Bygging av automatiserthus/smarhus?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av automatiserthus/smarhus?

Hei!

Er i planleggingsfasen til nybygg. Som gadget freak så kan man ikke komme unna tanken på automatisering av huset.
    Tenker da egentlig mest på: Varmestyring, lys styring, brann/innbruds alarm og evt lyd/bilde i flere rom.
    Tenkte ikke å ha all mulig slags funksjoner.

Første spørsmål er da om det noen som har "smarthus" som kan fortelle noe om hva det koster? Kommer man langt med 100k-200k eller blir det fort 500k?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hager

Finn en forhandler som selger Hager. meget bra system til en god pris. Kommer meget langt med 100k(lys/varme). Lydstyring i 6 rom ca 60k.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runry: De tilbudene du har fått, er det innkludert alt av stikk kontakter og brytere i hele huset eller er det bare styrings systemet?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ihvertfall sterkt vurdert et standarisert system som støttes av mange levrandører, feks EiB/KNX

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært å hentet inn forespørsel på pris på Gira styresystem, har ikke fått noen pris enda pga ferie.

Men noen som vet hvordan det er å styre varmepumpe (vannbåren) med et Gira styresystem?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrodeT
    Har vært å hentet inn forespørsel på pris på Gira styresystem, har ikke fått noen pris enda pga ferie.

Men noen som vet hvordan det er å styre varmepumpe (vannbåren) med et Gira styresystem?

Hvis du mener KNX/eib fra Gira, har de ingen problemer med å styre radiatorer og gulvvarme.

Husk. gulvsløyfer (magasinert)skal ha ventiler som åpner og lukker 100%-ikke analogt -(24v eller 220v termoshunt ventiler)
    Radiatorer skal styres med "analoge" KNX ventiler (ventil aktuator)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sensio

Hei Frode. Det du skal gjøre er å kontakte sensio i Oslo. Disse gutta hjelper deg med ALT av smart hus løsning. brukte de selv da jeg installerte slik løsning i mitt hus. Etter mye undersøkelse fant jeg ut at det er kun Sensio og nesten Crestron som kan styre alle mulige komponenter fra EIB/KNX, X-Comfort, Dali, Lurton +++++ alt som kan styres med IR.

Newcomer OJMARØ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Frode. Jeg har selv moeller X-comfort styring av lys å varme. Et veldig bra og pålitelig system som ikke koster skjorta. Moeller er et stort og kjent merke innen automasjon og forhandles av alle el grosisster. System styres trådløst via fjernkontroll og via in hovedenhet med monitor. Kan også styres via pc. Absolutt verdt å sjekke ut...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Omart her. Det er fint med èn buss med alt på, men det er enda bedre å kunne styre det du vil uavhengig av hva slags buss du har valgt, og hvor mange forskjellige busser du har valgt.

En annen ting er at Crestron har en mye større portefølje av inn-enheter enn hva knx/eib, lutron, dali, x-comfort har.
    -Crestron keypads.
    -Smarttouch touchpanels.
    -ISys touchpanels.
    -ISys for innbygging.

Eneste aberet er at det sannsynligvis er en god del dyrere å få programmert opp et Crestron anlegg enn det er å programmere et av de andre buss-systemene.

Har du først CRESNET (crestron sin buss) rundt omkring i huset, så har du også muligheten til å hive på knappepaneler, touchpaneler, adaptre til andre busser osv.

Men det er ikke bare Crestron som gjør dette. Crestron er mest brukt i Norge av sammenlignbare systemer, men det finnes AMX. Det finnes CUE. Det finnes Control4, du kommer langt med LinuxMCE og Philips Pronto. Du kan også gjøre alt selv med Promixis netRemote og Promixis Girder som er pc-basert.

Uansett hva du velger, sørg for å lage en worklog her da så vi kan følge med :-D

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Enig med Omart her. Det er fint med èn buss med alt på, men det er enda bedre å kunne styre det du vil uavhengig av hva slags buss du har valgt, og hvor mange forskjellige busser du har valgt.

En annen ting er at Crestron har en mye større portefølje av inn-enheter enn hva knx/eib, lutron, dali, x-comfort har.

Har du først CRESNET (crestron sin buss) rundt omkring i huset, så har du også muligheten til å hive på knappepaneler, touchpaneler, adaptre til andre busser osv.

Men det er ikke bare Crestron som gjør dette. Crestron er mest brukt i Norge av sammenlignbare systemer, men det finnes AMX. Det finnes CUE. Det finnes Control4, du kommer langt med LinuxMCE og Philips Pronto. Du kan også gjøre alt selv med Promixis netRemote og Promixis Girder som er pc-basert.

Uansett hva du velger, sørg for å lage en worklog her da så vi kan følge med :-D
    Takk for tips, vurderer selv å sette opp noe i hjemmet, kan være en mulighet å sette opp creston-system overordnet, og knx på mye av utstyret (har tiltro til at det tar over ganske mye etterhvert). Men er creston direkte støtte i Girder? Fant ikke noe plugin for det ihvertfall.

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det creston systemet som de hadde på sensio sine sider virket som noe for meg. Minuset er at jeg skal bygge i nord trøndelag.
    Blir nok å gå bort ifra gira sitt, må ha et 3dagers kurs + at jeg må kjøpe en programmeringsunit til ca 10000,- for at jeg skal få programmere selv.
    Kunne tenkt meg et system som jeg enkelt kunne programmere å styre på dataen.
    Og med et skjermbilde som er selvforklarende og oversiktlig i bruk.
    Hjelper lite med et fancy system hvis det ikke er brukervennlig.

Skal ivei å se på et demohus med Carlo Gavazzi sitt system til uken, spent på hvordan det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet av andre merker som har noe lingnende innbygnings radio/cd som gira?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Takk for tips, vurderer selv å sette opp noe i hjemmet, kan være en mulighet å sette opp creston-system overordnet, og knx på mye av utstyret (har tiltro til at det tar over ganske mye etterhvert). Men er creston direkte støtte i Girder? Fant ikke noe plugin for det ihvertfall.

AtW
    Sent svar innser jeg... Jeg skjønte ikke helt hva du mente med om Crestron er støttet i Girder?

Poenget med Girder er vel at hardwaren består av en pc med RS232-styring, styring over LAN, kanskje et rele-kort med lavvolt-utganger, ir-in, ir-ut osv...

Tilsvarende fra Crestron blir jo en Serie-2 prosessor som hardware (CP2, CP2e, MP2, AV2, Adagio.....) og programmeres via crestron sin software. Bare maskinkoden som blir liggende i prosessoren da. Endringer skjer via pc.

Det du kan gjøre er å designe et touch-interface med NetRemote (fra promixis) og benytte dette opp mot en Crestron prosessor. Crestron støtter styring via en nettside. Nettsiden kan du designe i hva som helst egentlig, inkludert NetRemote.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det creston systemet som de hadde på sensio sine sider virket som noe for meg. Minuset er at jeg skal bygge i nord trøndelag.
    Hvis noen har Crestron i porteføljen sin så har de alt av Crestron... Mange av Impact Europe sine folk sitter i Trondheim og det er flere enkeltmannsforetak (men vanskelig å finne) som kan programmere Crestron. Jeg er usikker på om Impact tar privat-oppdrag, men i disse finanskrisetider så kan det jo hende...?

For å finne ut om det er noen i nærområdet kan du ta kontakt med VideoFilm AS som er distributør av Crestron i Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Mange av Impact Europe sine folk sitter i Trondheim og det er flere enkeltmannsforetak (men vanskelig å finne) som kan programmere Crestron.

For å finne ut om det er noen i nærområdet kan du ta kontakt med VideoFilm AS som er distributør av Crestron i Norge.
    Har sent mail til salgssjefen med spørsmål om de har noen forhandlere i trøndelag. Og om de monterer i private boliger.

Hvor vanskelig er det å programmere? Kan en med middels god teknisk kunnskap lære det og programmere det? eller må man ha doktorgrad?

En ting til, hvordan er prisnivået på Crestron kontra Gira feks?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sent mail til salgssjefen med spørsmål om de har noen forhandlere i trøndelag. Og om de monterer i private boliger.

Hvor vanskelig er det å programmere? Kan en med middels god teknisk kunnskap lære det og programmere det? eller må man ha doktorgrad?
    Det såkalte Crestron Essentials kurset er et 3dagers kurs som man ikke trenger noe programmeringserfaring fra før for å mestre. Hvis man derimot har programmeringserfaring går det enda enklere. Går på enkle regler som man også kommer borti i f.eks C++ (boolsk algebra, objektorientert programmering).

Hvis du i tillegg forstår litt rundt RS232 og IR-signaler så kan du komme et stykke på vei.

Jeg må legge til at jeg IKKE hadde klart å starte å programmere et system uten kurset (men det er meg). Så enkelt er det ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært borti noe av den type programmering. Men hadde vært morro å lært seg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

KNX/EiB

Hei..
    Eg har nettopp pusset opp huset mitt.. i samme sleng la eg alt elektrisk i huset på nytt.. i den forbindelse så installerte eg også litt "smarthus" funksjoner... eg så litt på de forskjellige systemene som X-10, Møller, Elko, og KNX/EiB fra hager.. eg valgte KNX/EiB pga muligheten til å bruke forskjellige leverandører.. så lenge de støtter EIB så prater alt sammen.. det er jo helt genialt.. nå har eg litt fra hager, litt fra ABB, litt fra Busch Jaeger... eg har tro på en åpen standard (som ethernet for nettverk) slik at man kan få alle komponenter til å snakke sammen.. og ikke bare stole på at en leverandør tenker på alt det du ønsker.. eg har ikke noe spess styring av varme.. bare brytere med temp føler og styring av varmeovener (av/på) samt styring av lys.. komponentene eg kjøpte kostet meg da ca88.000kr ink mva. mangler fortsatt litt småting som kommer utover vinteren.. eller kansje våren..
    lykke til med invisteringen !

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt smarthus system

Først, vil ikke anbefale crestron til hjemme bruk da dette er ett meget dyrt system i forhold til hva du sitter igjen med. Anbefaler å ringe senio, AV-Handel. Og når det gjelder programmering er det å anbefale at det blir programmert komplett av en fagmann da det er MYE lettere å skrike til en fagmann at han skal bli ferdig.

Fordelen med f.eks Sensio sitt system er at du har mulighet til å kjøpe inn alle touchpaneler, kabler osv selv.
    I tillegg kan du bruke dine egne audio/video komponenter.

Men viss det er mulighet til å vente litt, vet jeg om ett nytt system som kommer til norge før vinter, og da trenger de garantert ett og annet demo hus.

Kommer med mer tilbakemelding så fort jeg vet noe mer.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •