iRule - Fjernkontroll på iOS & Android - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 15 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 300
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå er det listet opp flere systemer flere steder i denne tråden som skal kunne brukes med iRule, det finnes garantert flere systemer.

Det som trengs er et grensesnitt, og med iRule kan dette være primært IP eller RS232, men også IR og relé, altså noe iRule kan snakke til systemet gjennom, i tillegg trengs protokollen for å styre, kodene om dere vil, altså et språk iRule kan snakke som systemet forstår.
    For eksempel kommuniserer Z-wave over RF, noe iRule ikke støtter, og en må derfor ha en overgang mellom disse 2 som oversetter det ene språket til det andre. I tilleg trengs det fjernstyrte dimmere/brytere på hver bryter eller sone.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Lysstyring er fult mulig i iRule. Z-wave, X10, KNX mm har tilgjengelige grensesnitt som passer med iRule. Xcomfort skal også være mulig, men etter det jeg har forstått litt kronglete med å få tilgang på styringsprotokollen din.

Så og si alt med IR lar seg styre med iRule. Ikke alt finnes i databasen, men iTachen har lærefunksjon. Om du ønsker mer avanserte løsninger åpner RS232 og IP for flere muligheter, bl.a for 2veis kommunikasjon og i noen tilfeller for mer kontroll over apparatet ditt. Mener receiveren din kan styres over IP...
    Takker for svar. Da får jeg vente med og bestemme meg for lysstyring til jeg skal bygge. Men vurderer sterkt og bestille meg en itach for å prøve.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklagar at eg er litt tett i skolten, men har absolutt ingen erfaring med slikt.

Så om eg berre bytter ut dimmaren min med ein som kan fjernstyrast med feks ein IR fjernkontroll, så er eg på rett veg? Alt eg då ikkje treng installera noko anna utstyr før eg tettar veggane?

Har no lest meg litt opp på temaet og er blitt LITT smartare. Har funnet ut at eg treng 2-vegs kommunikasjon til receiver og til mediaspelar. Men dette lar seg vel lett gjera over nettverk, utan noko anna utstyr? Projektor (vurderer sony vw 30es) er vel og ein fordel med 2 vegs kommunikasjon, viss eg skal stilla inn noko? Men det er ikkje eit must. Viktigastefor meg er å få den av og på. Instillingar kan eg ta fram fjernkontrollen til.

Fjernstyrt lerret (Dreamscreen) veit eg ikkje korleis er styrt, men eg tipper det er IR? (som eg no veit betyr infrarød. Har og Samsung HDdekoder frå rikstv og blurayspelar eg gjerne skulle styrt. Dette er vel og IR? Her er heller ikkje feedback viktig for meg.

Så kjem eg til det eg ikkje har ide på: Lys og varme. Vil det vera nok å bytta dimmar med ein som har IR fjernkontroll, som nemnt tidlegare? Og er det i så fall nokon som har tips til ein? Vil detta gjelda for termostat og?

Gjer eg det sånn, vil alt eg då trenger vera Irule appen, og den IR/wifi saken for å styra alt? (Dersom lys, lerret, bluray, PJ og tuner er IR).

Har som sagt nettverk i kjellaren, og kan flyttas routeren (TP-link 1047) ned.

Håpar det er lettare å skjøna kva eg er ute etter no, og takk for hjelpa så langt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mogge__
    Takker for svar. Da får jeg vente med og bestemme meg for lysstyring til jeg skal bygge. Men vurderer sterkt og bestille meg en itach for å prøve.
    Om du ønsker å små-leke litt allerede mener jeg som sagt at receiveren din støtter IP kontroll som vil si at du kan sette opp en gateway på den og teste noen kommandoer i iRule, en iTach er en god start for kontroll av anlegget. Det er ingen dum ide å sette seg litt inn i hvordan iRule fungerer før man starter på de største prosjektene. Med mulighetene som er tilgjengelig er det fort gjort å stå seg fast i litt begrensede baner.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Beklagar at eg er litt tett i skolten, men har absolutt ingen erfaring med slikt.

Så om eg berre bytter ut dimmaren min med ein som kan fjernstyrast med feks ein IR fjernkontroll, så er eg på rett veg? Alt eg då ikkje treng installera noko anna utstyr før eg tettar veggane?
    Muligens. Noen systemer krever full innstalasjon, mens andre kan ettermonteres på eksisterende kabling mm. Vil anbefale IP/rs232 framfor IR, men dette er fort smak og behag. I noen systemer vil du ha en sentral for styring som kommuniserer med alle brytere og dimmere osv du har innstallert i det gitte systemet.

Har no lest meg litt opp på temaet og er blitt LITT smartare. Har funnet ut at eg treng 2-vegs kommunikasjon til receiver og til mediaspelar. Men dette lar seg vel lett gjera over nettverk, utan noko anna utstyr? Projektor (vurderer sony vw 30es) er vel og ein fordel med 2 vegs kommunikasjon, viss eg skal stilla inn noko? Men det er ikkje eit must. Viktigastefor meg er å få den av og på. Instillingar kan eg ta fram fjernkontrollen til.
    Reciever er som regel grei med 2veis kommunikasjon så lenge den er laget for det, altså har rs232c port og/eller LAN port. Nettverkspillere tror jeg det for nå er lite eller ingen støtte for i iRule, men tror mediaserver støtte er på vei. Det finnes noe mediasenter programvare som støtter et web grensesnitt som noen har benyttet i iRule med greie resultater. 2veis er for tiden noe begrenset, men tror bedre integrasjon er planlagt i en oppdatering.
    Ved innstillinger er 2veis et godt verktøy slik det er i dag. Ikke alle prosjektore som støtter 2veis etter det jeg har forstått, men dette er greit å sjekke på forhånd.
    Det er enkelt, men tidkrevende å lage egne innstillings sider i iRule, men i min mening verdt bryet.

Fjernstyrt lerret (Dreamscreen) veit eg ikkje korleis er styrt, men eg tipper det er IR? (som eg no veit betyr infrarød. Har og Samsung HDdekoder frå rikstv og blurayspelar eg gjerne skulle styrt. Dette er vel og IR? Her er heller ikkje feedback viktig for meg.
    Lurer på om lerretet var RF med mulighet for 12v trigger, dette kan løses med rele eller fra receiver.

Så kjem eg til det eg ikkje har ide på: Lys og varme. Vil det vera nok å bytta dimmar med ein som har IR fjernkontroll, som nemnt tidlegare? Og er det i så fall nokon som har tips til ein? Vil detta gjelda for termostat og?
    Som nevnt tror jeg IP eller rs232 vil være bedre for dette, gjerne med 2veis.

Gjer eg det sånn, vil alt eg då trenger vera Irule appen, og den IR/wifi saken for å styra alt? (Dersom lys, lerret, bluray, PJ og tuner er IR).
    Du er inne på sporet ja. Men husk at du må ha øyer eller fri sikt til alt så tenk litt hvordan du vil løse dette. ITach har 3 IR utganger hvor en kan dedikeres til blaster. Det går fint an å bruke doble og t.o.m tripple øyer. Kan t.o.m lage til dette selv ifølge smart-touch.

Har som sagt nettverk i kjellaren, og kan flyttas routeren (TP-link 1047) ned.

Håpar det er lettare å skjøna kva eg er ute etter no, og takk for hjelpa så langt
    Håper svaret hjalp litt og.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Føler meg allerede litt meir kompetetent på temaet

Viss eg går for IP/232 for lysstyring, må eg då føra kabel til ein slik Itach boks då?

Grunnen til at eg vil bruka IR, er at dersom resten er ir sparer eg meg for ein eksta boks. Denne Itachen må stå i/oppå tvbordet. Derifrå vil den kunna sikta rett på PJ og dimmaren i andre enden av rommet. Korleis det vert å treffa tv tuneren må eg vel nesten berre prøva meg fram til.

Når det gjel lerret, så har eg ikkje peiling. Veit ikkje kva RF vil sei heller. Dersom eg kan unngå det, vil eg gjerne unngå kabel frå lerretet til feks receiver.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med IP trengs ingen tileggsutstyr, men RS232 trenger en iTach eller annen gateway.

Min anbefalling er å ha iTach'n i racket ditt, og bruke øyer direkte på utstyret der, og blasteren plassert slik at den har fri sikt mot TV, PJ og evt dimmer.

Merk at en forutsettning for 2veis kommunikasjon er IP eller RS232, IR har ikke den muligheten.

Mulig at DS har en overgang fra IR til RF (radio frekvens) hvis ikke er 12v trigger din beste mulighet om det skal integreres. Les litt på DS sine hjemmesider og se hvilke muligheter de tilbyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å få tak i dimmar som går på IP? Utan at det kostar skjorta? Eg er jo berre interessert i 1 sone.

2-vegskommunikasjon ser eg berre for meg at eg treng på receiver og mediaspelar, som jo begge delar kan koplast rett til nettverket og styrast der.

Resten kan jo styrast med IR. Kanskje det vert vanskeleg å treffa dimmaren, men det veit eg ikkje.

Dersom eg går for IR (i alle fall PJ, RIkstv, Bluray og evt. lys) treng er berre ein ITach IP2IR då, så er eg klar til å bruka det?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur ikke det finnes noe sånt nei. Men trur Z-wave kan kanskje være noe å kikke på. Kanskje det finnes en med IR..?

Ja, du trenger bare iTach IP2IR, men sett deg inn i hvordan den virker. En iTach kommer med 3 IR jack utganger, og 3 IR kabler med et øye hver. I tillegg følger det med en blaster som kan dedikeres fra en av IR portene, med andre ord sitter du igjen med 2 ledige jack utganger. ITachn takler i hvertfall opp til 3 øyer koblet opp på hver jack, enten 3 øyer på en kabel, eller evt splittere osv. Om du velger å bruke blasteren så bruk den mot det som er lett innenfor fri sikt, som du evt ikke ønsker å ødelegge utseendet på med et øye osv. Resten bruker du direkte øyer på for mest mulig stabil drift.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør blasteren? Kan jeg bruke et øye på opptil 3 komponenter?

Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Trur ikke det finnes noe sånt nei. Men trur Z-wave kan kanskje være noe å kikke på. Kanskje det finnes en med IR..?

Ja, du trenger bare iTach IP2IR, men sett deg inn i hvordan den virker. En iTach kommer med 3 IR jack utganger, og 3 IR kabler med et øye hver. I tillegg følger det med en blaster som kan dedikeres fra en av IR portene, med andre ord sitter du igjen med 2 ledige jack utganger. ITachn takler i hvertfall opp til 3 øyer koblet opp på hver jack, enten 3 øyer på en kabel, eller evt splittere osv. Om du velger å bruke blasteren så bruk den mot det som er lett innenfor fri sikt, som du evt ikke ønsker å ødelegge utseendet på med et øye osv. Resten bruker du direkte øyer på for mest mulig stabil drift.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blasteren, i motsettning til et øye sender et sterkt IR signal over en lengre avstand. Den kan styre alle IR komponenter alene, forutsatt at det er fri sikt. Bakdelen er at den er sårbar for blokkering, derfor anbefaler jeg å bruke øyer direkte der det er hensiktsmessig.

Ideen er at du kan koble til inntil 3 øyer på en jack, og styre 3 komponenter fra den ene utgangen. Øynene er veldig svake og er ment til å limes direkte på IR mottakeren på aparatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dersom eg bruker denna, så må eg feks bruka blasteren til å styra komponenta som ståri racket mitt. I tillegg montera eit auga på PJ og eit auga på dimmar til lys? Kan det vera ein måte å gjera det på?

Korleis ser desse augene ut, er dei store og stygge?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville selv valgt å gjøre det motsatt, IR blaster på PJ og dimmer, evt TV om du skal ha det i rommet, og IR øyer på resterende komponenter i rack. Slik du tenker vil du sannsynligvis få veldig lange strekk..?

IR øyer er ikke store, men de er stygge. Her er et eksempel.
    Infrared Visible Single Eye IR Emitter Extender Cable | eBay

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey! Då gjer eg det nok sånn som du seier.

Det er berre ein blaster til den? Må blasteren peika rett på det den skal brukast til, eller bil blasteren treffa både PJ og dimmar, dersom det er fri sikt? Pjen er jo i taket med fri sikt. Dimmaren kjem på veggen heilt bak i rommet, så det skal gå an å få fri sikt til den og.

Vil GC-100 kanskje vera eit betre valg?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en blaster ja.
    Faktisk litt usikker på akkurat denne blasteren, har ikke prøvd den enda. Det skal uansett gå fint å styre både PJ og dimmer så lenge det er fri sikt.

Har selv GC100-12 og synes den er et dårlig valg ifm iRule med tanke på utvidelse mm. Missforstå meg rett, det har aldri vært feil på den, men iTach er et utrolig mye bedre valg, IR versonen har både blaster og lærefunksjon som begge er extra utsyr på GC100 samt at mann kan kjøre 8 fjernkontroller på iTachn samtidig, mot 1 på GC100.

Jeg bytter til iTach i løp av våren.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då trur eg at eg skal prøva å finna ein dimmar eg kan styra med Itachen no, så eg kan installera den i veggen mens eg held på med rommet. (problemet er at eg skjønar ikkje noko av desse dimmarane eg les om, så tar gjerne mot tips...). Og så ventar eg med Itachen til å høyra dine erfaringar, raymagnu

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med lærefunksjon, er det mulig å importere enheter som andre har laget?
    Tenker spesielt på dette med altibox dekoderen. Noen som har kjennskap til dette, eller sitter alle å knotter inn de samme kodene rundtom?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då trur eg at eg skal prøva å finna ein dimmar eg kan styra med Itachen no, så eg kan installera den i veggen mens eg held på med rommet. (problemet er at eg skjønar ikkje noko av desse dimmarane eg les om, så tar gjerne mot tips...). Og så ventar eg med Itachen til å høyra dine erfaringar, raymagnu
    Sorry at jeg ikke kan hjelpe deg med dimmer, men når jeg går for dette selv blir det en litt anna vei jeg vil gå.
    Jeg deler gjerne mine erfaringer med iTachene når jeg går over til dem. Det er vel andre medlemer her som kan dele sine erfaringer med disse og..?

Sitat Opprinnelig postet av Pengatom
    Dette med lærefunksjon, er det mulig å importere enheter som andre har laget?
    Tenker spesielt på dette med altibox dekoderen. Noen som har kjennskap til dette, eller sitter alle å knotter inn de samme kodene rundtom?
    Ja, det er mulig, bare det er i rett format eller kan konverteres til rett format. Kundeservice hjalp meg med å få lagt inn et XL ark med koder for Sagem tuneren til CD, og det er også mulig å låne fjernkontrollen din til dem så de legger dem inn. Hvor interesant dette er blir jo så som så med tanke på at det må sendes over dammen... Koder du legger inn selv kan deles i biblioteket.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det hadde eg no heilt gløymt å spørra om. Er det veldig vanskeleg og tidkrevjande å setta opp og setta seg inn i programvaren?

Det må jo litt meir enn Itachen og ein fancy Android mobil til

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Programeringen er enkel samtidig som den er litt kronglete. Den kan være tidkrevende og forvent å rive deg litt i håret mens du lærer deg gangen i det. Det kan være litt hodebry og det er noen tjuvtriks her og der. Men det er overkommelig og når du kan det er det bare hvor avansert du vil ha det som avgjør tiden du bruker på det. Det finnes også nedlastbare maler du kan laste ned, knytte kommandoer til og bruke.

Om du vil sette deg inn i programeringen er det en 14dagers prøveperiode...

Side 8 av 15 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •