Xcomfort programmeringsgrensesnitt - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 226
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nånei du, så enkelt er det ikke!
    MRF programmet brukes til RS232 interfacet som igjen brukes til programmering av de enkelt aktuatorer, fjernkontroller, scenarier etc. Denne biten er "piece of cake"

Det jeg/vi er på jakt etter er protokollen/programmet som kan kommunisere med systemet etter at det er programmert i MRF. Vi ønsker bare å fortelle systemet at "hei, nå skal du dimme her, lyse der etc", uten å bruke en Xcomfort fjernkontroll, men sende kommandoen via IR? til komm.grensesnittet som igjen sender til enhetene.

Enkelt som bare fy når man kan det, liksom....

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da lærte jeg noe nytt her. Håpte at MRF kunne brukes til litt mer enn setup nemlig...

For min egen del er jeg mest interessert i å kunne styre dette over WiFi. Slik Sensio virker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep, tror vi alle har samme mål. Vi må bare sørge for å komme dit.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av focus
    Vi ønsker bare å fortelle systemet at "hei, nå skal du dimme her, lyse der etc", uten å bruke en Xcomfort fjernkontroll, men sende kommandoen via IR? til komm.grensesnittet som igjen sender til enhetene.
    Det har vært skrevet om dette før, men Ip-Symcom-softwaren + CKOZ-00/03 kan gjøre dette.

Jeg er elendig i tysk og har lite peiling på apple-ting, men de har en styrings-app som kan kjøres på iPhone / iPad.
    (Selv er jeg en Android-mann så dette hjelper meg lite.)

Men de har også noe de kaller WEBFronter, der du skal kunne designe en egen web-side der du kan styre ting via nettleseren på din bærebare enhet. Noe ala dette:

Dette kan bli relativt likt Sensio-look'en, bare til en tiendedel av prisen...

Så vidt jeg har skjønt fungerer kommunikasjon fra din håndholdte enhet, via ip-Symcom til X-Comfort omtrent som dette:

Opplegget blir noe ala dette:

Mobil enhet som kjører en web-browser (f.eks Opera Mini)
    |
    v
    Webserver som kjører web-side designet med WEBFronter
    |
    v
    PC med IPSymcom-server
    |
    v
    CKOZ-00/03
    |
    v
    X-Comfort-enheter

Dette ser i utgangspunktet ikke så enkelt ut, men dette kommer helt an på hvor greit IPsymcom-softwaren gjør det. Jeg mistenker at denne software er "way overkill" og unødvendig avansert/komplisert, men det kan tenkes at de har gjort det relativt lett å sette opp en enkel styring også...

Så vidt jeg har forstått så skal den billigste (99 €) versjonen holde lenge. Den inkluderer styreprogram (som kommuniserer med X-Comfort), WebFronter og en egen web server til å kjøre de hele med.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,099
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan kobler man seg på CKOZ-00/03? Såvidt jeg vet så har den kunn et fysisk grensesnitt (RS-232 eller USB) ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med pc'en som serversoftware'n kjører på, vil jeg tro. Dette opplegget er jo avhengig av en PC som kjører 24/7 og det er jo selvsagt en ulempe.

Selv har jeg uansett (minst) en PC som går døgnet rundt, så for meg spiller det forsåvidt ingen rolle...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg satt og leste om IP Symcon i går, men min tysk er heller ikke helt oppe. Jeg lastet også ned gratis App'en til IPAD'n. Ja, mulig dette er veien å gå, men jeg er ikke sikker på om jeg har de timene som trengs for å sette meg inn i dette/prøve det.
    Tror jeg venter litt for å se om jeg får komm. protokollen fra Eaton så jeg kan se hvordan den er.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focus
    Tror jeg venter litt for å se om jeg får komm. protokollen fra Eaton så jeg kan se hvordan den er.....
    Spørs om det går færre timer å sette seg inn i den biten da men... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm, du har kanskje et poeng der. Kan noen garantere/bekrefte at det eneste som trengs er S/W til 99 euro(evt en deluxe versjon), pluss CKOZ-00/03 Komm-snittet(som jeg allerede har)?
    I så fall kanskje jeg bare bestiller det, siden jeg jobber i Sverige og kan sende det hit....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm, du har kanskje et poeng der. Kan noen garantere/bekrefte at det eneste som trengs er S/W til 99 euro(evt en deluxe versjon), pluss CKOZ-00/03 Komm-snittet(som jeg allerede har)?
    I så fall kanskje jeg bare bestiller det, siden jeg jobber i Sverige og kan sende det hit....
    Ja, det kan se slik ut. Her fra min private korrespondanse med iP-Symcom:

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    I have a X-comfort setup at home and already have a CKOZ-00/03 and CRSZ-00/01.

All I want to do is to control the system via a mobile phone. Is it correct
    that with your software this is possible?

Is it a kind of server running on a PC that via the CKOZ-00/03 can send
    commands to the X-Comfort components? And can your software also build up
    web pages that is specialized to show on mobile units (I'm running Opera Mobile
    myself)?
    Sitat Opprinnelig postet av iP-Symcom
    You got it all right. You can have a look here, to see how it will look on your mobile phone: http://webfront.info/

Regards,
    Michael

Grüße,
    Michael Maroszek
    Og videre:

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    If i buy the 99 Euro version of iP-Symcom, will this include everything that is
    needed to get a web interface for a mobile device? Also the web server itself?
    Sitat Opprinnelig postet av iP-Symcom
    Yes. It includes everything you need.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da mangler jeg bare ett klikk for at hjernen min skal koble til. Hvordan integreres IR kommandoene til andre AV enheter som SONOS, receivers, markiser etc. Jeg ble så opphengt i Xcomfort at jeg helt har glemt at jeg vil at ALT skal snakke sammen.
    Anyone?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,099
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da mangler jeg bare ett klikk for at hjernen min skal koble til. Hvordan integreres IR kommandoene til andre AV enheter som SONOS, receivers, markiser etc. Jeg ble så opphengt i Xcomfort at jeg helt har glemt at jeg vil at ALT skal snakke sammen.
    Anyone?
    Jeg har vel "gitt opp" å finne en rimelig løsning på detet, og for min del blir det nok til at jeg går for Crestron Prodigy.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, dagens øvelse. Her er hjelpetexten til Møller for CKOZ 00/03. Jeg leste den inn i MRF programmet, via RS232 grensesnittet og da dukker den opp i MRF med navnet USB GATEWAY. Hvis jeg prøver å koble den til noe i MRF programmet så kommer den bare og spør etter Datapunkter. Som sagt, her er hva Møller skriver i hjelpefilen.
    Spesielt avsnittet om forskjellen på grensesnittene er oppklarende. Tror jamen jeg må få tak i IP SYMCON for å prøve dette......

Communication interface
    The communications interface is used to enable the Eaton wireless system to communicate with the PC, e.g. using display software or a different control system.

Actuators and sensors are allocated by means of datapoints as in the Home Manager. The interface itself merely serves as a communication tool, whilst the process is controlled by means of the software in the connected device.

Allocations from devices can be made in Comfort Mode, but also function in Basic Mode.
    When connecting the communications interface to a PC for the first time using a USB, an installation wizard opens to install the necessary USB driver (see below).

Special cases:

Checking more than 100 devices:
    For projects with more than 99 devices (maximum 99 datapoints per communications interface), it is possible to use an additional communications interface.
    Connecting the communications interface via LAN (to the PC)
    In some cases it may be that the communications interface cannot be positioned in the vicinity of a PC. However, a USB connection cannot be more than 6 m long!
    A so-called "USB device server” can be used in this situation for PC applications; this functions in the same way as a printer server which is able to connect normal printers via a network.
    The server can be connected to a network via Ethernet. A USB connection is also provided to connect the communications interface.

In this case, you will have to install a special driver which is available from the device server manufacturer. The operating system thus creates a virtual USB interface. The communications interface is then shown as a device which is connected to the virtual interface. It makes no difference to the Homeputer software whether the communications interface is connected to a virtual or a "real" USB interface. Several communications interfaces can also be connected to one device server (via a USB hub) or several device servers can be connected to one communications interface.
    Eaton has tested this function with the following device servers:
    - silex SX-2000U2 (connection via LAN cable)
    - silex SX-2000WG (connection via LAN cable or via WLAN)
    Please visit the manufacturer's website for more detailed information:
    http://www.silexeurope.com/euro/prod...usb/index.html

Additional information
    Here are a few practical tips and answers to frequently asked questions:

Status messages:

Each actuator is able to send a status message (e.g. displaying its current dimming value, etc). However, as status messages cannot be routed by the system, the communications interface must be in the actuator’s direct reception range.

RF optimisation
    The xComfort RF-System is specially designed for single family households and smaller buildings.
    In projects with more than 50 devices, please ensure that the position of the communications interface is as central as possible to ensure that almost all the devices are in direct reception range (for receiving status messages) and to avoid the need for routing too much information to the communications interface. If the communications interface is in a bad position and thus does not have optimum wireless connections with most of the devices, a great deal of information will have to be routed from both sides, which can lead to data losses in the worst case scenario. In case of doubt, please consult your system partner directly.

Group switching

As it is not possible to send more than one command every two seconds in the communications interface, it is advisable to allocate several actuators to the same datapoint and not to switch every device individually. You can find further information on the subject of multiple switching here.

Please make sure that the datapoint for multiple switching is not the same as for individual switching of an actuator.

FAQs
    Why are there two different interfaces, CRSZ-00/01 and CKOZ-00/03?

The RS232 interface, CRSZ-00/01, is for commissioning the system in Comfort Mode via the MRF software and is used solely for this purpose. The device is battery operated, but can also be supplied or loaded by the mains unit provided.

Communications interface CKOZ-00/03 was specially developed for continuous stationary operation and acts as an interface between the wireless system and other systems (PC, other bus systems, etc). No external power supply is required when operating via USB. However, if the interface is operated via the RS232 interface, a special RS232 set is required for operation (CKOZ-00/04 or CKOZ-00/05).

Support

Please contact the following in the event of problems:

support@xcomfort.at

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, dagens øvelse. Her er hjelpetexten til Møller for CKOZ 00/03. Jeg leste den inn i MRF programmet, via RS232 grensesnittet og da dukker den opp i MRF med navnet USB GATEWAY. Hvis jeg prøver å koble den til noe i MRF programmet så kommer den bare og spør etter Datapunkter.
    Synes det er rart at ikke horder med mennesker som har virkelig peiling på X-Comfort kommer settende og svarer

Jeg er omtrent på samme stadium som deg. Har koblet på 00/03 (tilfeldigvis på samme laptop som RS-232 grensesnittet) og får også denne opp som USB Gateway.

Jeg har dratt masse forbindelser til denne. Nå husker jeg ikke alle begrepene, men hvis du høyreklikker på gateway'en kan du eksportere alle datapunktene (tror jeg det het). Dette kan du så importere i Möller sitt eget Homeputer-program (et program jeg finner det ekstremt vanskelig å finne god informasjon om, muligens fordi det ikke er i bruk lenger?).

Uansett, når datapunktlisten er importert i Homeputer så skal ting etter sigende kunne gjøres. Men jeg har ikke fått Homeputer til å gjenkjenne 00/03'en så jeg har ikke fått gjort en dritt. Jeg vet at Homeputer kan lastes ned sammen med en webserver, så ting tyder på at man skal kunne styre X-Comfort-komponenter via et webgrensesnitt. Det er også muligheter for å definere makroer i Homeputer, noe ala dette:

1. Lukk blendingsdardin sør
    2. Lukk blendingsdardin nord
    3. Vent 20 sekunder
    4. Dimm hovedlys til 10%
    5. Dimm bakvegglys til 5%

Akkurat det jeg trenger for å lage en smooth start av filmvisning.

Men akk, jeg har ikke fått noe av dette til å virke og vet egentlig ikke om Homeputer er egnet til direkte kontroll i det hele tatt, eller om det kun er til å sette opp automatikk med (ala skru på utelys mellom 19:00 og 07:00).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, kort oppdatering fra en som ikke gir seg!

Da har jeg søkt og skal få protokollen fra EATON for å kunne kommunisere med den etterhvert så mystiske ZKOZ enheten jeg har liggende.
    Skal bare sende signerte kopier av ND brevet (ND = Non Disclosure) til Eaton.
    Skal oppdatere når jeg ser hva jeg kan få til med dette.
    Det var ellers ikke såååå store jobben med å snakke med Eaton om dette, så akkurat det er ikke noe å grue seg til, om det skulle vise seg enkelt å lage kommandoer.
    Vi gir oss aldri!

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende dette her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen,

Jeg tenkte jeg skulle kaste meg på denne tråden, da det ser ut til at "alle" har samme utfordring som meg. Jeg har leiligheten pepret med dimmeraktuatorer, men synes comfort-programering i MRF er litt vel begrenset.
    Nå har jeg bestilt ipsymcon, i håp om at denne programvaren kan få ting til å spille på lag. Jeg satser på å ende opp med en løsning som inkluderer alle komponentene jeg benytter meg av i dag. Det er følgende;

xComfort dimmeraktuator, binærkontakt, dørfølere, vannfølere og brytere.
    Klappesensor ( denne lager jeg fra elekto-kit )
    Sonos ( tre soner, foreløpig.. )
    XBMC - mediacenter
    iPAD
    IP-symcon

Så, da venter jeg på at utenlandsbetaling skal gå igjennom (ja man må tydeligvis betale på forskudd gjennom bankinskudd til en tysk konto) og så skal jeg fortelle hvordan dette spiller sammen når jeg er ferdig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert!

Hold oss oppdatert. Jeg har nå fått tilgang til kommunikasjonsprotokollen fra Eaton. Har ikke fått lastet den ned enda, men det skjer ila helgen. Er spent på om Symcon fikser dette også. Har ikke så mye peiling på bruken av protokollen, men det skulle være noe manualer der også. Oppdatering kommer!

Newcomer rebop sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye interessant her!

Jeg er fortsatt i prosjektfasen, dvs ingenting av utstyret er kjøpt enda, siden leiligheten min ikke er ferdig oppusset enda.

Men, Lyxalig(eller noen andre), kan du si noe om pris/krav til elektriker på alt det utstyret du har kjøpt?

Ser for meg to ulike scenarioer for min del:
    1: Få elektrikerene til å installere alt av xcomfort utstyr(siden de allikevel skal skifte ut alt det elektriske), men programmere utstyret selv(noe jeg får lov til for dem).
    2: Få elektrikerene til å installere helt basic vanlig elektrisk system, kjøpe selv xcomfort-dinger fra f.eks. RuneW sin flotte polen-xcomfort link, og gjøre alt selv(har elektro/elektronikk/ingeniør bakgrunn, men ikke gruppe-L sertifikat)
    3: Få elektrikeren til å installere litt(helt basic) xcomfor utstyr, og supplere med dingser selv fra polen.

Noen anbefalinger?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei rebop,

Du stiller et vanskelig spørsmål, men jeg skal forsøke å svare deg så godt jeg kan.

1: Få elektrikerene til å installere alt av xcomfort utstyr(siden de allikevel skal skifte ut alt det elektriske), men programmere utstyret selv(noe jeg får lov til for dem).

I dette tilfellet trenger du kun en datamaskin med windows, usb-rs232 adapter og xComfort programeringsgrensesnitt (ikke kommunikasjonsgrensesnitt). I comfort-mode får du satt opp utstyret slik du vil, men gir få muligheter til å "programmere" et scenario. Til dette må du utvide med løsninger som Sensio, (IP-symcon) el. lignende og et kommunikasjonsgrensesnitt fra Eaton.
    Veldig greit, men garantert dyrt.

2: Få elektrikerene til å installere helt basic vanlig elektrisk system, kjøpe selv xcomfort-dinger fra f.eks. RuneW sin flotte polen-xcomfort link, og gjøre alt selv(har elektro/elektronikk/ingeniør bakgrunn, men ikke gruppe-L sertifikat)

Ja, her er det mange spørsmål som må avklares før du starter. Et "helt vanlig" elektrisk anlegg vil gjerne ha veggbokser med opplegg til brytere og dimmere. Dette trenger du i utgangspunktet ikke, da du kan trekke direkte. xComfort-enheten vil ligge oppe i lampepunktet, eller bak stikkontakten. (Jeg ville vurdert ekstra dype vegg/tak-bokser om mulig).
    Bryteren limer du på veggen der du vil ha den, noe som gir en enorm frihet til å "ommøblere" om du ønsker det senere.
    Kjøpe fra polen fungerer utmerket, men ikke kjøp plugg-inn
    moduler da disse har Euro type-F kontakt (polen og frankrike) som ikke passer her hjemme.
    Det er veldig enkelt å koble opp dette, nesten like enkelt som å henge opp en lampe, men det er jo naturligvis ikke lovlig.

3: Få elektrikeren til å installere litt(helt basic) xcomfor utstyr, og supplere med dingser selv fra polen.

Som forsøkt illustrert over, så er alt xComfort-utstyr "basic", men det er planleggingen og utførelsen av det elektriske anlegget som gjør forskjellen på et "vanlig" eller EIB-anlegg og xComfort.

Et lite tips til slutt: Kjøp flere dimmere enn du tror du skal ha, og lek deg med soner. Vanlige bryteraktuatorer vil du ikke ha veldig lyst på med mindre du må. HUSK: Det er påbudt med topolet bryter i baderom.
    Håper det hjalp noe.

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •