Jeg har lest litt om dimmere og muligheten for kontroll via high end Harmony fjernkontroller og jeg har forstått at Xcomfort fra Moeller er vrient å få til å fungere på Harmony kontroller.

Jeg har i dag 12 spottere i min stue (XComfort system). Tok over huset for noen måneder siden, så jeg kjenner ikke til systemet så godt. Det er det eneste jeg har av spottere så langt. Men jeg vurderer å utvide til kjøkken og gang. Jeg lurer derfor på å gå over på noe mer åpne løsninger med flere muligheter, og kanskje bytte ut det jeg har av Xcomfort i dag.

Huset er bygd på midten av 80-tallet, og det meste av elektrisitet og ledninger til lys og annet er skjult. Brytere er felt inn i vegg, og kontakter er delvis felt inn. Jeg har en Windows server på 24 timer i døgnet, om det er noe som trenger eller har fordeler av dette.

Jeg lurer på 3 konkrete ting:

1. Hva må eventuelt byttes på det jeg har av spot lights i dag, for at jeg skal kunne få en løsning jeg kan kontrollere direkte med min Harmony 900, eller via en box som omformer signalet til lyskontroll? Hvor mye kan dette dreie seg om?

2. Hvordan er det å kontrollere andre ting, som f.eks. Lamper i vinduer og på bord? Finnes det kontakter som kan skru av og på strømmen, så dissse slukkes og tennes?

3. Jeg lurer også på om det er enkelt å bytte ut eldre dimmere og brytere som er fellt inn i vegg, med brytere eller dimmere som kommuniserer trådløst med en fjernkontroll. Ville det vært en enkel oppgradering, eller er det mer som trengs for å få sånt til å fungere?

Finnes det systemer som kan oppfylle mine ønsker og som kan kombineres med min litt gamle el-installasjon?