Hvilket filformat og bitrate bruker du?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket filformat og bitrate bruker du?

Driver og legger over en del cd'r på en Iriver h340 nå, men ettersom jeg er litt grønn på dette lurer jeg litt på hvilket filformat som er best og hvilken bitrate dere anbefaler? Har til nå brukt wma med en bitrate på 128, men det er vel andre formater som er minst like bra?

Blir meget takknemlig for tips!

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uenighet om hva som er best av mp3 og wma. Jeg har ikke eksperimentert med dette, men jeg ser flere hevder at wma er noe bedre ved tilsvarende bitrate. Jeg holder meg til mp3 på minimum 192kbps. Alt jeg ripper er på 224kbps, ikke brukt VBR enda.

Jeg hører stort sett på musikk på mp3spiller (Jens of Sweden MP300) og headset (Beyerdynamics DT231). Og forskjellen mellom 128 og 192kbps er enormt stor på dette utstyret. På anlegget i stua under et fårshpill merker man stort sett ikke forskjell.

Knut

Newcomer snookums sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en iRiver h120 med hvite Sony EX71 hodetelefoner helt til forrige uke da den ble tatt fra hotellrommet på ferie :evil: Bestilt H320 håper å få den neste uke. Uansett;

Jeg ripper til MP3 192 med CDEX LAME og CBR ikke VBR, men rippet noen ting til wma 192 for noen uker siden da cdex plutselig sluttet å virke. Det låt veldig bra! Bestemte meg for å sammenligne en cd. Rippet "Natalie Merchant - Motherland" til OGG, WMA og MP3 alle i 192. Alle ble veldig bra, men de virket som det var bedre dynamikk i OGG. (Ripping til WMA i WMP10 var absolutt raskest)

Skulle gjøre samme test i 128kbit, men rakk aldri å gjøre det før ferien og iRiveren ble stjålet. Kanskje denne linken kan være til hjelp: http://www.infoanarchy.org/wiki/inde...d_Audio_Format
    og
    http://www.rjamorim.com/test/multifo...8/results.html

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ripper ting til PC bruker jeg flac, men det blir litt i største laget for en bærbar spiller. Tar ikke IRiver ogg? Det er da mye bedre enn mp3 og wma.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om ett godt program for konvertering til Ogg Vorbis da?

Newcomer diskvask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oggdropxpd på http://rarewares.org/ogg.html

Ogg spiser mer batteri enn mp3 og iriver har svjv ikke støtte for alle bitrater.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da tenker jeg at jeg bruker WMA med bitrate 192, da jeg har mer enn nok diskplass så trenger jeg ikke å komprimere max. Blir jo plass til en del på 40 GB. Forøvrig så er Iriver H340 ganske så rå, men det er prisen også....... jaggu bra jeg fikk tatt den over en hjemmepc ordning......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en iriver hp120 i et år men er ikke videre fornøyd.. Har sendt den inn for andre gang fordi den ikke har fungert.. Får nå HP340 tilbake..

Men:
    En ting jeg anbefaler folk å gjøre på Iriveren er å bare bruke et format. Jeg hadde alt som kunne krype og gå. Det som skjedde var at spilleren bare hoppet over de filene som var ogg når den spilte mp3 og likeså andre veien..

Kan ikke si at shuffle ( som er digg når du har all musikken din på spilleren) funket så godt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av enemigo
    Det er uenighet om hva som er best av mp3 og wma. Jeg har ikke eksperimentert med dette, men jeg ser flere hevder at wma er noe bedre ved tilsvarende bitrate. Jeg holder meg til mp3 på minimum 192kbps. Alt jeg ripper er på 224kbps, ikke brukt VBR enda.

Jeg hører stort sett på musikk på mp3spiller (Jens of Sweden MP300) og headset (Beyerdynamics DT231). Og forskjellen mellom 128 og 192kbps er enormt stor på dette utstyret. På anlegget i stua under et fårshpill merker man stort sett ikke forskjell.

Knut
    Det er vel ikke så mye uenighet om WMA eller MP3 er bedre. WMA er klart bedre enn MP3, spesielt ved lavere bitrates. forøvrig er vel ACC og OGG formater som de fleste mener er like bra som WMA eller enda bedre, men disse er ikke like utbredt.

Jeg driver i øyeblikket og ripper hele cdsamlingen min med det for øye å spille alt fra en mediaserver, og valget mitt falt på 192kbps WMA.
    --
    Thorbjørn

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det ikke så viktig hva som er "best" mhp lydkvalitet/bitrate. Jeg bruker mp3, siden det kan brukes "over alt". På iPod, i bilen, fra XBox osv...

Jeg enkoder med WinLame, og foretrekker VBR med et "snitt" rundt 192kbs / HiQuality encoding (setter man under "custom" i WinLame). Dette er for det at musikk er en varierende affære og bitraten bør tilpasses det som kreves av musikkens kompleksitet

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    For meg er det ikke så viktig hva som er "best" mhp lydkvalitet/bitrate. Jeg bruker mp3, siden det kan brukes "over alt". På iPod, i bilen, fra XBox osv...
    Rippet alt til OGG en stund da jeg hadde en Kiss spiller som støttet dette... Men jeg angret fort da det ikke var en piss av andre ting som støttet dette. Så jeg endte opp med å rippe hele samlingen på nytt så jeg fikk det til å virke skikkelig i bilen/Media Player/mp3 spilleren. Om det er noen forskjeller så får det bare være, er jo ikke verdt mye når du ikke får spilt dem av allikevel

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •