Hjelp meg med "high-end" hodetelefon oppsett!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg med "high-end" hodetelefon oppsett!

Hei alle sammen!

Har solgt stereoanlegget mitt for en god slump med penger. Ettersom jeg blir student fra høsten, vurderte jeg det slik at jeg heller vil ha anlegget på øret!

Har hatt mange gode ørepropper opp i gjennom. Blant andre .Shure SE530, klipsch custom 3 og Westone 3!

Har nå kjøpt meg ny Macbook pro 15 2.2Ghz som ankommer snart. Vil dermed ha skikkelig lyd.

Har kjøpt Westone 4 og kunne tenkt meg en "liten" forsterker til disse som jeg kan feste på ipoden, slik at jeg får utnyttet alt potensialet!

Til pc-bruk har jeg da kjøpt Denon D5000, og nå lurer jeg på hvilken type combo av Dac/forsterker jeg skal velge!

Og der håper jeg dere kan hjelpe meg litt. Har blant annet tenkt på å kjøpe inn Hegel HD2 og Fiio E9 til "stasjonært" bruk og kjøpe Fiio E7 eller E11 til Westone 4 som portabelt.

Det er mange alternativ. Er det en stor oppgradering fra lyden i en ny macbook pro ved å kjøpe Hegel Hd2?

Prisklassen totalt helst ikke over 4500!

Håper på hjelp fra kyndige!!

Takker masse på forhånd!

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E7 til portabelt bruk er fin. Kan jo gå for Line out adapter til e7 hvis du vil oppnå en kombinasjonseffekt til det stasjonære. E9 fikk desverre ikke så gode skussmål som forventet, men ser jo e11 bra ut på papiret. Har selv alle forsterkerne til fiio, unntagen de to sistnevnte.

Jeg anbefaler deg å se på ebay, der er det mange gode, (men også dårlige) hodetelefonfosterkermoduler til en billig penge.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kjellhb.

Siden du bruker mac og har planer om å koble til ekstern dac vil eg anbefale å gå for ein dac med optisk inngang. Du oppnår automatisk bitperfect ved bruk av optisk utgang på mac samtidig som du isolerer dacen fra datamaskinen. Alle bærbare datamaskiner er støykilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar begge to!

Driver å leser å driver research nå. Ser ut som Denon D5000 ikke trenger den mest kraftige hodetelefon forsterkeren.

Hei Espen og takk for supert forslag! Optisk ja, har du noen anbefalinger? Ser at Hegel Hd2 ikke har optisk? Men cambridge Dacmagic har? Stor forskjell mellom disse to? Ift Usb på HD2 og optisk gjennom cambridgen?

Kan bestille fra ebay, men vil helst ha dette nå til uken, så foretrekker Norge.

Hva med Cambridge dacmagic og Fiio E7 som amplifier?
    Eller Hegel Hd2 og Fiio E7?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det samme SPDIF-signal på både optisk og coax. Så kan du lage et galvanisk skille for å utligne forskjellen på resten. Å si at en dobbeltisolert laptop er en støykilde i digital sammenheng er tja, tvilsomt. Hvorfor ikke samtidig spekulere i at den ekstra konverteringen til optisk er forringende?

Edit: så en fyr som hadde hegel HD10 på brukten, den har vel det meste av utganger, uten at jeg ser den helt store effekten av å oppgradere på DAC-siden og fremdeles kjøre E7 som amp.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjellhb
    Takk for svar begge to!

Driver å leser å driver research nå. Ser ut som Denon D5000 ikke trenger den mest kraftige hodetelefon forsterkeren.

Hei Espen og takk for supert forslag! Optisk ja, har du noen anbefalinger? Ser at Hegel Hd2 ikke har optisk? Men cambridge Dacmagic har? Stor forskjell mellom disse to? Ift Usb på HD2 og optisk gjennom cambridgen?

Kan bestille fra ebay, men vil helst ha dette nå til uken, så foretrekker Norge.

Hva med Cambridge dacmagic og Fiio E7 som amplifier?
    Er på jakt etter dac til mitt eget headfioppsett. Tror eg ender på Musical Fidelity V-dac. Gode tester rundtom. Prisen på denne er rundt 2500kr. Byget med gode komponenter, men ingen designperle. Dette for å få ned prisen, ifølge MF sjølv.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Nå er det samme SPDIF-signal på både optisk og coax. Så kan du lage et galvanisk skille for å utligne forskjellen på resten. Å si at en dobbeltisolert laptop er en støykilde i digital sammenheng er tja, tvilsomt. Hvorfor ikke samtidig spekulere i at den ekstra konverteringen til optisk er forringende?

Edit: så en fyr som hadde hegel HD10 på brukten, den har vel det meste av utganger, uten at jeg ser den helt store effekten av å oppgradere på DAC-siden og fremdeles kjøre E7 som amp.
    Coax blei vell ikkje nevnt over, men usb. Har vert med på at usbtilkobling lager problemer.
    Det er og spørsmål fra TS om dac/amp kombo. Prøv å koble analog utgang fra bærbar pc og inn på headamp, så opplever du i dei fleste tilfeller kor stor støykilde ein bærbar kan være. Rein headamp har kun analoge innganger.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB tilkobling tilkoblet til eget usb-trinn, så til is2?, sammenlignet med optisk? OK...

Sammenligne AC97 med ekstern dac. OK... mine mistanker bekreftes.

For ikke å gjøre sammenligningen din til skamme (pærer mot pærer, enn hvor mye du farer med banan), tror du det vil eksempelvis være mye å tjene på å lodde ut komponentene fra en gjengs HK dac, med dertilhørende forsterkertrinn å flytte dem over i et eget kabinett med optisk/usb/coax-modul?

Edit: Hvor mye er det ikke å tjene på å lage et faradaybur rundt det interne lydkortet og gi det ekstern spenning. Joda, det er jo noen som driver med det til finvarer.

Edit2: Det du anbefalte for å bøte på dette gigantiske problemet var altså en usb-drevet sak..., (drevet fra samme dobbeltisolerte laptop) med single-ended tilkobling ut, jeg gjetter at skjermingen er akkurat det kabinettet som er rundt.

Edit3: Jeg tar din inntekt at du brukte "analog ut" som pre-out.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen! Kingu har du et forslag?

Helst både portabelt og stasjonært oppsett til 4-5k!

Har sett litt på nuforce icon hdp? Men Hegelen til 2k får minst like mye skryt!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB tilkobling tilkoblet til eget usb-trinn, så til is2?, sammenlignet med optisk? OK...

Sammenligne AC97 med ekstern dac. OK... mine mistanker bekreftes.

For ikke å gjøre sammenligningen din til skamme (pærer mot pærer, enn hvor mye du farer med banan), tror du det vil eksempelvis være mye å tjene på å lodde ut komponentene fra en gjengs HK dac, med dertilhørende forsterkertrinn å flytte dem over i et eget kabinett med optisk/usb/coax-modul?

Edit: Hvor mye er det ikke å tjene på å lage et faradaybur rundt det interne lydkortet og gi det ekstern spenning. Joda, det er jo noen som driver med det til finvarer.
    Rolig rolig.

Sammenligne ac97 med ekstern dac: Har eg ikkje gjort. men analog tilkobling til headamp er faktisk eineste mulighet uten ekstern dac.

Lodde ut saker og ting: tar eg ikkje stilling til og legger ikkje opp til. Klarer meg lenge med ferdige produkter.

angående din edit: ok...og poenget var?

Prøver å gi TS praktiske råd. Tingene eg skriver er hentet fra egne erfaringer rundt temaet.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mtp. skryt, så har denne fra nuforce fått i begge ender. nuforce-udac-2-drama.html

Har selv Native instruments AK1, ankepunkt er at driverne enten virker eller ikke virker, avhengig av maskinvare, går helt ok ann å bruke denne alene, litt lite portabel kanskje, men det går vel ann på et vis. Fiio E7 er vel det nærmeste jeg kommer i småskala hvis man skal ha en boks.

Blir AK1 for stor å drasse med så koster ikke e7 allverden, og som vi har vært inne på så ser e11 ut til å bli en verdig arvtager.

Problemet i dag IMO er å få høyoppløselig lyd over usb. Dette er jo et portabelt henseende, siden det man har tilgang til i beste fall er usb-host produkter.

Av ting jeg ikke har prøvd selv: Matrix-mini-i-24-192-Balanced-DAC-Headphone-Amp +for fjernkontroll -for usb-inngang.

Edit: Av ting jeg ikke har råd til, men har klokketro på violectric.de/products/hpav181.php

EDIT2: Dobbeltpost-kupp og ikke lenke tilbake til orginaltråd...

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Edit2: Det du anbefalte for å bøte på dette gigantiske problemet var altså en usb-drevet sak..., (drevet fra samme dobbeltisolerte laptop) med single-ended tilkobling ut, jeg gjetter at skjermingen er akkurat det kabinettet som er rundt.

Edit3: Jeg tar din inntekt at du brukte "analog ut" som pre-out.
    Edit2: Eg har kun anbefalt optisk tilkobling. Usbtilkobling har gitt meg problemer ved tilkobling til bærbar pc.

Edit3: Analog utgang fra pc er fortsatt eineste mulighet for tilkobling til headamp uten dac. Dette er såklart ikkje anbefalt, som nevnt.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på om du har snubla over headfitråden her på forumet kjellhb?

Legger ved link: http://avforum.no/forum/generelt-aud...synspunkt.html

Mykje lesestoff om diverse utstyr.

Edit: Ser du har vert innom tidligere. Nevermind

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp har sett i gjennom der og mykje lesestoff der ja! lett å bli forvirra. Veldig vanskelig valg! Funderer nå litt på Little dot mk3 i kombi med hegel hd2

Ser også på ditt forslag kingu! Mye av matrix på ebay.

Creek obh-21 ser også bra ut! I kombi med evnt HD2

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp nå først en E7/e11 hvis du er forvirret, lett å blåse mye penger på tant å fjas når man skal høre på hva internett mener. Vit at mange meninger i verden er kjøpt og betalt.

Når det er vanskelig å finne forst. med dugelig/utbyttbar DAC (og bra usb trinn) så skal det mye til å oppgradere før du kommer til effekttrinnet der i gården, og det er jo ingenting i veien for å gå fiio>headamp.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på også. Er bare det at jeg vil utnytte D5000 til fulle. Føler det er unødvendig å kjøpe hodetelefoner til 5k og bare få brukt dem halveis.

Hvordan er dacen i dagens macbook pro 2011? Noen som vet? Er Hegel Hd2 er merkbar forbedring og verdt 2k ekstra?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjellhb
    Det jeg lurer på også. Er bare det at jeg vil utnytte D5000 til fulle. Føler det er unødvendig å kjøpe hodetelefoner til 5k og bare få brukt dem halveis.

Hvordan er dacen i dagens macbook pro 2011? Noen som vet? Er Hegel Hd2 er merkbar forbedring og verdt 2k ekstra?
    Angående dac så går det heilt sikkert ann å få låna ein hos Soundgarden eller lignende butikk. Det er den beste måten å finne ut på om det er verdt det for din del. Butikker går som regel med på å låna ut utstyr eit par dager.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! har tenkt tanken ja. Det hele har endt med at jeg bestilte Fiio e7 og e9 combo. Fikk det for rett over 1000kr

Håper dette vil utnytte litt av potensialet i Både Westone 4 og Denon d5000.

Hva tror dere?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må man nesten få komme å høre. Jeg ville koblet til via Jack (ikke mini-jack) ref nwAvGuy

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja blir å koble til med jack så fort jeg får forsterkeren(e)

Har i dag fått mine Denon D5000. Foreløpig har jeg kun en ipod nano og kjøre de sammen med. Men veldig bra lyd. Litt for løs bass kanskje, noe jeg håper Fiio kan ordne. Blir vell litt (bedre) forskjell med forsterker/dac kontra ipod nano?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •