Vanntett iPod - vi søker videre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vanntett iPod - vi søker videre

iPod til bruk i svømmebassenget er målet!

Når en ser hvordan strømprisene øses opp pga manglende regn, da håper jeg på mye regn og tar gjerne en regndans når jeg har litt for mye cognac i kroppen. Uansett skal jeg pendle til Bergen i høst og jeg trenger en vanntett MP3 spiller

Faktisk er hovedsaken til min lille investering, at jeg et par ganger i uken kjører forbi Tiger i høy hastighet for å besøke svømmehallen i nabolaget hans. Der tar jeg meg noen runder i bassenget, noe som til tider kan være ganske kjedelig (frem og tilbake, frem og tilbake...) hvis det ikke er lekre babes i bassenget. Musikk hadde sikkert kunne hjelpe. Derfor bestillte jeg idag litt gadgets (se under). Nå håper jeg at disse gjør underverker på kjedsomheten, men jeg er litt mmmmSkeptisk! til hodetelefonene ved svømming.

Noen som kjenner til bedre alternativ?

iPOD Nano 4GB (m radio): Link
    Vanntett deksel til iPOD'en Link og tilhørende headset Link:

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert i det du er ute etter, men elegant er den.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den vekten skulle den passe bra til undervannsrugby , men en tannlegeregning på 10k gjorde at jeg sluttet med den sporten... Batteriet setter i alle fall spenning i spillet når den blir nedsenket i vann!

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, den var god

Newcomer Kristian`s Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Sikkert i det du er ute etter, men elegant er den.

Hahah den var bra

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt første svømmetur med min "aqua-pod". Resultatet er som forventet. Boksen gjør jobben med å holde iPoden tett, men høretelefonene er desverre direkte dårlige. Så derfor er jeg fremdeles på jakt etter waterproof headset med god ytelse.

Skal skrive en mer utfyllende review senere på løsningen, men nå er kropp og sjel utslitt av fysisk utskeielser og (vann)hodet kokt bort i badstu...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide å gi et førsteinntrykk av produktet

H2O Waterproof housing:
    Fysisk beskrivelse:
    Selve produktet er laget av to hovedeler i gjennomsiktig plaststoff. Disse holdes sammen med en hengslet mekanisme, lås og en silikonbasert (?) pakning. Førsteinntrykket er at dette virker solid og betryggende. Delene er hengslet rundt bunnen hvor en også finner en vanntett gjennomgang for høretelefonene. Toppen har Klem-mekanismen som passer på å klemme sammen pakningen og gjøre den vanntett. Klem-mekanismen er konstruert slik at det skal en bevisst handling for å åpne boksen. Da slipper en stygge og dyre overraskelser. Frontplaten har vindu hvor en kan se iPod'ens skjerm. Under finnes trykknappene som tilsvarer betjeningen på iPodens betjening/navigasjonshjul. Til og med "snurre" betjeningen er tilgjengelig for å betjene volum. Monteringen av iPoden er veldig enkel. Tre iPoden på den innvendige høretelefonkontakten og lukk sammen casingen, ferdig! Selve kontakten er gylden utførelse så den er nok gullet litt.

I tillegg til selve casingen følger det også med en et neopren bære-armbånd. Denne har et bred bånd med borrelås for å kunne passe til overarmen på de fleste av oss, pingler som 'boler.

H2O Waterproof headphones:
    Fysisk beskrivelse:
    I pakken var det øretelefonene og to sett med silikonplugger. Disse pluggene så ut til å være like store. Bøylen og ørefestene til øretelefonene er laget i en nokså myk plast og tilsyneatende fleksibel nok til å kunne tilpasses. "One size fits all". Det gikk nokså greit å sette silikonpluggene på øretelefonene og de så ut til å gjøre pluggene vanntette utenfra. Med rillene skal også øregangen holdes tørre. Selve ledningen er av tett spiraltype som gjør at ledningen ikke kommer i veien for litt action.

Etter første svømmetur har jeg lagt merke til at det er mulig å ta av selve bøylen og bruke høretelefonene med bare ørebøylene.

I bruk:
    Utstyret inkl iPod ble hentet på postkontoret bare timer før sesongens første svømmetur. Forventningene var i alle fall store til å kunne svømme med "litt musikk attåt". To album med god kvalitet (musikalsk og høy bitrate) lastet på iPod'en. Før jeg kom meg vannet var det skeptiske blikk og nysgjerrige badevakter som måtte tilfredstilles med litt visning av vidunderet. Med iPoden i neoprenen fant jeg ut den var lett å feste oppe på armen uten å være ubehagelig. Øretelefonene derimot var alt annet enn behagelige. Tilsynelatende er mitt hode vann(?)skapt, da bøylen gjorde sitt beste for å trekke ut pluggene. Noe uvant var det da jeg fikk pluggene godt inn, men ikke vondt.

La oss spille musikk og svømme avgårde. Men jeg ble hengende litt på kanten før svømmingen ble tema. Hvor var all bassen blitt av? Lyden var som å høre radio på en stygg-gammel liten reiseradio. Direkte skuffende. Nå er det slik at rytmen i musikken er med på drive en treningsøkt, og med all rytmeinfo fraværende gikk den delen i vasken. Uti vannet ble det ikke bedre. Lyden på venste øre forsvant umiddelbart etter hodet kom en halv meter under vannspeilet. Høyre øret hang ennå med, men volum måtte justeres opp til maks for å høre musikken. Men det var veldig raskt og enkelt å betjene iPoden via de eksterne knappene og svinghjulet. Ettersom jeg svømmer crawl er ørene under vann mesteparten av tiden og faktisk ble skvalpelydene dominerende over musikken til tider. Periodevis måtte jeg gjette meg til hva som ble spillt. Ved hver vending forsvant musikken på begge ørene når jeg kom litt under vann (0,5 - 1 meter), men returnerte da jeg kom opp til overflaten igjen. Jeg regner med at dette skyldes trykket i ørene. Etter ca 15 minutter svømming kom venstre øre tilbake med lyd. Spekulerer i at det samme trykket hadde blitt innesperret i øret hele denne perioden. Da ble det straks litt triveligere å svømme, men fremdeles langt fra den opplevelsen jeg hadde drømt om.

Skal vi konkludere:
    Casingen er verd pengene hvis du er på jakt etter en løsning hvor du kan ta med deg iPod'en overalt i et ellers aktivt liv. Det være seg svømming, padling, surfing, skiturer og ellers alle hverdagsbergensere. Den fungerer bra og gir tilgang til all betjening utenfra. Med sikkerheten mot fukt, vann og slag kan den brukes daglige. Ulempen er selvsagt at selv lille Nano vokser i størrelse til det tredoble.

Er det ikke nøye med lydkvaliteten, og en skal på død og liv ha lyd i vannet, da kan en nok leve med høretelefonene. Ellers bør en ligge unna disse. Jeg skal gi dem en ny sjangs neste svømming, da uten nakkebøylen og se om de fungerer bedre da.
    NB Oppdatert info i neste innlegg!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var neste svømmetur unnagjort. Noe bedre skussmål til høretelefonene denne gangen. Før jeg hoppet i det våte element tok jeg av nakkebøylen. Men fremdeles var bøylen for øret med i montasjen. For å få av denne må det destruktiv modifisering til.

Nå som jeg stod friere til å dytte inn ørepluggene passet de bedre og var mer komfortable. Men fremdeles var ørebøylene i veien og det var litt plunder før pluggene kom på plass.

Lydmessig utgjorde dette underverker. Jeg antar at forrige gang så ble pluggene deformert av at bøylene drog pluggene bakover. Denne ganger hørte jeg tendenser til bass!!! Fremdeles er lyden mye forstyrret av skvalpelydene jeg lager så for svømmingens del er jeg ennå ikke helt fornøyd. Men til andre våte fritidsaktiviteter kan høretelefonene være å leve med. Det krever dog at brukeren er observant med hensyn på å bruke pluggene korrekt slik at de ikke blir deformert og struper lyden!

Neste runde med lyd på svømming blir med destruktiv modifisering av pluggene - da skal ørebøylene bort! Forhåpentligvis blir de bedre for mitt bruk.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tredje runde ferdig. Opptur og nedtur. Idag fikk ørebøylene smake knipetanga og litt destruktiv modding er utført. Nå er høretelefonene minimalistiske med kun proppen og en liten vertikal del igjen. Denne gangen ble det full klaff på lyden i forhold til før. Med et mye lettere design var det enkelt å få proppene til å gå rett inn i øret og dermed optimal passasje for lyden.

Lastet med Massive Attack og iPoden på maks volum for en drivende økt hoppet jeg vannet. Og derved var det duket for en liten nedtur. Ørebøylene hadde sin misjon for oss som er aktive krabater, for etter en runde forsvant venstre plugg ut av øret og med monolyd i tre runder til så forsvant høyre på en kjapp vending. Dette gjentok seg selv etter ny montasje og badehetten tredd langt ned over øret. Etter tredje utfall ga jeg opp og lot musikk være musikk de siste rundene.

Da er dilemaet følgende:
    Med bøyler holder pluggene seg på plass, men lyden er for dårlig.
    Uten bøyler er lyden dugende selv med aktiv svømming, men da holder de seg ikke på plass. Vannfast tape neste? Not!
    Egentlig ikke noe dilemma for meg ettersom jeg har klippet bort bøylene, men for dere der ute er det noe å tenke på hvis dere shopper produktet. For meg er det i tenkeboksen for å finne ut en bedre teknisk løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har oppdatert posten tre dager fram i tid?

Er 6 i dag, ikke 9

Uansett, greit å lese dine erfaringer til denne saken her, har vurdert å kjøpe noe slikt selv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordnet, kallenderen var sikkert på hodet ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg ikke bruker løsningen som tråden har startet med så er jeg stadig på jakt etter et produkt som gir meg musikk til svømming.

Leste i dag om denne: VÃ¥t utvikling:: Vanntett iPod Shuffle - Digital livsstil
    SwimMan Waterproofed Ipod

Nok engang er det iPod, men denne gangen i mindre format og en slipper casing da Swimman har gjort selve iPod'en vanntett. Det er jo straks en fordel da alt som henger på kroppen under svømming lager motstand i vannet.

Øretelefonene er i alle fall laget anderledes, og det var jo disse som var den forrige løsningens akilleshæl men jeg er allikevel skeptisk. Ut fra bilder tolker jeg det slik at det er lydoverføring via luft-tube, ikke ulik enklelte flyselskapers løsning på lyd til passasjerene. Får en da vann i rørene eller de får en skarp knekk så forsvinner lyden fort. Jeg får lete og se om jeg finner noen erfaringer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

check GREYONBLUE.COM they have water proof cases to all ipod models, also they have waterproof earphones from H2O that work with the cases.

shane

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja, det var vel litt egenreklame i forrige innlegg, for jeg var ikke i stand til å finne noe nytt der.

Men selv om tråden er gammel, så lever den et sakte liv.

For noen dager siden oppdaget jeg at H2O Audio har en ny modell av headset'et tilgjengelig. Jeg regner med at jeg bestiller et sett av dem for å teste ut, men avventer svar på en mail jeg har sendt dem. Der spør jeg om det er gjort endringer på headsetet slik at det er lettere å tilpasse individuelle preferanser og ikke minst om de har gjort noe med fysisk design av ear-pluggene som gjør at de er lettere å få inn i øret og ikke minst til å sitte fast.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Support fra H2O svarte på overnevnte spørsmål slik:
    Thank you for your email. The H3’s are a great upgrade from the h1’s. If you want to wait till July we are going to have our latest headset that will be the best one yet. The H3’s are excellent but if you wait till July I think you will love the newest headphones. Sign up to our newsletter for the release of our newest products.
    Ingen konkrete svar på mine produktkrav, men leser jeg mellom linjene og bedriver litt fritolkning så er dette min konklusjon: "H3 versjonen er en litt mer aerodynamisk wrapping av H1 versjonen (som jeg har) men egentlig ikke bedre. Vent til neste release!"

Jada, jeg venter jeg. I dag er siste svømmedag i hallen og den åpner ikke igjen før i september. God tid...zzzz...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kokken, du har ikke vurdert en slik hodeklokke som nå brukes mye i utlandet på populære dykkersteder?

Det er slike man bruker til turister som ikke skal dykke med fullt utstyr, men bare ha en klokke over hodet slik at de har luft og kan se alt under vann ?

Litt tungt å svømme med kanskje, men vanntett!

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert å høre med svømmehallen om de kan spille musikk på høyttaleranlegget?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    kokken, du har ikke vurdert en slik hodeklokke som nå brukes mye i utlandet på populære dykkersteder?

Det er slike man bruker til turister som ikke skal dykke med fullt utstyr, men bare ha en klokke over hodet slik at de har luft og kan se alt under vann ?

Litt tungt å svømme med kanskje, men vanntett!

Korrekt: Jeg har IKKE vurdert å stappe hodet inn i en gullfiskbolle. Ikke særlig svømmevennlig. Dykkevennlig er det nok, men litt slitsomt for nakken når målet er 1000-2000m økter.

Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Har du vurdert å høre med svømmehallen om de kan spille musikk på høyttaleranlegget?
    De spiller faktisk musikk eller radio over PA anlegget, men det er høytalere som er over vann. Når jeg crawler simulerer jeg blåhval og har bare hodet over vannskorpa når jeg må tilføre litt oksygen til kroppen. ;-)

Løsningen kan være å senke høyttalerene ned i vannet, det finnes systemer for undervanns-PA, men da er jeg prisgitt hestepop'en som de tidvis serverer på bondelandet (jepp, badehallen ligger på Jæren).

Her er sub-høytalere og da snakker vi ikke bare om lave frekvenser:
    AQ Waterproof Sound & Vision :: UK :: Waterproof Speakers :: Buy AQ Pool Pack - Stereo SUB-AQUA Underwater Speakers with Installation Accessories
    samt
    Aquasonic - Underwater Loudspeaker - The Only Full Fidelity, Full Frequency, Full Contact Audio Pool Speaker

Skal se at løsningen er å sponse en Tictile fra Clark Synthesis til svømmehallen.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Hestepop, ja. Da skjønner jeg egentlig godt at du vil ha egen musikk på øret. Tipper forøvrig at det kan bli ganske kul og spennende lyd under vann, så kanskje til og med hestepopen får et kraftig løft.

Forøvrig tror jeg det kunne blitt en ganske sær opplevelse for administrasjonen i svømmehallen i det du møtte opp på kontoret med undervannshøyttalere og argumentet
    "Jeg vil gi disse til dere, siden jeg gjerne vil høre musikken også når jeg har hodet under vannet. Men det er viktig at hestepopen over vann matcher hestepopen under vann, for jeg beveger meg nemlig opp og ned hele tiden. Jeg prøvde meg med en vanntett iPod og en bøyle rundt hodet, men det fungerte ikke bra nok, så jeg håper dere vil ordne denne lille tingen for meg. Svømming er ellers så kjedelig, skjønner dere."

Tipper det kommer til å gå vandrehistorier om deg i svømmehallmiljøene etterpå.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vandrehistore blir det den dagen jeg smyger en Clark i bassenget og fyrer opp noe musikk fra kjente kirkebrennere.

Sliter hvert år med at det kommer bølinger med "hengere"* rett etter nyttår. Kanskje noen lydspor med synkeminer fra Das Boot eller U571 vil vekke dem litt.

*"Hengere" er en betegnelse jeg har laget for dem som kommer til svømmehallen i flokk, svømmer en lengde i full fart for så henge på kanten i langt tid mens de skryter til hverandre av hvor flinke de er til å trene!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •