Harmony 895. RF spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Harmony 895. RF spørsmål

Har lest en del om 895 her på forumet, men vil gjerne få bekreftet et par ting...
    Vi har gjesterom/kontor veggivegg med tv-veggen i stua, og jeg vil da helst sette alt hifi/multimediautstyr inn på kontoret, og så betjene det med fjernkontroll fra stua. (Høytalerkabler etc legges inn i vegg, slipper dermed alt kabelkaos og dermed høy WAF!). Det jeg lurer på er da hvordan denne RF mottaker/senderen "fungerer"? Har forstått d slik at denne enheten mottar RF og sender IR til enhetene som skal kontrolleres, da kreves kanskje line of sight? Hva med minsteavstand fra enhetene? Vil den ene dekke til "alle" mottakere, eller trenger man flere?
    Vi ønsker også å kjøpe en stue-pc, men plassere den på kontoret (kvitte oss med viftestøy), vil man kunne betjene MCE med 895 via RF? Synes å ha lest noe om "kræsj" med MCE sin egen fjernkontroll. (vil jo kanskje helst bruke begge deler, ihvertfall tastatur og kanskje 895?)

Så, alle som ikke ler seg skakk av en stakkars nykommers desperat jakt etter svar, enlighten me!

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger med IR-extendere til RF-modulen. Strategisk plassering av disse gjør at du kan kommunisere med alle komponentene dine. Er også mulig å kjøpe flere og lengere extendere hvis du skulle trenge det.
    Line of sight er ikke nødvendig, men som med all trådløs teknologi finnes det jo grenser for rekkevidde og evne til å trenge igjennom materiale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar snooky!
    kan du(eller noen) beskrive litt nærmere hvordan en slik IR-extender brukes? Jeg ønsker å sette stereo/multimediaanlegg inn i skyvedørsgarderobe på kontoret, kan denne extenderen da settes inne i skapet, eller må da skapdøren være åpen? Eller, jeg synes å ha sett disse extenderne som så IR-sendere med lang ledning, kan de "festes" rett på/like foran mottakeren på det apparatet som ønskes kontrollert?

Ellers er jeg fornøyd me endelig å ha funnet et "konsept" som virker slik jeg ønsker d, minst mulig synlig stæsh i stue, og mest mulig brukervennlig! Nå gjenstår d "bare" å skaffe seg en media-pc... Siden jeg ikke trenger en "lydløs" en er d kanskje like greit å bygge selv i gammeldags chassis? Bør man vente på vista? maaaaaaange spørsmål gitt!

takker for alle svar

Newcomer Enviro sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo!

Jeg anser Harmony 895 som den ideelle løsningen for deg.

Receiveren fungerer slik at den tar imot RF-signaler fra fjernkontrollen. Som kjent så går RF gjennom vegger innenfor en rekkevidde på flere titalls meter. Receiveren må ha egen strømforsyning (ledningen på bildet). Du plasserer altså receiveren inni garderobeskapet ditt.

Når receiveren mottar RF-signalet fra fjernkontrollen så omformer den signalene til IR og stråler ut i alle retninger. Receiveren har flere IR-dioder innmontert slik at den treffer alle komponentene den ser (line-of-sight).

Hvis du så har komponenter plassert utenfor line-of-sight (som nettopp kan bli tilfelle inni et garderobeskap) kan du koble til egne "IR-extendere" til receiveren. En slik extender består av 2 "IR-øyne" som er påkobla samme ledning på ca. 2m. Det følger med 4 forlengerne i pakken og de kobles til på baksiden av receiveren (se bilde). Øyene kan kan plasseres direkte på IR-mottakeren til komponenten du vil styre, eller i line-of-sight til denne. Øynene har dobbelsidig tape påmontert slik at dette er meget enkelt.

Du vil med dette enkelt kunne styre komponentene dine selv om de står i et skap i et annet rom, og du kan ha skapdøra igjen

Hvis du senere vil utvide med f.eks komponenter i stua, kjøkkenet eller et hvilket som helst rom så kan du kjøpe en ekstra extender (500-600kr.) og koble denne også til.

Systemet er genialt spør du meg og du kan tom. styre lysene dine hvis du har Koppla, Nexa, X-10 eller annen kompatibelt lyssystem. Jeg holder for tiden med å flytte inn i ny leilighet og skal få utnyttet alle aspektene med denne fjernkontrollen.

Kontrollen har meget høy WAF da den kan forhåndsprogrammeres til macroer som f.eks "Kino". Du (eller kona) vil da ved kun ett tastetrykk kunne slå av og på de ulike komponentene som skal brukes/ikke brukes.

Edit: Endret feilbenyttet terminologier

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Sold!

Glimrende! Takk for informativt svar!
    Sambo er meget opptatt av det estetiske, og jeg er mer opptatt av gadgetfaktor! Og med bare LE-40M61 på veggen, vegghengte høytalere, alt av kabler i vegg, resten av stereo etc bak vegg og en forhåpentligvis smooth harmony 895 burde jo begge bli fornøyd??

Når det gjelder kjøp av 895, ser jeg at noen webshops ikke nevner extenderen i under medfølgende tilbehør... Eller, noen nevner en wireless AV receiver...(er dette extenderen?) Er det noen som vet om det er en standard bundle som inneholder extenderen, eller om det er noen sleipe sjapper som selger bare fjernkontrollen? Billigste bundle som inneholder AV receiver er visst 1921,- hos onlinebutikken....

Sitat Opprinnelig postet av Enviro
    Systemet er genialt spør du meg og du kan tom. styre lysene dine hvis du har Koppla, Nexa, X-10 eller annen kompatibelt lyssystem.
    Dette høres bra ut! Det er et RF styrt lyssystem i leiligheten vi skal overta, og håper 895 er kompatibel med dette systemet!

Allright, d nærmer seg nirvana nå...

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av galemattis
    noen nevner en wireless AV receiver...(er dette extenderen?)
    Wireless AV-receiver er den IR/RF-modulen Enviro har bilde av i innlegget over. IR-extenderne er små IR-øyne på kabel som kan kobles til IR/RF-modulen (se de små hullene foran på bildet). Alt dette følger med i pakka, og er den mest vesentlige forskjellen fra 885.

Sitat Opprinnelig postet av galemattis
    Dette høres bra ut! Det er et RF styrt lyssystem i leiligheten vi skal overta, og håper 895 er kompatibel med dette systemet!
    Du kan sjekke hva den støtter her

Newcomer Enviro sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok Snooky. Jeg har visst brukt litt gale terminologier her. Ser ut som det jeg har omtalt som extender (den på bildet) heter receiver. Mens "IR-forlengerne" egentlig heter extendere. Jeg har nå redigert innleget over.

Når d gjelder webshops så hersker det en del forvirring da noen selger med receiver og noen uten (multicom.no er et eksempel på sistnevnte).

Etter litt research handla jeg hos advance.no til 1972,- (inkl. receiveren)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snooky og Enviro, takker og bukker! Er litt treg, men nå er jeg med...
    Detta blir bra!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •