Nytt hus og multirom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hus og multirom

Hei,

Da har jeg kjøpt meg nytt hus og fikk komme inn i prosessen og trekke det jeg ville av rør før de lukker veggene.

Jeg hadde tenkt å gjøre klart for et system hvor jeg kan fordele/sende lyden til forskjellige rom i huset og montere høytalere i tak på bad/sov/kjøkken

Jeg legger komplett coax og cat5 el 6 som stjerne fra tekn rom i boligen.

Bør jeg legge alle høyt kabler dit også? cat 5 til styringspaneler? 1 kabel på boks eller 2? Hvordan gjøre dette mest mulig klart?

Takk for svar

Mvh
    Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UMBINC
    Hei,

Da har jeg kjøpt meg nytt hus og fikk komme inn i prosessen og trekke det jeg ville av rør før de lukker veggene.

Jeg hadde tenkt å gjøre klart for et system hvor jeg kan fordele/sende lyden til forskjellige rom i huset og montere høytalere i tak på bad/sov/kjøkken

Jeg legger komplett coax og cat5 el 6 som stjerne fra tekn rom i boligen.

Bør jeg legge alle høyt kabler dit også? cat 5 til styringspaneler? 1 kabel på boks eller 2? Hvordan gjøre dette mest mulig klart?

Takk for svar

Mvh
    Marius
    Bruk Cat 6 når du legger nettverk.
    Cat 6 SFTP, er den jeg har lagt og kan anbefales.

Når det gjelder til høytalere så bør du legge minimum 2x20mm rør til hver av de romma du ønsker høytalere i. Fra teknisk rom, eller der du kan tenke deg å plassere utstyr.
    Har brukt det selv, jeg har InWall løsning fra PSB på Bad(tak), 2xsoverom(vegg), kjøkken(også med inwall sub), WC(tak)

Jeg bruker Sonos til styring av lyden i rommene.

Du bør også legge klart 40-50mm rør eller kabelkanal i veggen(e) der du muligens kan tenke deg å TV på veggen slik at du kun kan borre hull i veggen der tv'en kommer og trekke HDMI og andre kabler. Ha også klart rør/kabel til nettverk, coax, strøm tilfelle du ønsker og sette opp kontakt bak tv'en.

Når du snakker om styringspaneler, har du et styringssystem instalert i huset?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for innspill!

Jeg har ikke noe system inst i dag. men jeg vil ha IR el paneler i rommene hvor jeg har lyd/bilde for å styre kilde/volum.

Data og coax er en grei sak. høyt kabel også forsåvidt. men jeg vet noen kjører høyt kabel til panelet andre til tekn rom. Hva er den beste løsningen? uten å bruke en formue

Hvilket oppsett har du i teknisk rom for å styre alt sammen?

Mvh
    Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal gjøre akkurat det samme. Er det noen som vet om noen nettsider som har med sånt å gjøre? Jeg har kjøpt et nytt hus som ikke er bygget enda. Jeg står også fritt til å trekke og gjøre hva jeg vil. Skulle gjerne hatt noen sider å brukt som inspirasjon til hva som er mulig.

Newcomer AV-Frexen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Smarthus - Elfag [NS4 version]

Her er en del info, kan anbefale elfag på det varmeste

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rune.hana
    , jeg har InWall løsning fra PSB på Bad(tak), 2xsoverom(vegg), kjøkken(også med inwall sub), WC(tak)

Jeg bruker Sonos til styring av lyden i rommene.
    Hvordan har du gjort dette rent teknisk? Sonos er jo opprinnelig et trådløst system, mens du samtididg har brukt inwall-løsninger til høyttalerne.
    Skal bygge selv så jeg undersøker diverse løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, jeg har også Sonos til å styre ting "foreløpig".
    Kommer i løpet av året til å bli gradvis erstattet med Philips Pronto(Erstatter X-comfort fjernkontroll, Sonos kontroll og Logitech Harmony).
    Kommer fortsatt til å beholde Sonos systemet, men kommer til å erstatte 3stk kontroller med 1stk kontroll :-)

Hvordan jeg har løst det rent teknisk er at jeg har trekt noen av høytalerkablene til teknisk rom. Men noe har jeg trekt til skyedørsgarderobe skap på soverom. Der har jeg laga en hylle øverst i skapet som jeg bruker til elektronikk. Her er det rørforbindelse med nettverk etc. til Teknisk rom.

Grunnen til at jeg har gjort det slik er flere:
    1.Lengden på høytalerkabler
    2.Jeg pusser opp gammelt hus så ikke alltid like enkelt med røropplegg men hadde fortsatt vært helt mulig.
    3.Har også røropplegg fra "framtidig" TV på soverom inn i skapene slik at dekoder, avspiller, forsterker kan stå her også.

Sonos systemet anbefales vertfall på det varmeste, nettverksradio er og blir bare genialt :-) Er også veldig fornøyd med PSB inwall. Spesielt de "små" jeg har på badet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •