Multirom lydanlegg, hjelp og tips??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Multirom lydanlegg, hjelp og tips??

Heisann!!!

Ny her på forumet, og har lest gjennom mye av dette, som setter griller i huet på en som er litt over middels glad i film og lyd..hehe

Men, så......

Driver å totalrenoverer en bolig som jeg funderer å lage lyd-i-alle-rom i.
    Jobber tildaglig som elektriker, så har snust litt på de anlegge som vi har tilgang til. Ønsket har falt på et komplett Revox-system fra Micro Matic, men lommeboka er egentlig ikke helt ening, selv om det hjelper en del på summen med de rabbatene man får.

Så, spm mitt er derfor, noen her inne som har noen tips til lignende systemer får å få lyden i alle rom, hvor man kan bestemme hva man vil høre på separat inne i rommet, samt styre lyden?

Ellers i huset kommer det til å bli fullt Moeller Xcomfort, får styring av lys og varme.

Håper noen av dere har noen stalltips å komme med.

Kristian

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på Sonos - Home !

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Ta en titt på Sonos - Home !
    Takker for kjapt svar, virket intressant, .
    Noen kjenskap til anlegget?Lydmessig? samv evt hvor jeg kan henvende meg her i Norge å få tak i noen priser?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cossyboy
    Takker for kjapt svar, virket intressant, .
    Noen kjenskap til anlegget?Lydmessig? samv evt hvor jeg kan henvende meg her i Norge å få tak i noen priser?
    Selges på Hi-Fi klubben: Kjøp hjemmekinoanlegg, stereoanlegg, høyttalere og flatskjerm TV hos Hi-Fi Klubben!

Lydmessig kan du få det akkurat så bra du vil - du kan alltids bruke ZP90 (avspiller) mot hvilken forsterker/høyttalere du vil. Alt kan da styres via Sonos sin egen kontroller, iPhone, iPod touch eller en PC.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Selges på Hi-Fi klubben: Kjøp hjemmekinoanlegg, stereoanlegg, høyttalere og flatskjerm TV hos Hi-Fi Klubben!

Lydmessig kan du få det akkurat så bra du vil - du kan alltids bruke ZP90 (avspiller) mot hvilken forsterker/høyttalere du vil. Alt kan da styres via Sonos sin egen kontroller, iPhone, iPod touch eller en PC.
    I stua så er jo saken grei, men tenkte på om du viste noe om de høytalerene man bruker ellers i rommene, med den aktive spillern.
    Får kanskje ta meg en tur innom Hi-fi Klubben å se på dette, var iallefall en HELT anna pris enn hva et Revox-system koster. Så da får man jo også mere penger tilovers med tanke på en Kino..hehe

Se om det kanskje er noe å finne ut om dette på "Bygg reis deg"-messa i september.

Uansett takk for hjelpa så langt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har...

Hei !
    Er helt ny her jeg også...Vet ikke om dette svaret kommer for sent....

Jeg har investert (mye penger) i et Revox system linket opp med Gira som også er systemet jeg bruker på belysning etc...

Ser på en KRP 600 A skjerm fra Pioneer.

Bare spør hvis du lurer på noe..?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av permorten
    Jeg har investert (mye penger) i et Revox system linket opp med Gira som også er systemet jeg bruker på belysning etc...
    Kom du unna med mye på det revox systemet? Har du mange rom? En elektrikker som regnet på anbud på huset mitt hadde sendt inn en forespørsel på et revox anlegg til micromatic. Det kom på ca 150 000,- inn til elektrikkeren.
    Aner ikke hva som var tatt med i tilbudet. Men vet at revox anlegget er ganske dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har det kommet nok et alternativ inn i denne multirom anlegg planleggingen. titta litt et anlegg fra Russound, ikke så ille pris. og virker som et greit system. grunnen til at dette vurderes er fordi dette er noe jeg også kan selge inn i prosjekter på jobben..

Noen som har noe erfaringer med dette som de vil dele?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Squeezebox

Logitech har hovedkonkurrenten til Sonos, nemlig Squeezebox. Systemet er noe rimeligere enn Sonos og Logitech ser ut til å satse ganske tungt på det. Det er også open-source og veldig åpent og fleksibelt.

Har inntrykk av at det er litt religiøse overbevisninger som ligger til grunn for valg av system. Noen sverger til Sonos, andre til Squeezebox. Mitt inntrykk er at Sonos kanskje er litt lettere å sette opp for menigmann, men at Squeezebox er noe mer fleksibel. I forhold til de sinnsyke revox-prisene så koster begge disse systemene kaffipenger. Jeg har Squeezebox i tre rom nå og er MEGET fornøyd.

Nå kjenner ikke jeg prisene på Russound, men et kjapt googlesøk ser ut til å prise også dette langt over Squuezebox/Sonos? Husk at disse løsningene dog kun er beregnet på å distribuere LYD i huset. Men det gjør de til gangs helt fortreffelig. Tror hifiklubben kan gi deg en god demo av Sonos iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Russound??

Jeg ble litt nysgjerrig Russound og kikket litt på Russoundsphere.com samt på

http://elektrokompetanse.no/media/EK...ACA-E5_WEB.pdf

Jeg skjønner meg ikke helt dette systemet. Må man trekke kabler for å få lyden til alle rom!? Det er i så fall fullstendig nittenåttito. Squeezebox bruker standard ethernet/wifi. Og hva er greia med A/V? Bare komposittvideo? Hvor bra blir det over lange kabelstrekk? Må man i tillegg kjøpe et proprietært mediecenter og hvordan skal man egentlig styre lyd og bildekildene man kobler til? Dette virker gammeldags og tungvindt på meg.

Har jeg misforstått helt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox er ekte multirom. Har jeg nettilgang så har jeg lyd. Vil jeg høre på musikken min på jobben så kan jeg det. Har jeg en pc tilgjengelig så kan jeg både styre musikken i alle rom og høre på musikk via pc'en. Wififjernkontrollen har hodetelefonutgang, så jeg kan høre på musikken min mens jeg støvsuger. Lydoverføringen er minst like bra som fra cd-spilleren. Hekt på en skikkelig DA-konverter så har man hi-end lyd som ikke står tilbake for noe. Vel og merke dersom musikken er skikkelig lagret. Og da bruker man FLAC istedet for MP3. Og det støtter vel ikke Russound?... Ogg låter jo bra det, men når man først tar kjempejobben med å rippe musikken, så bør man velge et format som er tapsfritt. Og iallefall ikke MP3. Søk på forumet så finner du nok ut mye om det. Og rippe musikk må du vel med russound også? Det er vel å bra å koble til eksterne lydkilder, men det er vel litt kjipt å måtte løpe og skifte cd et annet sted i huset:-) Og da kommer denne gøyale SMS3 mediadingsen inn da. Hva koster den? Så noe om 1900$ for 160GB...herregud. Sykt mye for en strippa pc med dårlig lagringskapasitet. Et hvert smarthus med respekt for seg selv har vel en server uansett? Alternativt så kjøper du en NAS til et par tusen og kjører musikken derfra dersom du har servervegring. Squeezebox kan kjøres på nær sagt enhver hardwareløsning bortsett fra symaskinen til mor. Linux, Mac, Pc, alt går greit. Windows Homeserver er et genialt produkt for familier med mange laptopper og behov for backup. Sleng inn Squeezecenter og musikken der og du er good to go. De der russoundgreiene virker som en løsning for folk med mer penger enn vett. Men hva vet jeg. Hadde vært morro å hørt hvorfor man skal kjøpe noe slikt.

Ser at slike hjemmeautomasjonssystemer som styrer kaffetraktere, lys, doer og dører gjerne kjører på f.eks KNX. I utgangspunktet er ikke squeezecenter (serversoftwaren til squeezebox) laget for slikt, men siden den er opensource så tok det nøyaktig 20sekunder å google seg fram til en plug-in som gjør at SC 2veis-kommuniserer med KNX-nettverk. Koster ikke ei krone heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben Oslo skal ha demo på onsdag 28.10 (om to dager) om dette temaet. Tipper de kjører hardt på Sonos. Les mer her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

apple express..

..vil jeg tippe er noe av det rimeligste. En pr tilgangspunkt, musikk fra itunes spilles på "multiple speakers" samtidig eller for valgt tilgangspunkt.

Iphone/Ipod touch kan brukes som fjernkontroll (har ikke testet sistnevnte, men avspilling av multi-room fra itunes fungerer ihvertfall bra - inkl. digital volumkontroll).

Ekstern DAC er nok en fordel, ihvertfall til "hovedanlegget".

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dere er oppe og lukter på +150.000,- så kan det jo være verdt å nevne Crestron også.

Adagio-serien er komponenter som "out of the box" ligner litt på type Russound-løsning. Fordelen til Adagio er at den også er en komplett hjemmeautomasjons-sentral (med samme innmat som Crestron CP2e).

KNX? Du kan styre KNX med Crestron. iPhone? Du kan styre Crestron med iPhone. Laptop, touchpanel, PDA, Windows Mobile telefon, hardbuttons. Du kan styre Crestron med disse. DALI? Du kan styre DALI med Crestron.

osv osv

Det skumle med Crestron er det som er det beste også. Det er så sinnsykt skalerbart at man bare får lyst til å.... skalere!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her toucher du ved et viktig tema. Skalerbarhet og flekisbilitet. Det er jo ganske nitrist å investere 150000,- i en mer eller mindre lukket løsning som bare virker gammel og kjip om fem år. Crestron har vel bevist at systemet er så fleksiblet at det henger med i utviklingen.

Crestron kan forresten brukes til å styre både squeezebox og sonos Og generelle pls'er og htpc'er og gud veit hva. Tror fortsatt ikke de har en modul for å styre kone, katt og barn... DA kjøper jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har klart å få tak i prislister på div multirom system?
    Tenker da på sånn som feks: russound og Elan.

Virker ikke som leverandørene er innterisert i å oppgi noen pris på det de selger. Blir bare henvist til diverse ymse elektrikkerfirmaer. Og de vill kun gi meg tilbud på forskjellige pakker.
    Men tingen er at jeg bygger hus i trøndelag og her er det få, om ingen som leverer slikt utstyr.

Så hvis det er noen som har noen lister liggende som de er villige til og dele hadde det vært topp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe så enkelt som iTunes + Airport Express? APE har optisk ut, og kombinert med lossless audiofiler vil dette gi en ganske bra kvalitet (kanskje ikke for de mest audiofile men...).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker kjempe enkelt, men du kan ikke drive noen høytaler med dem. Man trenger en forsterker.
    Tenkte å bruke squeezebox som en av kildene men man trenger fortsatt en forsterker.
    Og sonos blir kun billig hvis man skal ha 1 eller 2 soner. Skal man ha 5-6 soner blir det billigere med en multiromsforsterker.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker nå snodig om ikke Norwegian Custom Media Solution kan hjelpe deg med å få kontakt med rette folkene? De bør nå kunne tilby en veil prisliste om ikke annet.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt mail og forespurt, men har bare blitt henvist videre.
    Har vært i kontakt med leverandør av Elan også. Samme gjelder her.
    Har spurt elektrikkeren som skal montere i huset om han kan prøve å få tak i noen prisliste til meg. Så får se hva han kan få til.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •