iRule - Fjernkontroll på iOS & Android

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 300
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

iRule - Fjernkontroll på iOS & Android

Nå tilgjengelig på Android mobil og tablets.

Tenkte vi som bruker dette her på forumet kunne ha et sted å utveksle erfaringer, idéer mm.

For dere som ikke kjenner iRule kan sjekke ut disse linkene.:
    iRule - iPhone, iPod Touch and iPad Universal Remote Control Application. Allowing you to control your home theater.

iRule...introducing a new remote... for the iPhone & iPad - AVS Forum

Eget iRule forum
    Welcome to the iRule Community

Og en for utstyret i mellom.
    Global Caché | Ethernet. WiFi. PoE. IR. Serial. Contact Closure.

Har hatt dette i over et år og skal prøve å være behjelpelig hvis det er noen som lurer på noe.

Newcomer ddO sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takk for interessant tips. Kjente ikke til dette, men er blitt ganske interessert. Har tittet litt etter alternativ, da jeg ikke er fornøyd med dagens løsning i kjelleren. Kan du fortelle litt om oppsettet ditt? Hvilken gateway benytter du?

Jeg har stort sett bare IR-behov, kjenner du til hvordan dette fungerer? F.eks GC-100-6 har tre IR-porter ut. Regner med det følger med kabler med IR-øyer i enden. Kan man styre flere komponenter over hver utgang? Eller er det bare en komponent pr utgang?

Hvis du har projektor, hvordan styrer du denne?

Kan man benytte serial utgang sammen med IR-utgangene på ovennevnte gateway?

Jeg har startet en trial på iRule builderen. Liker spesielt funksjonen der du roterer skjermen og automatisk får opp nye horisontale sider

Mange spørsmål på en gang og flere på lager, men bra initiativ av deg og forhåpentligvis kan man få frem en del nyttig info om dette produktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ddO
    Hei!

Takk for interessant tips. Kjente ikke til dette, men er blitt ganske interessert. Har tittet litt etter alternativ, da jeg ikke er fornøyd med dagens løsning i kjelleren. Kan du fortelle litt om oppsettet ditt? Hvilken gateway benytter du?

Jeg har stort sett bare IR-behov, kjenner du til hvordan dette fungerer? F.eks GC-100-6 har tre IR-porter ut. Regner med det følger med kabler med IR-øyer i enden. Kan man styre flere komponenter over hver utgang? Eller er det bare en komponent pr utgang?

Hvis du har projektor, hvordan styrer du denne?

Kan man benytte serial utgang sammen med IR-utgangene på ovennevnte gateway?

Jeg har startet en trial på iRule builderen. Liker spesielt funksjonen der du roterer skjermen og automatisk får opp nye horisontale sider

Mange spørsmål på en gang og flere på lager, men bra initiativ av deg og forhåpentligvis kan man få frem en del nyttig info om dette produktet.
    Mange spm er aldri noe problem.

Jeg bruker i dag GC100-12 og den fungerer kjempebra, men skulle jeg valgt igjen ville jeg valgt 3-4 iTach'er med både IR og RS232 og med PoE støtte. Grunnen er enkel, GC100 støtter kun en tilkobling av gangen og derfor kun en fjerkontroll, mens iTach støtter 8. En fj.kontroll av gangen er greit nok for kun et rom, men for min del har jeg begynt å tenke større, og med PoE vil ikke et større antall iTach oppta stikk-kontakter da de kan få strøm fra en nettverkswitch. Andre fordeller med iTach er at IR utgaven kommer med innebygget lærefunksjon og blaster funksjon, samt at man slipper å trekke lange kabelstrekk for utstyr som står utenfor racket. (GC100 har også lærefunksjon og blasterfunksjon, men som dyrt ekstra utstyr)
    Utvikleren har nevnt at muligheten for sentralprosessor kan bli aktuelt i en fremtidig oppdatering noe som vil muliggjøre flere tilkoblinger for GC100, men foreløbig er dette ikke aktuelt.

På GC100 og iTach IR følger det med IR kabler med enkle øyer, men det er fullt mulig å kjøre IR kabler med dobble, og t.o.m kanskje 3 øyer. iTach har også blaster inkludert. Og det er ikke noe problem å kjøre flere komponenter på hver utgang, bare pass på å kjøre 2 like komponenter på hver sin port hvis det er aktuelt. Alt utstyret kan kjøpes til rabatert pris på iRule hjemmesiden inkludert IR kabler med dobble øyer og Europeisk strømforskyning.

Jeg har ikke PJ pr. dags dato, men det kommer nok en dag. Hvis den støtter RS232 vil jeg nok bruke en iTach SL montert i nærheten av PJ, evt. hvis den støtter kontroll over IP er jo det også en mulighet. Andre alternativer er Forlenget IR kabel, IR blaster, IR over jack hvis det støttes, mulighetene er mange. Skal du bruke forlenget IR kabel kan det være at det trengs signal forsterker.

RS232 porten fungerer sammen med IR portene.

Ja, det er en konge løsning, med mange fordeler. Kan nevne at det er mye spennende i vente og, bl.a en proutgave (V2.0) som vil bl.a gi 2veis kommunikasjon over IP og seriel der dette støttes. V2.0 er under betatesting for øyeblikket.

Her kan du se mitt oppsett og hvordan jeg styrer det forskjellige.
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/raymagnu

Det blei mye svar og det her gitt. Håper jeg ikke har oversett noe.

Newcomer ddO sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar og info!

Da har jeg fått prøvd ut iRule en liten stund. Satte opp stue-pc'en vår, der vi kjører MediaPortal, med nettverksstyring. Lagde noen kjappe sider og det fungerer. Var inne på ett sidespor en stund da MediaPortal ikke lå inne i databasen. Måtte manuelt mappe om kommandoene fra MCE, men nå fungerer det. Er blitt forholdsvis begeistret for denne løsningen. Usedvanlig fleksibel, og med litt layout-jobbing har den potensial til å score høyt på WAF-skalaen.

Har dog litt problemer med nettverkstilkoblingen. Første gangs tilkobling går fint, par sekund maks. Men etter iPhone'n har gått i dvale og jeg slår den på igjen, blir den stående å henge og sier Connecting to gateways, før den etter en stund melder Failed to connect to gateways. Da må jeg restarte app'en og så er vi i gang igjen. Har du erfart noe lignende?

Ellers har jeg ikke fått testet å lage noen makroer, fungerer dette fint? Er jo en viktig del denne type styring.
    Styrer du noe lys med iRule? Har selv x-10 styring og må prøve å få til det og med iRule.

Og etter hva du forteller er det jo helt klart iTach-serien som er aktuell. Kompakte og fleksible.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende løsning som jeg må titte litt nærmere på! Spørsmål kommer etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ddO
    Takk for gode svar og info!

Da har jeg fått prøvd ut iRule en liten stund. Satte opp stue-pc'en vår, der vi kjører MediaPortal, med nettverksstyring. Lagde noen kjappe sider og det fungerer. Var inne på ett sidespor en stund da MediaPortal ikke lå inne i databasen. Måtte manuelt mappe om kommandoene fra MCE, men nå fungerer det. Er blitt forholdsvis begeistret for denne løsningen. Usedvanlig fleksibel, og med litt layout-jobbing har den potensial til å score høyt på WAF-skalaen.

Har dog litt problemer med nettverkstilkoblingen. Første gangs tilkobling går fint, par sekund maks. Men etter iPhone'n har gått i dvale og jeg slår den på igjen, blir den stående å henge og sier Connecting to gateways, før den etter en stund melder Failed to connect to gateways. Da må jeg restarte app'en og så er vi i gang igjen. Har du erfart noe lignende?

Ellers har jeg ikke fått testet å lage noen makroer, fungerer dette fint? Er jo en viktig del denne type styring.
    Styrer du noe lys med iRule? Har selv x-10 styring og må prøve å få til det og med iRule.

Og etter hva du forteller er det jo helt klart iTach-serien som er aktuell. Kompakte og fleksible.
    Har du sett på hjemmesiden demmes, mener det skal ligge noe tillegg for MCE under downloads der. Ikke sikkert du trenger det siden du har fått det opp å gå.

Det er ytterst sjelden jeg opplever problemer med tilkobling, men det har forekommet. Nå skal det nevnes at jeg bruker en dedikert iPad som fj.kontroll og at jeg har valgt å hindre iPad'n å gå i dvale via iRule.
    Ellers kan jeg foreslå å gi PCn en statisk IP adresse hvis den ikke har det. Mangel på det er i hvertfall noe som kan gi problemet du beskriver. Alt i mitt oppsett har statisk IP for å hindre konflikter og lettere skape kontakt med bl.a iRule.

Makroer fungerer veldig bra. Bare husk å sette Delay mellom kommandoene. Standard 0.2 sec pleier å holde, men har erfart at noen produkter trenger litt mer mellom kommandoene. Her kan mann leke mye med gode ideer.

Jeg har ikke begynt med lysstyring enda, men er noe jeg ønsker meg i fremtiden. Jeg har ikke funnet løsningen for meg enda heller, men har lukta på X-10. Har sett at det selges et RS232 grensesnitt og styringsprotokollen skal finnes på nett så det tror jeg enkelt skal kunne integreres med iRule uten å ha noe erfaring med det.

Ja, jeg vurderer selv sterkt å bytte til iTach i nær framtid...

Newcomer ddO sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsket videre på tilkoblingsproblemene etter iPhonen har vært i dvale. Har gjort en forespørsel i den offisielle tråden på AVSForum også:
    iRule...introducing a new remote... for the iPhone & iPad - Page 283 - AVS Forum
    Hvis appen ligger åpen når den går i dvale, vil den ved oppvåkining umiddelbart søke etter nettverket. På dette tidspunket har ikke iPhone rukket å re-etablere wifi-tilkoblingen og derfor blir den stående å søke. Det rare er at den ikke klarer å finne det etter det sekundet det tar å få wifi opp og stå, men bare blir stående å søke.
    iRule mangler en prosedyre på å sjekke om nettverket er tilkoblet, før den sender styringsimpulsene. Les mer her:iRule...introducing a new remote... for the iPhone & iPad - Page 283 - AVS Forum

Hvis du får fot en kveld kan du jo teste å tvinge iPaden i dvale med iRule åpen, vent så lenge at wifi slår seg av, før du slår den på og ser om det samme skjer deg.

Utover denne lille saken må jeg si at det fungerer utrolig bra. Og mulighetene er svært gode for tilpasninger og eget design. Har du noen link til logoer for tv-kanaler? Eller har du måtte lage dem selv?
    Og hvordan klarer du å tvinge iPaden til å være våken i iRule?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde lignende problemer nå jeg brukte iPod Touch 8gb, men regnet med at det var den svake prosessoren i denne som lagde krøll.
    Jeg tvinger iPaden i dvale hver natt og når huset er tomt og har aldri problemer med at den ikke kobler seg til når jeg vekker den. Tar kanskje opptil et halvt minutt, men den kobler seg til. Dette er nesten helt uten unntak. Siden iPaden er dedikert så er det sjelden appen stenges ned og. Jeg har faktisk mer problemer med den iPaden jeg ikke bruker til iRule, som i ny og ne og ganske ofte må kobles fra wifi og på igjen for å komme seg på nett selv om den har aldri så mye kontakt.
    Kan det være at du kanskje har stabilitets problemer andre steder i nettverket? Har du satt statisk IP for iPhonen? Hvilken gen. iPhone bruker du?
    Det er et eget valg i innstillingene i appen som hindrer iPhone/iPad å gå i dvale. Med den mørke bakgrunnen jeg har valgt er det ikke sjenerende å la iPaden stå på hele veien heller.

Jeg har lagt ut knapper med kanallogoer for de aller fleste kanalene fra Canaldigital i Builderen. Jeg lagde alle selv ved å laste ned blanke knapper fra iRule og bildegoogle de kanalene jeg trengte og tilpasset dem til knappene i Photoshop. Nå har jeg gått over til Paint.net som virker like overkommerlig og ikke minst gratis.

Den har utrolig god fleksibilitet og jeg planleger en større jobb på et helt eget og unikt grensesnitt når jeg får tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg etter tips på AVS-forumet bestilt meg en Digi portserver TS16 i håp om at denne skal åpne for bruk av flere fj.kontroller på min GC100-12 og Denon receiver.
    Da ser det ut til at jeg slipper å punge ut med mange 1000kr i iTach'r for å erstatte min GC100-12. Blir spennende. Skal fremdeles ha meg en iTach IR så jeg får meg en IR lærer.

Fikk tak i en brukt portserver på eBay til ca. 650kr ferdig momsa og levert, noe som var langt bedre enn 1000€ de krever for en ny.

Skal komme komme med erfaringer når jeg får satt den opp.

Newcomer ddO sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lisens kjøpt og iTach IP2IR på vei. Holder på med knappelaging og sidebygging. For en som synes veien frem er halve moroa så er dette stas. Ikke minst ser det lovende ut, men er spent på hvor fleksibelt jeg klarer å få det. Spesielt med skifting mellom aktiviteter og slå av/på komponenter etterhvert. Får iTachen i slutten av mnd, blir spennende å se hvor langt teorien jeg bygger nå holder i praksis.
    Har Yamaha receiver og Sony projektor med rs-232 kontakt, så neste skritt blir å forsøke seg på to-veis styring. Men først må jeg få styr på det hele via IR.
    To be continued...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut! Men litt avansert for meg :P
    Kan noen gi en enkel forklaring på hva jeg må kjøpe for å få dette til?
    Evt hva de koster ca? Og kan eg styre tv, blu ray spiller og prosjektor? BenQ 5000.

Håpe noen kan hjelpe Ser litt avansert ut dette! hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Dette ser spennende ut! Men litt avansert for meg :P
    Kan noen gi en enkel forklaring på hva jeg må kjøpe for å få dette til?
    Evt hva de koster ca? Og kan eg styre tv, blu ray spiller og prosjektor? BenQ 5000.

Håpe noen kan hjelpe Ser litt avansert ut dette! hehe
    Dette er veldig spennende. Dette er avansert, men absolutt overkommelig, jeg begynte så vidt for halvanna år siden uten noe erfaring fra noe lignende tidligere, tok ikke lang tid før jeg var inne i det. Og du avgjør selv hvor avansert du vil ha oppsettet ditt. Jeg styrer alt fra TV, receiver, BD spiller, PS3, sat motaker osv. Andre styrer PC, lys og full hjemme automasjon med dette.

Prisene kommer også an på hvor mye og hvor avansert. Styringsboxer (gateway) begynner på under 1000 lappen fra statene og muligens trenger du bare 1. I Norge er de dyre. Lisensen koster 50$, noe som er veldig billig i denne klassen.

Det første du må finne ut av er hvordan du kan og ønsker å styre utstyret ditt. Det aller meste kan styres infrarødt og her er det enkelt å kjøpe en iTach IR, her har du muligheten til å kjøre dobble øyer, ( kjøpes uten om) det finnes både kablet og trådløs utgave, den kommer med IR lærer og blaster funksjon. Den takler også 8 tilkoblede fjernkontroller av gangen. Det gjelder hele iTach serien.

Ønsker du 2 veis kommunikasjon med utstyr som har muligheten til det når dette kommer til iRule er det rs232 eller nettverkstyring som er tingen. Mange receivere, media spillere, enkelte BD spillere mm. støtter dette. Endel utstyr tilbyr også en mer detaljert styring på denne måten. For rs232 er iTach SL det jeg anbefaler. Nettverkstyring krever kun at utstyret er koblet til det samme nettverket som iRule.

Det finnes også GC-100, som jeg bruker med både IR og rs232. Det er bare å finne det som passer deg.

Alt du trenger kan kjøpes fra hjemmesiden til iRule til en bra pris.

Og du skal ikke bekymre deg for å stå fast, både her, tråden på avsforum.com og ikke minst kundeservicen demmes vil du kunne få all den hjelp du måtte trenge for å få dette opp å gå. Fleksibiliteten og mulighetene er verdt det.

Blei langt det her, håper det hjalp deg litt.

Newcomer peiper sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket device skal man legge inn for å styre CD PVR'n

Mvh Terje

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peiper
    Hvilket device skal man legge inn for å styre CD PVR'n

Mvh Terje
    Skal hete Sagem 101-ST hvis jeg husker rett. Ligger under brukeropplastninger i databasen.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært litt sånn apple motstander. syns de er for totalitære i stilen, men... Nå kommer flere og flere recivere med AirPlay og jeg har i grunn veldig lyst på en ipad som fjernkontroll også har jeg funnet ut (den kan jo brukes til så mye annet også). Man får jo lys justeringer og alt mulig til dette greiene her. Så inn mot høsten må man vel bite i det sure eplet (apple?) og greier. Skal bli en interessant tråd og følge med på

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Da er det blitt opplyst på avsforum.com at iRule V2.0 er sendt inn til Apple for godkjenning. Håper det er hold i dette, så har vi 2veis kommunikasjon og andre spennene funksjoner på vei. Det er forespeilet at V2.0 vil koste mer enn dagens utgave, men dagens utgave vil fortsatt være tilgjengelig for dem som kun ønsker funksjonene i denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er iRule 2.0 sluppet og 2veis kommunikasjon et faktum. :-) Får ikke testet det før neste uke, men skal komme med erfaringer når jeg fått leke meg litt med det.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva innebærer det at det har toveis kommunikasjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil si at utstyr som er klargjort for det kan gi statusinfo i skjermen på fj.kontrollen. Volum nivå, hvor langt in i en film, kanskje coverflow. Veldig greit hvis utstyret er i et skap eller teknisk rom etc..

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virket spennende dette.
    Prøvde å gå inn på hjemmesiden deres men fikk opp denne beskjeden: "Sorry. You are visiting this site from a suspicious IP address, which triggered our protection system"

De vil tydeligvis ikke ha meg som kunde

Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •