Xcomfort programmeringsgrensesnitt - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 226
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lyxalig
    I comfort-mode får du satt opp utstyret slik du vil, men gir få muligheter til å "programmere" et scenario. Til dette må du utvide med løsninger som Sensio, (IP-symcon) el. lignende og et kommunikasjonsgrensesnitt fra Eaton.
    Veldig greit, men garantert dyrt.
    Hva mener du med dette? Få muligheter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine erfaringer så langt!

Jeg har akkurat fått kommunikasjonsprotokollen fra Eaton(har signert avtaler etc...), og jeg tror klart jeg kan si at dett eIKKE er veien å gå for den menige hacker uten store kunnskaper fra den tiden modemer ble gitt kommandoer via såkalte AT-protokolle. Dvs de er binære? i form. Personlig stopper nok mitt forsøk her.

Så over til det andre. Det aller billigste er uten tvil å kjøpe fra Polen, få elektrikere til å montere og programmere i MRF selv(Det er nemlig ikke vanskelig i det hele tatt!)

Jeg er enig i at du bør kjøpe flere dimmeaktuatorer. Selv kjøpte jeg 20, men savner et par stykker allerede. Grunnen er at med flere akuatorer kan du lage flere soner. Du MÅ ikke lage, men du KAN, og det er viktig den dagen du vil endre lyssettingen i huset. F eks har jeg to dimmeakt. på badet, men på den ene bryteren så jobber de sammen, dvs at alt lyset på badet går opp og ned. En annen bryter jeg har(morgenbryteren ;-)) der kommer den ene sonen mye lavere enn den andre.

Jeg har alle tre variantene av fjernkontroller, og jeg hadde nok droppet 12kanal uten display. Med display kan du faktisk se hvilke soner du arbeider med samtidig som den også har mulighet for tidsstyring. For ikke å nevne WAF faktoren når hun kan se at det står "Lys stue" før hun trykker. Dette tror jeg er spes viktig i den fasen hvor det er mye programmeringsendringer!!

Jeg fortstår heller ikke alt maset om begrensninger i MRF når det gjelder å lage scenarier. På en bryterfunksjon er det fullt mulig å tilordne mange aktuatorer samt gi de forskjellige intensitet og dimmehastighet etc. Jeg har hittil ikke funnet noe jeg ikke kan gjøre via MRF, bortsett fra å holde på med IR komponenter

Som nevnt må du huske på topolede aktuatorer på alt som har med bad å gjøre. Disse er på Max 6A. Jeg har av/på aktuatorer på badegulv som så styres av trådløse termostater.
    Det samme har jeg forsåvidt på elektriske panelovner, hvor ovnens termostat står fast.

Jeg har også en Room Manager, men har ikke helt fått "draget" på den. Synes den er plundrete og ulogisk (nå når vi er vant med IPAD interface)

Ok, pause tid!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focus
    Jeg fortstår heller ikke alt maset om begrensninger i MRF når det gjelder å lage scenarier. På en bryterfunksjon er det fullt mulig å tilordne mange aktuatorer samt gi de forskjellige intensitet og dimmehastighet etc. Jeg har hittil ikke funnet noe jeg ikke kan gjøre via MRF, bortsett fra å holde på med IR komponenter
    Jeg trodde ikke mitt behov var spesielt avansert, men gikk på veggen allerede første kvelden jeg lekte med MRF.

Jeg ville nemlig lage følgende scenario:

1. Starte nedsenkning av mørkeleggingsgardinene
    2. Dimme lysene opp til 70%
    3. Når gardinene er helt lukkede (etter ca 20 sek) dimme lysene til 5%

Selv om jeg kutter punkt 2 er dette (tidsforsinkelse) ikke mulig. ja, med mindre jeg har misforstått (igjen) da...

Så, jo, visse begrensninger er det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da handler det om hva vi definerer som scenarier! Det du snakker om er jo ikke ett scenario slik jeg ser det, men en rekke hendelser som er avhengige av hverandre. I ditt tilfelle er jeg enig: Det lar seg ikke gjøre med MRF, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke ville fått det til med Komm.protokollen heller.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da handler det om hva vi definerer som scenarier! Det du snakker om er jo ikke ett scenario slik jeg ser det, men en rekke hendelser som er avhengige av hverandre.
    Jada, det er godt mulig. Jeg har ikke (som du muligens har) lest definisjonen av "scenario". Det eneste jeg sier er at man ikke skal gjøre det så veldig avansert før det er begrensninger...

Ikke at det er så fryktelig nøye for meg. Det finnes det løsninger (IP-Symcom) som skal kunne gjøre nettopp slike ting hvis du kan ha en PC kjørende 24/7 med er server-program på. Hvis jeg en gang får tid, kommer jeg til å teste dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rune Scenarie

Du kan få til det du beskriver, men du må ha en sjalteaktuator og en binærinngang.
    Du kan bruke funksjonen på/tilkoblingsforsinkelse på sjalteaktuatoren og sette tiden til 20 sek. koble denne sammen fysisk med binærinngangen og la den sende signal til dimmeaktuatoren om å sette denne til 5%.
    Blir mer utstyr, men det er mulig og billigere enn sensio.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha! Genialt! Dette er nesten fristende å prøve!

Du som er på hugget, har du en tilsvarende løsning for følgende problem?

Jeg vil gjerne ha en bevegelsessensor ala CBMA-02/01 i kinorommet (eller i gangen før). Poenget med denne er å automatisk slå på lys (til ca 75%) inne i kinoen når noen går inn i den. Men dette skal jo selvsagt helt ikke skje hvis noen har vært på do og kommer inn mens andre ser på film med 5% lys.

Er det noen måte å forhindre signalet fra detektoren å kjøre på med lys avhengig hvis det ER noe lys på fra før?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lar seg løse det og.
    Vil kreve følgende utstyr sjaltaktuator i serie med en potensialfri sjalteaktuator og binærinngang. Det er jo 2 innganger på binærinngangen så det holder med 1 til begge de tingene du beskriver.
    Bevegelsesføleren styrer sjalteaktuatoren med bare av/på. i det forrige scenariet legger du til t den potensialfrie sjalteaktuatoren skal være av. i alle andre scenarier må denne være på. da vil det bli binærinngangen som sender signal til dimmeaktuatoren(e) om lysstyrke.
    litt usikker, men tror dette skulle fungere.
    Eller kjøp en room-manager som har innebygd 5 logiske funksjoner (og/eller) samt persinnestyring for mørkeleggingsgardinene og mye mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Da har jeg fått lisens på IP-symcon.
    Har ikke fått lekt så alt for mye med det ennå, men kan allerede se at dette er nøyaktig hva jeg har lett etter. Tok meget kort tid å sette opp mulighet for å kontrollere hele xcomfort-anlegget via et web-grensesnitt. Finnes visstnok også mulighet for Ipad, men så langt har jeg ikke kommet ennå.
    Utvidelser kan man lage ved å scripte i php. Dette forsøkte jeg i går, og klarte å styre sonos-anlegget!

Så, det jeg skal forsøke meg på neste uke er å koble en xComfort-bryter til et scenario i IP-symcon, som lager "frokoststemning" med nyheter og tilpasset belysning på badet. Dette blir morro.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra at du får det til! Post gjerne flere erfaringer med IPS her!

Newcomer rebop sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for tips!

Tør noen gjette på prisestimering for kostnad?

Utgangspunktet er at alt i min leilighet skal kjøpes nytt, og hvertfall stua ønsker jeg med xcomfort styring. Dog basic lysstyring, i tilegg til muligens varmestyring. Uten room-manager, kun rs232 muligheter og en enkel fjernkontroll.

Hvor mye mer vil det koste å installere xcomfort kontra tradisjonelt anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat fått kommunikasjonsprotokollen fra Eaton(har signert avtaler etc...), og jeg tror klart jeg kan si at dett eIKKE er veien å gå for den menige hacker uten store kunnskaper fra den tiden modemer ble gitt kommandoer via såkalte AT-protokolle. Dvs de er binære? i form. Personlig stopper nok mitt forsøk her.
    Jeg har tatt dette videre uten NDA. Misliker sterkt at noe slikt er regulert av NDA, så derfor har jeg reverse-engineered protokollen. Har ganske enkelt lyttet på USB kommunikasjon med SniffUSB 2.0, og analysert pakkene som sendes ved ulike hendelser. Har laget litt prototype-kode sålangt som tar imot meldinger og kan sende noen kommandoer. Dette er laget på toppen av libusb, men serieport-protokollen er temmelig lik så den skal også være grei å bruke.

Vurderer etterhvert å legge ut et open-source library med dette. Og senere en gateway mellom http og library'et. I utgangspunktet for Linux, men andre OS er mulig.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sponger
    Vurderer etterhvert å legge ut et open-source library med dette.
    Yes please :grin:

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten avsporing, håper det ikke tas for ille opp.

Finnes det en kontrollenhet i dette systemet som kan skru på en lampe på gitt tidspunkt og skru den av etter ett gitt intervall og som gjør begge delene langsomt? La oss si bruke 30 minutter på å skru seg på og kanskje ett minutt på å skru seg av. I tillegg må man kunne overstyre automatikken.

Jeg tenker at dette hadde fungert bra som en innebygget oppvåkningslampe. Bruker en separat lampe fra Phillips idag (fungerer veldig bra, vekkerklokken brukes ikke mer) men den ser ikke allverden ut og tar plass

Philips Wake Up Light – Sunrise Alarm Clock « NextNature.net

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IP-Symcon og XComfort...det virker.

Siden det har vært en del diskusjoner om bruk av IP-Symcon og XComfort i dette forumet så tenkte jeg bare å informere om at jeg har nå konfigurert IP-Symcon sammen med XComfort. Siden det ble mye prøving og feiling og manualer er på tysk så fant jeg det riktig å kunne fortelle andre om hvordan dette kan gjøres :-). Har laget en blog post her:
    Lidvar's Blog: How to configure IP-Symcon to support Eaton XComfort

Håper dette kan være til hjelp for andre :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PowerGriD
    Siden det har vært en del diskusjoner om bruk av IP-Symcon og XComfort i dette forumet så tenkte jeg bare å informere om at jeg har nå konfigurert IP-Symcon sammen med XComfort. Siden det ble mye prøving og feiling og manualer er på tysk så fant jeg det riktig å kunne fortelle andre om hvordan dette kan gjøres :-). Har laget en blog post her:
    Lidvar's Blog: How to configure IP-Symcon to support Eaton XComfort

Håper dette kan være til hjelp for andre :-)
    Hei PowerGriD og hjertelig velkommen til AVForum! Og for en entré da mann! Er ikke alle som starter med en såpass givende post!

Jeg har enda ikke lest hele blog posten din, men kan med en gang si at dette er midt i blinken for meg :-D

Håper du henger litt rundt på denne tråden og kan svare på de uungåelige spørsmålene rundt dette emnet etterhvert (jeg er litt i pause-modus for tiden, men kommer snart tilbake til IP-Symcom-problemene mine).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IP-Symcon og XComfort

Fint det kunne være til hjelp. Joda, jeg kan følge med og svare på de fleste spørsmål :-). Post de her på forumet eller på bloggen min så skal jeg gjøre mitt beste. Jeg har bestillt mer XComfort utstyr og planen er å utvide IP-Symcon med mye mer etterhvert. Som en ser av bloggen så har jeg startet med litt Arduino (open source hardware) også og det blir nok noe husautomasjon project ut av den delen også etterhvert :-)

mvh
    PowerGriD

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PowerGriD
    Fint det kunne være til hjelp. Joda, jeg kan følge med og svare på de fleste spørsmål :-). Post de her på forumet eller på bloggen min så skal jeg gjøre mitt beste. Jeg har bestillt mer XComfort utstyr og planen er å utvide IP-Symcon med mye mer etterhvert. Som en ser av bloggen så har jeg startet med litt Arduino (open source hardware) også og det blir nok noe husautomasjon project ut av den delen også etterhvert :-)

mvh
    PowerGriD
    Det er godt å høre!

Eneste jeg har hatt med Arduino å gjøre er at kontrolleren i quad'en min...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine erfaringer så langt!

Så over til det andre. Det aller billigste er uten tvil å kjøpe fra Polen, få elektrikere til å montere og programmere i MRF selv(Det er nemlig ikke vanskelig i det hele tatt!)

Jeg er enig i at du bør kjøpe flere dimmeaktuatorer. Selv kjøpte jeg 20, men savner et par stykker allerede. Grunnen er at med flere akuatorer kan du lage flere soner. Du MÅ ikke lage, men du KAN, og det er viktig den dagen du vil endre lyssettingen i huset. F eks har jeg to dimmeakt. på badet, men på den ene bryteren så jobber de sammen, dvs at alt lyset på badet går opp og ned. En annen bryter jeg har(morgenbryteren ;-)) der kommer den ene sonen mye lavere enn den andre.

Jeg har alle tre variantene av fjernkontroller, og jeg hadde nok droppet 12kanal uten display. Med display kan du faktisk se hvilke soner du arbeider med samtidig som den også har mulighet for tidsstyring. For ikke å nevne WAF faktoren når hun kan se at det står "Lys stue" før hun trykker. Dette tror jeg er spes viktig i den fasen hvor det er mye programmeringsendringer!!

Som nevnt må du huske på topolede aktuatorer på alt som har med bad å gjøre. Disse er på Max 6A. Jeg har av/på aktuatorer på badegulv som så styres av trådløse termostater.
    Det samme har jeg forsåvidt på elektriske panelovner, hvor ovnens termostat står fast.

Jeg har også en Room Manager, men har ikke helt fått "draget" på den. Synes den er plundrete og ulogisk (nå når vi er vant med IPAD interface)

Ok, pause tid!
    Hei.

Ser du har fått tak i kodene til eaton.
    Har du mulighet å sende dem til meg?
    Har lenge planlagt å få satt opp ipadn til lysstyring, men ikke kommet lenger enn styring av alle AV enheter..
    Bruker iRule som fungerer utmerket når det er programmert skikkelig, men god del manuelt arbeide for å få det bra.
    Mulighet her for å bruke mange forskjellig kodeformat, og har en nettverksenhet fra dem med seriellutgang, så hadde vært morsomt å prøve.
    Vil helst ha det til å virke i iRule da jeg kan sette opp flere makroer f.eks å når jeg trykker DVD setter alt AV utstyret seg i riktig instillinger, lys dimmes og rullegardiner går ned.. Vil helst slippe flere apps for fjernstyring..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kodene til Eaton

Hei

Sorry, no can do. det var et herlig mas med underskrifter etc for å få disse kodene, med trusler om innmelding i EU og det som verre er hvis jeg ga dem videre.
    Dog kan jeg fortelle deg at jeg ikke tror det er veien å gå. Gamle AT koder fra modemenes tid er vel ikke akkurat dagens kommunikasjonsspråk, eller? Det er ikke bare koder man laster ned fra Eaton, men et par programsnutter man trenger også, for å sette opp kommunikasjonsprotokollene.

Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •