Nybygg, hva gjør jeg? "Automatisert hjem" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 96 av 96
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er andre på avforum som styrer sitt Xcomfort system gjennom Crestron prosessor. Trenger bare Xcomfort sitt kommunikasjonsgrensesnitt. Kjører på RS232.

Fordeler og ulemper med alt selvfølgelig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "villavent" issues er ikke lagt helt på hylla. Har ikke bestemt oss for hva vi går for enda.

Neste issue... Lameller! Disse ønsker jeg å ha motorisert (og styrt). Har funnet en farge/type som vil passe fint i stua, men såvidt meg bekjent leverer ikke kirsch motoriserte lameller??

I tilfelle, er det noe som er kompatibelt? Eventuelt andre leverandører som anbefales. Ha crestron i bakhodet. Altså bør ikke styringen være så proprietær at det ikke går an å styre med Crestron...

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Neste issue... Lameller! Disse ønsker jeg å ha motorisert (og styrt). Har funnet en farge/type som vil passe fint i stua, men såvidt meg bekjent leverer ikke kirsch motoriserte lameller??

I tilfelle, er det noe som er kompatibelt? Eventuelt andre leverandører som anbefales. Ha crestron i bakhodet. Altså bør ikke styringen være så proprietær at det ikke går an å styre med Crestron...

DrE
    Jeg bruker motoriserte og ikke-motoriserte lameller fra Warema. Har også motoriserte persienner og rullegardiner fra Warema. Styres gjennom KNX - både knappebasert, veggpanelbasert, nettbasert og trådløst. Crestron hadde jeg droppet tvert.

-bilde-032-jpg

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    weba.no har en onlinekatalog: WEBA

der det står noe om motorer, men vet ikke hvordan disse kan styres, men en tlf kan vel avklare det... side 152 ca...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett så kan det meste av dette styres med en "standard" persienneaktuator. Disse får du både for KNX og Xcomfort.... Dette gjelder hvertfall for både innendørs og utendørs solskjerming fra Kjells Markiser. Vet ikke hvordan det er med andre leverandører men regner med at det er ganske likt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

alternativ styringssystem

Artig tema dette her. Er selv meget interessert i å ha dette i eget hus. Vet lite eller ingenting om Crescon, men har mye erfaring med IEC61131-3 programmering på soft-PLS i fra industrien, samt C osv fra kyb studiet.

Ved å benytte soft-PLS får man med en gang uendelig med muligheter til en rimelig penge. Systemet er godt kjent og har dermed allerede protokollene til de fleste sensorer osv. Det er enkelt å lage et buss system til alle sensorer så feilsøking går som en lek. Siden man allerede benytter en PC kan man lett utvide med ekstern programvare til video overføring som kommuniserer med soft-PLS`en.

Skulle en ønske andre automatiserte løsninger i hjemmet til f.eks basseng, bloblebad, mekaniske system osv osv, så er det enkelt å inkludere det i styringssystemet. (kan være jeg er litt spesiell når det kommer til å ha masse rart i huset), men sånn som jeg ser det så vil denne løsningen gi størst frihet og det er viktigst for meg.

De store ulempene er at systemet blir et eget design og krever at alt gjøres fra bunnen. Dokumentasjon osv må en selv lage. Tror ikke noe av dette er noe pluss ved evt videresalg.

Jeg vet for øvrig om nykommere innenfor automasjon/smarthus som kommer til å basere seg på denne typen styring, så kan være at det blir mer kommersielt tilgjengelig etterhvert.

http://www.krs-automasjon.com/Default.aspx

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lavvann
    Jeg vet for øvrig om nykommere innenfor automasjon/smarthus som kommer til å basere seg på denne typen styring, så kan være at det blir mer kommersielt tilgjengelig etterhvert.

http://www.krs-automasjon.com/Default.aspx

Det er flott at det kommer flere aktører på dette markedet!
    Selv så ser jeg for meg en jobb innen hus-automasjon når man skal starte å danne familie, så er grett at det blir ett bedre utvalg av bedrifter man kan velge imellom før den tid. =)

Når det kommer til PLS, så har man jo Unitronics som virker meget bra til å bygge opp et hus-automatisjonssystem siden man har tilgang til on-screen HMI på selve pls'n. Noe som vil være en stor fordel

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått kjøpt meg en serie2 prosessor, dessverre uten Ethernet-port. Det betyr at det uansett løsning blir Crestron i bunn (og det er i alle fall jeg fornøyd med).

Jeg forstår ikke helt "Crestron hadde jeg holdt meg langt unna" utsagnene. Jeg er uenig så det holder, men lar meg gjerne overtale, hvis noen kan forklare hva som er feil med å basere seg på Crestron :wink:

DrE

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    "villavent" issues er ikke lagt helt på hylla. Har ikke bestemt oss for hva vi går for enda.

DrE
    ...det mest åpenbare her er vel motor fra Somfy, som også har egne DMX-moduler som funker rett mot Crestron-boksen din... De koster litt, rundt 4500.- pr. motor, og jeg tror også den modulen du trenger koster noen tusenlapper, men da får du det altså 100% integrert... Skal nok ha det samme selv gitt!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny Crestron boks i hus; AV2 m/ethernet card 8) så nå kan jeg planlegge med LAN i bakhodet. I serien "DrE tester ting han ikke har peiling på" bestilte jeg meg også en usb-rele sak fra phidgets.com (PhidgetInterfaceKit 0/0/4).

Den skal testes nå med en gang (må bare gå opp å få hu eldste til å slutte å synge... tror det, av alle ting, er nasjonalsangen hun synger nå...)

Forresten, mens littla synger, hva må stå i sikringsskapet på DIN-skinne for å kunne la Crestron styre (slå av/på) stikkontakten ved siden av kaffetrakteren, samt stikkontakten ved siden av speilet på badet (for krølltang osv). Jeg forstår at det er et sterkstrøm-rele, men hvilken type anbefales? Har du så peil at du kan gi meg elnr også, så er jeg jo helt i skyene.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint lite å si hvilket rele du benytter deg av, så lenge det tåler samme antall Amper som sikringen er på.
    Så 10 eller 16A rele må på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Crestron rele

Ny Crestron boks i hus; AV2 m/ethernet card 8) så nå kan jeg planlegge med LAN i bakhodet. I serien "DrE tester ting han ikke har peiling på" bestilte jeg meg også en usb-rele sak fra phidgets.com (PhidgetInterfaceKit 0/0/4).

Den skal testes nå med en gang (må bare gå opp å få hu eldste til å slutte å synge... tror det, av alle ting, er nasjonalsangen hun synger nå...)

Forresten, mens littla synger, hva må stå i sikringsskapet på DIN-skinne for å kunne la Crestron styre (slå av/på) stikkontakten ved siden av kaffetrakteren, samt stikkontakten ved siden av speilet på badet (for krølltang osv). Jeg forstår at det er et sterkstrøm-rele, men hvilken type anbefales? Har du så peil at du kan gi meg elnr også, så er jeg jo helt i skyene.

DrE
    Hei
    Det beste releet å bruke sammen crestron controlleren er nok crestron din-8sw8. det går på crestnet og har 8 rele utganger.Dinskinnemontert.
    Prisen er rundt 2,5-3000 tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking hjemmautomatisering

heisann, skjønner at dette er forum tråden som bør folges med på

har lenge vurdert hva slags husautomasjon som kan intregrere alt jeg trenger til en noelunde fornuftig pris.
    crestron ser nå ut som et allsindig produkt til det meste.
    lurer da på om noen har litt informasjon om hvor mye styringsutstyr jeg må kjøpe inn, skal ha litt mye dill og dall som jeg har ønsker om og styre.
    varmepumpe vann vann med egen styring (står nå uten styring)
    værstasjon og snøsmelteanlegg
    alarmanlegg
    basseng med et slags styringspanel for en sirkulasjonspumpe til motstrømsaggregat, ideer noen?
    persienner
    led lys, har crestron noen enheter med mange utganger 1-10v styring?
    ventilasjonsanlegg har jeg og men usikker på styring av dette, blir kombinert med kjøling mot sprit delen på vann/vann anlegget.
    blir sikkert en god del mer enn dette men må begynne i en kant.

ble kansje litt mye i denne posten men ble revet med siden det var en tråd med mye fornuftig aktivitet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal også i gang med å bygge nytt hus, og fant derfor denne tråden meget interessant. Spørsmålet mitt er om Crestron-systemet er for avansert for en nybegynner ? Har aldri vært borte i styringssystemer før, men har et ønske om å få integrert mest mulig i noe ala Crestron. Er dette brukervennlig slik at både kone og etterhvert barn også kan bruke det ? Slik jeg forstår så er det programmeringen som kanskje kan by på problemer, men slikt er det vel mulig å få hjelp til ?

Og kan noen si noe om en totalpris for et slikt system i et hus på tilnærmet 300 kvm ? Da tenker jeg på styring av varmepumpe/gjenvinningsanlegg, lys, lyd og video. Egeninnsats med trekking av kabler og rør kan selvfølgelig gjøres, men ser noe mørkt på selve programmeringen...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt det dere etterspør (vannoverhodet og eirik5a) er mulig med Crestron ja. Brukervennlighet kommer vel egentlig an på hvilket nivå i prosjektet du tenker på. Programmeringen og prosjekteringen trenger ikke være brukervennlig eller enkelt. Det kommer an på om du kan eller ikke...

Brukervennligheten når alt er ferdig programmert skal være så enkel at hvem som helst kan bruke det ja. Men det igjen kommer an på om han som programmerer logikk og GUI klarer å gjøre det brukervennlig. Det er mange programmerere som fint klarer å få alt til å fungere, men resultatet trenger ikke nødvendigvis være enkelt å forstå for sluttbruker (da mener jeg programmereren har gjort en dårlig jobb)

Jeg vet svært lite om hvilke firma som utfører prosjektering og programmering av Crestron for hjemmemarkedet, men det er noen som holder på med det.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å få en oppgradering her DrErling