Hvilket nettbrett bør jeg kjøpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket nettbrett bør jeg kjøpe?

Nå på fredag var det innbrudd i eneboligen min og blandt det som ble stjålet var en Acer EEE (Minipc). Verdien av det som ble stjålet er derfor lavere enn egenandel på forsikringen, så derfor er jeg ute etter noe nytt.

Hovedsakelig brukte jeg minipc'n til å surfe på nettet, samt skrive notater når jeg er på foredrag. Derfor vurderer jeg å bytte til et ergonomisk, kjekt, frekt nettbrett istedet for å invistere i en klumpete laptop.

Kandidater jeg er sett på er Samsung Galaxy Tab (10.1") og Apple iPad. Nettbrettet kommer ikke til å bli brukt til lagring av filer så lagringsplass er nedprioritert. Tilkobling til mobilnettet er også unødvendig for meg ettersom jeg kan dele internett trådløst via. Min egen telefon.

Noe som ER viktig for meg er at skjermen er god! Jeg er en ivrig hobbyfotograf og jeg ønsker å kunne sjekke hvordan mine bilder ser ut på en skjerm som er større og mer korrekt enn det skjermen på kameraet mitt presterer. Dette leder også inn på neste krav som kanskje er enda viktigere enn det første. Det må være mulighet for å koble til en SD-kort leser dersom det ikke er en slik på nettbrettet. Jeg vet at Samsung sin har mulighet for dette, men vet ikke hvordan det er med iPad.
    Grunnen til at dette er så viktig er fordi jeg vil sjekke bildene på steder jeg befinner meg der og da.

Dersom det er noen andre kandidater som dere vil anbefale så skal jeg ta disse til etterretning.

Noen som har noen erfaringer og meninger om hvilket nettbrett jeg bør kjøpe?

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle kjøpt meg et nettbrett i den prisklassen der i dag, så hadde jeg nok gått for Ausus Transformer Prime. Hørt mye bra om den.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Nå på fredag var det innbrudd i eneboligen min og blandt det som ble stjålet var en Acer EEE (Minipc). Verdien av det som ble stjålet er derfor lavere enn egenandel på forsikringen, så derfor er jeg ute etter noe nytt.

Hovedsakelig brukte jeg minipc'n til å surfe på nettet, samt skrive notater når jeg er på foredrag. Derfor vurderer jeg å bytte til et ergonomisk, kjekt, frekt nettbrett istedet for å invistere i en klumpete laptop.

Kandidater jeg er sett på er Samsung Galaxy Tab (10.1") og Apple iPad. Nettbrettet kommer ikke til å bli brukt til lagring av filer så lagringsplass er nedprioritert. Tilkobling til mobilnettet er også unødvendig for meg ettersom jeg kan dele internett trådløst via. Min egen telefon.

Noe som ER viktig for meg er at skjermen er god! Jeg er en ivrig hobbyfotograf og jeg ønsker å kunne sjekke hvordan mine bilder ser ut på en skjerm som er større og mer korrekt enn det skjermen på kameraet mitt presterer. Dette leder også inn på neste krav som kanskje er enda viktigere enn det første. Det må være mulighet for å koble til en SD-kort leser dersom det ikke er en slik på nettbrettet. Jeg vet at Samsung sin har mulighet for dette, men vet ikke hvordan det er med iPad.
    Grunnen til at dette er så viktig er fordi jeg vil sjekke bildene på steder jeg befinner meg der og da.

Dersom det er noen andre kandidater som dere vil anbefale så skal jeg ta disse til etterretning.

Eineste kanditaten eg vill anbefale er Asus Transformer prime denne er kanskje "litt dyrer" orker ikkje leite oopp pris :P me denne følger det også med dokingstation med tastatur så pcen blir nesten som bærbar pc

Test: Asus Transformer Prime - DinSide Data

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Eineste kanditaten eg vill anbefale er Asus Transformer prime denne er kanskje "litt dyrer" orker ikkje leite oopp pris :P me denne følger det også med dokingstation med tastatur så pcen blir nesten som bærbar pc

Test: Asus Transformer Prime - DinSide Data
    Ser heftig ut! Er det noen butikker som fører disse som jeg kan besøke? Jeg er ikke negativ til å kjøpe på nett, men vil gjerne holde i greia før jeg kjøper den dersom det er mulig

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den leveres vel ikke enda og det er problemer med kasse og GPS, så ASUS har allerede en oppdatert/ny versjon på gang.

Sjekk på Hardware.no / nettbrett, så ser du status og om problmene betyr noe for deg. Jeg ville i alle fall sett det litt an....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har selv Ipad2 og er veldig fornøyd. Skjermen og brukervennligheten er topp. Den manlger mulighet for SD kort. Det har Galaxy tab 10.1. Samsung sin tab er en sikker vinner som du trygt kan gå for!!! Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med litt is i magen, så er det mulighet for Ipad 3 med høy oppløsning, og ASus prime V2 med full hd oppløsning før sommeren.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over ville jeg ventet på iPad 3 lanseringen som er forventet i løpet av feb.

Du får kjøpt adapter for å koble til Sd kort og kamera via USB.

Apple iPad Camera Connection Kit - Apple Store (U.S.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Med litt is i magen, så er det mulighet for Ipad 3 med høy oppløsning, og ASus prime V2 med full hd oppløsning før sommeren.
    Godt poeng, men ipad 3 blir sikkert uten sd mulighet... Apple er litt kjedelige sånn.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne nevne at jeg helst unngår apple dersom ikke den er helt overlegen i forhold til utfordrerne. Har hatt iPhone og jeg avskyr den ekstremt proprietære tankegangen bak apple konsernet. Grunnen til at den er med på listen var mest fordi jeg ikke har peil på nettbrett. Jeg er dog veldig fornøyd med min Android telefon. Jeg regner med at disse nettbrettene som blir lansert nå om ikke lenge kommer til å være ca. Like som Asus Transformer Prime i spesifikasjonene, så da spørs det hvordan prisene ligger, og der er Transformer Prime regnet som råbillig da den kun er bittelitt dyrere enn motstanderne sine i skrivende stund. Tror dere det kommer til å komme alternativer i samme prisklasse (under 5000kr) Som er bedre eller tror dere det blir mye av det samme? Hvis ikke går jeg nok for Transformer Prime.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil altid komme noe nytt....

Selv plukket jeg opp en brukt ASUS Transformer på Finn for NOK 2500 - halve prisen av det Prime vil ligge på. Ser helt super ut og gjør jobben. Gjorde dette mest for å ha noe å leke med og finne ut om dette var noe. Klart Prime er lettere /nyere / finere, men den kan ikke gjøre mer enn Transformer.

Helt enig med deg - jeg vil heller ikke ha Apple 8-)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ainovo novo 7 ?
    Omentrent det billigste på tablet fra CES. MIPS prosessor.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Hva med ainovo novo 7 ?
    Omentrent det billigste på tablet fra CES. MIPS prosessor.
    Oo, den vil jeg ha. Kommer den til Norge?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne nevne at jeg helst unngår apple dersom ikke den er helt overlegen i forhold til utfordrerne. Har hatt iPhone og jeg avskyr den ekstremt proprietære tankegangen bak apple konsernet. Grunnen til at den er med på listen var mest fordi jeg ikke har peil på nettbrett. Jeg er dog veldig fornøyd med min Android telefon. Jeg regner med at disse nettbrettene som blir lansert nå om ikke lenge kommer til å være ca. Like som Asus Transformer Prime i spesifikasjonene, så da spørs det hvordan prisene ligger, og der er Transformer Prime regnet som råbillig da den kun er bittelitt dyrere enn motstanderne sine i skrivende stund. Tror dere det kommer til å komme alternativer i samme prisklasse (under 5000kr) Som er bedre eller tror dere det blir mye av det samme? Hvis ikke går jeg nok for Transformer Prime.
    Jeg har selv en Transformer med tastatur. Eneste jeg er litt skuffet over er at den ser ut til å ha litt dårlig støtte for HW dekoding av ulike videoformater.
    Jeg kjøpte opprinnelig dette uten tastatur. Hvis du planlegger å bruke nettbrettet til notater vil jeg sterkt anbefale ett med fysisk tastatur.

Komplett har en Transformer med tastatur på lager. NB ikke Prime, og demovare.
    Komplett.no - ASUS Eee Pad Transformer 10.1" -Demo

PS har Slider versjonen på lager.
    ps.no - EeePad Slider SL101 10.1" IPS Capacitive multitouch 1280x800 Nvidia Tegra 2 1GB RAM 32GB SSD 1xUSB2.0 GPS 1.2MP + 5MP cam

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Oo, den vil jeg ha. Kommer den til Norge?
    Ikke det jeg vet, men det er uansett billigere å kjøpe en over nett. Blir ikke mye penger av å selge 100$ tablet over disk eller å importere no-name ting som hvermannsen ikke kjenner igjen.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Ikke det jeg vet, men det er uansett billigere å kjøpe en over nett. Blir ikke mye penger av å selge 100$ tablet over disk eller å importere no-name ting som hvermannsen ikke kjenner igjen.
    Sant nok det. Tenkte bare for enkelhets skyld.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok det. Tenkte bare for enkelhets skyld.

Jeg testet denne forrige fredag. Funker fett, og til prisen helt upåklagelig. Android 4.03 allerede, og god flyt. Mener på det var Basic-utgaven jeg testet. Den veier litt, men det er nok i hovedsak pga batteriet. Oppløsningen er ikke noe å juble og brøle over, men det funker. Videoavspilling ser også ganske bra ut på den.

Ellers syns også jeg at Asus Transformer (Prime) er det beste valget, om man vil ha det kraftigste nettbrettet. De har noen flotte IPS-panel med svært god kontrast og fargegjengivelse. Dockingen som følger med er jo også gull verdt.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Jeg testet denne forrige fredag. Funker fett, og til prisen helt upåklagelig. Android 4.03 allerede, og god flyt. Mener på det var Basic-utgaven jeg testet. Den veier litt, men det er nok i hovedsak pga batteriet. Oppløsningen er ikke noe å juble og brøle over, men det funker. Videoavspilling ser også ganske bra ut på den.
    Vet du hvor mye det kostet å få den inn i landet?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hvor mye det kostet å få den inn i landet?
    Han betalte 550kr inkl. frakt mener jeg på. Den var påført 30$ i verdi, men han orket ikke å stresse med å løse opp i dette ops:

Etter dagens dollar blir det vel nærmere 600kr om man er like heldig med vareverdien. Evt. ca 870kr med toll og moms.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte til slutt opp med å bestille Asus Transformer Prime da denne virker ekstremt gunstig for meg som gjerne vil ha den med på skolen og bruke den til å skrive notater og oppgaver i tillegg til å bruke den som nettbrett. Jeg kikket også på iPad 2 og den virket ekstremt mye bedre enn Galaxy Tab.

Dersom jeg skulle valgt iPad 2 så hadde jeg vært nødt til å kjøpe tilbehør for å få funksjonaliteten jeg trenger og da hadde prisen endt opp på nesten det samme som Transformer Prime.

iPad vs Transformer Prime

iPad Pro's
    App Store
    Kjempesmooth på hjemskjermen

Transformer Prime Pro's
    Bedre skjerm
    Bedre kamera
    Minnekort innganger
    USB inngang
    HDMI inngang
    Over dobbelt så kraftig prosessor
    Dobbelt så stor lagringsplass til prisen
    Tastatur med samme funksjonalitet som en liten bærbar
    Ikke behov for iTunes (Forferdelig program)

Noen som har noen tanker rundt dette? Har lest at tidlige utgaver av Transformer Prime kan ha problemer med WiFi, men at dette nå er løst.

Pakken kommer på lager på NetonNet ca 29 Januar og den er allerede bestilt. Dersom det er noe galt har jeg 14 dagers full returrett i tillegg til reklamasjonsrett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •