Nybygg, hva gjør jeg? "Automatisert hjem" - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 96
  1. #61
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    PLS blir fort litt smådyrt om den skal dekke store områder (Mange inn og utganger). Men på den andre siden ekstremt lett å modifisere og programmere.
    Fordelen med PLS er at dette er industriellt utstyr som er beregnet på kontinuerlig drift i maaange år. Ulempen er at det nødvendigvis koster mer. Kan nevne at vi på jobben har en egen avdeling for ventilasjon og likt som går på bygg kontroll. Disse har samme PLS'er som oss beregnet på HVAC, bare at de er strippet og gjort enklere. Dette grunnet stort prispress i den bransjen og for å kunne konkurrere så må hardwaren pines ned en smule.

    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Må bare skyte inn:
    Om man ikke skal programmere selv, og skal få andre til å programmere, så er ikke Siemens helt den rette veien å gå. Siemens har ikke det med å være snill mot eldre serier, og når en ny serie kommer, så vil språket da ikke være kompatibel med S7. På samme måte som at S5 og S7 på mange måter er totalt forskjellig og ikke mulig å bruke samme program på de.
    Må arrestere deg litt der. Er programmeringen gjort tålig standard så er det bare å konvertere en S5 kode til S7 kode med medfølgende programpakke i Simatic. Har en derimot herjet litt i koden og brukt indirekte adressering og "pekere", da blir det straks noe annet, men meg bekjent er det bare en god håndfull av oss i Norge som holder på med slik ulesig kode. (Jeg har jobbet i Siemens i 17 år med PLS programmering.)

    En tidligere kollega satte en S5 inn i huset og styrte allt lys og varme (døgnsenking mm) vha av denne. Etter hva jeg vet virket det veldig bra og jeg tipset han om at han kunne lage en "record" mode på lyset hvor PLS'en registrerte alle utganger i en uke (med oppløsning på 1 minutt). Når han reiste på ferie kunne han sette PLS i "Play" mode og effekten ble at det så ut som om folk bodde i huset. Et bedre alternativ enn random funksjoner på timere for å lure tyvpakk.

    Men på den andre side så tror jeg absolutt det er enklere og billigere å kjøre på med "ferdig"-produkter som er laget for å kontrollere lys og varme i hjemmet. Den dagen en evnt. skal selge huset så tror jeg ikke det ville vært en pluss dersom det er brukt systemer som vanskelig å få service på. Et hjemmesnekret PLS system kan (men behøver ikke) for lide av dårlig dokumentering og vanskelig vedlikehold for tredjepart i senere tid.

  2. #62
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var det noen som hadde noe info om villedene/veilledende priser på Pelican Pro Greenair HP?

    Driver å funderer litt. Hvis det er _så_ mye mere genialt med f.eks en HP-løsning, så må jo dette ha betydning for det hele og fulle varme-budsjettet, og kanskje også en god del på annenhåndsverdien av boligen.

    Greit å ta hensyn til (mulig) kommende miljømerking av boliger også. Skader jo ikke å ligge i forkant der.

  3. #63
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Den koster over 100.000 + mva veil., men du må nesten bare høre med leverandør om de har tilbud på gang... Jeg har bestilt en slik til huset nå, da jeg har såpass mye volum i huset grunnet stor takhøyde at jeg trenger noe skikkelig... Har du et mindre hus er det mulig du kan klare deg med f.eks. en Nilan VP15, som koster om lag halvparten av Exventen. Nilanen flytter rundt 325 kubikk i timen, Exventen det dobbelte, og jeg tror også Exventen har en mer avansert varmepumpe innbygget, men har ikke helt forstått forskjellen... Nilanen funker visstnok greit på hus på 200kvm, mens Exventen kan brukes på hus helt opp til 400kvm.

  4. #64
    Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kom over denne siden:

    Velkommen til husautomasjon.no

  5. #65
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    kom over denne siden:

    Velkommen til husautomasjon.no
    Har sett denne siden før, men er ikke spesielt imponert over hva de har fått til med tanke på målet de hadde. "Norges ledende informasjonskanal innen husautomasjon"...

  6. #66
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Exvent vs. Nilan

    Har også sjekket litt rundt dette og ringt Noram og du kan få en Pelican Pro Greenair HP til 49.000 pluss moms. Forskjellen på denne og Nilan sin er at Exvent kjører inverter teknologi på varmepumpen sin (trinnvis styring), mens Nilan kun har AV/PÅ styring som etter min mening er avleggs. I tillegg så er varmepumpen til Exvent mye kraftigere (3.5 kW) sammenlignet med Nilan sin (700 W). Husker ikke i farta hvilke modell fra Nilan dette var, men for min del blir det ett enkelt valg selv om prisen er den dobbelte. NB! Viktig å få med seg at Exvent bruker 200 mm rør til sitt skap mens Nilan bruker 160 mm, er også ett vesentlig punkt med tanke på hvor mye luft som kan gå gjennom anlegget...

  7. #67
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Den koster over 100.000 + mva veil., men du må nesten bare høre med leverandør om de har tilbud på gang... Jeg har bestilt en slik til huset nå, da jeg har såpass mye volum i huset grunnet stor takhøyde at jeg trenger noe skikkelig... Har du et mindre hus er det mulig du kan klare deg med f.eks. en Nilan VP15, som koster om lag halvparten av Exventen. Nilanen flytter rundt 325 kubikk i timen, Exventen det dobbelte, og jeg tror også Exventen har en mer avansert varmepumpe innbygget, men har ikke helt forstått forskjellen... Nilanen funker visstnok greit på hus på 200kvm, mens Exventen kan brukes på hus helt opp til 400kvm.
    Gratulerer Lygren!
    Håper du etterhvert kommer med tilbakemeldinger på denne, ikke minst når det gjelder styringen og evnt mulighet for å styre denne via andre systemer.

  8. #68
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje OFF-topic, man allikevel viktig info IMO:

    Bare noen tips til de som vurderer ventilasjon med varmegjenvinning.

    - Har du gammelt hus uten diffusjonsperre (plast) i vegger og tak, kan du glemme 80-90% varmegjenvinning! Dette fordrer et undertrykk i huset, noe som er umulig å få til i gamle hus.

    - Har du et nesten nytt hus med diffusjonssperre, men bygget før 2008/2009, kan du heller ikke forvente at huset er 100% tett - vakumtest av huset samt termofotografering kan være en smart investering for å finne luftlekkasjene.

    - Har du et tett hus og investert i et dyrt og fancy ventilasjonsanlegg, og du blir misfornøyd - ikke skyld på anlegget!
    Balansering, dvs innjusteringen av anlegget er alfa og omega her, og dessverre har ikke alle blikkenslagere god nok kompetanse innen dette feltet. Mange av dem som selger og monterer ventilasjonsanlegg har rett og slett ikke forstått viktigheten av dette, og mener det er greit å ta det på "feelingen".

    - Lydfeller i nærheten av aggregatet er VIKTIG! Og nei det holder ikke med en liten "potte" tilsvarende den som sitter under bilen!

    - Riktig og god isolering av rørene er viktig for å unngå kondensproblemer.

    - Plassering av ventilene bør planlegges og være gjennomtenkt.

    - Ventilene bør ikke skrues fast! De skal være enkle å ta av for rengjøring.

    - Matos fra komfyren skal IKKE havne i ventilasjonsanlegget. Man må ha egen vifte over komfyren, og det kan ofte være nødvendig og redusere undertrykket fra ventilasjonsanlegget når denne brukes. Evnt tilføre ekstra uteluft ved komfyren når denne brukes. Det samme gjelder om man skal ha et ildsted i tillegg som er avhengig av trekk i pipe til over tak.

    - Man må godta en jevnere temperatur i hele huset enn hva noen egentlig ønsker. Pleier du å ligge med vinduet åpent på soverommet vinterstid, får du et problem!

    - Anlegg med roterende varmevekslere er mer effektive en platevekslere, men har en ulempe. Den har en lekkasje mellom ut og innluft som gjør at den raskt transporterer LUKT i hele huset. Men logisk nok, forsvinner lukt rimelig raskt igjen også. Lurt å huske på ved malingsarbeid osv.

    - Du må lære (selv) kona og andre beboere i huset at det er ventilasjonsanlegget som skal stå for "luftingen" av huset. Ikke minst kan dette være et problem sommerstid, hvor mange ønsker å sette opp alle dører, mens anlegg med AC da jobber på overtid for å kjøle ned luften som strømmer inn i huset. (Det blir DYRT!)

  9. #69
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ikke for å ødelegge diskusjonen deres men cat 5 kan du ikke bruke som tilførsel til dl, skal du kjøre tv signaler igjennom cat kabel så anbefales det å bruke cat 6 med skjerming av kvart enkelt par. bruker xcomfort i mitt hus med programmering over pc, du kan legge til og trekke fra komponenter veldig enkelt. led er dyrere men du sparer det inn pga lite forbruk av strøm

  10. #70
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Men skulle jeg bygget nytt hus igjen idag, hadde jeg installert en balansert gjenvinner med INNEBYGGET varmepumpe. Disse går under navnet ventilasjonsvarmepumper. kvt.no har en modell som heter NILAN VPL 10-28 som kan leveres med innebygget varmepumpe med og uten kjøling. Den enorme fordelen med dette er jo at den henter restvarme fra avkastluften, og man unngår dermed ALLE problemer med frost/rim/dårlig virkningsgrad og støy fra en vanlig varmepumpe.
    Henger meg på denne. Jeg er nylig ferdig med et byggeprosjekt og valgte å kline til med det jeg oppfatter som den ultimate ventilasjonsløsningen i en bolig: Nilan VPM240. Den har en særdeles energieffektiv forvarmeteknologi som Nilan kaller "Heat pipe" som fjerner alle problemer med frost/rim og dårlig virkningsgrad. Den har også en kraftig luft/luft kompressor (varmepumpe) som varmer eller kjøler luften. Jeg har også tilleggsmontert et vannbasert varmebatteri som bruker oppvarmet vann fra husets vann-vann varmepumpe. Ytelsene er voldsomme og energiforbruket imopnerende lavt: 8 KW kjøleeffekt, opp mot 25 KW varmeeffekt og kapasitet til å flytte 2400 m3 luft i timen. Erfaringene er meget positive etter ca 1 års bruk.

    Legger ved et bilde fra husets tekniske rom som viser aggregatets dimensjoner. Størrelsen er 215x75x114 (L, B, H) og vekten er 375 kg. Skal man ha et slikt aggregat må man med andre ord planlegge tidlig i prosessen :-)

    -aggregat-nilan-vpm240-jpg

  11. #71
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    - Man må godta en jevnere temperatur i hele huset enn hva noen egentlig ønsker. Pleier du å ligge med vinduet åpent på soverommet vinterstid, får du et problem!
    Nja, dersom du ikke definerer soverommet som "ute" og har tilsvarende isolasjon og tetting mot det som mot utendørs.
    (I know, pirk, men jeg sover med vinduet oppe)

  12. #72
    Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fmurt
    Henger meg på denne. Jeg er nylig ferdig med et byggeprosjekt og valgte å kline til med det jeg oppfatter som den ultimate ventilasjonsløsningen i en bolig: Nilan VPM240. Den har en særdeles energieffektiv forvarmeteknologi som Nilan kaller "Heat pipe" som fjerner alle problemer med frost/rim og dårlig virkningsgrad. Den har også en kraftig luft/luft kompressor (varmepumpe) som varmer eller kjøler luften. Jeg har også tilleggsmontert et vannbasert varmebatteri som bruker oppvarmet vann fra husets vann-vann varmepumpe. Ytelsene er voldsomme og energiforbruket imopnerende lavt: 8 KW kjøleeffekt, opp mot 25 KW varmeeffekt og kapasitet til å flytte 2400 m3 luft i timen. Erfaringene er meget positive etter ca 1 års bruk.

    Legger ved et bilde fra husets tekniske rom som viser aggregatets dimensjoner. Størrelsen er 215x75x114 (L, B, H) og vekten er 375 kg. Skal man ha et slikt aggregat må man med andre ord planlegge tidlig i prosessen :-)

    -aggregat-nilan-vpm240-jpg

    Oj, dette var brutale greier :-)
    Kunne tenke meg å høre mer om huset ditt. 2400m3 i timen høres industrielt ut for å si det slik. Hvor stort er huset i m2? hva kostet denne bøttebaletten? og hvordan ser strømregningene ut om vinteren, og ikke minst sommeren (kjøling) ?

  13. #73
    Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Kanskje OFF-topic, man allikevel viktig info IMO:

    Bare noen tips til de som vurderer ventilasjon med varmegjenvinning.

    ----

    - Har du et nesten nytt hus med diffusjonssperre, men bygget før 2008/2009, kan du heller ikke forvente at huset er 100% tett - vakumtest av huset samt termofotografering kan være en smart investering for å finne luftlekkasjene.


    -----

    -----

    -----

    -----

    -----

    - Matos fra komfyren skal IKKE havne i ventilasjonsanlegget. Man må ha egen vifte over komfyren, og det kan ofte være nødvendig og redusere undertrykket fra ventilasjonsanlegget når denne brukes. Evnt tilføre ekstra uteluft ved komfyren når denne brukes. Det samme gjelder om man skal ha et ildsted i tillegg som er avhengig av trekk i pipe til over tak.

    - Man må godta en jevnere temperatur i hele huset enn hva noen egentlig ønsker. Pleier du å ligge med vinduet åpent på soverommet vinterstid, får du et problem!

    - Anlegg med roterende varmevekslere er mer effektive en platevekslere, men har en ulempe. Den har en lekkasje mellom ut og innluft som gjør at den raskt transporterer LUKT i hele huset. Men logisk nok, forsvinner lukt rimelig raskt igjen også. Lurt å huske på ved malingsarbeid osv.

    - Du må lære (selv) kona og andre beboere i huset at det er ventilasjonsanlegget som skal stå for "luftingen" av huset. Ikke minst kan dette være et problem sommerstid, hvor mange ønsker å sette opp alle dører, mens anlegg med AC da jobber på overtid for å kjøle ned luften som strømmer inn i huset. (Det blir DYRT!)

    Bare en liten oppfølging på dine kommentarer her:

    Tetthet på bygget er viktig, ja. Mitt lavenergihus er målt til 0,56 utskiftninger pr time. Dette er under de nye kravene på 2,5, og innenfor passivhuskravene på 0,6 pr time. En ting man må huske på i forb. med dette, er at man trenger mer tilluft når man setter igang kjøkkenviften. I et vanlig hus vil ekstra luft lekke inn i huset naturlig, men i mitt tilfelle er huset så tett, at kjøkkenviften strupes med matluft i hele huset som følge. Løsning er et åpent vindu, eller en sensor i kjøkkenhetten som forteller anlegget at det trenger mer tilluft.
    En artig obsevasjon er at kjøkkenviften suger igjen ytterdøren når jeg prøver å åpne den når jeg kommer hjem fra jobb. Når døren er igjen, kan jeg kjenne trekk gjennom skruene som fester låssylinderen i døren.
    De som bygget huset gikk amok med byggeskum og acryl under oppsettet av huset. til og med trekkerøret til ringerklokken ble fylt med skum :-)

    Matos har egen bypass på mange anlegg, evt går den rett ut, utenom anlegget.

    Jevnt temperratur i hele huset er noe man må leve med, kalde soverom kan man glemme. Jeg vil på det høyeste anbefale et anlegg emd kjølemuligheter. Mitt har ikke det, og huset er en badstu om sommeren, derfor vurderer jeg utskiftning til et anlegg MED kjøling.

    En ting mange ikke tenker på, er at inneluften blir tørr om vinteren. Jeg må muligens skifte ALL parkett etter den vinteren vi har hatt pga den tørkes fullstendig ut og "krøller seg" på gulvet. hvis dere har mulighet, få et anlegg som også kan regulere luftfuktigheten til å ligge mellom 30-60% (40-60%).

    Vedrørende roterende varmevekslere og luktlekasje, så har jeg kanskje merket det 2 ganger på 2 år. En ytterst svak lukt av en spesiell shampo kona bruker, kun merkbar som en svak essens, en antydning i luften. Luktlekasje er en ikke-sak spør du meg. Selv ikke etter de verste doturene klarer kona, (som har hypersensitiv nese) å merke min forgiftning av toalettet :-)

    Men det er riktig som du sier at kona må læres opp til IKKE å lufte manuelt ved å åpne vinduer vinterstid...

  14. #74
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er jo ikke til å stikke under en stol at man i løpet av sommeren av og til har "åpent hus", spesielt hvis man har skyvedør ut mot terrasse og lignende. Hvordan løser man dette i forhold til anleggene vi snakker om i tette hus?

    Kan kanskje ha magnet-bryter som signalerer styresystemet når f.eks skyvedør er åpen. Har man små barn vil kanskje skyvedøren mot terrassen stå åpen opp til 10 timer i løpet av en sommerdag.

    DrE

  15. #75
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lureste da vil nok være å slå ned/av anlegget, i allefall i de mest utsatte sonene (stue + kjøkken og gang normalt)

  16. #76
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det er jo ikke til å stikke under en stol at man i løpet av sommeren av og til har "åpent hus", spesielt hvis man har skyvedør ut mot terrasse og lignende. Hvordan løser man dette i forhold til anleggene vi snakker om i tette hus?

    Kan kanskje ha magnet-bryter som signalerer styresystemet når f.eks skyvedør er åpen. Har man små barn vil kanskje skyvedøren mot terrassen stå åpen opp til 10 timer i løpet av en sommerdag.

    DrE
    Hva gjør du i dag hvis det blir for varmt eller for kaldt? Hva gjør du når det er bare dritt på TVen?

    Det er fortsatt lov å skru ting av og på, selv om det heter automatisering vel?

    Men for å være helt ærlig, så synes jeg dette ofte går for langt. Min svigerinne var helt fra seg over at man måtte bruke fjernkontrollen til ventilasjonsanlegget for å skru det av når hun satte opp verandadørene hele dagen på sommeren. "For det burde det skjønt og skrudd seg av selv!"
    Hvor late og "dumme" skal vi bli da?

  17. #77
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    "For det burde det skjønt og skrudd seg av selv!"
    Hvor late og "dumme" skal vi bli da?

    Må nå nesten si meg enig med hu.
    Monter opp en bryter som trigger en "av" kommando på døren etter 1 min
    Er jo en grunn til at det heter Automatisering så ^^,

  18. #78
    Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det er jo ikke til å stikke under en stol at man i løpet av sommeren av og til har "åpent hus", spesielt hvis man har skyvedør ut mot terrasse og lignende. Hvordan løser man dette i forhold til anleggene vi snakker om i tette hus?

    Kan kanskje ha magnet-bryter som signalerer styresystemet når f.eks skyvedør er åpen. Har man små barn vil kanskje skyvedøren mot terrassen stå åpen opp til 10 timer i løpet av en sommerdag.

    DrE
    Hadde jeg hatt anlegg med kjøling, hadde jeg satt det til å ikke kjøle om dagen, og heller satset på gjennomtrekk i huset. Satt det på kjøling litt før leggetid, slik at man oppnår levelige sovetemperaturer. Sparer penger og bekymring slik. I sydligere strøk har man magnetsensor på skyvedøren mot terrasse som en løsning på problematikken.
    Man kan faktisk pådra seg forkjølelse om sommeren ved litt for heftig AC innendørs. Bedre at kroppen får aklimatisert seg til de høye temperaturer, og helle kjøre sovetemperaturer 5-7 grader lavere enn dagtemp. Større temperaturforskjell enn det kan oppleves som ubehagelig.

    Hadde en Bulgariaferie en tid tilbake. utetemp +27, innetemp med AC var +22 og det var superbehagelig i t-skjorte og shorts. Sovetemperatur ble satt til +23, det var akkurat passe med laken som "dyne" om natten...

  19. #79
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Hadde en Bulgariaferie en tid tilbake. utetemp +27, innetemp med AC var +22 og det var superbehagelig i t-skjorte og shorts. Sovetemperatur ble satt til +23, det var akkurat passe med laken som "dyne" om natten...
    Var i Tyrkia med 46 grader i skyggen midt på dagen. Hotellrom uten AC. Var på McDonalds en dag. Holdt på å fryse ihjel når vi gikk inn, og den veggen av nesten 50 grader når vi kom ut igjen.... Skjønner godt at folk får illebefinnende av slikt :-)

    Ellers, mye fornuftig fra alle her (bortsett fra "overkill styring", Norcad. Vi er jo tross alt på AVforum . Vi klarer sjelden styre oss selv, så da kan det jo være beroligende å vite at i alle fall terrasse-skyvedøren er en parameter vi har kontroll på)

    --> Leaving home knapp, anyone? Noen som husker den? Den sier jo selvfølgelig i fra når terrassedøra er åpen i det du skal forlate kåken.

  20. #80
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Styresystem for huset

    For å "spore litt tilbake". Kom over dette produktet.

    Sensio AS - Teknologi

    Slik jeg forstår dette er det et styringsystem på nivå med Crestron. Fordelen med dette er definitivt integreringen mot Xcomfort. Her kan en ha toveis kommunikasjon mot varmestyring og lysstyring i hele huset. Som kjent er Xcomfort et MYE billigere system enn å kjøpe dimmere og temperatursensorer fra Crestron.
    Og når muligheten er tilstedet for å integrere disse så enkelt er det veldig interesant for min del.
    Kjenner ikke til priser for utstyret, men fant denne.

    http://www.sensio.no/Partner/downloa...sjon_mars_.pdf

    10000,- for kurs og en enkel kontroller, med kommunikasjonsgrensesnittet til Xcomfort er sykt billig spør du meg.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •