Spotify på stereo, ikke ledning mellom laptop og forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spotify på stereo, ikke ledning mellom laptop og forsterker

Jeg har en laptop som jeg ønsker å kunne spille musikk fra, slik at lyden kommer ut på stereoanlegget. Jeg bruker stort sett spotify til å spille musikk med, og trenger å få musikken over på anlegget. Det er ikke aktuelt å bruke kabel(minijack til rca) lenger.

Jeg er helt amatør på dette området, så jeg skjønner lite av å lese andre tråder. Jeg ser det er mye rart til salgs på komplett ol. men det hjelper også lite når jeg egentlig ikke vet hva jeg trenger.

Ser at mange av sakene på markedet har harddisk og diverse fancy ting. Dette trenger jeg ikke. Jeg ønsker kun å spille fra spotify på stereoen uten kabel. Bildet beholder jeg på laptopen. Trenger jeg også en D/A converter for å få bra lyd med en slik løsning jeg er på jakt etter? Jeg er lang absolut ikke fornøyd med kvaliteten som laptoplydkortet gir ut.

Så nå, hvilket produkt er jeg på jakt etter? Hva skal jeg kjøpe?

Kan det være noe sånt jeg er på jakt etter;
    Komplett.no - AC Ryan Playon!HD - Mini
    ? Ser at denne også kan overføre bilde, men jeg er jo ikke pliktig til å benytte alle funksjonene som følger med hvis en ikke må.

På forrhånd takk

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det beste, og rimeligste, for deg er en Apple Airport Express.

Lyden overføres over wi/fi til Express'en og går så videre derfra med minijack optisk (!!) inn i din receiver/forsterker for dekoding internt der (DAC).

AirPort Express-basestasjon med AirTunes - Apple Store (Norge)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

Lyden overføres over wi/fi til Express'en og går så videre derfra med minijack optisk (!!) inn i din receiver/forsterker for dekoding internt der (DAC).

Slik jeg ser det, er dette AKKURAT hva jeg er på jakt etter, og takk for tipset Jeg er ikke på noen måte avhengig av å bruke mac for å få dette til å funke, for jeg bruker pc med windows xp(skal bytte over til win7 snart).

Du sier at den går videre via optisk kabel til forsterker for dekoding der. Må jeg ha en avansert forsterker for at den skal dekode der? Jeg har en helt gjennomsnittlig stereoforsterker som er 4 år gammel. Har den inngang for optisk kabel? Jeg vet ikke engang hva det er, men den har hvertfall vanlige phonoinnganger til 6 forskjellige komponenter. Vil det bli ok lydkvalitet som er bedre enn et ubrukelig integrert lydkort?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuuDpus
    Slik jeg ser det, er dette AKKURAT hva jeg er på jakt etter, og takk for tipset Jeg er ikke på noen måte avhengig av å bruke mac for å få dette til å funke, for jeg bruker pc med windows xp(skal bytte over til win7 snart).

Du sier at den går videre via optisk kabel til forsterker for dekoding der. Må jeg ha en avansert forsterker for at den skal dekode der? Jeg har en helt gjennomsnittlig stereoforsterker som er 4 år gammel. Har den inngang for optisk kabel? Jeg vet ikke engang hva det er, men den har hvertfall vanlige phonoinnganger til 6 forskjellige komponenter. Vil det bli ok lydkvalitet som er bedre enn et ubrukelig integrert lydkort?
    Express'en har ikke dedikerte analoge lydutganger (RCA), men kan dekode og sender da videre med minijack slik du gjør fra PC i dag. Men Apple har også optisk mulighet i den minijack'en - litt speiselt for Apple det der.

(bilde er bare et eksempel - duikke kjøpe Monster... Clas Ohlson og Biltema har nok disse også, samt Apple butikken)

Om du velger optisk (spesialkabel med "mini" optisk i den ene enden og vanlig optisk i den andre) så er det forsterker som dekoder.

De aller fleste forsterkere i dette årtusen har nok både optisk og coax inngang og DAC for dekoding og konvertering av de digitale signalene til analoge signaler.

Om du forteller hvilken forsterker du har så kan vi hjelpe deg videre.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fungerer den på spotify da? hvis den bare virker på itunes er jo det er håpløst jallaprodukt...
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    fungerer den på spotify da? hvis den bare virker på itunes er jo det er håpløst jallaprodukt...
    Hvorfor skulle den ikke fungere på Spotify?
    Det avhenger jo av hvordan man setter opp lydoverføring fra PC.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Airport Express har ingen fullgod integrasjon med Spotify. For å imøtekomme brukerens krav ville jeg heller ha anbefalt Sonos eller Squeezebox.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har PCen din bluetooth, er jo bluetooth-overføring en fin løsning!

Ønsker du enda bedre lyd/mer avansert løsning ville jeg sett på Sonos

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos er ikke overføring av lyd fra PC; det er et helt selvstendig system for musikkstreaming. Prisen for en "startpakke" blir fort 10 ganger høyere enn en AirPort Express.

BlueTooth-dingser overfører ikke lyd med full CD-kvalitet slik AirPort gjør, koster tilnærmet like mye, og har få eller ingen utbyggingsmuligheter.

AirPort Express er ikke begrenset til iTunes-spilling. Med programmet Airfoil (koster mindre enn et par hundrelapper) kan APE overføre lyd fra alle programmer, inklusive både Spotify, Wimp og operativsystemet.

AirPort overfører bare lyden fra det programmet man velger; den blander ikke inn varsellyder fra operativsystemet, slik mange andre løsninger gjør.

Dersom man ikke ønsker å styre musikken fra datamaskinen, kan man styre den fra iPod Touch eller iPhone. AirPort Express + den billigste iPod Touch er fortsatt billigere enn de fleste alternativer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er en cambridge azur 640a.

Jeg føler at squeezybox blir litt vel avansert sammenligna med hva jeg er på jakt etter.

Applesaken så genial ut, men må jo på en måte vite at det funker som jeg ønsker. Sliter litt med å se greia rundt de ulike produktene her. Finnes det ikke noe som rett og slett kun overfører lyden til en boks som står ved stereoen?

Dessverre er det ikke bluetooth på pcn min, men det går jo an å kjøpe usbstick til å gjøre den typen jobb om det finnes gode løsninger?

Sonossystemet som nevnes blir vel relativt kostbart?

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan google denne Audio Pro WF100. Vil tro den er aktuell

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er en cambridge azur 640a.

Jeg føler at squeezybox blir litt vel avansert sammenligna med hva jeg er på jakt etter.

Applesaken så genial ut, men må jo på en måte vite at det funker som jeg ønsker. Sliter litt med å se greia rundt de ulike produktene her. Finnes det ikke noe som rett og slett kun overfører lyden til en boks som står ved stereoen?

Dessverre er det ikke bluetooth på pcn min, men det går jo an å kjøpe usbstick til å gjøre den typen jobb om det finnes gode løsninger?

Sonossystemet som nevnes blir vel relativt kostbart?
    640A er en meget god forsterker
    Men jeg kan ikke se på nettet at den har digital innganger og du må da bruke en minijack > RCA kobling fra Express'en til forsterkeren.
    Du har kanskje en slik kobling i dag fra PC?

(bildeeksempel)

Om du må bruke AirFoil som Fahnsen nevnte, må du nesten sjekke selv - mye mulig du må kjøpe det også.

Bluetooth løsninger anbefales ikke - det har jeg prøvd og kan nesten si bombastisk at det ikke fungerer tilfredsstillende!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok at Sonos er noe kostbart, men å si at Sonos ikke er overføring av lyd fra PC blir jo feil. Man har fullintegrasjon med Spotify og kan ellers mappe opp hva man vil av fileshare eller SMB-baserte filshare. Her har man i tilegg kontrollersoftware både for Windows-baserte maskiner, OS X og iPhone for den saks skyld.

Squeezebox faller sånn sett i samme gata som Sonos, men her er alternativene noe rimeligere. Annet enn det vil jeg vel ikke kalle Squeezebox spesielt avansert.

Når det gjelder Bluetooth-enheter så synes heller ikke jeg dette høres ut som noen spesielt god løsning.

Airport Express med Airfoil fungerer greit det hvis man styrer Spotify (i dette tilfellet) manuelt fra pcen. Hvordan kan man styre musikken fra datamaskinen via iPod Touch eller iPhone? Musikken skal fremdeles overføres fra pc via Spotify gjennom Airfoil til Airport Express.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stianmi
    Greit nok at Sonos er noe kostbart, men å si at Sonos ikke er overføring av lyd fra PC blir jo feil. Man har fullintegrasjon med Spotify og kan ellers mappe opp hva man vil av fileshare eller SMB-baserte filshare. Her har man i tilegg kontrollersoftware både for Windows-baserte maskiner, OS X og iPhone for den saks skyld.

Squeezebox faller sånn sett i samme gata som Sonos, men her er alternativene noe rimeligere. Annet enn det vil jeg vel ikke kalle Squeezebox spesielt avansert.

Når det gjelder Bluetooth-enheter så synes heller ikke jeg dette høres ut som noen spesielt god løsning.

Airport Express med Airfoil fungerer greit det hvis man styrer Spotify (i dette tilfellet) manuelt fra pcen. Hvordan kan man styre musikken fra datamaskinen via iPod Touch eller iPhone? Musikken skal fremdeles overføres fra pc via Spotify gjennom Airfoil til Airport Express.
    For å fjernstyre med iPHONE/iTOUCH må man bruke iTUNES.
    Mulig det fungerer med Spotify også, men det vet jeg egentlig ikke nok om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig at det er en slik kabel jeg bruker i dag.

Er strålende fornøyd med forsterkeren, men den skulle vært litt kraftigere, for jeg har lyst på Jamo s606

Har lest litt på noen andre forum at dac i airbussen ikke er så bra? Vil det si at den er like dårlig som et dårlig integrert skjermkort, eller tror dere den vil være like god som på en dvdspiller til 500 kroner? Er fornøyd med lyden jeg får fra den billige dvdspilleren når jeg bruker cd i den

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kuppe, men er Audio Pro WF100 en bluetooth løsning? Noen som har prøvd den? Tenker at den må jo være ganske enkel i bruk og har fått gode kritikker. Eventuellt hvor er begrensningene? Føler jeg er på utkikk etter det samme som trådstarter da jeg ønsker det enklest mulig, men dog det må fungere tilfredstillende..

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig at det er en slik kabel jeg bruker i dag.

Er strålende fornøyd med forsterkeren, men den skulle vært litt kraftigere, for jeg har lyst på Jamo s606

Har lest litt på noen andre forum at dac i airbussen ikke er så bra? Vil det si at den er like dårlig som et dårlig integrert skjermkort, eller tror dere den vil være like god som på en dvdspiller til 500 kroner? Er fornøyd med lyden jeg får fra den billige dvdspilleren når jeg bruker cd i den
    Du har ikke noe å tape på å kjøpe Express'en (og muligens programmet AirFoil).
    Du får da trådløs overføring i orden.

Om du ikke skulle være helt fornøyd med lydkvaliteten*, så kan du alltids kjøpe deg en
    a) ny forsterker, med mere kraft (som du jo ønsker) og med innebygget DAC (optisk inngang)
    b) en ekstern DAC, f.eks Beresford eller DacMagic

Om du velger b) så må du ha en slik minioptisk > optisk kabel fra Express'en til DAC, og analoge kabler videre til forsterker.

* husk at Spotify ikke er fullverdig CD kvalitet så om du er veldig kritisk til lyd, så vil du aldri få samme lydopplevelse via Spotify som via CD spiller.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Ikke for å kuppe, men er Audio Pro WF100 en bluetooth løsning? Noen som har prøvd den? Tenker at den må jo være ganske enkel i bruk og har fått gode kritikker. Eventuellt hvor er begrensningene? Føler jeg er på utkikk etter det samme som trådstarter da jeg ønsker det enklest mulig, men dog det må fungere tilfredstillende..
    Nei, det er ikke Bluetooth. Det er "nätverksprotokoll".
    Bergrensingen ligger vel først og fremst i at du hele tiden må ha "dongle'en" hengende på PC'en.
    AirPort bruker PC'ens innebyggede wi/fi antenne.

http://www.audiopro.se/media.php?id_file=2248

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * husk at Spotify ikke er fullverdig CD kvalitet så om du er veldig kritisk til lyd, så vil du aldri få samme lydopplevelse via Spotify som via CD spiller.
    Jeg har ikke high-end anlegg, så kvaliteten fra spotify er mer enn god nok for meg. Men ønsker en oppgradering i forhold til det integrerte lydkortet også, og det er av kvalitetstypen " RÆVVA". Det suser i høytalerne, høres ut som det er en pute forran høytalerne, og spiller monsterlavt sammenligna med cdspilleren.

Vil samtidig benytte muligheten til å takke alle som deltar med innspill!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •