Nybygg, hva gjør jeg? "Automatisert hjem" - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 96
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nope, de fleste nyere Crestron-paneler funker med ethernet, der både strøm og signal bæres over Cat5-kabelen såvidt jeg har forstått... Panelet har som oftest også en audio output, men det er mulig den blir litt spinkel... Alternativt finnes det jo høyttalerløsninger med mottaker fra Crestron også, som du også kan koble opp med Cat5-kabler, men da må du altså legge to sett Cat5, en til panelet, og en til høyttalermodulen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nok power over ethernet som kommer framover. Crestron har kun ett slikt panel enda, men flere kommer nok. Alle gamle panel bruker cresnet som er en balansert serie buss overføring som også har strøm i seg. Jeg ville lagt opp to cat 5 kabler til panelet selv om du kanskje bare bruker en. For lyddistrubusjon hadde jeg ikke gått for crestron. Det er mye annet som er like så bra og mye rimeligere. Ett enkelt alternativ er å kjøpe en receiver med tre soner og så bruke den som en tre kanals distribusjonssystem for tre soner. Den siste sonen krever ofte en ekstern effektforsterker. Disse har somregel RS232 og kjekke å styre med feedback osv. Kjøp en gammel brukt toppmodell. Du trenger ikke hdmi osv. Denne setter du i racket på boden og trekker lange høyttalerkabler til de forskjellige rommene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var godt å høre...:-D
    Regner med det ikke er noe i veien for å legge cat6 istedet for cat5?
    Tenkte å kjøre 2 tekniske rom, ett i 1. etasje og ett i 2. etasje. Trekker da alt av høyttalerkabler i 1. etasje til boden i 1. etasje og samme for 2. etasje, blir endel mindre kabel å trekke. Regner med det finnes løsninger hvor du kan sette en master kontrollenhet en plass og en slaveenhet koblet til samme nettet på en annen plass?

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ventilasjonstips

Bor selv i et hus som har systemair VR400 EV/3 balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Er utrolig fornøyd med denne ventilasjonsenheten. Følelsen av varm frisk luft i hele huset hele tiden, er en fantastisk følelse. Filtrene i gjenvinneren renser all luften også, så det er mye mindre støv i huset enn det hadde vært uten en slik sak.

Men skulle jeg bygget nytt hus igjen idag, hadde jeg installert en balansert gjenvinner med INNEBYGGET varmepumpe. Disse går under navnet ventilasjonsvarmepumper. kvt.no har en modell som heter NILAN VPL 10-28 som kan leveres med innebygget varmepumpe med og uten kjøling. Den enorme fordelen med dette er jo at den henter restvarme fra avkastluften, og man unngår dermed ALLE problemer med frost/rim/dårlig virkningsgrad og støy fra en vanlig varmepumpe. En nabo av meg har installert denne, og jeg vurdere å skifte til den.

I et nytt hus hadde jeg gått for modellen VGU250. Denne kan i tillegg bruke restvarme fra varmepumpen til å varme varmtvann, slik at hele systemet fungerer som Varmepumpe+Aircondition+balansert ventilasjon+varmtvannsbereder. I tillegg kan man koble på vannbåren varme til badegulv osv. Kan ikke skjønne annet enn at den må spare eieren for ufattelig mye kroner ila husets levetid. Disse kommer jo også med egne styringsenheter, kanskje de kan kobles på en husstyringssak?

Mitt problem er at huset mitt er et lavenergihus, og min rom-i-rom hjemmekino blir uutholdelig varm, og jeg trenger dermed kjøling, så enten må jeg installere egen varmepumpe i rommet, eller skifte til en slik enhet som over....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Genialt tips ang. Nilan VGU250 Justin, fantastisk pris på en såpass stor innretning! Får lese litt om den også kan la seg styre via styringssystemer, hadde vært et pluss, men uansett en svært gunstig løsning... Litt rart, men at AVforum skal funke som er såpass bra sted også for tips til også til husbyggingen er jo intet mindre en genialt!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nilan VGU250 så veldig interessant ut, spesielt med tanke på "energimerkingen" av boliger som sikkert kommer nå snart.

Bare så dumt at det er såpass høyt. Jeg har på det meste 190cm høyde i skråtaket på "koffertloftet" der ventilasjonsenheten skal stå. VGU250 er 180cm høy, men 60cm bred :-(

DrE

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjentar:

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Beklager at jeg forstyrrer AV "praten" men vil tipse alle som bygger nytt om et for meg genialt produkt fra Exvent.
    Skal til våren montere en "Exvent Pelican PRO greenair HP" hos min bror.
    Dette er en ny kombinasjon av ventilasjon med varmegjennvinning, som i tillegg har innebygget inverter/varmepumpe.

Bare tenk på hvilken gevinst man får av å benytte varmen fra utluften til varmepumpen i stedet for at denne skal stå ute i ørten kuldegrader.
    Ventilasjon, varmegjennvinning, varmekilde og ac i en og samme "boks"!

Se Velkommen Til Noram Produkter AS for mer info.
    Link til brosjyre: http://www.enervent.fi/data/no/brochures/HP_2009_no.pdf

Denne er ca 130cm høy, 100cm bred og 60cm dyp.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...men koster mer enn 3 ganger så mye som Nilan... Sikkert veldig fin, men spørsmålet er om en har bruk for såpass høy effekt, Nilanen det henvises til her leveres tross alt med samme tekniske innmat (varmepumpe, ventilasjon og varmegjengivinning), men lavere kapasitet (230kvm vs. over 1000kvm på "HP"en)...

Nå ble dette plutselig en ventilasjonstråd i stedet for automatiseringtråd, men men...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nå ble dette plutselig en ventilasjonstråd i stedet for automatiseringtråd, men men...
    Ser ikke problemet! Det er jo interessant dette og!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, vi får skli litt ut da, vi henter oss jo kjapt inn igjen... I følge leverandør av "HP"en, har ikke Nilanen en tradisjonell varmepumpe, men en "av/på-kompressor og ikke inverter"... Vet ikke helt hva det har å si i praksis, men trodde invertering var hele poenget med en varmepumpe??

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luft og varme er jo minst like viktig som automatiseringsdelen (Og det igrunn ett lite hjørne av automatiseringsdelen). Så en slik diskusjon har jo sin rette plass i denne tråden

Har desverre ikke den største kunnskapen på akkurat denne delen av diskusjonen, men følger nå med og vil nå komme med innskudd når jeg har noe å delta med

*glede seg til man selv blir eldre og kan bygge eget hus*

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har sendt forespørsel til Nilan vedrørende varmepumpe-biten i VGU250en. Er det slik at den faktisk fungerer som en varmepumpe (inverter) i tillegg til alt det øvrige er den jo svært konkurransedyktig mht øvrige alternativer, hvis den ikke gjør det er det heller ikke verdens undergang, da en en eventuelt kjøpe en standard luft/luft-inverter/varmepumpe ved siden av til rundt 10.000-lappen og fremdeles ha et system som ligger langt under f.eks. Exvent sin HP, som for øvrig ser veldig bra ut, men kanskje er hakket overdimensjonert for "vanlige" hus opp til rundt 250kvm.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, fant ikke priser på hverken Nilan eller HP. Lygren lage pristråd? :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg har sendt forespørsel til Nilan vedrørende varmepumpe-biten i VGU250en. Er det slik at den faktisk fungerer som en varmepumpe (inverter) i tillegg til alt det øvrige er den jo svært konkurransedyktig mht øvrige alternativer, hvis den ikke gjør det er det heller ikke verdens undergang, da en en eventuelt kjøpe en standard luft/luft-inverter/varmepumpe ved siden av til rundt 10.000-lappen og fremdeles ha et system som ligger langt under f.eks. Exvent sin HP, som for øvrig ser veldig bra ut, men kanskje er hakket overdimensjonert for "vanlige" hus opp til rundt 250kvm.
    En standard luft til luft varmepumpe ved siden av, kan på ingen måte sammenlignes med en innebygget i ventilasjonsdelen. Bare tenk på COP i -20gr for utedelen til en std varmepumpe, sammenlignet med de som benytter utluften fra ventilasjonen, som er ca 40gr varmere!
    Dermed er problemet med ising og avriming løst, og effektiviteten sier seg selv at blir noe helt annet.

Inverterstyring betyr at turtallet på kompressoren reguleres trinnløst, og ikke bare styres med av eller på.

Hvor stort hus disse kan dekke er mtp ventilasjonsdelen, utfra at all luft skal kunne skiftes ut i løpet av 2 timer. Men når man skal transportere varmluft for å holde hele boligen varm kan dette være for lite. Jo kaldere klima og dårligere tetthet og isolasjon i huset er, jo større luftmengde trenger man selvfølgelig.

Exvent sin HP har en skyhøy "villedende" pris, ingen tvil om det. Men jeg oppfordrer de som er interessert i å be Noram om et pristilbud. De solgte disse langt billigere i et såkalt messetilbud før jul.

Byggekvaliteten, funksjonaliteten og servicenivået på Exvent/Noram er "highend" innen ventilasjon! :-D
    Det er et sånt produkt jeg blir glad av å se innmaten i. Ingeniørkunst og eierglede!

(Dessverre har jeg ikke en HP selv)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "i og med at det egentlig er en stor iphone så må den nok synke seg mot systemet hver gang du vekker opp skjermen som på iphone. Synkingen tar fort over 5 sekund. Dette er kjedelig når du bare skal trykke en knapp for å skru på lyset eller skifte kanal. Her er orginale panel mye bedre da de alltid er klar. Iphone er en veldig bra fjernstyringsløsning for huset, men i daglig bruk inni huset så kan den bli litt irriterende grunnet denne synkroniseringstiden hver gang den går i dvale."

Stemmer dette? Mener å ha hørt det motsatte. Har vært ute for flere tpmc8 paneler som bruker lang tid på synk, men har hørt fra videofilm at iphonen var bedre. Dette er jo veldig viktig å vite før man setter igang med et slik prosjekt. Har selv en cp2e og har kjøpt ipod touch som panel, men har ikke laget program enda.
    Andre som kan bekrefte lang synk tid med iphone?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel... Der var Nilan på nyhetene på NRK1. Fikk skryt :-)
    Husbanken så vistnok på denne type løsning som en stor fordel i byggeprosjekter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det innslaget fikk jeg også med meg gitt! Synd de ikke nevnte modell, men det er enten VP18 eller VGU250... Det ser ut som en må opp på VP18 til rundt 40.000 om en skal ha oppvarming av utluften også, der VGU250 ser ut til å kun varme opp varmtvannet. Har sendt mail til Nilan og avventer tilbakemelding rundt dette. En annen fordel med Nilan er for øvrig 160mm rørpakker og et rørsystem som ser veldig fornuftig ut rent generelt. Dimmen på rørene er spesielt viktig i mitt tilfelle der huset bygges i betong og dermed må bruke sluser som jeg jo ønsker så lite volumøse som mulig...

Ser også at styringen av VP18 er langt mer avansert, mye mulig det kan kobles på et styringssystem, som jo også er et argument: Nilan VP18 EC standard med CTS 600 styring 346813111 | BilligVVS.dk.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydelig at Nilan har et annet prinsipp i ventilasjon/oppvarming enn hva f.eks Exvent sin HP er.
    Nilan benytter (i hovedsak) varmen fra luften i huset til å varme opp vann, og ikke varmegjennvinning til luften inn i boligen.
    Man skal bo i et rimelig mye varmere klima enn hva jeg gjør før dette hadde vært aktuellt for min del.
    Jeg skal love det blir rimelig kaldt her om jeg stopper varmeveksleren og bare kjører ventilasjon inn/ut midtvinters! :smile:

Den du linket til her Lygren har da verken varmepumpe eller AC?

Tror dere sammenligner priser på to vidt forskjellige produkter her, såfremt jeg ikke misforstår helt?

Veldig viktig å vite på forhånd hva som er innebygget i "boksen" og hva som er inkludert i prisen. Å bygge ut med AC og/eller varmepumpe på mitt aggregat koster flesk, og tar stor plass.

Og rørdim er ikke noe problem, aggregatet mitt har 160mm stusser, men er redusert til 120mm til rørene rundt i huset. Støyfellene på inn og utluft er dog bare en fordel om har stor rørdim.
    Under 120mm er ikke anbefalt til ventilasjon, ditto 160mm om man skal transportere varme.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å presisere; jeg har ingen tilknytning til verken Noram eller Exvent. Jeg er bare veldig fornøyd/imponert med produkt og forhandler, og ønsker derfor å anbefale utfra mine erfaringer.

Prisen på nevnte aggregat hadde for meg vært for høy, skulle jeg bygget nytt hus derimot hadde jeg ikke vært i tvil.

Om det finnes tilsvarende produkt med en gunstigere pris er selvfølgelig det veldig interessant.

Muligheter rundt styring/automatisering og implementering av dette sammen med andre ting i huset er også veldig interessant, og noe jeg ikke har peil på.
    For min del er planen å bygge dette selv vha en standard Siemens S7 PLS.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PLS blir fort litt smådyrt om den skal dekke store områder (Mange inn og utganger). Men på den andre siden ekstremt lett å modifisere og programmere.

Må bare skyte inn:
    Om man ikke skal programmere selv, og skal få andre til å programmere, så er ikke Siemens helt den rette veien å gå. Siemens har ikke det med å være snill mot eldre serier, og når en ny serie kommer, så vil språket da ikke være kompatibel med S7. På samme måte som at S5 og S7 på mange måter er totalt forskjellig og ikke mulig å bruke samme program på de.

Omron er et bedre valg da, siden de normalt tilbyr bakoverkompatibelitet.
    ABB har jeg ikke noe kjennskap til iforhold til kompatibilitet, men de får mye skryt.
    Omron får også mye skryt for enkeltheten og brukervennligheten som er.

Personlig har jeg kun kjennskap til Siemens S7 og litt service på S5, og litt service på noen gamle Omron PLS'r.
    Men vil være behjelpelig om det er noen spørsmål ang programmeringsdelen

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •