Xcomfort programmeringsgrensesnitt - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 226
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Rune,

Svar på IP-Symcom spørsmål:
    Ja, jeg opplevde det samme som deg ved første forsøk. Jeg tok derfor kontakt med salgs avdeling (sale@ipsymcon.de). Jeg fikk da instrukser om hvordan betale med PayPal og fikk denne linken Mit PayPal kaufen . Fikk kanselert den forrige ordren og lagt inn en ny som jeg betalte via PayPal. Pakken kom da etter få dager i posten.

Svar på CKOZ-00/03 spørsmål
    Ja, jeg hadde en eldre versjon på boxen og oppdaterte derfor firmware. Hvis du har nyere versjon på boxen en det du finner på web sidene til Eaton så ikke oppdater den.

Lykke til....

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focus
    Gidder du gi meg komponent nr. for disse? Spes temp inngangen kan jeg ikke huske å ha sett...

Ellers, apropos ECI. Googlet litt og fant denne. Beklager dårlig link, men midt nede på siden som beskriver interface er det link til et 3mb stort PDF dok med masse info. Tror det kan bli spennende.....
    EATON ECI LAN Interface CCIA-02/01 | LAN Adapter ECI | Control Units | Radio System Xcomfort
    Det finnes forsåvidt også en temp-sensor med fuktighet som du kan vurdere (CSEZ-01/17). Denne vet jeg ikke prisen på, men siden den trenger en analog inngang osv tipper jeg det blir noe dyrere enn std-modulene.
    Forøvrig så borret jeg hull til ledningen og lot temp-inngangen ligge på loftet.

PS! Gi gjerne beskjed om du hører noe ang ECI. Er veldig interessert i å skaffe meg en hvis prisen er overkommelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Temperatur måling

Hei,

Når det gjelder måling av temp så bruker jeg disse:

For måling av utetemperatur så kjøpte jeg en Temperatur Input unit som går på batteri (Nadajnik z wejÅ›ciem czujnika temperatury - Xcomfort-sklep.pl) og en sensor (Czujnik temperatury - Xcomfort-sklep.pl. Denne ligger ute ved garasjen og fungerer utmerket.

Inne så kjøpte jeg en "Room Controller med temp" (Termostat z trybem ekonomicznym - Xcomfort-sklep.pl. Kunne brukt samme enhet som den jeg bruker ute, men denne room controller har mulighet til å styre temp. Dvs en kan lese av verdien som settes med hjulet og bruke denne til å styre temp på f.eks varmovn / varmepumpe. Har ikke gjort dette enno, men muligheten er jo der. I tillegg ser den bra ut og gjør ikke noe om den henger på veggen synlig.

hilsen
    PowerGriD

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Energi måling

Hei,

Noen som har brukt XComfort energimåling (CEMU-01/05)?
    I så fall, fungerer den bra?

Tenkte å kjøpe denne for å kople den til hovedkursen i sikkringskapet for å måle og logge totalforbruk av strøm via IP-Symcon.

/PowerGriD

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, du som er oppe og går med Symcon.....
    Vil de nye ECI interfacene fra Eaton gjøre noen forskjell? Trenger vi fortsatt Symcon, eller er det bare som jeg mistenker, at vi kan kutte ut RS modulen og erstatte med ECI?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XComfort ECI interface

Hei Focus,

Det ny ECI interfacet CCIA-02/01 erstatter nok bare det gamle USB baserte CKOZ-00/03. En må fortsatt ha et system som sender kommandoer til enheten (som f.eks IP-Symcon). Ser at IP-Symcon har støtte for dette nye ECI interfacet også.

Det Eaton burde gjøre noe med er å erstatte det supergamle RS-232 programmerings grensesnittet CRSZ-00/01. Det er jo knappest en PC i verden som har en RS-232 utgang. Ja, jeg vet det finnes USB-til-RS232 overganger, men allikavel. Burde ikke være noe problem for de og bytte til USB eller LAN/WLAN som de har gjort for kommunikasjonsgrensesnittet.

-PowerGriD

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ECI gjør jo bare at man kan sende nettverkskommandoer til ECI som så sender RF til xComfort enhetene. Programmere må man uansett om man ikke kjøper et ferdig oppsett.

Det som er spennende er at man med ECI kan lage software som kjører på f.eks. en TV og at man da ikke trenger en pc som kjører server biten lenger.

Newcomer rebop sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at ip-symcon frister for i første omgang varmestyring av min leilighet. Men jeg har gått vekk i fra å ha server stående på 24/7, da det er unødvending. Før hadde jeg vmware server med absolutt alt av muligheter, men nå i en leilighet føles det enklere å bare ha en vanlig nas.

Derfor, er det noen som har erfaringer med å bruke rs232 til lan adapter med xcomfort / symcon slik at en kan la serverdelen kjøre over vpn til en eller annen pc (f.eks. til på serverrommet på jobb)?

Alternativt hadde det vært elegant om en kunne kjørt det på synology sine naser, men det er vel mye vanskeligere å få til.

Ser at ebay har flere alternativer ifht serieport -> lan, er det noen som har et gitt produkt de vil anbefale?

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

På side 3 i denne PDFen neste nederste punkt og på side 9, første punkt syns jeg det står at man kan konfigurere MRF 2.0 eller høyere. Er det tysken min som svikter eller har jeg rett?

Hvis den i tillegg kan brukes av ip-symcom til å styre kalaset må jeg jo si at det virker som et veldig interessant produkt. (Forutsatt at ikke jeg gjør skam på min gamle tysklærer...:-))

Andreas

Sitat Opprinnelig postet av PowerGriD
    Hei Focus,

Det ny ECI interfacet CCIA-02/01 erstatter nok bare det gamle USB baserte CKOZ-00/03. En må fortsatt ha et system som sender kommandoer til enheten (som f.eks IP-Symcon). Ser at IP-Symcon har støtte for dette nye ECI interfacet også.

Det Eaton burde gjøre noe med er å erstatte det supergamle RS-232 programmerings grensesnittet CRSZ-00/01. Det er jo knappest en PC i verden som har en RS-232 utgang. Ja, jeg vet det finnes USB-til-RS232 overganger, men allikavel. Burde ikke være noe problem for de og bytte til USB eller LAN/WLAN som de har gjort for kommunikasjonsgrensesnittet.

-PowerGriD

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste av nytte ser for meg ut til at man kan stille inn IP-adresse og evt feilsøke fra MRF. Så det betyr vel at såfremt IP-symcom har fått støtte for ECI bør det være alt du trenger.
    Skal selv kjøpe ECI snarlig. Avventer bare å finne ut hvor mange ekstra brytere og annet jeg skal kjøpe i samme slengen. Har selv tenkt å lage meg styring fra iPhone/iPad, men tar helt sikkert noe tid før jeg er i mål med noe brukende. Antar man må kunne importere enhetslisten fra MRF og så starte der. Hadde vært veldig tidig om man kan spørre ECI etter enheter, men det går vel ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har ikke lest PDF'n, men du må ha MRF ver2 eller høyere for å støtte ECI enheter.
    I det hele tatt var det mye bra i ver 2.

Focus

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

X-Comfort <-> IP-Symcon

Hei,

Har renovert hus og fått installert XComfort i store deler av huset. Til å begynne med virket det gøy, men fant fort ut at det ble relativt dyrt å oppgradere til noe mer sexy anlegg. Med USB-grensesnitt, RS-232 gateway samt kontroller fra Sensio, kom dette hvertfall på 30 000,-

Etterhvert fant jeg ut at man kunne gjøre mye bare med RS-232 gateway og ville derfor kjøpe denne. Elektrikeren min skaffet USB-grensesnittet i stedet - ubrukelig uten RS-232 gateway.

Til slutt fant jeg ut at jeg ville bestille RS-232 gateway fra Eibmarkt.com med billig frakt, uten tysk moms og uten norsk deklarering (flaks).

Etter at dette var programmert ferdig i MRF-programmet fra Eaton, trengte jeg noen småtips, og kom derfor over denne tråden på AV-forum.

Der fant jeg ut om IP-Symcon og "måtte" da gå til anskaffelse av dette.

Med et ferdig programmert grensesnitt og smørbrødliste fra lidvar.blogspot.com, var det veldig enkelt å programmere opp en webfront. Utfordringen min bestod i å få kontakt med iOS. Etter mange timer med scrapping og gjenoppbygging av konfigurasjonen i IP-Symcon sitt grensesnitt, fant jeg ut at brannmuren (!) i Win7 blokkerte for kommunikasjonen mellom server og iOS.

MEN... utfordringen nå er at akturatorene fra XComfort ikke gir status til verken MRF-programmet eller til iFront-programmet for iOS. Dvs at dersom lyset er på, viser det likevel som av i webfronten. Skal denne begrensningen være slik, eller kan man gjøre noe med det?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Room Manager får status fra dimmere osv såfremt det er direkte kobling mellom disse (dvs. ingen ruting som går via andre enheter). Dermed vil jeg tro at dette skal være mulig for enhver service.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvs at dersom jeg har aktivert routing, mister jeg status? Har du testet dette uten routing mot Room Manager?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feedback i xComfort er nok desverre litt mer avansert enn det som sies.
    Det er riktig at det er mulig med feedback fra komponenter så lenge de har direkte kontakt med enheten det ønskes feedback fra. Det vil si at enheten kan være routet, men det må fortsatt være direkte kontakt mellom f.eks dimmeren og kom.grensesnittet (xcomfort begynner å route lenge før den helt mister kontakten...).
    Dette er imidlertid kun en av kriteriene som må være oppfylt. For at routing skal kunne fungere må man også programmere xComfort-anlegget, og da særlig koblinger til og fra kom.grensesnittet på riktig måte. For at feedback skal fungere må alle enkelttilkoblinger ha lavere datapunktnummer enn alle gruppetilkoblinger. Det vil si at hvis du har f.eks en stor sone i stua som består av flere dimmere, men som du har knyttet til samme datapunkt, må disse datapunkttilkoblingene har høyere datapunktnummer enn alle andre enkelttilkoblinger. Hvis du først har trådd feil på dette punktet må du så vidt meg bekjent, sette kom.grensesnittet tilbake til fabrikksinnstilling før du trekker nye streker/tilkoblinger til kom.grensesnittet.

Jeg har ingen kjennskap til ip symcon, men regner med at det er samme forutsetninger som gjelder i dette som i Sensio.
    Du kan lese mer om reglene som må følges i brukermanualen til Sensio xSetup: http://www.sensio.no/sensioweb/Downl...ukermanual.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Hyggelig at blog posten min var til hjelp! :-)

Jeg har ikke noe problem med status fra XComfort komponentene fra min Andriod telefon eller fra web siden. Jeg kjenner ikke til dette routing problemet som er referert til, men det kan sikkert være en årsak. Selv har jeg kort nok avstand fra USB komm. grensesnitt til at alle enheter kan "snakke" direkte med denne uten å bruke routing. MRF verktøyet vil kunne fortelle deg om enhetene kan nås direkte. Hvis du plasserer RS232 grensesnittet på samme sted som USB/ECI grensesnittet er plassert så kan du se på signalstyrke fra enhetene. Den bør da kunne si noe om du er avhengig av routing. Hvis dette er tilfelle så kan du prøve å plassere USB/ECI grensesnittet mer sentralt (hvis mulig). Noe annet du kan prøve er å kjøre et script i IPSymcon som leser status fra alle enheter og kjøre dette scriptet på en schedule. Har ikke prøvd dette, men tror kanskje dette kan hjelpe med å hente inn riktig status da det er IPSymcon som henter status og ikke enhetene som rapporterer selv (IPSymcon kan fint bruke routing). Kommando for dette er vist under (der x y z er instanse ID til enhetene).

MXC_RequestStatus (xxxxx);
    MXC_RequestStatus (yyyyy);
    MXC_RequestStatus (zzzzzz);

mvh
    PowerGriD

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PowerGriD
    ...Har ikke prøvd dette, men tror kanskje dette kan hjelpe med å hente inn riktig status da det er IPSymcon som henter status og ikke enhetene som rapporterer selv (IPSymcon kan fint bruke routing). Kommando for dette er vist under (der x y z er instanse ID til enhetene).

MXC_RequestStatus (xxxxx);
    MXC_RequestStatus (yyyyy);
    MXC_RequestStatus (zzzzzz);

mvh
    PowerGriD
    Er veldig spent på om dette kan være riktig. Så vidt meg bekjent etter å ha sett en del på xcomfort-kommunikasjonen, er at det rett og slett ikke er mulig å få tilbakemelding på status på objekter som er routet. Hvis dette er mulig likevel, skal jeg virkelig sette meg ned med sensio studio og skrive feedback script selv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen forsøkt seg på IPSLibrary? Sliter litt med å få den til og kjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IPSLibrary

Hei,

Har ikke prøvd IPSLibrary, men ser ut som noe jeg burde prøve meg på. Har du fått det til å fungere?.....i så fall, har du noen tips?

hilsen
    PowerGriD

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PWM dimming av LEDs

Er det noen direkte/indirekte måte å dime 12V LED (strips) via en X-Comfort-aktuator? Finnes det "dingser" som man kan huke en standard dimme-aktuator på som konverterer 0-230V dimming til 12V PWM?

Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •