Xcomfort programmeringsgrensesnitt - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 226
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IP-Symcon og XComfort

Hei Focus,

Så spørsmålet på bloggen min om IP Symcon (http://lidvar.blogspot.com/2011/08/h...-support.html). Hadde feil med rettigheter på min egen blogg så jeg fikk ikke lov å svare :-)....får se å fixe det, men her er svar til deg:
    ---
    Kan tenke meg at XComfort kodene ikke er enkel å implementere i programkode :-) Syntes du at MRF programmet var greitt å bruke så er IP Symcon i samme vansklighetsgrad (dvs relativt enkelt). Du skriver ingen kode for å lage web siden. En bygger web sidene ved å legge inn element i et hirarki. Alle element konfigureres ved å sette noen få parametere. Litt ekstra utfordring er det siden alle manualer er på Tysk, men Google Translate er en hjelpende hånd. Kan absolutt anbefale IP Symcon for å kontrollere XComfort! Produktet har stort potensiale for å kontrollere veldig mye (ikke bare XComfort) da det kan integrere seg meg mange type system. En kan også enkelt scripte mange forskjellige scenario basert på trigger og events, men en trenger ikke gå bananas i PerlScript, selv om muligheten er der. I tillegg finnes egen portal som lages automatisk for iPhone/iPad. Støtte for Android er også på vei. Var i kontakt med utvikler og planen var slutten av August så den er nok rett rundt hjørnet.

Det finnes også andre alternativer, men jeg har ikke sett på de. Et eksempel er Control4 (se f.eks http://www.yatun.cz/media/documentat...0-05-16_EN.pdf og http://control4.com/). Ser ganske likt ut som IP Symcon.

Lykke til!
    Hvis du går til anskaffelse ev IP Symcon og har noen konkrete spørsmål så bare ta kontakt.

mvh
    PowerGriD

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Powergrid, har et par spørsmål til din løsning:

Må man ha abbonnement hos IP Symcon eller kjører programvaren helt selvstendig lokalt på egen PC hjemme? Ser at det er mange forskjellige kjøpsalternativer på hjemmesiden til IP symcon hvor flere av de inneholder et slags abbonnement, er dette kun for oppdateringer av programvaren? Vil jeg klare meg med den enkleste og billigste versjonen for å styre enhetene mine fra x-comfort?

Kjenner du til annen programvare som kan gjøre det samme som IP Symcom og som har bedre støtte for andre språk, først og fremst engelsk?

Ellers så har jeg er mer generelt spørsmål; har en luft->luft varmepumpe fra Panasonic. Er det mulig å få til styring av denne via x-comfort? Tenker da på mer styring enn bare av/på.

Rabies

Edit: Så i forrige post at du henviser til annen tilsvarende programvare.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Abonnerer på denne tråden...

Kommer til å følge denne tråden selv også fremover, har hatt mitt Xcomfort system fra 2008. Er godt fornøyd, selv om jeg aldri har hatt råd til å bygge det ut til å styre hele huset som planlagt. Den polske nettbutikken gjør kanskje dette enklere

Systemet styrer i dag alt av varme i 3.etg (panelovner + varmekabler) og en del lysdimmere - alt via en Xdisplay løsning fra Automasjons & Styringssystemer AS - Forside.

Ser nå at Eaton har slått seg sammen med Sensio og leverer svindyr støtte for blant annet iPhone/iPad - det er uaktuelt for meg å betale så mye for dette når løsningen fra IP-Symcon ser såpass enkel ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ORCster
    Ser nå at Eaton har slått seg sammen med Sensio og leverer svindyr støtte for blant annet iPhone/iPad - det er uaktuelt for meg å betale så mye for dette når løsningen fra IP-Symcon ser såpass enkel ut.
    Løsningen fra Sensio koster jo ikke noe mer enn xDisplayet du har investert i, samtidig som Sensio-løsningen gir deg adskillig flere muligheter og bedre styringsmuligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xcomfort versjon og styring av vamepumpe

Du vil nok ønske Professional versjonen da denne har WebFront grensesnitt. Jeg bruker bare WebFront både fra PC og fra min Andriod telefon. IP-Symcon har en app både for Andriod og iPhone som fungerer utmerket sammen med XComfort (og andre).

Nylig utvidet jeg systemet mitt med en IR Box fra IRTrans. Jeg kjøpte den WLAN box'en deres (se IR Trans - Products and Orders - Ethernet Devices. Denne styrer jeg via IP-Symcon og har dermed full kontroll på alle IR styrte enheter i huset. Jeg har en Mitsubishi varmepumpe og det tok meg bare noen få minutter å lære kodene til denne og kan nå styre temperatur, vifte, power, etc fra min Andriod, web browser (via IP-Symcon). IR Trans devicene kan lære de aller fleste fjernkontroller, så hva en ønsker å f.eks styre på stereo er det bare fantasien som begrenset. Spesielt når en via Symcon kan kombinere IR kommandoer i en funksjon (dempe lyset, skru på TV/forsterker, sette på dekoder og valge favoritt kanal.....alt fra et enkelt valg. Dokumentasjonen fra IRTrans er ganske bra så det er enkelt å få dette til å fungere (brukte selv ca. 1 time fra jeg åpnet pakken til jeg kunne kontrollere varmepumpen min)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler sterkt på at Sensio kan gjøre så mye mer en IPSymcon. Enig med innlegg om at Sensio er svindyrt....ikke vært prisen spør du meg. Den er enkel siden det er en egen box som kjører som en "server" (IPSymcon trenger å kjøre på en Windows server eller PC), men IPSymcon kan bygges ut mye større og mer fleksibel en en Sensio kontroller kan.

-PowerGriD

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IP-Symcon og XComfort og IRTrans

Til info, hvis noen skulle kjøpe IRTrans. Selv kjøpte jeg denne "pakken"

IRT-WiFi-DB - IRTrans WLAN Device with IR Database
    COD-RCV - Universal learning IR receiver
    POW-SUP-INT - International switching power supply
    IRT-TRANS-4K - External IR Transmitter 4-way with 3,5mm Phone plug

Hvis en velger box med IR Database så kan en også laste opp IRkoder i flash minne på selve box'en og dermed styre den direkte fra f.eks en URL

eksempel _http://192.168.0.32/send.htm?remote=mitsubishiheatpump&command=23

For å sette 23 grader (ved å lære den en kommando som jeg har kallet 23).
    Hvis en har IP-Symcon så trenger en strengt tatt ikke denne funksjonen da IR Trans sender kodene til boxen via UDP protokoll over trådløse nettverket, men med IR Database så gir den en fleksibilitet for evt. annet fremtidig bruk.

Universal Learing IR Receiver kjøpte jeg for å være 100% sikker på at den kunne ta de komplexe IR kodene som varmepumper bruker. Den hadde ingen problem med kodene til Mitsubishi (som var valdig laaange :-).

External IR Transmitter kjøpte jeg for å kunne peke IR diodene i forskjellige retninger slik at alt utstyr i synsrekkevidde kunne nåes. Altså ikke nødvendig om en har en annen IR repeater eller alt utstyr står i nærheten av hverandre.

mvh
    PowerGriD

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man kan kun få enveiskommunikasjon med varmepumper per dags dato?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jumpy
    Løsningen fra Sensio koster jo ikke noe mer enn xDisplayet du har investert i, samtidig som Sensio-løsningen gir deg adskillig flere muligheter og bedre styringsmuligheter.
    Hadde Sensio løsningen funnes i 2008 når jeg investerte i dette opprinnelig ville jeg naturligvis ha gått for den

Nå frister det mye mer å gå for IPSymcon, eneste tvilen er å måtte ha en egen PC/server stående. Må i så fall være dønn stabil.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye enheter

Hei,

Nå har det blitt lansert et ECI (Ethernet Communication Interface) som kan styres direkte over ethernet, link. Om dette er noen besparelse vs å kjøre på USB-CI vet jeg ikke. Foreløpig så har jeg ikke kommet i gang med denne delen av prosjekteringen.

Hvis prisen er OK blir det det en seriøs vurdering. Spørsmålet er om man mister muligheten til å få laget istand logiske funksjoner hvis man tenker seg en mobil-app e.l. Valget blir da mellom enklere programmering eller større muligheter.
    Får vel teste hva Room-Manager kan få utrettet først så ser jeg hva som trengs.

Når det er sagt så ser xComfort ut til å være forholdsvis enkelt å sette opp i Comfort modus i hvert fall.

Edit: Produktark

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ORCster
    Hadde Sensio løsningen funnes i 2008 når jeg investerte i dette opprinnelig ville jeg naturligvis ha gått for den

Nå frister det mye mer å gå for IPSymcon, eneste tvilen er å måtte ha en egen PC/server stående. Må i så fall være dønn stabil.
    Ja, det må jo være et valg du tar selv . Hvis "time is no issue" og det heller er det å sitte å klø seg i hodet å få til ting litt etter hvert, kan nok IPSymcom være en flott DIY-løsning. Hvis man heller ønsker en dønn stabil løsning som ikke er PC-basert (med alle ustbiliteter PC-er fører med seg), hvor man kan få integrert alt av både lys, varme, tidsstyringer med mer, med kun få timers oppsett, og som samtidig kan utvides til å integrere det meste av både lyd og bilde slik at man får all styring sømløst i samme app og samme system, ville jeg nok mye heller vurdert Sensio som løsning. Prisen er kanskje høy, men hvis man tar med tiden det tar å sette det opp og sluttresultatet man sitter igjen med, vil jeg påstå at Sensio er en av de absolutt billigste produktene på markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sensio vs IpSymcon

Hei,

Ref uttalelse om at IPSymcon tar lang tid å sette opp. Dette er ikke tilfelle. Selv brukte jeg noen timer, men mesteparten av tiden brukte jeg til å oversette tysk til norsk. Følger en instruksjonene i min blogg (http://lidvar.blogspot.com/2011/08/h...-support.html), så vil en nok kunne sette dette opp i løpet av meget kort tid (30min skulle nok holde om en har installert Windows software før). Tror ikke det er så stor forskjell i forhold til Sensio. Selv kjører jeg IPSymcon server på min Windows Home Server (Windows Server 2008 R2 x64) og den er dønn stabil. Ja, Sensio er nok enkelt å forholde seg til, men personlig mener jeg prisen er skyhøy. For prisen til Sensio så kan en kjøpe seg både server, PC og IPSymcon og fortsatt ha penger til julegaver.

God jul! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PowerGriD
    Hei,

Ref uttalelse om at IPSymcon tar lang tid å sette opp. Dette er ikke tilfelle.

...

Hei igjen PowerGriD.
    Det du skriver er helt sikkert riktig for deg. Samtidig må man fort over på scripting for å få til det man ønsker i symcoms løsning. Dette er nok et par hakk over det "mannen i gata" begir seg ut på. Sensios løsning gir minst like gode muligheter som Symcom, samtidig som sluttproduktet (brukergrensesnittet) både er mer oversiktelig og enklere i bruk. Symcoms løsning krever også egen server og dermed åpning av porter mm i brannmurer og routere.

Så for å oppsummere. Du har sikkert rett i at Symcom er en bra løsning for deg som allerede har lokal web server, har full kontroll på nettverk og dermed kan åpne porter, sette fast ekstern ip-adresse mm, samt har datakunnskaper nok til å få til det du ønsker med scripting. For de som mangler en eller flere av disse forutsetningene blir nok situasjonen derimot en litt annen både når det kommer til enkelhet og til totalpris.

GOD JUL :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,032
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PowerGriD
    Hei,

Ref uttalelse om at IPSymcon tar lang tid å sette opp. Dette er ikke tilfelle. Selv brukte jeg noen timer, men mesteparten av tiden brukte jeg til å oversette tysk til norsk. Følger en instruksjonene i min blogg (http://lidvar.blogspot.com/2011/08/h...-support.html), så vil en nok kunne sette dette opp i løpet av meget kort tid (30min skulle nok holde om en har installert Windows software før).

God Jul selv!

Linken din fungerte ikke helt uten videre (for meg i alle fall).

Et par spørsmål rundt IP-Symcom og CKOZ-00/03:

1. IP-Symcom
    Jeg gjorde et hederlig forsøk (med tanke på ubegripelig lille jeg fikk med meg av tysk fra skolen) på å bestille IP-Symcom Basic, men kom aldri til noe sted der jeg skulle betale. Plutselig var bestillingen fullført og nå står den med status Ausstehend/pending. Var det slik du opplevde det?

2. CKOZ-00/03
    I følge bloggen din så oppdaterte du firmware på din CKOZ-00/03. Jeg var i full gang med å gjøre det samme, men så vidt jeg kan skjønne er det nyere firmware på enheten enn det som er det nyeste jeg kan laste ned (se bilde under):

Xcomfort programmeringsgrensesnitt-ci_update-jpg

Sjekket du dette før du oppdaterte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....
    Stille på tråden, slett ikke bra.

Her er en link med mye god info.
    Eaton Electric Norway :: Kunnskapsdatabase

Personlig har jeg nå endelig fått grep om RM, og det gleder meg stort. Den er faktisk rett så smart, spesielt for varmestyring av gulvvarme og panelovner via XComfort sine termostater. Tidsstyring med komfort, natt og frostsikring går som en drøm!

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kommet nesten like langt. Har også fått satt opp RM med inne og utetemperatur og styring av gulvvarme. Har også minst en panelovn som skal styres samt oppsett mot balansert ventilasjon. Deretter blir det vel kanskje tid til litt koseplundring med f.eks. ECI, men dette må jo skaffes først

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hvilke komponenter og hvordan har du koblet utetemp sensor? Det er øverst på min liste nå, men jeg vet ikke helt hva jeg trenger....
    Jeg har også en avtale med en fra Eaton som skal maile meg når han vet noe mere om ECI komponenter. Foreløpig var han like blank som oss....

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok den lette løsningen (billigste?): temp sensor, temp inngang, utendørskapsling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder du gi meg komponent nr. for disse? Spes temp inngangen kan jeg ikke huske å ha sett...

Ellers, apropos ECI. Googlet litt og fant denne. Beklager dårlig link, men midt nede på siden som beskriver interface er det link til et 3mb stort PDF dok med masse info. Tror det kan bli spennende.....
    EATON ECI LAN Interface CCIA-02/01 | LAN Adapter ECI | Control Units | Radio System Xcomfort

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops, glem det. Selvsagt fant jeg inngangen....bare litt tungt for det....

Bare å beholde Fokus!

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •