Noen erfaringer med Sony NW-HD5?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen erfaringer med Sony NW-HD5?

Etter å ha lest det meste om mp3 spillere med 20GB hd havnet jeg med Sony's lille spiller.

Det ble faktisk mest denne på grunn av Sony's kvalitetsbakgrunn, batterikapasistet (40 tim) og utførelsen (aluminium).

Jeg skal bruke den som musikksamling til bærbart utstyr på reise (typisk boomblaster på hyttetur) og i bilen tilkoplet bilstereon.

Andre som har handlet denne og kan dele med seg av erfaringer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden ingen andre har erfaringe med denne så får jeg skrive en liten test. Nå har jeg vært på en hyttetur og fått prøvd spilleren.

Innebygd i spilleren finnes den en "Line Out" funksjon som lett kan slås av og på. Dette er perfekt når spilleren skal koples til annet utstyr.

Jeg har ladet spilleren med ca 8000 låter, bruker da Sonys Atrac format. Det låter bra nok i massevis på bilstereoen og på bærbar-spiller (JVC Boom Blaster).

Jeg har lagt en del arbeid i min mp3 samling (tenker på navn, sjanger osv..) og derfor fungerte det medfølgende programmet Sonic Stage meget bra.

Mer brukervennlig enn denne spilleren (hvis du har gjort litt jobb med din mp3 samling) tror jeg du skal lete lenge etter. Jeg kan finne hvilken som helst låt av 8000 ved noen få tastetrykk.

Fikk virkelig testet batterikapasiteten på denne, det ble spilt over 30 timer og batteriet var ikke tomt. Utrolig bra.

Newcomer diskvask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter på å få en slik i fra komplett.

Det jeg var mest skeptisk til var brukervennligheten ved avspilling/sangbrowsing, så dine ord høres lovende ut. Kanskje scrollhjul-liknende navigasjon ikke er nødvendig likevel?

Tror mye av teknologien i HD5 er velutprøvd i fra minidiskspillerne til Sony. Spesielt batteritida på den fronten har jo gått gjennom taket de siste årene, og iPod & co har egentlig ikke noe å stille opp med.

Har en minidiskspiller fra Sony (R90) og den har holdt lenge, godt fornøyd med både byggekvalitet og lyd. Man kunne og veksle mellom line out/phones i menyene på den.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av diskvask
    Jeg venter på å få en slik i fra komplett.

Det jeg var mest skeptisk til var brukervennligheten ved avspilling/sangbrowsing, så dine ord høres lovende ut. Kanskje scrollhjul-liknende navigasjon ikke er nødvendig likevel?

Tror mye av teknologien i HD5 er velutprøvd i fra minidiskspillerne til Sony. Spesielt batteritida på den fronten har jo gått gjennom taket de siste årene, og iPod & co har egentlig ikke noe å stille opp med.

Har en minidiskspiller fra Sony (R90) og den har holdt lenge, godt fornøyd med både byggekvalitet og lyd. Man kunne og veksle mellom line out/phones i menyene på den.
    Gratulerer, håper du blir like fornøyd som meg!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått min, den er virkelig liten, mye mindre enn nyeste iPod 20 GB.

Skjermen står ikke i stil med resten av kvalitetsfølelsen, lav oppløsning og jeg synes bakgrunnen kunne vært mørkere.

iPod med navigasjonshjulet sitt gjør også en mye bedre jobb med å scrolle ned til ønsket sang.

Men ellers er alt flott, nu gjelder det bare å få konvertert alt lossless-materiale om til MP3. Ser også at den har støtte for bokmerker, og det kan komme godt med når man hører på lydbøker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har også denne, og vil bare si at jeg er meget fornøyd med den! Batteritid, lydkvalitet, utførelse og brukervennlighet er top notch. Det eneste jeg savner er muligheten til å lage en "kø-liste" mens man blar gjennom biblioteket, dvs. kunne legge sanger fra ulike album til en playliste. Har ikke funnet ut hvordan man evt. kan gjøre dette.

Er også litt usikker på hvilken MP3-decoder SonicStage benytter. Jeg bruker nå jRipper (LAME-implementasjon) for å rippe plater, og importerer disse til SonicStage etterpå.

Hvilke(t) headset bruker du til spilleren din? Jeg kjøpte meg Beyerdynamic DT231 og Sennheiser HD-212PRO til ulik bruk. Sennheiserene er veldig lukket. Bruker disse på flyet, toget osv. De har i overkant mye bass til mye av den musikken jeg hører på, men funker bra til film og enkelte dataspill.

Beyerdynamic har nok den beste og reneste lyden, så jeg bruker disse dersom jeg skal høre på musikk i stille omgivelser. Funker også bra på jobb, i og med at det er mulig å samtidig høre hva som foregår rundt meg.

Har du ellers noen erfaringer med å bruke spilleren som kilde i et større anlegg? Hvilken kabel bruker du i såfall til forsterkeren? Har en Harman Kardon HK970 som jeg gjerne skulle hatt best mulig signaler inn til.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å bli en stund siden jeg sist rippet en plate, men da gikk det i EAC + LAME/FLAC. For å konvertere FLAC til MP3 bruker jeg foobar2000.

Når det gjelder headsets så har jeg en del forskjellige, men regner med jeg kommer til å bruke Sennheiser MX300 utendørs. Til flyreiser og sånt har jeg bestilt et par Phillips med aktiv støyreduksjon, vet ikke hvor bra det funker... kostet ca 100 kr på ebay. :/

Eller så har jeg funnet flere negative momenter:
    - det er mange HD5-brukere som opplever sprekkdannelse mellom knappene, og det har nå skjedd på min spiller. Det er kun snakk om en liten kosmetisk feil, men likevel...
    - SonicStage er veldig treg når man importerer store mengder musikk, tok ca en time å importere i underkant av 100 GB som lå på en windows share. Håper ikke det går like tregt når katalogene skal skannes for endringer...
    - duplikate sanger; det er fullt mulig å legge samme sangen/albumet inn flere ganger... og så vidt jeg kan se er det ingen funksjon for "remove duplicates/identical tracks".

For å koble spilleren til anlegget trenger man en 3.5mm minijack -> 2x rca, koster vel et par hundre kroner på elkjøp/expert.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan overfører man filer til en slik? Trenger man drivere? Dette med programvare har vært mitt irritasjonsmoment med spillere fra Creative og Apple; er så mye greiere sånn som Rio og iRiver har gjort det, spilleren bare dukker opp som en vanlig USB-disk.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker et program som heter SonicStage, jeg har ikke sjekket rundt om det finnes andre alternativ.

Spilleren dukker opp som USB-disk i utforskeren, men det man legger inn der kan ikke spilles av gjennom spilleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av diskvask
    For å koble spilleren til anlegget trenger man en 3.5mm minijack -> 2x rca, koster vel et par hundre kroner på elkjøp/expert.
    OK, jeg vet hvilken type kabel man må bruke, bare lurte på om du hadde noen erfaring med merker som er bedre enn andre.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke så store forkjeller på disse kablene. Personlig ville jeg kjøpt en av noenlunde skikkelig kvalitet, slik som for eksempel en fra Monster. Tror ikke de koster mer enn noen hundre kroner uansett.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hva med lydnivået da? Jeg vet at Sony har begrenset dette til 90 dB, noe som kan skape problemer for litt større headsett. Noen som har oppskriften for å fjerne denne tåpelige sperren (folk må jo kunne velge volum selv!) fra HD3/5?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hva med lydnivået da? Jeg vet at Sony har begrenset dette til 90 dB, noe som kan skape problemer for litt større headsett. Noen som har oppskriften for å fjerne denne tåpelige sperren (folk må jo kunne velge volum selv!) fra HD3/5?
    Det er ikke vanskelig å fjerne sperren. Det tok meg ca. 1 minutt å finne oppskriften ved hjelp av Google. Det er forøvrig ikke Sony som ønsker å spare hørselen din, det er EU som har bestemt det slik. Det er det samme med f.eks iPod, men denne må du flashe med amerikansk bios for å overkomme sperren.

Direkte lenke til "oppskriften":
    http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=184051

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Sony memorystick-spiller.

Jeg kan skrive under på at jeg aldri mer kjøper en musikk-spiller som låser meg til et proprietært program for å overføre filer.

Det er helt greit at produsenten leverer med et program som KAN brukes, for å underlette søkesystem og for folk som ikke kan bruke pc.

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes to alternativ til SonicStage: VAIO music transfer og MP3 File Manager.

Begge to fungerer etter drag and drop-prinsippet. Sistnevnte krever ikke SonicStage installert, men man kan kun legge inn sanger under eksisterende artister...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Erfaringer og spørsmål rundt NW-HD5

Har hatt NW-HD5 i beite. Egentlig veldig godt fornøyd. Utrolig bra batterikapasitet, og god lydkvalitet. I hvert fall med MP3-format. Atrac formatet har jeg en følelse av at ikke komprimerer perfekt, synes av og til at enkelte sanger hakker. Det kan vel også skyldes at jeg er litt ømfintlig for ulyd...bestilte min i USA, bare pass på å få med 220V strømkabel. Hvis noen skulle ha en slik liggende så si ifra!!(Funker å lade med USB, men tar noe lenger tid...)

Det jeg lurte på var om det går an å legge inn ny firmware på spilleren, slik at man gjør den om til en ren Drag an Drop spiller, slik at man slipper driten med å bruke SonyStage. Greit nok, men tungvint å lage spillelister på nytt, og også å importere til programmet...og om man da ev. kan bruke andre format enn bare MP3 og Atrac..

Men konge spiller!! Funker utmerket, og ørepluggene som følger med funker ok, sitter i hvert fall bra i øra. Ellers anbefaler jeg Beyerdynamic DT 231..billig hos Amentio.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony lager snacksy produkter, ingen tvil. Men så lenge de ser det som sin største misjon å innskrenke mulighetene for kundene, i stedetfor å åpne opp så er de uaktuelle.

Min SonicStage tillater meg ikke å legge CD-er rett inn på memorystick spilleren, jeg må først rippe den så programmet ikke forstår at det er en "kjøpes" CD. Når sangene er lagt inn på spilleren er de tungt kryptert og kan bare hentes ut "på nåde" fra Sony.

Jeg vil ha en spiller som dukker opp som en usb-drive i explorer uten å legge inn en eneste driver. De som synes data er en skummel ting må gjerne få med et program som holder dem i handa, men hvorfor skal jeg måtte plages med det?

-k

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uendelig enig. Men jeg tror poenget til Sony og Apple er å gjøre piratkopiering tungvindt, siden de selv leverer software. Apple vil selvsagt ikke at man skal kunne gjøre som man vil med filer kjøpt på iTunes, det kan jo være økonomisk ugunstig for dem. Skjønt, hvorfor Creative prakker på deg slik programvare er ikke godt å si, men skulle ikke forundre meg om det var en ren apekattreaksjon.

Blir iRiver neste gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Uendelig enig. Men jeg tror poenget til Sony og Apple er å gjøre piratkopiering tungvindt, siden de selv leverer software. Apple vil selvsagt ikke at man skal kunne gjøre som man vil med filer kjøpt på iTunes, det kan jo være økonomisk ugunstig for dem. Skjønt, hvorfor Creative prakker på deg slik programvare er ikke godt å si, men skulle ikke forundre meg om det var en ren apekattreaksjon.

Blir iRiver neste gang.
    Eller fyller maskinen din med virus (Sony music).

Jeg har en teori om at asiatiske produsenter elsker å fylle pc-en min med unyttig crap som blinker og hopper og generelt hindrer meg i gjøre det jeg er ute etter. På samme måte som de digger knall blå lys-dioder som gjør at jeg må skru av 10 dippedutter rundt pc-en for å få sove.

Men Sony Ericsson telefoner er såvidt jeg vet fri for slikt tull (enda). Forstå det den som kan...

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •