble extenderen til strøm, og se til at kun Power-lampen lyser. Trykk ned og hold Connect-knappen inne i ti sekunder. Status-lampen vil da lyse mens du holder knappen nede, for deretter å blinke meget raskt og så slukke. Når dette er gjort kan du prøve å legge til extenderen igjen (trykk Activities på fjernkontrollen, velg System Option... og så Network Tools / Add RF-extender).
    • Dersom du må holde fjernkontrollen på veldig kort avstand til RF-extenderen for å få kontakt mellom de to, er løsningen å laste ned nyeste firmware versjon (dette lønner seg uansett, og vil bli gjort automatisk når du oppdaterer fjernkontrollen og extenderen. Det var en del problemer med dette en periode, der mange ikke fikk brukt RF-extenderen med mindre fjernkontrollen ble holdt i en avstand av ca. ti cm. Skal nå være fikset.).
    • Det er ikke nødvendig å hele tiden velge en bestemt komponent i anlegget ved hjelp av DEVICE-knappen for å kunne styre den aktuelle komponenten. Det vil si; dersom du skal utføre en litt 'avansert' kommando kan det hende du må velge akkurat dén komponenten.
      Men la oss si at du har satt opp en Activity som heter "Watch TV", og at i den Activityen så har du satt opp at du skal bruke receiveren til å styre volumet, en kabeldekoder til å styre kanalvalget etc. Når du da har valgt denne Activityen, og TV, receiver, kabeldekoder etc. er slått på, så kan du styre alle disse basis-oppgavene uten å velge en DEVICE. Altså:
      Når 'Activityen' er igangsatt, kan du styre volum på receiver med volumknappene, skifte kanal på kabeldekoderen med kanalknappene, og så videre.
      Det er først når du må litt dypere inn i de mer obskure innstillingene til den enkelte komponent at du trenger å velge en bestemt DEVICE ved hjelp av DEVICE-knappen.
      Dette tok det altså noen uker før jeg fant ut.... :-?
      -I begynnelsen valgte jeg nemlig Receiver ved hjelp av DEVICE-knappen så fort jeg skulle forandre volum, eller mute lyden - eller jeg valgte kabeldekoderen hvis jeg skulle bytte kanal, etc. Dette er altså ikke nødvendig, så lenge den kommandoen du er ute etter er blant knappene du kan velge rett på fjernkontrollen.
      Dersom du så må inn og velge en komponent allikevel for å gjøre en innstilling, lønner det seg å trykke to ganger på DEVICE-knappen etterpå. Da kommer du tilbake til Activityen, og kan igjen styre alle basis-funksjonene til de forskjellige komponentene som er del av denne Activityen ved hjelp av de knappene som er direkte tilgjengelige på kontrollen.

Jeg vill oppdatere dersom jeg kommer på noe mer. Men det som bød på størst problemer for meg var altså batteriladeren og programvaren som jeg måtte åpne brannmuren for. Nå har jeg endelig fått fikset også det siste punktet på lista, og alt fungerer nå som det skal. Men du verden hvor mye knoting det var før jeg kom så langt...

Håper dette vil hjelpe noen. Mye som ikke står i Quick Start -guidene som følger med...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [fjernet og flyttet til første post]

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....

Har selv en Harmony 885 og har ingen problemer - mulig jeg er heldig. Bruker også Zonealarm Security Suite som jeg kan skreddersy slik at den fungere med eventuelle sære programmer. Anbefales ... både Harmony og Zonealarm :-D.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke spesielt salgsfremmende guide du har laget
    Hvilke fordeler får man ved bruk av Harmony 885?

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen mulighet å få denne til å virke på min vanlige HTPC. tenker bare til å stoppe og starte programmer, og bytte sanger i winamp.

Har en fjernkontroll til maskinen som kun fungerer i Media Center, men det er vel ikke noe i veien for å få det til å virke utenom også?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Ja - her har jeg jo bare ramset opp problemer som enkelte har - ikke alle har alle disse problemene, men enkelte har noen av dem. Noen har sikkert ikke hatt noen av dem.
    Men jeg kunne godt ha trengt en slik guide før jeg begynte å sette opp min fjernkontroll, derfor lagde jeg denne tråden for dem som nettopp har kjøpt en, eller planlegger å kjøpe en, for å hjelpe dem så de slipper å trøble så mye som jeg gjorde.

Når man først får alt opp å gå, og forstår alle funksjoner, er dette en meget bra fjernkontroll. Man styrer enkelt alle komponenter i anlegget, kan lage makroer som skrur på akkurat de komponentene du trenger for f.eks. å se DVD, bare ved to tastetrykk. Man kan nå komponenter som er innelåst i skap, eller som av en annen grunn har en skjult IR-sensor (jeg har f.eks. senterhøyttaleren plassert foran TVens IR-sensor).
    Man slipper å ha fem-seks fjernkontroller på stuebordet.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Ser ut, ut fra quiden, at mye av problemene som oppstår ved 895 er knyttet til IR-extenderen. Dette er vel hoved forskjellen på disse to universal fjernkontrollene. Hvis man ikke trenger å kunne øke rekkevidden på fjernkontrollen er det trolig best å gå for 885.

Har som sagt stort sett bare gode erfaringer med 885, og har enda ikke funnet noe som den ikke kom med i motsetning til en del andre universale fjernkontroller. Settes opp ved å koble den til PC vha. usb porten. Det kjøres et program på PC'n som både kommunisere med fjernkontrollen og Logitech's internett database da hele opsettet lagres hos Logitech. Det er her problemen med en del brannmurer oppstår. Det er i denne sammenheng at brannmuren til Zonealarm er suveren da du har full styring med hvilke programmer som skal få gjøre hva, i denne sammenheng programmet som styrer kom mellom fjernkontroll og Logitech's database. Ikke lurt å basere seg på å skru av brannmuren da PC'n utrolig raskt blir bombardert med spionprogramvare som utleverer deg.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selvfølgelig kjøpt denne fjernkontrollen (før jeg leste denne tråden, typisk.....), og har problem med ladingen. LCD skjermen lyser hele tiden med Logitech logoen når den ligger i ladestasjonen. Ser ikke at strekene på batteri indikatoren beveger seg. Den ligger bare på 1 strek hele tiden. Har prøvd å trykke den lett ned litt i fronten for å se om den da begynner å lade, men da begynner den bare å pipe, skifte bilde på lcd skjermen. Noen flere tips?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    Har selvfølgelig kjøpt denne fjernkontrollen (før jeg leste denne tråden, typisk.....), og har problem med ladingen. LCD skjermen lyser hele tiden med Logitech logoen når den ligger i ladestasjonen. Ser ikke at strekene på batteri indikatoren beveger seg. Den ligger bare på 1 strek hele tiden. Har prøvd å trykke den lett ned litt i fronten for å se om den da begynner å lade, men da begynner den bare å pipe, skifte bilde på lcd skjermen. Noen flere tips?
    Enkelte 895 kommer med ladere som har dårlig "passform". Oppnår ikke kontakt umiddelbart når de legges i laderen. Av de tre jeg har vært borti med dette problemet ble kontakt oppnådd ved å flytte litt på 895 mens den lå i laderen (høyre, venstre, opp, ned osv). Den ene av de var så finfølende at de ble et irritasjonsmoment. Byttet lader hos forhandler og har vært fornøyd siden.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal det se ut når den lader? Skal LCD skjermen slå seg av (ved førstegangs lading). For nå har jeg fått 3 grønne streker i batteri indikatoren, men må slå av LCD skjermen med "glow" knappen for ellers så vises Logitech logoen hele tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    Hvordan skal det se ut når den lader? Skal LCD skjermen slå seg av (ved førstegangs lading). For nå har jeg fått 3 grønne streker i batteri indikatoren, men må slå av LCD skjermen med "glow" knappen for ellers så vises Logitech logoen hele tiden.
    Jeg hadde lest om ladingsproblemer på dette forumet før jeg ladet 895'en min første gang. Ble litt nervøs da skjermen bare ble stående på, og batteriindikatoren ikke beveget på seg. Men jeg lot den ligge, og batteriet ble ladet. Etter at jeg hadde satt den opp med programvare og aktiviteter og skulle lade den neste gang fungerte alt helt som det skulle. :-)

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som kjører Harmony 895 opp imot en Pioneer 507xa plasma? Får ikke fjernkotrollen til å skru av/på TV'en? Har prøvd med den om ligger i databasen, har også prøvd å lære fjernkontrollen powertoggle og power on/off. Noen som har noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde en tråd med noen tips jeg fikk fra Logitech, kanskje bedre å fortsette på denne tråden. Linker derfor videre til tips ang. brannmur/antivirus/IE.

http://avforum.no/forum/av-gadgets/4...tml#post568489

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • Du kan bruke 895 som en vanlig fjernkontroll rettet direkte mot komponentene dersom det ikke står noe i veien for dem, for også fjernkontrollen har både RF- og IR-sender innebygget. Dersom du ønsker å gjøre dette, må du dog gå inn i programvaren og gjøre om på måten kommandoer blir sendt til komponentene (velg Harmony 895 istedet for Extender). Dette visste jeg heller ikke i utgangspunktet.

Hmm, betyr dette at fjernkontrollen ikke kan sende IR-signal og RF samtidig?
    Jeg hadde planer om å bruke fjernkontrollen til komponentene i stua. (xbox og prosjektor) og samtidig bruke RF-extenderen i naborommet hvor forsterker og cd/dvd står.
    Den innstillingen du nevner, er det mulig å endre den per komponent eller endres det for selve fjernkontrollen.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem med ladestasjonen. har så og si sluttet og bruke den for den er så treig på knappene. Og så er knappene litt små for mine hender slik at det ofte blir trykket på to på en gang.
    Men tilbake til forsinkelsen, dette kan irritere noe grenseløst når du fek.s ska se en dvd. Da du for eksempel trykke ok på "Norsk" og så tror du ikke den responderer så du trykker en gang til, så går den til menyen. men bom der kommer det siste trykket også og filmen startes med en gang uten og kunne gjøre andre innstillinger. Egentlig bare småtteri men det irriterer meg altså såpass mye at jeg bruker heller originalkontrollene på mest mulig.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gollum

Hmm, betyr dette at fjernkontrollen ikke kan sende IR-signal og RF samtidig?
    Jeg hadde planer om å bruke fjernkontrollen til komponentene i stua. (xbox og prosjektor) og samtidig bruke RF-extenderen i naborommet hvor forsterker og cd/dvd står.
    Den innstillingen du nevner, er det mulig å endre den per komponent eller endres det for selve fjernkontrollen.
    Nei, beklager hvis det var lett å misforstå, men man velger pr. komponent om den skal styres direkte av fjernkontrollen eller via extenderen. Altså skal det gå fint å gjøre det du sier, det er bare å sette opp komponentene i det andre rommet til å bli styrt via extenderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Nei, beklager hvis det var lett å misforstå, men man velger pr. komponent om den skal styres direkte av fjernkontrollen eller via extenderen. Altså skal det gå fint å gjøre det du sier, det er bare å sette opp komponentene i det andre rommet til å bli styrt via extenderen.
    Takk for avklaringen, var en liten stund redd for at planen for oppsettet mitt falt i vasken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •