Alternativ til iPod Touch?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alternativ til iPod Touch?

Kjøpte en iPod Touch i fjor høst. Primært for å bruke den som fjernkontroll til anlegget, men også som avspiller på reiser. Som fjernkontroll til J.River fungerte den ikke spesielt bra og det mye jobb å få musikk over på den siden jeg har biblioteket i flac og iTunes ikke støtter dette formatet.

Kunne derfor tenke med en ny MP3 spiller som har følgende:
    -Wifi og bra nettleser
    -At den fungerer med J.River Media Center eller andre avspillingsprogram (iPoden er jo låst)
    -Fordel om det er touch screen, men ikke must
    -God lydkvalitet

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet en god del forskjellige spillere da dette går under jobben min, og etter min mening er det nesten ingen spillere på markedet som er i nærheten av å ha like god nettleser som iPod touch.

Skal du derimot ha flac støtte er det veldig få alternativer, de jeg vet om er Cowon, iRiver + SanDisk har vel noen modeller. iRiver er vanskelig å få tak i her på berget, SanDisk har jeg generelt dårlig erfaring med. Syns disse er av dårlig kvalitet.
    Jeg ville også tenkt gjennom om du egentlig trenger flac på en bærbar spiller. Det er tross alt ikke såå god dac/forsterker - lyd i disse. Test mellom flac filer og mp3 (helst 256kbps eller bedre) og hør om du virkelig hører forskjell. dette kan du også teste på en pc, den vil mest sannsynlig også ha like dårlig lydkort som en mp3-spiller.

Når det gjelder lydkvalitet så er både Cowon og Sony veldig gode. Men her er det selvfølgelig masse forskjeller/preferanser ute og går.

Personlig anbefaler jeg Både Cowon sine, Sony sine høyere modeller og Creative sine X-Fi. Men jeg ville absolutt tatt en runde og prøvd å fått testet noen, Gjerne med eget headsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt å høre forskjell på 24 bits FLAC (fra Linn Records) og samme musikk konvertert til 16 bits Apple Lossless, og har ikke greid det. Da snakker jeg om tett sammenligning i "samtid"; ikke om minnebasert synsing.

Med iPod og et par anvendelige hodetelefoner skal det også svært mye til om du hører forskjell på lossless og høykvalitets AAC eller MP3. Krever svært konsentrert lytting og kompleks musikk -- langt fra den typiske iPod-lyttesituasjonen.

Selv har jeg to musikkbiblioteker: Et lossless/ukomprimert på NAS (som kan synkroniseres til Apple TV), og et AAC-basert på MacBook Pro'en som kan synkroniseres til iPod. For å importere/konvertere musikk fra lossless-arkivet til MBP'en kreves ikke annet enn at jeg spiller albumet en gang med MBP'en som kilde.

Når det gjelder bruk som fjernkontroll har jeg så langt ikke hørt om noen som kan konkurrere med iPod Touch/iPhone.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo vurdere en pda. Der får du jo også ganske mye snadder til fjernstyring av pc/pc programmer. Netremote feks.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har selvfølgelig helt rett i at flac ikke er nødvendig. Sansynligvis er MP3 i 256 kbps bra nok. Jeg tenkte mer på muligheten til å koble spilleren til et avspillingsprogram som kan konvertere flac til MP3. Siden iPod Touch er såpass låst, er dette vanskelig å få til. Eneste muligheten som jeg kjenner til er Mediamonkey og man må gjennom en rekke innstillinger. Det er knotete.

Cowon har jeg hørt mye bra om. Men nettleseren er altså ikke på nivå med iPod Touch?

Som fjernkontroll til iTunes fungerer nok iPod Touch glimrende, men jeg bruker J.River Media Center og der fungerer det ikke spesielt bra. Uansett så er det en MP3 spiller jeg er ute etter. Klarer meg fint med trådløst tastatur og en ekstra skjerm til anlegget. Eventuelt kan jeg senere prøve en Android telefon som visstnok skal fungere med J.River.

Dersom Cowon eller andre ikke fungerer spesielt bra til surfing er alternativene enten en telefon alá HTC eller konvertere musikk biblioteketet til et annet format et annet sted. Beholder selvsagt flac til anlegget. Jailbreake iPoden kan vel også være en mulighet?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Fahnsen over her så har jeg også musikken min lagret både høy- og lavoppløst til de forskjellige bruksformål. Dette syns jeg rett og slett er den enkleste måten å gjøre det på uten fiksfakseri.

Nettleseren på de Cowon spillerne jeg har prøvd har ikke vært noe som helst å skrive hjem om. Så en adroid basert telefon kan nok virke som er en fornuftig vei for deg her ja. Bare husk at når du bruker en telefon aktivt på denne måten så forsvinner strømmen KJAPT. Jailbreaket iPod kan nok også være et godt alternativ ja. Der har jeg ikke erfaring siden 2008 eller noe slikt, men allerede da fikk man meget store muligheter når man gjorde dette.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KIMSIZE:
    Har du prøvd Archos? De har wifi på selv rimelige modeller.
    Jeg ser at det er ikke mange MP3 spillere som har wifi. Cowon sin med wifi blir for dyr.
    MP3-spiller - Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no

Batteritiden på iPod Touch er forøvrig heller ikke mye å skyte av.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg tenkte mer på muligheten til å koble spilleren til et avspillingsprogram som kan konvertere flac til MP3. Siden iPod Touch er såpass låst, er dette vanskelig å få til. Eneste muligheten som jeg kjenner til er Mediamonkey og man må gjennom en rekke innstillinger. Det er knotete.
    ??

Jeg trekker originalfilene inn i XLD, som kan legge de konverterte filene rett i iTunes-mappen. Start iTunes, importer de nye filene til biblioteket, og de er tilgjengelige for iPod.

Hele prosessen krever to enkle håndgrep, og tar minimalt med tid (noe avhengig av antallet filer, naturligvis).

Dette er riktignok på Mac, men det kan vel ikke være så mye vanskeligere i Windows?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    KIMSIZE:
    Har du prøvd Archos? De har wifi på selv rimelige modeller.
    Jeg ser at det er ikke mange MP3 spillere som har wifi. Cowon sin med wifi blir for dyr.
    MP3-spiller - Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no

Batteritiden på iPod Touch er forøvrig heller ikke mye å skyte av.
    Desverre, Archos har jeg ikke testet. Men jeg husker de fikk mange gode tester for noen år siden, de ble vel testet da som multimediespillere.

Angående batteritid på iPod touch så blir den betraktelig bedre hvis man skrur ned lysstyrken litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •