iRule - Fjernkontroll på iOS & Android - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 15 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 300
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er seriell eller rele betre enn IR? Treng eg då kabel mellom den tingen eg skal styra og itachen då?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relee har jeg aldri brukt, men dette er jo en veldig enkel greie med kun åpne/lukke funksjon. Dette brukes vel mest mot motorstyringer trur jeg, kunne vært brukt mot lerretet ditt antar jeg.
    RS232 derimot ser jeg mange fordeler med i forhold til IR, men dette er omdiskutert. Største fordelen med RS232 er feedback, en annen er direkte kabling, selv et IR øye vil gi tilnærmet samme fordelen. Noen produsenter tilbyr også langt mer detaljert styring over denne porten.
    Ja, det kreves kabel i mellom iTach og produkt, og produktet må ha RS232c port. Det er også greit å vite at det er forskjellige standard på kabler (straight/crossed) og at ikke alle produkter med RS232c tilbyr feedback. IP kontroll er ofte bare en videreføring av RS232c, og er som regel raskere.
    Jeg valgte RS232 på min receiver pga bedre stabilitet i forhold til IP, men det ligger sannsynligvis i nettverkskortet på den receiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Blir stadig litt klokare No leiter eg som ein tulling etter enkel 1-10v IR dimmar til lysa, utan vidare hell.
    Edit: ser ut som eg endeleg har funne det Ser at RF dimmar hadde vert mykje enklare, men det vert vel vanskeleg med Irule/itach...?

Ventar og på tilbakemelding frå elektrikar på om det vert golvvarme, og om deg får fjernstyring.

Kan eg forresten kontrollera iRule over internett, ikkje berre intranettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om RF ikke er støttet av iRule vil det ikke si at det ikke går, det finnes som nevnt overganger til IR, RS232 og IP. De fleste store merkene innenfor hjemmeautomasjon tilbyr slike overganger. Andre fordeler med en større standard på dette er utvidelses-potensiale og at du sannsynligvis vil finne løsninger for både varmekabler og lys under samme merke/standard.

Ja, mener det er 3g muligheter i iRule, men jeg har ikke testet dette, så vet lite om det. Her vil nok tråden på AVSforum.com kunne hjelpe. Direkte link til tråden finner du på første innlegget i denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nok eit glimrande svar, Raymagnu! Håpar ikkje eg plager deg for mykje med alle spørsmåla

Når det gjeld RF til IR, er det noko ein jan kopla til Itachen eller liknande? At eg kan skaffa meg RF dimmar og RF Termostat, utan at eg treng kopla noko anna i veggen der? Det hadde i allefall vert kjempegreier...

Edit: eit lite spm til, som eg trur dere kan svara på. Med tanke på at lerretet eg har tankt å ha, har 12v trigger som kan koplast i receiver. Er det 3.5mm jack?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare moro å kunne hjelpe.

Det er det som er ideen ja, at overgangen blir stående som en selvstendig enhet og kommuniserer med brytere, dimmere osv. over radiobølger. Er det ir klistrer du bare et av øyene fra iTachn på denne overgangen. Bare pass på at merket/standaren du velger har en slik overgang tilgjengelig, det finnes mange propertiere løsninger som ikke akkurat forenkler dette for oss.

Ja, mener dette er en 3,5mm jack, det du bør sjekke er om en av partene stiller spesielle krav til mono eller stereo. Har ikke vært borti triggerutgang selv, bare så det er nevnt. Sjekk også hvordan denne kan settes opp i receiveren så du er sikker på at du får løsninga du er ute etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då bør eg kanskje vurdera RF likavel då... Det vil jo vera betre til termostat og lys. Då er eg plutselig over på noko heilt ukjent igjen, med overgang frå RF til Itachen.

Får ta å ringa Avshop eller nokon og høyra korleis det er med triggerar på PJ, lerret og receivera. Hadde vert ganske fint om eg kunne fått på PJ med Irule, og at den automatisk då senka lerret, slo på receiver og kanskje Bluray/mediaspelar vi triggerutgang/inngang.

Ingenting av dette er jo nødvendig i det heile for å nyta ein film, men det hadde vert veldig artig, når ein først er i sving

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver her er jo fult mulig, og det er ikke allverdens vanskelig å sette opp, kan være litt tidkrevende å tveake. Jeg har kjørt aktivitetsbasert oppsett og en knapp starter alt utstyr i en aktivitet og setter rette innganger og lydnivå og alt det der.

Tror det er skralt med BD-spillere som kan startes av trigger, dette vil uansett lite hensiktsmessig når trigger fungerer likt med relee. Gjerne lerret, effektforsterkere og den slags som kun trenger å skrus av og på som har dette.

Akkurat det med lerretet har jeg ikke peiling på, men avshop vil kunne svare på mulige løsninger der.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey! Det er jo akkurat sånn løysing som du har, eg er ute etter. Akkurat Bluray/mediaspelar er ikkje så viktig...

Korleis har du gått fram?
    Receiver vert byta til nyare modell etterkvart...

Vert veldig hendig med eit trykk på Irule, som starta alt i riktig instilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi. Det kan bli en lang avhandling.

Det første du bør begynne med er å finne ut hvordan ting skal henge sammen, hva slags aktiviteter/scenarioer, hvilke apparater som skal kjøres i hvilke aktiviteter, tenke gjennom apparatenes oppstarts tid i forhold til hverandre, hvordan du vil kontrollere hvert apparat, om det er diskre av og på kommandoer til de forskjellige apparatene eller om det er kun en kommando for begge. Det er mye å tenke seg rundt for et knirkefritt oppsett, men det er halve moroa og..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja. Det eg umiddelbart tenkjer er at eg vil kunna starta alt med eit tastetrykk. Det er liksom førsteprioritet. Fet andre er at sidan eg legg alt av kabling skjult i taket, vil eg ha det "klart" slik at det er mulig å setja det opp slik eg vil seinare.

PJane har jo trigger ut. Og reknar med dei fleste motoriserte lerret har i alle fall trigger inn, kanskje ut og, men det veit eg ikkje. Dersom dette går over 3.5mm jack kabel, kan eg jo i alle fall starta med å trekkja den i frå der PJ skal hengja, og til der lerret skal hengja. Det er jo ein start. Viss ikkje lerret har trigger ut, går det bel an å bruka ein splitter på kabel frå PJ? Ein til lerret og ein til receiver...

Då kan eg jo slå på PJ med Irule, og så starter alt og er klart.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å få iRule til å slå på det du trenger med et trykk er som nevnt ikke noe problem, det er bare å droppe kommandoer over en knapp eller link og justere litt på timingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, då er jo denne triggergreia unødvendig for min del Flotte greier!

Veit du korleis det fungerer med RF til IR? Skal til å bestilla meg dimmar no, men om RF til IR er ein smal sak å få til, går eg heller for RF....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er evt lerretet ditt som kan dra nytte av en trigger. Kommer an på hvilke kontrollalternativer du har på det.

IR-RF er egentlig veldig komplisert, men med valg av rett standard kan det være enkelt. Her er det mange produsenter og løsninger å velge i, men ikke alle lar seg styre av hva som helst. Vær 100% sikker på at løsningen du velger gir deg muligheten til å styres av iRule via en av de 3 mulighetene som er der.
    Når du først er på det stadiet du er vil jeg anbefale at du vurderer IP-RF istedet for IR-RF.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvifor IP-RF i staden? Dersom eg har både RF og IR utstyr, vil eg helst ha begge kopla til same boks/system. Vil unngå å fylla opp rommet med utstyr. Hadde håpa det feks var ein akstramudul å plugga i IP2IR Itachen, slik at eg kunne styrt både RF ig IR med den. Treng eg masse ekstra trur eg det vert IR dimmar til lysene, då den kan styrast av Itachen. Forhåpenlegvis finne eg ut kva som lar seg gjera med ev. termostat i morgon...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er fordelen med IP er at du ikke trenger extra utstyr, kun en nettverkskabel mellom denne og en router/switch samt at du får mer direkte kontroll over systemet og sparer en IR-port/fordeler.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ja. Ser at det er ein fordel. Men ettersom eg har ein del utstyr som går over IR frå før, så kjem det nok ein Itach i hus uansett. Då kan eg lika greit køyra resten over den og. Då slepp eg og unda med mindre kablar. IP styring på ting hadde vert ideel, men ser ut som det vert for stor investering og omstendig opplegg...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en IR gateway (iTach) må du ha, den er grei, men sliter med å se hvordan en IP omformer gir mer mikkmakk enn IR. Om det står på pris har jeg større forståelse. Har du bestemt deg for RF standard da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei eg har ikkje bestemt meg for noko endå. Då eg ikkje greier å bli heilt klar på kva eg skal velja. Vil ha ein standard, som kan passa for alt utstyr eg bruker. Og så klart ikkje er aaalt for dyrt...

Men kva eg skal gjera, det har eg ikkje peiling på. Alt er heilt nytt for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, når det kommer til lys og varme er jeg ikke helt inne på alt jeg heller. Når det kommer til standard har jeg selv kikket på Z-wave, her er det mange produsenter og varierende prisklasser, så det trenger ikke bli for dyrt. Nexa er en mulighet, men kjenner ikke godt nok til det...

Side 9 av 15 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •