Xcomfort programmeringsgrensesnitt - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 226
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dimming av LED

Hei,

Jeg har ikke dimmet LED, men jeg dimmer 12v halogen. Jeg bruker Dimme actuator fra XComfort som heter CDAU-01/03. Denne er laget spesielt for å kunne dimme lavvolt som f.eks LED...., men du må ha en trafo 220v=>12v mellom aktuator og LED strips'ene. For mine 12v halogen så fulgte det med trafo, men har du ikke så finner du sikkert en på samme sted du kjøpte LED stripsene. Hvis ikke så finner du sikkert noen på Class Olsson eller Elfa (https://www.elfaelektronikk.no) eller andre steder.

mvh
    PowerGriD

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo nå at jeg har postet i feil X-Comfort-tråd... Beklager!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xcomfort og ECI

Stille her for tiden.... På tide med en historie fra virkeligheten!
    Jeg som var så på hugget skaffet meg en ECI for en stund siden, i tro, håp og kjærlighet om at dette var det store!
    Nå, historien endte med at jeg brant hele boksen med en feil strømadapter, men det var kanskje like greit.
    ECI har nemlig ingen funksjon for oss vanlige "hackere" i vanlige hus. Den kan ikke erstatte RS232 progr.grensesnittet, og heller ikke kommunikasjons.modulen (CKOZ 00/03?). Den er kun til å overføre kommandoer/trafikk over større avstander, slik som kontorbygg etc.
    Så, alle vi håpefulle kan bare glemme den så lenge.
    Min kilde i Eaton sa forøvrig at det "var ting på gang", men at det ville ta litt tid......

Snipp snapp snute, så var eventyret om ECI ute.

Focus

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff da. Det var da en kostbar læring :-) Bra du deler den med oss andre.

Mvh
    PowerGriD

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question IP Symcon og USB stick

Hei, jeg har et XComfort anlegg til styring av lys og varme. Jeg strever med å få lest inn hele anlegget via RS grensesnittet (3 etasjer) og dingsen har mistet batterikapasitet. Har bestilt USB stick og håper den vil gjøre jobben. Har laget noen få program i home-manager, men det er tungvint grensesnitt og tungvinn opplasting. Synes IP Symcon ser kjekkere ut blant annet ved at man kan styre via iPad. Er det rett forstått at man for å få det til trenger en server som alltid står på, med en USB stick i (CKOZ 00/14).

Jeg styrer Gardena vanningen min med X-10, er det noen som vet om IP-Symcon også kan styre et X10 basert system. (Gardena kontrolleren kan ikke styres fra PC og X-10 ble ekstremt mye billigere enn xcomfort, har brukt en 8-kanals vanningskontroller, en fjernkontroll og active home pro software. Selv kona er fornøyd)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RS232 grensesnitt

Hei

Ja, det er dårlig kapasitet på batteriet, men du har vel ledning og DC adapter? Husker ikke om det er 12v el 9 volt, men en slik plukker du fra Clas O for en hundrings. Så kan du bare bruke den fra en stikkontakt i hver etg når du leser inn anlegget.
    Men, du trenger ikke lese inn hele anlegget hver gang du gjør en endring. Bare bytt til valgmodus og les inn de komponentene du har endret på. Du kan også lage manuell routing på denne måten i valgmodus. I det hele tatt er valgmodus der de "smarte" funksjonene til hjelp ved programmering ligger. F eks tilkoblingshjelp hvor du kan enkelt velge alle dimmere og så gruppeprogrammere dem osv.
    Jeg har selv hatt optil fler AHA opplevelser der......

Keep focus!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xComfort reverse-engineering

Kan dele at jeg har lagt ut kode for å styre xComfort-aktuatorer vha CKOZ-00/03, basert på arbeid av sponger her på forumet, og egen eksperimentering/reversing. Det er ikke en komplett implementasjon, men den fungerer perfekt med mine dimmere. Foreløpig vil den nok bare fungere i linux/unix med libusb 1.

https://github.com/mifi/libxcomfort

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer x-comfort i kinoen min (fortsatt i planleggingsfasen).

Har jeg forstått det riktig hvis jeg f.eks vil styre fire soner med spotter (med forskjellige scenarioer), samt strøm i f.eks alle stikkontaktene så trenger jeg kun
    -4 dimmeaktuator
    -1 2pol aktuator (sette aktuator i første boks, så koble resten av stikk "etter" denne)
    - Xcomfort RS-232 grensesnitt RF
    - fjernkontroll m display ( og/eller f.eks bryter på vegg med 4 knapper for 4 scenarioer, noe jeg ikke finner på elhandel.no men her Hand-Wandsender | Radio System Xcomfort)

Syns x-comfort virker som en grei og relativt rimlig styring av lys og varme. Ønsker å på sikt etterhvert i huset å ha alt på samme styring. Ser greit ut å utvide også etterhvert som man pusser opp, og man sparer endel kabling i forhold til knx o.l.

Hvis man vil ha ett ur eller en timer på ei lampe, må man da ha sånn room manager eller er dette noe som kan legges på i pc grensesnittet uten ekstra komponenter?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil Room Manager kunne gi deg ja. Du kan få det til ved hjelp av andre kontroll-komponenter også, men ikke like billig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok inne på en riktig konfig der, men noe usikker på om det er lov å kople flere stikkontakter på en aktuator. Både dimme og switch aktuatorer har en max vedi på hvor mye strøm som de kan håndtere og styrer du flere kontakter så kan en fort ende opp med overbelastning. Du bør uansett får en elektriker til å kople til alle komponentene, selv om det er enkelt å gjøre så er det ikke lov å tukle med slike ting selv :-)

Selv bruker jeg IP-Symcon for å sette opp og styre forskjellige scenario. Tilsvarende kan du også få til med Sensio, men til en høyere kostnad.
    Med Sensio eller IP-Symcom så er det bare fantasien som setter grenser på hva du kan få til.....

mvh
    PowerGriD

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godetilbakemeldinger.

Da forstod jeg det som at : lysstyring med scenario er ok, skal man ha mer avansert med timere/ur må man opp på room control.

Usikker om jeg skal gå for dette i hele huset eller kun i kinoen, men får se litt etterhvert. Syns egentlig det er litt dyrt i forhold til vanlig elmateriell.

Man kunne kanskje bruke en aktuator til å styre en kontaktor i skapet istedenfor, da kan man jo i styre flere stikk på den måten, såfremt stikkene er trekt seperat fra andre ting.

Jobber i elektrikerfirma selv, så er ikke noe problem slik - men har ingen erfaring med xcomfort, tror heller ikke vi har levert noe særlig av det. Er først og fremst KNX vi bruker når det kommer til smart hus opplegg, men syns det er for dyrt og omfattende for gradvis oppussing av gammelt hus. Hadde jeg bygget nytt så... Er forsåvidt heller ikke noe jeg personlig kan programmeringsmessig, vil helst kunne gjøre alt selv slik at jeg kan forandre etc etter behov og praktisk erfaring av hva som fungerer og ikke.

ip-sympcon skal googles nå.

edit:
    og ip-sympcon ser vanvitting spennende ut. Heller ingen ulempe at kona er tysk såvidt jeg forstår iforhold til manualer etc.

Hvis jeg bruker ip-sympcon så trenger jeg ikke f.eks. room manager for å få til alt hva jeg ønsket i forrige post? Isåfall er jo det en gledelig nyhet da egentlig kun ønsker å styre via fjernkontroll eller ipad og noen 4knappers brytere her og der. I en slik setting blir jo egentlig room manager overflødig, bare en dyr boks for å kunne programere mer avansert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IP Symcon isf Room Manager

Hei

Jeg er helt enig i at RM ike er dagens mest moderne i bruk, selv om den har mange smarte konfigureringsmuligheter.
    Jeg drømmer også om å konvertere til IP Symcon, men ulempen er såvidt jeg forstår at da MÅ du ha en server gående hele tiden.
    Hva med en Raspberry PI?

Focus

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min Blog post så finner du litt start hjelp på XComfort og IP-SymCon: Lidvar's Blog

mvh
    PowerGriD

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er riktig at IPSymcon må kjøre på en server/pc. Rapberry PI kan bare kjøre XBMC eller Linux og er basert på en ARM CPU. Den kan altså ikke kjøre Windows og dermed ikke IPSymcon. Skulle gjerne hatt en mindre enhet som kunne brukes for IPSymcon, men den krever x86 arkitektur på CPU og Windows. Selv bruker jeg en Windows Homeserver som jeg også brukes som NAS/streaming server. Fungerer utmerket det.

mvh
    PowerGriD

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kanskje jeg må trekke tilbake det med Linux. Jeg ser nå at IPSymcon kan kjøre på Linux med Wine (Windows emulator). Se Linux (Wine) — IP-Symcon :: Automatisierungssoftware . Har ikke prøvd dette, men det kan jo være at en kan mekke sammen noe her som gjør at det er mulig å kjøre på Raspberry PI. Hvis noen prøver seg så gi beskjed. Hadde vært coolt om det hadde fungert :-)

mvh
    PowerGriD

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PowerGriD
    I min Blog post så finner du litt start hjelp på XComfort og IP-SymCon: Lidvar's Blog

mvh
    PowerGriD

Takk for link.

Da har jeg lært litt og får tenke litt på hva jeg går for her i huset.

Men, siden jeg må ha det inn med teskje - kan man også bruke ip-symcon til å programmere både med timere og ur for nattsenking av temperatur, stenging av utelys midt på natten etc. Har også på noe lys på dagtid slik at bikkjene har lys frem til det blir lyst ute, ønsker å inkludere alt slik i ett system.

Nå er det litt "kaos" med tidsrele på ett stikk, seperat astrour på utelys ekstra. Mye tøffere å kunne programere og forandre alt fra sofa med kaffe & pc

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Sirant

Ja, du kan styre alle slike ting med IPSymcon. Både timere og nattsenking, etc, etc. Selv har jeg en XComfort detektor som både detekterer bevegelse og lysstyrke. Denne kan da (via IPSymcon) skru av og på aktuatorer (dimmere, lys, varme, lysskjerming, etc) basert på bevegelse eller lysforhold. I tillegg så kan en i IPSymcon sette opp "events" basert på triggere (fra følere) eller timer (definerte klokkeslett). En kan også styre alt fra mobil eller PC.

Utrolig fleksibelt!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen,

Da har jeg blitt lurt og kommer til å gå for ett slik system
    Gleder meg til å prøve (og feile) dette. Er jo først og fremst i kinoen som var tanken, men siden dette er antageligvis ett år frem i tid vil jeg nok prøve å integrere det fortløpende med oppusing av huset.

Vurderer å legge varmekabel på kjøkkenet nå i romjula, og kommer isåfall til å bruke styring fra Xcomfort på dette, så er nok dette som blir første prosjekt.

Har kommet frem til at jeg trenger:

-temperaturføler gulv 45 605 70
    -temperaturinngang 45 605 55http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=44_96&products_id=4560555
    -bryteraktuator 45 605 50

i tillegg kjøper jeg antagelgvis en 4-felts vippe for overstyring av temperatur og fremtidig bruk.

Så for å få dette sammen trenger jeg
    1) Eaton XComfort USB Communication Interface - CKOZ-00/03
    2) Eaton XComfort RS-232 Communication Interface - CRSZ-00/01

samt software fra ip-symcon.

Er jeg helt på villspor nå eller ser dette noenlunde riktig ut?

Blir ett relativt dyrt opplegg for varmekabler på kjøkkenet, men blir desto enklere å utvide senere når andre rom er klare.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har ikke styrt varmekabler selv, så litt usikker på om du trenger 1-polet eller 2-polet aktuator. Bruker selv temperatur sensorer både ute og inne. I nettkatalogen til Eaton så finner du alle XComfort komponenter som finnes samt en beskrivelse av de. Se http://www.moeller.no/webapp/Xcomfor...og_xC_2011.pdf
    Se side 28 for de forskjellige sensorene. Kanskje MD20G-K temperaturføler er mer riktig sammen med CTEU-02/01 temperaturinngang (se side 4).

Interface du har satt opp er riktig. Husk at dersom du ikke har en PC med RS-232 utgang så trenger du en USB-RS232 overgang (CRSZ-00/03). En slik får du også på komplett.no / mpx.no.

Ja, enig at det blir litt dyrt i starten, men nå har du startpakken for å kunne styre hele huset ditt og du kan bygge ut etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

X-Comfort, iRule etc

Jeg er blank på dette, men har lenge ønsket meg kontroll. I høst vant jeg X-Comfort for 50k, inkl installasjon. Vet ikke hvor langt jeg kommer med dette, da vi ikke er komemt i gang med planleggingen. Har bygget kjeller for installasjon av AV-rom, har luft til vann VP, samt ventilasjon med gjenvinning. Huset er totalrenovert ila de siste 3 årene, og jeg la inn ElkoLink med cat 6 til de fleste rom, med sentral m patch. Har lest mye bra om iRule her, så nå trenger jeg litt råd om hvordan jeg skal få dette til å fungere best mulig?

Hilsen kri

Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •