Nybygg, hva gjør jeg? "Automatisert hjem" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 96
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...du kan jo switche i sentralen med en HDMI matriseswitch da... Disse switchene lar deg sende ut samme eller ulike signaler på sine utganger, og dermed kan du enkelt velge XBOX360 i ett rom og TV i et annet - eller omvendt... Disse koster litt foreløpig i 4x4 eller 8x8-konfigurasjoner, men blir stadig rimeligere.

Uansett - godt med nettverk er viktig å legge, men jeg tviler på om jeg gidder å legge så mye som fire kanaler. Tipper jeg legger to, en til styring og en til signal, da med en tilhørende HDMI matriseswitch koblet til Crestron-systemet via RS232 eller ev. IR.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Killi
    Du får nok ett VR 400 DC eller ett VR 700 DC. Forskjellen på disse er kun antall kvadratmeter i huset. Det er disse som brukes etter tek 07 standarden som er påkrevd i hus som er søkt oppført etter 1/7-09. Begge disse hadde samme releinnganger.
    Interessant! Skal sjekke opp hva jeg har.

Forresten, fikk nettopp denne fra en kollega som tester ut iphone som styring via Crestron:

Home Control: Crestron iPad App Offers Home Control, by Steve Crowe - Electronic House Product News

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, med unntak av videostreaming (for å vise et videobilde av hva som vises på de ulike fremviserne eller dørcalling), som krever "fast linje" ved bruk av Crestron er uten tvil iPad et rimelig og ikke minst elegant styringspanel! På den måten slipper en å legge en rekke kabler også, da holder en seg kun til AV-distribusjon, relestyring av ventilasjon og eventuell styring av RS232/IR-komponenter gjerne lokalisert i samme rom som styringssystemet... Det trenger da egentlig ikke koste så mye.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg forstyrrer AV "praten" men vil tipse alle som bygger nytt om et for meg genialt produkt fra Exvent.
    Skal til våren montere en "Exvent Pelican PRO greenair HP" hos min bror.
    Dette er en ny kombinasjon av ventilasjon med varmegjennvinning, som i tillegg har innebygget inverter/varmepumpe.

Bare tenk på hvilken gevinst man får av å benytte varmen fra utluften til varmepumpen i stedet for at denne skal stå ute i ørten kuldegrader.
    Ventilasjon, varmegjennvinning, varmekilde og ac i en og samme "boks"!

Se Velkommen Til Noram Produkter AS for mer info.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Crestron sine Serie2 prosessorer er det en webserver. Forundrer meg om det ikke skulle gå an å få en videostream også inn på en iPad. Jeg er ikke bænkers på det punktet. Har selv bare vært borti kablet når det er preview og lignende i Crestron-panelet.

Phillips Pronto klarer jo fint streaming av video trådløst. Jeg har hatt et sett med RFX9600/TSU9600 hjemme på test og det er jo ikke noe særlig det settet ikke kan gjøre... Mere åpen kildekode/plugins er også et positivt aspekt man ikke opplever hver dag i Crestron-miljø.

Er det bare meg, eller blir det bare vanskeligere og vanskeligere å velge? :wink:

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Beklager at jeg forstyrrer AV "praten" men vil tipse alle som bygger nytt om et for meg genialt produkt fra Exvent.
    Kjør på! Høres jo unektelig spennende ut. Problemet mitt (tror jeg) er kanskje for mye endringer i forhold til utganspunktet (i forhold til Husbank-lån som jeg jo svært gjerne vil ha). Noen som vet om dette er noe som kan ha innvirkning?

Hva er prisforskjellen i forhold til tidligere nevnte balanserte varmesystem i tråden?

DrE

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...selv om TSU-serien er veldig fin, og lar deg styre via RS232 og IR, ser jeg ikke helt for meg hvordan en skal få styrt f.eks. ventilasjon via releer...?

Hadde for øvrig vært veldig bra om Crestron fikk til støtte for video over WLAN, er helt enig i at det bør funke bra...

Min mening; hvis du først kan litt rundt Crestron hadde jeg ikke vært i noen som helst tvil... Det er også i forhold til et eventuelt fremtidig salg av huset; Crestron låter veldig bra i de fleste folks ører...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...selv om TSU-serien er veldig fin, og lar deg styre via RS232 og IR, ser jeg ikke helt for meg hvordan en skal få styrt f.eks. ventilasjon via releer...?
    Via relè-utgangene :wink:

Min mening; hvis du først kan litt rundt Crestron hadde jeg ikke vært i noen som helst tvil... Det er også i forhold til et eventuelt fremtidig salg av huset; Crestron låter veldig bra i de fleste folks ører...
    Jeg ser den. Nå vet jeg ikke om Crestron lyder som noe som helst for 93,5% av befolkningen, men såklart, det er top-notch og kan ikke virke negativt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ah, stemmer, de har releutganger de også ja... Fordelen med Pronto er jo bl.a. et enklere interface da, det er jo klart. Crestron er jo vel og bra, men en skal tross alt være relativt kyndig før en får utnyttet dette...

Når det gjelder Crestron som merkenavn i privatmarkedet i Norge er jeg nok enig i at det foreløpig ikke er av det mest utpregede. I England og USA er det jo imidlertid på "BOSE"-nivå, så en kan jo kanskje tenke seg at Norge henger etter og får en viss kjennskap til styringssystemer og dermed også Crestron i fremtiden...

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye spennende her !
    Men hvis vi legger "gadget-freeken" litt til side og tenker fornuft og hva som er mest praktisk i "fremtidens hjem"... Og vise kompisene at du kan styre ventilasjonen og temperatursoner med en stilig fjernkontroll er jo en kortvarig glede...!?
    Det optimalet må jo være at lys,varme,ventilasjon osv styrer seg selv.At hjemmet er styrt av automatikk så langt det lar seg gjøre,og at fjernkontrollen tar over der det er praktisk umulig med automasjon.Dette er jo faktisk også langt på vei mulig.(joda er klar over at det ofte er en kombinasjon av automatikk og mulighet for manuell styring)
    Bare en tanke...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du treffer spikeren på hodet der. Det er såklart automasjon som lever av seg selv som er å foretrekke når man skal sette sluttstrek for prosjektet. Manuell styring kommer i andre rekke, men det og er en viktig mulighet å ha. I tillegg blir et slikt prosjekt bestående av komponenter som både kan leve sitt eget liv, men også komponenter som styres daglig.

Rele-styring av villavent, alarm, releblokk for stikk på kjøkken/bad (kaffetrakter/div krøll/rette-tenger/strykejern) er jo nødvendig i forhold til "leaving home" funksjonen samt "glemt å trykke leaving home funksjonen" (altså, ring/sms/web-styring av den samme funksjonen)

Har man hardwaren på plass så kan man tenke på logikken etterpå. Det er bare det at for å forvisse seg om at hardwaren er på plass så må man brainstorme på hva slags logikk man ser for seg og. Dette er brainstorming.

Jeg vet jeg kan slå av og på de blå neon-lysrørene under bilen via touchpanelet på kjøkkenet. OM jeg ønsker neon-lysrør under bilen er et annet spørsmål. (svaret er enn så lenge et rungende nei :wink

DrE

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ....roter litt med trådene her, men som jeg skrev i den andre, nærmeste identiske tråden...

...alt du trenger fra Crestron er jo en styringsenhet, og f.eks. CP2E, som koster ca. 15.000 veil. er jo mer enn nok for de fleste. Dernest kan du bruke iPhone og iPad som styringspaneler, og ettersom Crestron jo kan "snakke" med det meste øvrig utstyr er jo dette en glimrende "sjef" å sette sentralt uten at det koster skjorta.

Det som jo er utfordringen, er selvsagt selve programmeringen, den vil jo koste en hel del, og ettersom læringskurven er relativt bratt er nok ikke det noe de fleste vil kunne kaste seg utpå uten kursing... Er en først kurset vil jeg si at overstående må være en god løsning, da har en liksom alle muligheter uten å ha blakket seg totalt!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ombestemt meg. Jeg vil selvfølgelig ha blå neon-lys under bilen.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål...Har Crestron mulighet til å komunisere med Elko-wireless?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, Elko har en boks som lar deg styre via RS232 om jeg ikke tar helt feil... Jeg har vurdert dette selv, der jeg legger opp til Cat5 i serie til spottene ved installasjon for eventuell senere montering av LED-spotter (som henter både strøm og signal via Cat5). Elko er jo i så måte en rimelig "mellomstasjon", men når jeg har sett hvor lekkert LED faktisk er, og ikke minst hvor elegant Crestron kan styre dette, er jeg ikke i tvil hva som med tider og stunder bør inn, men da må en huske å legge Cat5 hvis ikke blir det et enormt ekstraarbeide i ettertid...!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....roter litt med trådene her, men som jeg skrev i den andre, nærmeste identiske tråden...

...alt du trenger fra Crestron er jo en styringsenhet, og f.eks. CP2E, som koster ca. 15.000 veil. er jo mer enn nok for de fleste. Dernest kan du bruke iPhone og iPad som styringspaneler, og ettersom Crestron jo kan "snakke" med det meste øvrig utstyr er jo dette en glimrende "sjef" å sette sentralt uten at det koster skjorta.

Det som jo er utfordringen, er selvsagt selve programmeringen, den vil jo koste en hel del, og ettersom læringskurven er relativt bratt er nok ikke det noe de fleste vil kunne kaste seg utpå uten kursing... Er en først kurset vil jeg si at overstående må være en god løsning, da har en liksom alle muligheter uten å ha blakket seg totalt!
    Ja, en CP2E holder i lange baner for det jeg trenger. Finnes mye rart man kan hive på både CRESNET og vanlig Ethernet for det man måtte trenge i tillegg. Muligens kan det bli litt smått med RS232-utganger på CP2E, men da er det bare å handle inn en ST-COM eller to eller tre på ebay.

Faktisk hadde jeg kanskje klart meg med en DIN-AP2 i sikringsskapet...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle crestron panel som heter noe med TPMC støtter MJPEG som sender ett vist antall frames per sekund over wlan. Dette er mye brukt til porttelefoner osv. Finnes enormt mange CCTV kamera i alle prisklasser på ebay som sender via MJPEG. Har tenkt å teste dette ut, men må bare finne en som er bra. Vet at crestron selv anbefaler ett merke som heter AXIS for MJPEG kamera.

CP2e er en bra enhet, men dersom du ikke trenger en så stor kan du kjøpe en MC2e som koster halve prisen. Den har samme prossessor men halvparten av utganger. Trenger du mer utganger er det bare å kjøpe en eller to brukte CNMSX-AV på ebay til en slikk å ingenting. Du kan da bruke disse som slaveprossessorer. Da har du iallefall nok rs232, IR, svakstrøms rele osv.

Når det gjelder Ipaq ser den lovende ut, men i og med at det egentlig er en stor iphone så må den nok synke seg mot systemet hver gang du vekker opp skjermen som på iphone. Synkingen tar fort over 5 sekund. Dette er kjedelig når du bare skal trykke en knapp for å skru på lyset eller skifte kanal. Her er orginale panel mye bedre da de alltid er klar. Iphone er en veldig bra fjernstyringsløsning for huset, men i daglig bruk inni huset så kan den bli litt irriterende grunnet denne synkroniseringstiden hver gang den går i dvale.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AXIS er notert!

MC2e var jeg ikke klar over eksisterte engang... Aldri sett den før.
    Trodde du mente MP2e, men fant jo ut hva du siktet til.
    MC2e kan som du sier være ypperlig. Jeg har jo serie1 prosessor...

Det du nevner om synking på eple-i-dingser er et meget godt poeng. Gjør de nærmest ubrukelig etter min mening :-|

Det er typisk sånne fenomener som gjør at i alle fall kona slutter å bruke noe etter nøyaktig 2sec...
    En kollega av meg har dette satt opp i et møterom (app på iphone). Må nesten stikke innom der og sjekke hvordan opplevelsen er.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mc2e er faktisk ett mp2e skall hvor de har fjernet video og audio matrisen som du egentlig ikke trenger idag hvor det er mer hdmi enn svideo som brukes.

Når det gjelder ipad så går det jo ann å håpe at apple lager mulighet for å skru av screensaver modus med påfølgende "slide for å åpne". Dette i kombinajon med å alltid ha den tilkoblet strømmen kunne blitt ett raskt og bra panel, men dog ikke trådløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ett dumt spørsmål for de som er kjent med systemet, men lurte på om jeg har forstått det rett.
    Hvis en skal ha en "lyd i alle rom" løsning med Crestron så må en trekke ethernet-, cresnet- og strømkabel (230V) til alle veggstyrte paneler pluss å trekke alle høyttalekabler til kontrollenheten?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •