Hvilken betydning har egentlig fjernkontrollene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken betydning har egentlig fjernkontrollene?

I en annen tråd så er det diskutert at Primare kun sender med en "simpel" fjernkontroll. I enkelte artikler i Hjemmekino og L&B ser man ofte at fjernkontrollen nevnes på den negative siden i reviews. Spørsmålet er således relevant: Hvor stor betydning har egentlig fjernkontrollen?

Bakgrunnsbelysning er jeg enig i er viktig for produkter som er tiltenkt brukt i et lysdempet rom, og at den er programmerbar kan være et pluss.

Ser man på enkelte High-End produkter (f. eks. Hegel) så er det jo kun noen få knapper som er tilgjengelige.

Hos Primare er den "simple"-varianten slik: http://alef-hifi.ru/cpic/Primare/c22-b.jpg

Det man savner er denne: http://alef-hifi.ru/cpic/Primare/c32-b.jpg

Bortsett fra litt coolere look så er knappene identiske...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fjernkontrollen er utformet er vel nær sagt siste prioritet for min del når jeg kjøper et produkt. Hendig hvis fjernkontrollen er brukbar, men den vil aldri veies over den rene tekniske kvaliteten på selve produktet.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør da ingenting at testere henviser til "dårlige" fjernkontroller så lenge de begrunner det.. Om man bryr seg 0 om fjernkontrollen er det da bare å se bort fra dette?????

Personlig synes jeg det er fint at fjernkontrollen til receiveren min er programmerbar slik at jeg kun trenger 1 fjernkontroll, men hvordan den ser ut og om det er lys på den driter jeg langt i. De få knappene jeg bruker under en film er pause, volum og muligens navigerings knappene i menyer. De knappene skal det ikke så mye til å lære seg utenat hvor er. også slipper man å irritere folk som bare vil nyte filmen med unødig lys. Klart at det kan være litt fancy med en bling fjernkontroll, men herregud.

Men altså, testerne sin oppgave er å belyse alle positive og negative sider av produktet så er det opp til leserne å avgjøre hva som er viktig for en selv.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får haugetals av fjernkontroller etterhvert og da er det like godt å skifte de ut med en Logitech Harmony f.eks så slipper man å gruble om fjernkontrollen er OK.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi enige i prinsippet. Trodde en liten stund at det kun var meg som var for enkel i mine krav...

De første dagene er det nok kjekt å trykke seg i hjel på en fjernkontroll, men etter ei uke så er det ju svært begrenset hva man bruker av knapper på fjernkontrollen.

Testerne, derimot, de får jo omtrent aldri de nye produktene og fjernkontrollene under huden før reviewen skal skrives og vektlegger således trolig mer på fjernkontrollen enn eierne av produktet...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at du må lufte frustrasjonen din over at jeg kritiserer fjernkontrollen til et produkt du er veldig entusiastisk over, Tiger. Men å kritisere oss som tester produkter for at vi nevner det i tester blir bare patetisk. Dersom du leser litt grundigere, så nevner vi også når en fjernkontroll er veldig bra. Det er viktig å begrunne dette, da det for en fjernkontroll til et stereoprodukt som kun brukes i dagslys er revnende likegyldig om den har eksempelvis bakgrunnsbelyste taster eller ikke. Men til et hjemmekinoprodukt (eks DVD-spiller eller receiver) er det da et klart minus dersom de mest elementære tastene ikke er bakgrunnsbelyst.

Jeg, som deg og alle andre, velger produktet først og fremst for de bilde- og lydmessige egenskapene de besitter. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg fremdeles sittet med 3806 (meget bra fjernkontroll) og aldri kjøpt et Marantzprodukt (DV7600 eksempelvis). Men godfølelsen toppes dersom produktet følges av en fjernkontroll som både tar seg godt ut og fungerer i henhold til mine ønsker.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar det personlig, Anfield og da mister du lett fokus. Er det ikke riktig at generelt sett som tester så legger du mer merke til fjernkontrollen enn eierne pga. tidsbruken?

Patetisk betyr overdrevent følelsesmessig engasjert utifra problemstillingen, og jeg føler ikke at jeg pisker dere som er testere...ser du på øvrige svar i denne tråden så er fokus på fjernkontrollen overdrevet..generelt sett.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger da, for å få den rette frekvensgangen må man ha titaniumlegering og gullpletterte koblinger på batteripolene
    Også glemte jeg, den må være nøyaktig 12.33333cm.

Mvh

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du tar det personlig, Anfield og da mister du lett fokus. Er det ikke riktig at generelt sett som tester så legger du mer merke til fjernkontrollen enn eierne pga. tidsbruken?

Patetisk betyr overdrevent følelsesmessig engasjert utifra problemstillingen, og jeg føler ikke at jeg pisker dere som er testere...ser du på øvrige svar i denne tråden så er fokus på fjernkontrollen overdrevet..generelt sett.
    Føler meg ganske avslappet her jeg sitter jeg (med en kald øl faktisk), men når du påstår:

"At L&B / Hjemmekino vektlegger fjernkontroller like mye som standalone lydkvalitet...ja det får stå for testernes egen regning"
    så mener jeg du tar munnen litt for full. Har du opplevd at et produkt er blitt "slaktet" på grunn av fjernkontrollen? Lite trolig.

Om jeg legger mer merke til fjernkontrollen på grunn av at jeg er blitt "tester"? Desverre ikke. Det har jeg alltid gjort. Men det er enda et av aspektene jeg må vurdere for å gjøre en grundig nok gjennomgang av et produkt. Men er produktene lyd- eller bildemessig "strøkent" bortsett fra fjernkontrollen, har den overhodet ingenting med karakteren å gjøre. Men jeg står på at det bør taes med i testen.

PS! Om denne tråden gjenspeiler det store antallet brukere der ute, er vel heller tvilsomt. Men jeg tilbyr meg å røke fredspipe med en tiger fremfor å fortsette denne tråden i all evighet. Men velger å håpe at du gir oss "testere" større kredabilitet enn at vi lar oss blende av en god eller dårlig fjernkontroll....:razz: ;-)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå at fjernkontrollen betyr litt. Jeg ville nok aldri latt være å kjøpe et produkt som leverte utrolig lyd og bilde pga dårlig fjernkontroll, men en god bakgrunnsbelyst fjernkontroll i kinomørket synes jeg ihvertfall er et pluss.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield: Okeidokei.

Hva gjør egentlig en fjernkontroll dårlig/god?

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om fredspipa er lang nok, er det jo bare å bruke den til å trykke på knappene i fronten på hva det nå enn måtte være. Problem løst.

Jeg har ikke bitt meg merke i om testere i det ene eller andre bladet vektlegger fjernkontroller veldig høyt, men jeg syns ikke det er rart at det blir nevnt som negativt i forbindelse med produkter til f.eks. 10-15k ++ om den er helt på trynet.

Tviler dog på om det er mange som velger bort et produkt pga fjernkontrollen, men de finnes vel de og.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er f. eks. Hegels fjernkontroll. Ville den i en test blitt akseptert, eller underkjent mon tro?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Den ser vel "ok" ut, men vet jo ikke hvordan den fungerer, og hvordan knappene/betjeningsfunksjoner er. Har du testet den?

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Anfield: Okeidokei.

Hva gjør egentlig en fjernkontroll dårlig/god?
    Sa vel nettopp noe rundt det i et tidligere innlegg. For min egen del: På hjemmekinoprodukter er det et stort pluss med bakgrunnsbelyste knapper, i det minste for de mest essensielle betjeningsknapper. At den er ergonomisk riktig, og ligger godt i hånden er også et godt argument. At den har "nok" betjeningsknapper (eksempelvis flere fra Denon der en ikke kan dimme displayet på spilleren fra fjernkontrollen, men må ned på selve spilleren), at IR-kontakten fungerer (signalet faktisk når frem til produktet). Noen sluker batteri (Denon 3805), mens andre er mer "økonomiske" i så henseende.

Var i hvertfall et par ting "on the top of my head"...;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cocazulu
    Om fredspipa er lang nok, er det jo bare å bruke den til å trykke på knappene i fronten på hva det nå enn måtte være. Problem løst.
    Hehe... bra....:razz: :razz:

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Ser man på enkelte High-End produkter (f. eks. Hegel) så er det jo kun noen få knapper som er tilgjengelige.
    Jeg har brukt en hegel.fjernkontroll idag jeg. Den er fin, men skiller seg ikke stort utifra f.eks vincent som også er en kladd med aluminium med få knapper. Men det jeg ikke likte var at det var uendelig treigt ved sporbytte, både på cdp2a og cdp4a... Det trekker ned. Eller synes jeg fjernkontroll er kjekt, iogmed at sweetspot er lenger enn en armlengde fra komponentene. Men det jeg trenger der er: Volum +\-, spor +\-, kanal +\- power, mute og kanskje fastforward.... dvs 5x2 knapper....Alt annet kan jeg gå bort for å skru på. Jeg liker faktisk å fikkle med sånt, det er jo hobbyen min.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Hegel med fjernkontroll (P2), og den gjør det den skal.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den (massasje)staven til Hegel er svært spesiell mht design. Den vil normalt ikke passe inn i de fleste "besetninger" og det mener jeg er en klar svakhet og styrke. Den skiller seg ut - på godt og vondt. Jeg liker den definitivt ikke :???:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk så betyr fjernkontrollen ganske mye for hvordan jeg oppfatter produktet. F.eks fjernkontrollen til denon dvd2910 er lik den som følger med 3910, men har bare glokeys, mens 3910 fjernisen har skikkelig backlight (jeg kjøpte en 3910 fjernkontroll løst til min 2910)
    jeg har hatt diverse produkter fra samsung og de fjernkontrollene suger virkelig!
    benq og dell sine fjernkontroller er perfekte, onkyo og rotel sine fjerniser er vanvittig store, men styrer mye utstyr så de er litt både og.
    Fjernisen til krellen min er en sånn liten sak som ofte følger med f.eks bærbare pcer, så det er ikke noe backlight, men den er intuitivt lagt opp så den er grei å bruke. Fjernisen som følger med halo og meridian prosessorene og dvd spillerene er pure delight
    Så jo fjernkontrollen betyr endel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •