Nybygg, hva gjør jeg? "Automatisert hjem"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 96
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybygg, hva gjør jeg? "Automatisert hjem"

Skal til å bygge nytt hus ut mot høsten. Jeg har ikke råd til å gå "hele veien" angående automasjon fra starten av, men jeg planlegger å utføre en del tiltak som gjør det enklere å inkludere automasjons-komponenter senere.
    Huset er "funkis" i 2 etasjer. 150/180kvm.

Jeg planlegger å bruke en bod i første etasje som teknisk rom. Sikringsskapet står uheldigvis ikke her, men i vindfang/gang ca 3m unna. Det samme gjør inntak for fiber fra altibox (internet/TV/alarm).

Jeg så i utgangspunktet for meg å samle mest mulig av duppeditter i denne boden. Den ene veggen i boden går ut mot stua, og det ser jeg på som en stor fordel, da jeg da kan ha diverse A/V utstyr i rack i boden, og at minst mulig vises i selve stua. Planlegger vegghengt TV og muligens innbyggingshøyttalere rundt baut i stua. Har ikke tatt noen avgjørelse på hva jeg tenker å gjøre med lyd ellers i huset, men såklart kunne det vært kjekt med lyd i taket på kjøkken (1etg) og bad (2etg).

Det er varmekabler på bad og i fliselagte områder (vaskerom/gang). Ellers er hovedvarmekilde gass-peis.
    Huset har "by default" innebygget Villavent balansert varmegjenvinning, men uten spesielt avansert styring.
    - vanskelig å styre villavent med andre styresystemer?
    - mulig å styre en gass-peis med andre styresystemer? Hvilken modell/merke av gass-peis?

Hvilke tiltak bør jeg ta hensyn til?

Jeg vil såklart prøve å få trukket så mye rør som mulig med utgangspunkt i den nevnte boden. Jeg ønsker også at elektriker trekker noen 20mm og kanskje et 40mm rør fra sikringsskap/altibox inntak til boden, slik at jeg har muligheter her også.

Elektrisk opplegg som ligger i kontrakten er ikke stjernenettverk forresten. Antall "normale" punkter (230V) ser relativt greit ut. Jeg kommer nok til å be om noen få flere, men det er betydelig bedre enn det er i huset jeg bor i nå.

Ting jeg har i bakhodet:
    - kamera i ytterdør
    - 16/20mm rør til bakhøyttalere i stue
    - 16/20mm rør til flere potensielle subwoofer-plasseringer
    - 16mm rør fra bod til potensielle høyttalere i tak på kjøkken/over spisestue
    - 16mm rør fra bod til "styrepanel" (utrolig flytende begrep på nåværende tidspunkt) på vegg på kjøkken
    - rør for "kjøkken-tv" mulighet
    - rør til utendørshøyttalere på terrasse
    - rør til LED gulvspotter på terrasse (kanskje harry, men rørene skal jeg i alle fall ha liggende...)
    - bevegelsessensor i carport/inngangsområde (for eventuell lysstyring, eller andre "automatiserte hendelser")
    - nattsenking av temperatur
    - rør til bevegelsessensorer på utvalgte områder, både for at lyset skal slå seg på om morgenen når ungene står opp, men og for at det skal slå seg av hvis vi glemmer det i et rom som ikke er i bruk.

Når det gjelder valg av automasjonsløsning ønsker jeg ikke å låse meg til noe som helst akkurat nå. Jeg jobber litt med Crestron, CUE, Extron Medialink, Phillips Pronto og andre typiske "A/V" styringssystemer, men er såklart åpen for andre ting. Hvis jeg går for flere forskjellige bus-løsninger f.eks så ønsker jeg at de skal være mulig å overlappe. DVS, jeg ønsker ikke å være låst til ett (dersom jeg velger "feil" i begynnelsen). Jeg vet at Crestron har mulighet for å styre mange andre forskjellige bus-systemer, så det kan f.eks være en løsning.

Når det gjelder A/V biten ønsker jeg å bruke harddiskbasert lagring. Jeg har allerede for lite plass til cd-plater og dvd-filmer, så disse blir rippet til disk og plassert i en server i den aktuelle boden. Dette er dog noe jeg føler jeg har litt bedre kontroll på en den rene husautomasjonsdelen.

Noen tips til hva jeg bør gjøre?

ALLE forslag blir vurdert.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden huset ikke er bygd er det jo ikke noe problem å få sikringskap og fiber inn til teknisk rom vel...
    Om installasjonsfirma har tegnet sikringskapet i gangen tar det 2minutter å flytte det på tegningen...
    Samme med rør for fiber...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Crestron er uten tvil det systemet som gir det høyest grad av fleksibilitet og muligheter, men er også det mest kostbare... Jeg driver faktisk å lærer meg nettopp Crestron om dagen, og selve programmeringen av disse remotene/skjermene er veldig greit, men oppprogrammering av styre-CPUen er svært avansert. Der ligger jo fordelen med Pronto, som du i større grad kan klare å ordne selv... Samtidig mangler jo Pronto en rekke muligheter som Crestron har.

Apropo Crestron finnes det f.eks. moduler fra X-comfort som du kan koble opp på styreenheten til Crestron og dermed styre lyset på en svært elegant måte uten å måtte betale all verden for dimmesystemet!

Jeg skal for øvrig bygge selv om tider og stunder også, så jeg vil nok installere Crestron, så du får følge med på tråden min også! Husbyggingen min kan nok imidlertid ta litt tid, må få solgt huset jeg bor i først og spare penger.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du ikke ønsker å bruke for mye penger nå så er det viktigste du kan gjøre å legge frem MANGE NOK RØR. Ta med i beskrivelsen at det ALDRI skal brukes 16 mm rør. Du får nok da 20 mm rør stort sett over alt. De er mye lettere å strekke i. Dessuten bør lange strekk ha glatte (stive) rør. Gi beskjed om at huset skal stå ca 7 døgn etter at reisverket er satt opp - før veggene kles innvendig. I den tiden kan du selv legge opp de ekstra rørene (og boksene) du trenger. Plastrør koster nesten ingen ting og du klarer det fint selv. Prøv å ungå to svinger mellom koblingspunkter, som regel betyr dette å benytte noen ekstra takbokser. Jeg har lagt opp 2 rør til nesten alle stikkontakter slik at jeg har et i reserve til svakstrøm. Det er kanskje litt i overkant av det nødvendige. Ta med et pkt i kontrakten om at du selv skal sette inn en del bokser for svakstrøm og at firmaet er inneforstått med at det blir flere hull i veggplatene enn vanlig. Det aksepterte snekker'n min uten tillegg, men han var litt fortvilet når jobben var ferdig og han telt opp antall hull.

Ta bilder av alle vegger før de kles.

Forøvrig synes jeg du bør vurder vann - vann varmepumpe hvis det ikke er for langt til fjell. Det er vanskelig å finne bedre og billigere oppvarming. Gass er en begrenset ressurs og slipper dessuten ut co2. Personlig synes jeg det er et dårlig valg. En billig løsning her er å legge vannbåren varme i alle rom og så fyre med strøm (eller gass) inntil du får penger til varmepumpe. Med borehull i fjell kan du få nesten gratis aircondition om sommeren (uten bruk av kjølemaskin). (Dette krever ennå flere rør for strøm og vann). Ta kontakt for mer info/visning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...et viktig tips; Crestron kommer snart med et nytt system; Prodigy. Dette er en rimeligere variant av det komplette Crestron-systemet, men har de aller fleste funksjoner som er nødvendig for hjemmebruk. Dette inkluderer RS232, relestyring (til lerret, gardiner osv.), IR og RF-styring.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag! Jeg er kurset i Crestron programmering og har en gammel CNMSX, men det er en serie1 prosessor uten de kjekke tingene som kom med serie2 prosessoren. Vi får se hvordan det går!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha kamera kan det kanskje være en ide å trekke ett rør til ett elektrisk sluttstykke\motorlås ?
    Hvis du allikevel skal trekke rør for porttelefon\kamera er det jo greit å ha muligheten for å åpne døren fra stuen også.
    Eller mente du "bare" kamera ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du skal oppgradere i flere trinn, kan det være lurt å ha belysning som punk nr 1.
    Brytere o.l er dyrt å måtte kjøpe 2 ganger så. Da er det bedre å få på plass slikt 1. gang

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Siden du skal oppgradere i flere trinn, kan det være lurt å ha belysning som punk nr 1.
    Brytere o.l er dyrt å måtte kjøpe 2 ganger så. Da er det bedre å få på plass slikt 1. gang
    Ja, det er et godt tips. Vollan... that makes me think... Der har jeg syklet ca ørten sykkelritt "back in the days"

Når det gjelder port-telefon/kamera så trekker jeg sikkert 20mm rør, noe som vil muliggjøre en coax og f.eks en 4x0.22 PFK til et og annet styring jeg måtte finne på. Godt tips forresten!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Husbygging

Hei.
    Dette var en interessant tråd. Jeg skal selv snart starte å bygge hus og vil i den forbindelse legge inn en del smarthus elementer. Jeg har noen år på baken når det gjelder crestron programmering og vil bassere meg på dette i huset. Crestron er dyrt nytt, men det her her min gode venn ebay kommer inn. Har samlet på utstyr i noen år nå så jeg begynner å ha en del. Mye er gammelt og mindre fancy, men det gjør nytten og er billig. Nå er jo priser på styresystem relativt også, men jeg tror ikke utstyret mitt koster særlig mye mer enn det enkelte folk kjøper flatskjerm til her inne

Det jeg har tenkt å legge opp til er:
    -Alle lysbrytere i hele huset skal være impulsbrytere som snakker direkte mot crestron via knappeinterface. Lysbryterene kan være elko bare med impuls fjør.
    -En del touchpanel i de viktigste rommene. CT og LC-1000. Totalt ca 8 stk.
    -En TPMC 4X i tv kroken og TPMC-10 i kinoen.
    -Vil kjøre en egen liten prossessor (kan være cnmsx) for lysstyringen og en 2 series for resten. Alle releblokker og noen dimmere er koblet til lys prossessoren.
    -Hver gang det lastes inn nytt program i hovedprossessoren så slipper relene å resettes på lysprossessoren. Prossessorene snakker da sammen via en krysset rs232.
    -Har planlagt å bruke 12V spotter og trafo som kan styres via dali (one4all) Dette gjør at lyssystemet blir relativt rimelig.
    -Dali interfacet mot RS232 er rimelig i fohold til de andre lyssystemene. (Ca 3000kr veil)
    -Jeg vurderer også xcomfort da jeg har hørt at de har dimmere som er gode å bruke på nye led lamper. RS232 Interfacet til xcomfort er også rimelig, men dimmerene og programmeringspenheten for å sette opp alt i comfort mode er dyrt Det er også trådløst noe som ikke burde være nødvendig i ett nytt hus.
    - Jeg har planlagt rør for høyttalere i tak på kjøkken, vaskerom og bakhøyttalere i tv krok.
    -Vil samle alt elektrisk i bod sammen med ett AV-rack hvor alle komponenter for hele huset står.
    -Tenker å bruke squeezebox som musikkavspiller og muligens en rimelig effektforsterker per sone. Squeezeboxen kan enkelt styres fra crestron eller apple touch produkter.
    -Ønsker å legge opp til porttelefon og mulighet for ett lite kamera ved døren, dette blir nok ikke brukt med det første, men det er greit å ha muligheten.
    -Trekker alle elektriske punkt i stjerne ut ifra sikringskap. Det går litt mer kabel men vil da ha bedre muligheter til å oppgradere lyssystemet dersom det trengs en gang.
    -Noen av stikkkontaktene som det er tenkt brukt til lys vil bli trukket direkte til tavle via en releblokk eller dimmer.
    -Vil også legge opp styrte rele stikk til kaffetrakter/vannkoker/krølltang uttakene slik at disse slås av når du trykker på "Leaving home" knappen.
    -Vil også legge opp en ventil for vannet som skrus av når du forlater huset. Dette er en billig investering som du får avkorting i forsikringspremeien på.

Jeg har muligeten til å legge all svakstrøm selv, og kan være med på å legge opp en del elektirske rør selv. En elektriker godkjenne og koble alle punkter. Dette for å få samsvarserklæring. Jeg regner med jeg sparer litt på dette siden det blir en del kabeltrekk.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innspill det Killi. Jeg har flere kolleger som har gjort som du. Samlet på gamle CNMSX og CNMSX-AV kontrollsystemer. De også blir brukt til enkle ting som lys-styring.

Leaving home-scenarioet du snakker om høres ut som en kjempegod idè, med rele-kutting av nettopp kaffetrakter og uttak på badet. Jeg har mang en gang opplevd at kona plutselig lurer på om rettetanga (ikke krølltang her i huset, hehe) ble tatt ut, og flere ganger har vi snudd etter en kilometer eller to for å måtte sjekke nettopp dette.

Jeg laget en kontant-mobil-telefon/rele-dings også en gang som lukker når telefonen blir ringt til. Det også kan være en idè den gangen du også er usikker på om leaving-home knappen ble trykket på :wink:

Har en del crestron utstyr som har samlet seg opp. Prosessoren jeg eier var dømt nedenom og hjem, men det viste seg å være en enkel kondensator. (åpnet lokket, satte strøm på og hørte at den "feis" noe jævlig). Loddet i en ny og boksen fungerte fint igjen. Dette problemet har jeg opplevd på flere i 1-serien forresten, og fiksen er som regel så enkel. Enten powersupply eller den aktuelle kondensatoren, eller begge.
    Har også en dimmemodul fra Crestron (0-10V) og et enkelt touchpanel uten farge.

Som du sier så kan det absolutt være en løsning å finsøke E-bay fremover til huset begynner å bli ferdig. Kan være jeg gjør nettopp det.

Også interessant at du fant DALI som det rimeligste systemet å basere seg på. Må sjekke litt hva som finnes her.

Ellers så har jeg lurt litt på å bruke Extron styresystemer også. Jeg har som sagt hatt kurs i Crestron programmering, men har mye mere erfaring med Extron. Problemet her er at støtten for RS232 til f.eks DALI og andre lysstyringselementer er noe dårligere enn med Crestron.

Blir en spennende prosess dette!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok jeg ville gått for crestron kontra extron siden det egentlig blir to forsjellige greier. I crestron kan du bygge ut med ett stort antall komponenter som lett kan plukkes på ebay. Extron er mer satt og er mer konfigurering istedet for programmering. Extron er bra til enkle rom, men kommer kanskje til kort i hele hus hvor du ofte har helt spesielle og ofte kreative ønsker. Dersom du har extron komponenter så går det jo også ann å få disse til å snakke sammen med Crestron via rs232 osv. Mye muligheter det er det som gjør det så gøy.

Jeg har sett litt på forsjellige lyssystemer og har funnet ut at punktprisen for spotter blir billigere med dali. De fleste systemene jeg har sett på har en ca pris på 1000kr pluss moms i innkjøp per dimmer kanal. På dali så får du en nortronic one4all trafo 20-105w som kan drive opptil tre spotter for rundt 500kr. Skal du ha 12V så må du jo ha trafo uansett så derfor er det ikke så mye mer for å få en styrbar. Bakdelen med dette er at fremtiden går mot LED og 220V. Da blir disse trafoene overflødige. Men jeg har bestemt meg for å gå for halogen nå, og heller legge opp til å bygge om til 220V senere for eventuelle LED spotter. Det skjer en enorm utviklig på dette fortiden og jeg mener at det er for dyrt i innkjøp enda. Greit å se det ann noen noen år til.

Når det gjelder kondensatorer og crestron så har jeg samme erfaring. Jeg skrudde opp min mp2e da jeg kjøpte da cresneten ikke fungerte. Prossessoren var gammel og jeg så at den ene store kondensatoren var sprukket i toppen. Den gav ut kun 8V istedet for 24V. Fikk byttet den og det fungerte bra etter dette.

Når det gjelder fjernstyring så finnes det jo veldig bra muligheter for å koble til en iphone til prossessoren. Dette kan brukes som touchpanel i huset og selvfølgelig utenfor via 3g. Her får du også real time feedback over living home og andre statuser når du er ute. Har ikke iphone selv, men burde vel vurdere det som neste telefon en gang.

Jeg skal også ha Villavent balansert ventilasjon. Jeg har sett at denne er utstyrt med noen reler for diverse tilbakemeldinger og overstyring. Må forske litt på dette, men mener det skal være mulig å sette ventilasjonen på minimum modus via rele. Dette kan jo også bygges inn i leaving home funksjonen.

Jeg vurderte også å legge opp til vannboren varme, men sløyfer dette pga pris og at det blir veldig komplisert med mange deler som kan ryke. Jeg har tenkt på å montere en god luft/luft pumpe istedetfor. Det hadde vært genialt å funnet en som kunne styres via rs232 ol. Hadde vært fint å kunne fjernstyrt denne til å slå seg på noen timer før du viste du ville være hjemme igjen etter en helgetur osv. Den kunne dermed ha varmet opp på den tiden og stått mest mulig av ellers når du er borte. Har tro på at en slik avansert "natt og dagsenking" kan dekke inn mange kw-timer for en billig penge kontra ett dyrt vannboren varme som har en treghet som gjør at det må stå på hele døgnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daikin varmepumper har hverfall modull for styre varmepumpen med sms. Dem har vel uke ur og med 4 settpunkt på fjærnkontrollern. Hverfall det jeg husker

Daikin - Powered by dbComp

* Mulighet for å integrere ekstra funksjoner

Det får nesten spøre dem om

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    VELDIG interessant tråd for oss som skal bygge dette her... Her gjelder det å spre kunnskapen - her snakker vi STORE penger i dass ved feilinnkjøp... Jeg kunne selv tenke meg en varmepumpe med styringsmulighet over RS232, har sendt diverse mailer og skal melde tilbake her om jeg jeg finner noe lurt...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Killi
    Jeg tror nok jeg ville gått for crestron kontra extron siden det egentlig blir to forsjellige greier. I crestron kan du bygge ut med ett stort antall komponenter som lett kan plukkes på ebay. Extron er mer satt og er mer konfigurering istedet for programmering. Extron er bra til enkle rom, men kommer kanskje til kort i hele hus hvor du ofte har helt spesielle og ofte kreative ønsker. Dersom du har extron komponenter så går det jo også ann å få disse til å snakke sammen med Crestron via rs232 osv. Mye muligheter det er det som gjør det så gøy.
    Joda, mesteparten av Extron sine ting er mest "drag & drop", men med f.eks IPL T S6 kan man gjøre mye rart. De nye touchpanelene også. Men det er klart, de har en litt annen angrepsvinkel på det enn Crestron, og det er enklere å finne brukte "bargains" med Crestron logo.
    Litt fancy kan man få til med MLC226 også (via enkel if/else programmering) men det begrenser seg i forhold til Crestron såklart.

Får se hva jeg finner på. Kan godt hende det blir en kombinasjon av hummer og kanari. Det er jo nesten ikke grenser for hva man kan gjøre med noe så gratis som LinuxMCE i bunn. En grei pc, noen PCI kort med DB9 plugger. Kanskje et relè-kort og litt annet snadder så er man jo i gang. "Follow me" via bluetooth eller RFID gjør at siste episode av Frustrerte Fruer følger etter madammen fra stua, via kjøkkenet og til soverommet f.eks 8-)
    Aberet her er Linux som jeg ikke har så utrolig stor kompetanse på...

En annen mulighet (og en veldig BRA en økonomisk sett) er å basere seg på PC med Girder/NetRemote, eventuelt EventGhost. Det bare bobler over av muligheter med pc i bunn også...

(Vel, anyways, jeg har mest lyst på Crestron)

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Killi
    Jeg skal også ha Villavent balansert ventilasjon. Jeg har sett at denne er utstyrt med noen reler for diverse tilbakemeldinger og overstyring. Må forske litt på dette, men mener det skal være mulig å sette ventilasjonen på minimum modus via rele. Dette kan jo også bygges inn i leaving home funksjonen.
    Her må du publisere forskningsresultater. Kan ikke love penger i lomma, men stor cred

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Her må du publisere forskningsresultater. Kan ikke love penger i lomma, men stor cred
    Jeg gikk inn i spesifikasjonene på VR 700 DCV som monteres hos meg.
    Last ned pdf'en som det vises til i linken under. På side 3 forklarer de en rekke rele tilkoblinger på venstre side. På høyre side vises forklaringer.
    For meg ser det mest aktuelt med å styre rele 1-3 som styrer viftehastigheter samt rele 7 som heter home leave. Er usikker på hva denne gjør, men det har nok noe med hva vi prøver å oppnå

Det jeg lurer på er om disse relene blir brukt i ett vanlig anlegg eller om det kun er for eksterne brytere/styresystemer. Regner uansett med at det går å koble seg på disse i parallell. Får vite mer når jeg får testet på selve enheten, men legger opp kabel til en releblokk i nærheten for tilkobling.

Vet ikke om dette var gammelt nytt for deg eller om det kvalifiserer til "cred"?

Systemair

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, cred for den! Jeg har ikke helt klart for meg hvilket Villavent system som monteres hos meg enda (siden første spadetak ikke er tatt enda).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok ett VR 400 DC eller ett VR 700 DC. Forskjellen på disse er kun antall kvadratmeter i huset. Det er disse som brukes etter tek 07 standarden som er påkrevd i hus som er søkt oppført etter 1/7-09. Begge disse hadde samme releinnganger.

Når det gjelder varmepumper med rs232 / lan tilkobling så har jeg ikke funnet noe via google enda. Jeg har funnet for større bedriftsmodeller, men det blir nok en helt annen dimensjon og pris en det du trenger i en bolig. Dersom noen vet om noen bolig varmepumper med denne funksjonen så er jeg veldig interessert. Var interessant med den modulen fra Daikin men den koster nok fort litt siden den har innebygget gsm osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn fra synspunktet til en som "sliter" med et tjue år gammelt hus der alle telefonene var koblet på rekke....(argh).

Trekk nok nettverkskabler, eller legg klar rår til det, i en stjernekofigurasjon. Dvs. at du (ihvertfall jeg) bruker et sentralt punkt for server og en "diger" switch (jeg bruker en HP Procurve 1800-24, såvidt stor nok) og kobler alt tilbake til den switchen, sistedenfor å knote med bøtter og spann av lokale "småswitcher" (som også blir dyrere enn en stor og god).
    Regner med at du kan dette siden du er guruen på området. Men det tåler å nevnes.

Jeg har fått nok av glava etter å krabbe i knevegger for å legge rør som ingen tenkte på for tjue år siden (enda det var en elektriker som bygde huset).

Jeg har lagt opp fire nettverkskabler til hver "underholdningssentral", men det er fakisk nesten litt snaut.
    Fiber-TV
    PC
    X-Box
    Receiver
    (Så får vi håpe "kidsa" aldri ønsker seg blu-ray, PS3 eller annet med ethernet)
    Kan bli bedre med HDMI 1.4 der nettverk mellom enhetene går i HDMI kabelen, men vi er liksom ikke helt der enda.
    Så jeg må inn å krabbe en gang til for ett sett nettverkskabler men da skal jeg også legge et godt K-rør så jeg kan trekke en egen strømkurs opp til anlegget.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •