Best lyd - Creative Zen Vision:M eller iPod Video???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer lydentusiast sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best lyd - Creative Zen Vision:M eller iPod Video???

Kanskje noen har tatt opp dette tidligere, men jeg kunne ikke finne noe om det.

Det foregår en stor diskusjon på nettet om hva som er best av iPod Video eller Creative Zen Vision:M. Mange legger vekt på at iPod'en har et uslåelig utseende, og at man derfor bør satse på denne. Andre mener at man bør velge Zen Vision:M fordi denne har flere funksjoner osv. osv.

Men... det er ikke så mange som diskuterer LYDKVALITET på disse to, uavhengig av utseende. Når jeg leser tester på ulike nettsider, så sier de så forskjellig når det gjelder lydkvalitet. Dessuten tror jeg de ikke alltid er så nøytrale.

Jeg har bestemt meg for at jeg vil kjøpe en av disse (det MÅ være en spiller med videofunksjon), og er først og fremst opptatt av lydkvalitet, IKKE utseende!!! Det er grunnen til at jeg poster dette spørsmålet i dette forumet. Det må jo være noen andre lydentusiaster der ute som har hørt disse to spillerne, og som kan si meg hvilken jeg bør satse på. (Jeg har ikke mulighet til å få testet dem selv.)

Og for sikkerhets skyld vil jeg også si at jeg ikke er opptatt av ekstrafunksjoner, osv. osv. BARE LYDKVALITET!!!!!

Håper noen kan svare på dette! :smile:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Creative har vel hatt et lite overtak i lengre tid på lydkvaliteten. Apple hadde grei lydkvalitet helt til de ble så forbanna flate. Altså, iPod har jo grei lyd nå og, men Creative er nok den som har best (i mine ører). iRiver er nok fortsatt kongen, om de har fulgt samme sti som før.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan du si noe om forskjellen?

Takk for svar! :smile:

Kan du prøve å beskrive forskjellen i lydkarakteristikk mellom de to?
    Hvordan er diskant/mellomtone/bass f.eks.?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt den nye Creativen, men synes generelt at Creative har hakket vassere lyd i sine spillere. Synes den nye Creativen ser veldig spennende ut, kunne godt tenkt meg den sjæl.
    Siden du må ha video, synes jeg du også bør ta med i betraktningen at Creative sin er mye mer fleksibel når det gjelder video-formater. i tillegg skulle visstnok skjermen gruse iPod sin. Selv om jeg altså ikke har sett den selv...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Creative kan bli litt farget av EAX lydmodulene og funker neppe til all slags musikk. iPod fører musikken mer "korrekt" kan man kanskje si.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

iPod mer nøytral?

Vil det si at iPod'en er et bedre valg for meg hvis jeg liker nøytral lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet begge to skikkelig opp mot hverandre, men hvorvidt du vil bli plaget i ordets rette forstand av Creative vet jeg ikke, men det tviler jeg på.

Det eneste jeg vet er at Creative bruker sin teknologi fra sine lydkort og EAX teknologien for å forbedre lyden, eller potensielt sett forverre den om du liker veldig nøytral lyd i stedet.

Men i hvilken grad Creative endrer på lyden vet jeg ikke, det eneste jeg vet er at de gjør det.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at du ikke trenger benytte equalizerne på Creativen da, det er valgfritt. iPod har jo et utrolig genialt brukergrensesnitt da, og selv om Creative puster den tungt i nakken er det fremdeles et stykke unna. Zen Vision M støtter imidlertid avspilling av divX via programvaren, noe iPod ikke gjør, greit hvis en liker å se på film på farta... Jeg synes uansett skjermen blir for liten til filmbruk, og TV-utgangen blir uansett for dårlig til noe som helst (komposite), og dermed faller den funksjonen litt bort med mindre en ikke er opptatt av kvalitet.

Jeg benytter selv en iPod Nano 4 GB og er super fornøyd med den. Creative fungerer svært bra de også, og lydmessig etter mitt syn faktisk et lite hakk bedre enn iPod, men "totalpakka" med iPod gjør allikevel at jeg synes den fremstår mest attraktiv. iTunes er rett og slett bare helt genialt.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes uoffisiell firmware for enkelte spillere (bla iPod) som gjør at man kan spille av fler formater osv, inkl flac. Om det spiller noen rolle for deg vet jeg ikke, og jeg har ikke testet det selv, men det kan kanskje være verdt å vite at det eksisterer før du bestemmer deg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nesten slenge meg med å si som Lygren at liker jeg den totale pakken fra Apple bedre enn Creative. iTunes programmet er som sagt, rett og slett genialt bra på mange måter. Og da er det veldig enkelt å bare plugge iPod'n inn og så gjør man alle forandringer i det programmet man bruker til vanlig for å høre på musikk via pc'n uten å måtte bruke flere programmer. En anna ting er at iPod'n fungere på pc'n uten noen ekstra programvare, da som en harddisk, men dette er vel ikke mulig så vidt jeg vet med Creative. Det var i alle fall ikke det før.

Lydmessig tror jeg ikke du kan klare å skille disse to med den store marginen. Jeg vil heller ha sett på den totale delen av perspektivet. Og der tror jeg nok Creative har et stykke igjen før de når Apple, og ikke minst alle de tredje-parts produsentene som lager ekstrautstyr til iPod.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydkvalitet

Interessant tråd! Jeg for min del kunne tenkt meg en hard-disk spiller for å slippe å dra med meg CD-plater på reise. Innbiller meg at lyden må bli bedre hvis jeg lagrer ukomprimert musikk fremfor f.eks mp3. Kan en hard-disk spiller da konkurere med en CD-walkman i lydkvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har iPOD Nano, og jeg syns det er veldig dårli dyp bass, på enkelte sanger skurrer det når bassen slår. (har prøvd med flere plugger og annlegg.)
    Savner designet fra gammle Zen, den me børstet alluminium.
    Kjøpte Nano fordi jeg tror ikke en harddisk spiller gjør seg så bra i mine lommer, og flash spillerne til creative så ut som.....
    Likte Zen Micro, men tar tid å venne seg på "touchpadn".
    Kjøp iPOD hvis design og å være med i "gjengen" er noe for deg.
    Håper for all del at Zen har bedre lyd en Nanon min.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •