Noe vits med strømfilter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe vits med strømfilter?

Hvis det er noen som har noen, formeninger om dette! vits å legge mye penger i det..? kikka på monster blandt annet mulig det blir et sånt : Quantum QV2 AC Line Harmonizer eller : Monster HTS 1000 Strømfilter - Standard

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du forventer skal filtreres bort?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å svare på dette blir vel som å bade i honning og stikke snuta inn i en bikubbe men...

Jeg pleide selv å være tvilende til slike produkter siden flertallet av de jeg hørte gjorde så lite for lyden at jeg mistenkte at det mer var ønsket om en forbedring som resulterte i forskjellene enn selve produktet.

Når jeg for noen år siden gikk til innkjøp av en Nordost Thor forandret imidlertid dette seg. Førsteinntrykket var naturligvis bra og den ble stående.

Det var imidlertid først etter ett par år jeg virkelig ble glad i den. Ny forsterker skulle kjøpes og jeg tenkte at jeg alltids kunne fristille noen kroner ved å selge den. Vel, koblet den i fra og plugget strømkablene i veggkontaktene, skrudde på anlegget og blei sittende å måpe. Det var akkurat som om lydbildet krympet med flere størrelser og det var omtrent ikke ett eneste parameter som ikke låt verre uten boksen enn hva det gjorde med.

Men som sagt, det er ingenting som splitter menigheten mer enn kabler og slike strømbokser så mitt tips er at du låner med deg en boks hjem og hører selv om det påvirker lyden hos deg eller ikke.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke så mye på at det gjør så mye med lyden men:

På min gamle Yamaha 2010, som nå er solgt, hadde jeg tilfeller av korrupt display. Når jeg skaffet et Rotel sett begynte først processoren å oppføre seg rart før den ble slått het ut og ikke ville starte.

Litt feilsøking ga meg et mulig svar. Jeg trodde elektrikkeren som la opp ledning til varemepumpa la den på egen kurs. Det hadde han ikke og varmepumpa gikk på samme kurs som kino'n !

Tidligere hadde jeg et Schaffner 4A strømfilter stående i kino'n. Stod der i 4 år på en Denon 3808. Det ble lånt ut til en kar i Asker litt etter at jeg fikk Yamaha'n. Jeg fikk hentet det, lastet inn programvaren til processoren igjen. Litt styr da du trenger å laste inn flere filer og bruke en PC, men gikk greit med litt hjelp fra den amerikanske distributøren. Null hjelp fra den norske importørens verksted, bortsett fra at ga meg et tips om at problemet kunne skyldet strømpeaker. Firmware filer kunne de ikke hjelpe med .

Problem løst - siden har jeg ikke hatt problemer av noe art. Nå skal det sies at filterne fra Schaffner regnes blandt de beste. Monster sine kan jeg ikke gå god for.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Qrt]Hva er det du forventer skal filtreres bort?[/QUOT

Jeg deler strømkurs med flere andre (bor i kollektiv) og siden jeg ikke har egen strøm kurs tenkte jeg kanskje det ville hjelpe. sorry for at jeg ikke nevnte det at jeg ikke har egen strøm kurs. føler det sånn at det er et eller annet som ikke stemmer med lyden og jeg hadde en denon av-reciever som begynte å klikke litt når jeg skulle høre på internettradio eller fm-radio. den ville ikke ta imot signal osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes også det er noe rart med akustikk og diffusjon på rommet som jeg har lyst til å gjøre bedre! Føler lyden kan bli litt lett å lese og lett bli litt never mind project.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pjuskegutt
    synes også det er noe rart med akustikk og diffusjon på rommet som jeg har lyst til å gjøre bedre! Føler lyden kan bli litt lett å lese og lett bli litt never mind project.

og ikke minst absorbsjon kunne jeg trengt

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er at det er mye mer å hente på akustikk en det er å hente på ren strøm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg for noen år siden gikk til innkjøp av en Nordost Thor forandret imidlertid dette seg. Førsteinntrykket var naturligvis bra og den ble stående.
    Det er sikkert uhelidig å bli for generell her, men mine opplevelser med strømfiltre er den motsatte; nemlig at de nesten uten unntak "dreper" dynamikken i et anlegg.

I flere år prøvde jeg en rekke strømfiltre (mange svært dyre), og selv med Nordost Thor i anlegget ble ikke dynamikken som jeg hadde håpet. Jeg endte til slutt opp med en skilletrafo, men solgte til slutt "hele skiten".

Nå koser jeg meg med musikk på et anlegg til 1/10 av prisen, der musikk igjen er gøy, i motsetning til analytisk "hifi" som kan være dørgende kjedelig (for den som forstår hva jeg antyder her

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kostet Thor?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kostet Thor?
    Den jeg hadde, kostet "villedende" 24990,-, men det var neppe mange som betalte den prisen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra har strømfiltre til langt lavere priser. Jeg skal ikke være bastant, men jeg tviler litt på at det er så store forskjeller på mange nettfiltre og trolig tar mange svært høy avanse. Bilder av innmaten i slike bokser er ganske morsomme da de knapt inneholder noe og det er åpenbart billig å bygge.

Om strømfiltre har betydning for lyden tror jeg er helt avhengig av utstyret man har (hvor gode filtre de har selv) og strømforholdene er i hustanden. Med andre ord vil det variere og man må bare prøve seg fram. Til store effektrinn kreves der forøvrig noe som takler det, ellers får man dynamikktap. Da er det best å bare bruke det til resten av elektronikken.

Personlig hadde jeg ikke lagt store penger i audiofile strømfiltre. Da virker det langt mer fornuftig å kjøpe proft utstyr som er beregnet til sykehus o.l. og som leverer perfekt volt, sinus osv. Strøm er tross alt strøm.

Men en Supra sak er vel såpass rimelig at det kan være verdt å prøve. Om ikke annet så kan det fungere som finvern mot lyn. Krever forøvrig jordet kurs og jordet strømkabel. Jordete strømkabler kan man enten kjøpe ferdige av Supra eller bygge selv rimeligere ved kjøp av metervare og løse kontakter.
    Supra Cables

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. I direkte linje er det ca 7 meter fra benken min, og kanskje det dobbelte når kobberen er innom skapet på loftet, til skapet som forsyner huset mitt.
    Har prøvd flere såkalte filtre og jeg er overhodet ikke i tvil om at de er lureri på lik linje med kabelpropagandaen..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevt tidligere i tråden hadde jeg så mye støy fra varmepumpa mi at den slo ut Rotel surrondprossessoren min og slik at programvaren måtte legges inn på ny. Men høret jeg noen endring i lyden før og etter - nei.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Om strømfiltre har betydning for lyden tror jeg er helt avhengig av utstyret man har (hvor gode filtre de har selv) og strømforholdene er i hustanden. Med andre ord vil det variere og man må bare prøve seg fram. Til store effektrinn kreves der forøvrig noe som takler det, ellers får man dynamikktap. Da er det best å bare bruke det til resten av elektronikken.
    Er veldig enig med deg i det du angir her orso.

Har selv testet med solselle anlegg og noen forskjellige invertere og el. utstyr på "treppetrinn" sinus, ekte sinus osv så er det ingen tvil om at det er stor forskjell på hvordan div hif utstyr undertrykker eller sende i gjennom støy fra det som skjer på 220V siden.

Testet da hovedsakelig 3 forskjellige CD spillere og hører via hedsett samt 2 mindre integrerte forsterkere som driver ganske følsomme høytalere. Selv om man typisk hører firkant støyen i trafoen i strømforsyningen, så klarte noe av utsyret å fjerne dette helt fra musikk signalet, mens andre hadde en godt hørbar bakrunns støy på utgangen sammen med musikk signalet.

Synes vel derfor at strøm filtere kan virke som en god investering i områder der man har mye støy på el.nettet. og på utstyr som ikke selv klarer å filtrere bort slik nett støy.

Edit: Er ellers redd for at det er en del "juks og fanteri" når det gjelder slike hifi strømfilter dupeditter. Hadde vært interessant å sett tester og målinger der man sender støy inn i filteret og sett måling på sinalet ut. En måling ved en faktisk audio komponent belastning på utgangen av filteret kunne vel også si en del om hvor egent filteret var til å drive div utstyr.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hmm.. I direkte linje er det ca 7 meter fra benken min, og kanskje det dobbelte når kobberen er innom skapet på loftet, til skapet som forsyner huset mitt.
    Har prøvd flere såkalte filtre og jeg er overhodet ikke i tvil om at de er lureri på lik linje med kabelpropagandaen..
    Siden virkningen av strømfiltre åpenbart vil variere med de lokale forholdene som allerede nevnt, så kan ikke dine erfaringer generaliseres.

Men at det uansett er langt mer å hente på akustikk, plassering, integrering av sub osv. er jo helt klart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •