For dere som har peil på ohm, vil sette stor pris på hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For dere som har peil på ohm, vil sette stor pris på hjelp

Hei
    Skal kjøpe hodetelefoner (til tv og pc), og prøver da å sette meg litt inn i hva dette med ohm går ut på. Har lest litt rundt både på forumet og brukt google. Forstår prinsippet, men ikke like lett å sette det i sammenheng diverse komponenter...

Satser på at denne posten er såpass spesifikk at jeg slipper å plage hjelpere med en haug med svar...

Nå er det ikke sikkert jeg har forutsetningene for å forstå dette (man må kunne alfabetet før man forstår ord..), og har jevnt over ingen peil på elektrisitet og den slags.

Skriver slik jeg har forstått det:

Ohm er altså motstand, og jo høyere ohm jo høyere motstand. Hvis strømmen som går utifra en Ipod er for lav i forhold til ohm, vil eksempelvis hodetelefoner ha en stusselig lyd.

1. Er det noe annet som skjer med en av de to kompenentene enn den stusselige lyden?

2. Hva vil skje hvis det er omvendt? Lav ohm og høy strømtilførsel.

Strømbruket fra en Ipod er variabel av volum, lysstyrke og den slags, men:

3. kan en ekstern enhet (hodetelefoner) "kreve" mer strøm avhengig av ohm?

En minijack-inngang leverer en viss mengde strøm (går utifra det er en grense, kan jo ikke kjøre strømforsyningen til et hus gjennom en minijack), men hvor mye strøm som kommer fram til selve hodetelefonene er avhengig av motstanden. La meg forenkle det og si at 80 ohm tilsvarer motstand på eksempelvis 40w. Hodetelefonene har 80 ohm og minijacken leverer 100

Det vil da si at strømmen som kommer ut er 60w.

4. Hvordan kan jeg vite om det er nok for hodetelefonene?

Så for å kunne finne ut om en enhets ohm er for høy må jeg da vite hvor mye strøm jack-inngangen kan levere,

5. Hvordan finner jeg ut av slike ting?

Dette er gjerne ting jeg ikke trenger å vite, men det er jo en grunn til at det er forskjellig ohm, og hvis lav ohm kan skade en forsterker, er jo dette nødvendig å forstå slik at man unngår å skade div. systemer man har i hjemmet...

Dette var det jeg kom på i forbifarten. Nå siktet jeg meg spesifikt inn på hodetelefoner, men vil gjerne kunne forstå helheten

Og for dere som forstår dette, er det jeg som er dum, og måten jeg tenker på helt tilbakestående, eller er forvirringen forståelig? Vær brutalt ærlig! =o)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som svært enkel bakgrunnskunnskap vil jeg anbefale og først sette seg inn i grunnleggende forståelse av Ohms lov!
    Det vil også hjelpe for å klargjøre/konkretisere dine egne forestillinger

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Må si jeg føler jeg har gjort det, men kanskje ikke godt nok.

Denne siden her ga meg mange svar: Speaker Impedance Explained - Ohms

Men samtidig må det sies at jeg ikke syntes det er soleklart å sette ohms lov i sammenheng med visse produkter. Prinsippet er enkelt, men.. jah

Vil sette stor pris på å få hjelp til å forstå prinsippet i sammenheng med spørsmålene mine

Men hater å være til bry ^^

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dinger
    1. Er det noe annet som skjer med en av de to kompenentene enn den stusselige lyden?
    Jeg skjønner ikke problemstillingen, den kan ikke være reell. Begge deler er designet for hverandre, noen matcher sikkert bedre enn andre.

Strømbruket fra en Ipod er variabel av volum, lysstyrke og den slags, men:

3. kan en ekstern enhet (hodetelefoner) "kreve" mer strøm avhengig av ohm?
    Man velger spenningen ut fra iPoden/forsterkeren. Spenningen * strømmen vil gi deg effekten som blir levert over lasten.

En minijack-inngang leverer en viss mengde strøm (går utifra det er en grense, kan jo ikke kjøre strømforsyningen til et hus gjennom en minijack), men hvor mye strøm som kommer fram til selve hodetelefonene er avhengig av motstanden. La meg forenkle det og si at 80 ohm tilsvarer motstand på eksempelvis 40w. Hodetelefonene har 80 ohm og minijacken leverer 100

4. Hvordan kan jeg vite om det er nok for hodetelefonene?
    Strøm er oppgitt i ampere (I). Effekt er oppgitt i watt (P). Effekt er et resultat av spenning (V)*strøm(I)=effekt(P)
    Du vil vite om det er nok, når du synes at lyden blir ubehagelig.

Så for å kunne finne ut om en enhets ohm er for høy må jeg da vite hvor mye strøm jack-inngangen kan levere,

5. Hvordan finner jeg ut av slike ting?
    Jeg ser ikke problemstillingen, den kan ikke være reell. Begge deler er designet for hverandre, noen matcher sikkert bedre enn andre.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg aldri tenkt på når jeg har kjøpt hodetlf :P

Er dette noe som faktiskt kan være et problem for forskjellige enheter med headphone utgang?

Trodde det bare var å smekke inn noen phones, at alle sammen er "universale" så lenge de har samme størrelse på jackpluggen.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Dette har jeg aldri tenkt på når jeg har kjøpt hodetlf :P

Er dette noe som faktiskt kan være et problem for forskjellige enheter med headphone utgang?

Trodde det bare var å smekke inn noen phones, at alle sammen er "universale" så lenge de har samme størrelse på jackpluggen.
    kjøper du tungdrevne hodetelefoner, f.eks Sennheiser hd800, og driver dei med ein ipod, så vil ikkje lydopplevelsen være god i forhold til opplevelsen med dedikert hodetelefonforsterker.

Eksempel:
    hd800: 300ohm
    Klipsch s3(ørepropper): 16ohm

sistnevnte er meir retta mot bærbart utstyr.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er som regel snakk om milliwatt på slikt utstyr. Ta ein ipod som eksempel, den har 30mW pr kanal.

Burson ha-160 som er ein dedikert hodetelefonforsterker leverer 650mW ved 300ohm og 800mW ved 60ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg skjønner ikke problemstillingen, den kan ikke være reell. Begge deler er designet for hverandre, noen matcher sikkert bedre enn andre.
    Takk for svar
    Det er mulig jeg henger meg opp i uviktige detaljer, men setter pris på hjelpen!!!
    Grunnen til at jeg spør og graver her at jeg har forstått det slik at det ikke er ett fett om jeg har hodetelefoner med 5 ohm eller 500 000 ohm (for å ta det på spissen)

Såvidt jeg forstår er cluet at nivå på motstand (ohm) og nivå på styrke må ha en viss balanse.
    Etter å ha lest diverse reviews av hodetelefoner, dukker det ofte opp momenter om at pga. høy ohm må testere skru lyd på ipod max, men det er likevel svak lyd gjennom hodetelefonene.

Selvfølgelig, hvis det er slik at ved tilkobling til jack-inngang på tv og pc, vil alt innenfor 0-1000 ohm i hodetelefoner ikke ha noe å si, trenger jeg ikke å vite mer..

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Strøm er oppgitt i ampere (I). Effekt er oppgitt i watt (P). Effekt er et resultat av spenning (V)*strøm(I)=effekt(P)
    Du vil vite om det er nok, når du synes at lyden blir ubehagelig.
    Akkurat, etter jeg har kjøpt produktet vil jeg oppdage om lyden er ubehagelig. Ref. det jeg skrev lengre oppe vil jeg da ha gått på en smell hvis jeg hadde kjøpt hodetlf primært til ipod, og oppdaget at høy ohm gir meg dårlig/lav lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Det er som regel snakk om milliwatt på slikt utstyr. Ta ein ipod som eksempel, den har 30mW pr kanal.

Burson ha-160 som er ein dedikert hodetelefonforsterker leverer 650mW ved 300ohm og 800mW ved 60ohm.

Takker for svar

Tar jeg feil når jeg antar:

Det er greit å forstå hvor mye milliwatt som kommer utifra min tv's minijack, slik at jeg kan vite om motstanden er for høy?

Hvis det er så at jeg sannsynligvis aldri vil oppleve noe ohm-relaterte problemer kan jeg leve med det, men da jeg har lest om overbelastning av forsterkere grunnet lav ohm i høyttalere og lav lyd grunnet for høy ohm (dukker opp ofte dette) virker det som en grei ting å forstå...

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Tar jeg feil når jeg antar:

Det er greit å forstå hvor mye milliwatt som kommer utifra min tv's minijack, slik at jeg kan vite om motstanden er for høy?

info om utgangen på tven din finner du nok i specs på nettet eller i manualen som fulgte med. det er nok usannsynlig at den der laget for å drive klokker med høg motstand. Det finnes derimot klokker med lav impedans som er spesielt laget for slikt bruk, f.eks DT770 Pro 32. Dei er 32ohm og laget for ipod o.l

Alternativt kan du få deg ein headamp som du kobler til tven.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    kjøper du tungdrevne hodetelefoner, f.eks Sennheiser hd800, og driver dei med ein ipod, så vil ikkje lydopplevelsen være god i forhold til opplevelsen med dedikert hodetelefonforsterker.

Eksempel:
    hd800: 300ohm
    Klipsch s3(ørepropper): 16ohm

sistnevnte er meir retta mot bærbart utstyr.
    ¨
    ok greit nok at den ikke spiller like effektivt på feks annet utstyr som er bedre egna.

Men er det direkte farlig for utstyret?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    ¨
    ok greit nok at den ikke spiller like effektivt på feks annet utstyr som er bedre egna.

Men er det direkte farlig for utstyret?
    om det er skadelig for det du kobler til veit eg ikkje, men har sjølv brukt mine AKG K701 uten dedikert forsterker i 1år uten problem. Har blitt brukt på utgang på gitarforsterker mesteparten av tiden, og nokon få ganger på bærbar pc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •