Nexa trådløs styring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nexa trådløs styring

Har innstallert noe av dette systemet på stuen med noen få reléer og stikk-i-stikk løsningen. Fungerer jo utmerket det. Men nyheten er (om ingen andre har skrevet om det tidligere), er jo at de nå lanserer en gateway-løsning som koples opp mot routeren for styring via smarttelefon eller pc, enten via wifi eller 3G. Dette må jo være en super løsning for oss som vil ha en "proff"-løsning uten å bruke alt for mye penger på det.

Nexa Gateway - styrning via smartphone!

Er ikke lansert enda, men det er jo rett rundt hjørnet. Blir spennende og se på pris når det kommer. Alt det andre er det jo greie priser på hos clas, jula, elektroimportoren osv. Enkelt og greit og kople selv og null problem å konfigurere.
    Appen til iPhone er ihvertfall lansert så da kan ikke sentralen være langt unna.

Noen med mer erfaring med Nexa eller noen flere som tenker på å teste?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er litt gammeldags men jeg kan liksom ikke se den helt store fordelen med å kunne styre lyset fra telefonen? Man må da åpne telefonen (kanskje med pinkode), starte appen, finne riktig bryter før man kan gjøre justeringen. Med fjernkontrollen liggende på bordet er det bare å strekke seg ut og trykke på knappen.

Eller er det bare meg som begynner å bli gammel og vrang?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mjaa er ikke helt uenig med deg Men om man da tenker seg en kombiløsning med styring av komponentene i hjemmekinoen også via en iPad eller annen tab i tilegg til styring av lysene med forskjellige scenarioer. Jeg som far kan også se flere fordeler med tanke på brukervennlighet når man ser på grensesnittet på hvordan appen ser ut opp mot hvor brukervennlig fjernkontrollen er der man må scrolle mellom alle enhetene. (Bruker selvsagt barna her som alibi for at jeg synes det er mer brukervennlig med fancye symboler enn to piler på en fjernkontroll og at jeg bestandig glemmer hvilket nummer som hører til hvilken lampe)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg ser fordelen hvis man kan knytte det sammen med andre kommandoer i en slags makro, scenario eller med automasjon, tidsstyring og bevegelsessensorer. Så jeg er ikke 100 % negativ heller

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Har innstallert noe av dette systemet på stuen med noen få reléer og stikk-i-stikk løsningen. Fungerer jo utmerket det. Men nyheten er (om ingen andre har skrevet om det tidligere), er jo at de nå lanserer en gateway-løsning som koples opp mot routeren for styring via smarttelefon eller pc, enten via wifi eller 3G. Dette må jo være en super løsning for oss som vil ha en "proff"-løsning uten å bruke alt for mye penger på det.

Nexa Gateway - styrning via smartphone!

Er ikke lansert enda, men det er jo rett rundt hjørnet. Blir spennende og se på pris når det kommer. Alt det andre er det jo greie priser på hos clas, jula, elektroimportoren osv. Enkelt og greit og kople selv og null problem å konfigurere.
    Appen til iPhone er ihvertfall lansert så da kan ikke sentralen være langt unna.

Noen med mer erfaring med Nexa eller noen flere som tenker på å teste?
    Takk for tips. Ser fram til Nexa-gateway'en. Har i dag div Nexa-releer, stikk-i-stikk, pad'er etc. Samt Telldus Tellstick-Net koblet til router. Kan styre alt av lys og slikt (også via iphone/ipad på wifi eller via 3G frahvorsomhelst). Men ser ut som interfacet og mulighetene i Nexa-gatewayen er hakket mer avanserte/brukervennlige.
    Må følge med

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange fordeler med dette, bruker selv iPad til styring av stuekinoen, noe jeg kunne tenke meg å utvide med flere rom og flere dingser, deriblandt iPhone. Var strengt tatt knapt med info på denne boxen da. En viktig ting som burde vært med i infoen er hvor mange tilgjengelige gatewayer den faktisk vil ha.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg ser det var litt lite informasjon (strengt talt ingen), men de har vel ikke sluppet selve produktet enda. Står at det skal komme mer informasjon i slutten av november før release i desember, men vi får vente å se om det kommer noe informasjon snart. Er glad i dingser så dette kan bli et spennende produkt å prøve etterhvert som kinoen blir ferdigstilt

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gah! Ser nå at mer informasjon og release ventes i medio januar.... Enda dette hadde vært en perfekt gave under juletreet til "nabon" fra julenissen...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo samkjøres med irule og en tx-433 boks. Irule krever og en itac ir sak som kobles til ruter. Da kan man styre lys og alt av utstyr til av rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Stian
    Dette kan jo samkjøres med irule og en tx-433 boks. Irule krever og en itac ir sak som kobles til ruter. Da kan man styre lys og alt av utstyr til av rommet.
    Kjedelig å styre lys med IR, men det er nå bare min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa ingen ting om å styre lys med IR gjorde jeg det?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste iTach IR jeg og trakk mine konklusjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke styre nexa med ir. Derfor jeg skrev at du må ha TX-433 boksen. Denne Gjør om IR signalet fra itac IR til RF signal. Jeg har dette hjemme og funker veldig bra. Appen til nexa virker og med dette utstyret men da styrer du kun lyset. Med irule styrer du alt i hjemmekinoen!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle helst hatt noe med feedback jeg da, gal som jeg er.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er feedback på AV utstyret du tenker på så får du dette og på irule! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Stian
    Hvis det er feedback på AV utstyret du tenker på så får du dette og på irule! ;-)
    Ja, jeg har iRule Pro, og har brukt feedback en stund, men jeg vil ha feedback på lysstyring og da hjelper det ingenting med iTach IR mot en RF overgang.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nexa Trådløs Gateway 433Mhz Art14650 - Elby - Nettbutikk

Da er gatewayen lansert til overhodet ingen avskrekkende pris. Blir spennende å prøve denne når kinoen endelig blir ferdig

Newcomer MontyBurns sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Nexa Trådløs Gateway 433Mhz Art14650 - Elby - Nettbutikk

Da er gatewayen lansert til overhodet ingen avskrekkende pris. Blir spennende å prøve denne når kinoen endelig blir ferdig
    Interessant. Mulig det er litt feil tråd for å spørre om dette, men jeg forsøker:

Jeg har en kjellerstue (hjemmekino), der jeg har montert NEXA-mottakere bak lysbryternekontaktene til taklysene. Jeg kunne gjerne tenke meg å styre hele hjemmekinoen fra en fjernkontroll. F.eks å ha en makro som heter "Film", som skrur på forsterker, senker lerret, dimmer lys, starter projektor etc. Noen somhar noe tips til hvordan jeg kan løse dette, og hva jeg trenger? Harmony-fjernkontroll?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ett par valg faktisk. Det finnes en løsning for og bruke en harmony kontroll ja. Da trenger du en hvilken som helst harmony fjernkontroll og en omformer fra IR til RF. Husker ikke hva den heter, men ligger en tråd her.

Jeg holder på med iRule programvare til ipaden min. Funker og på android. Der lager du paneler med knapper og alt helt selv. Du kan konfigurere det akkuratt som du ønsker. Jeg har hatt Harmony i mange år, og har nå gått over til dette. Syns det blir mye mer oversiktelig på ipaden, pluss at jeg kan konfigurere det som jeg vil selv.

Her trenger du og noe utstyr. Itac IP2IR funker bra.

Ligger en lang tråd om iRule og her på forumet!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha gått for Telldus i stedet for Nexa sin gateway, da telldus er billigere og opensource. Funksjonsområdet er stort sett det samme, men telldus kan også benyttes mot mange andre leverandører.

Jeg kjører i dag telldus og mottakere fra waveman og GAO. Men skal begynne å gå fullt over til Nexa pga. sømløshet.

Har vært i kontakt med Nexa og fått bekreftet at deres enheter kan knyttes opp mot 3-6 sendere/mottakere. Dvs. at du kan kjøpe en trådløs veggbryter som slår på flere av mottakerne. Eventuelt at man kjøper for innbygging og benytter de brytere man allerede har.

Telldus (eller nexa gateway) gjør at man kan styre lyset med mobiltelefon/nettleser. Men kan fortsatt benytte veggbryter/fjernkontroll.

Problemet med mitt dagens oppsett, med forskjellige mottakere, er at jeg kan kun benytte telefonen via telldus til å styre lyset. Så besøkende får ikke slå av/på lys :-) Dette er for at mottakerne mine kun kan pares med en sender, i motsetning til nexa, som kan pares mot telldus, fjernkontroll og veggbryter.

EventGhost for telldus har mulighet for makroer og mye hendelsesstyring, men krever da at du har en server.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •