Bygging av automatiserthus/smarhus? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av omart
    Men viss det er mulighet til å vente litt, vet jeg om ett nytt system som kommer til norge før vinter, og da trenger de garantert ett og annet demo hus.
    Begynner ikke å bygge før på nyåret. Så har "god" tid. Eneste minuset er at jeg skal bygge i trøndelag, å her er det eneste elektrikkerne har montert av smarthus, det de har montert hjemme hos seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av omart
    Anbefaler å ringe senio, AV-Handel.
    Fordelen med f.eks Sensio sitt system er at du har mulighet til å kjøpe inn alle touchpaneler, kabler osv selv.
    I tillegg kan du bruke dine egne audio/video komponenter.
    Likte virkelig det skjermbildet til Sensio. Er det PLS styring de bruker eller?
    Men sensio holder vell til i oslo så det blir vell lite aktuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig en ganske fin artikkel om Smarthus i siste utgaven av Teknisk Ukeblad

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært å kikket på en hytte med Carlo Gavazzi styresystem.
    Virket veldig enkelt og programmere.

Noen som vet hvor flektibelt det er med tanke på bruk av annet utstyr i tillegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et tilbud av en elektrikker på Citect KNX system fra Instell.
    Noen som har noe erfaring med det?
    Prisen på det var ikke så aller verst.

Bryterne og det så litt kjipe ut men burde kunne bruke noen penere brytere fra feks elko.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare si at ingen av disse systemene er gode på regulering av varme/ ventilasjon. Jeg jobber selv i denne bransjen Elektro/Automasjon, da en god del med SD anlegg i større prosjekter. Anbfaler at mann invisterer i egene regulatorer til varme, når det gjelder vannbårn varme er det svært viktig at systemet er kompansert ved hjelp av utetemperatur. De fleste av disse systemene som her er nevnt er egentlig bare vanlige termostater fint innpakket i ett fansy panel. Ellers vil jeg nevne at det har vært en rekke problemer med Comfort X til Moller. Vet at det i allefall gjelder dimmerne. De har fått nye dimmere nå, mulig at problemene er løst. En ting til jeg ikke likte med disse systemene er at det blir veldig mange komponenter som gjør at det hele blir litt sårbart. Tidligere kunne du kun regulere kun 250 VA pr dimmer, dette førte til at man måtte montere 6- 7 dimmere i ei stue det burde ha rukket med to til tre( etter hvor mange soner man ønsker).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hanordg
    Ellers vil jeg nevne at det har vært en rekke problemer med Comfort X til Moller. Vet at det i allefall gjelder dimmerne. De har fått nye dimmere nå, mulig at problemene er løst. En ting til jeg ikke likte med disse systemene er at det blir veldig mange komponenter som gjør at det hele blir litt sårbart. Tidligere kunne du kun regulere kun 250 VA pr dimmer, dette førte til at man måtte montere 6- 7 dimmere i ei stue det burde ha rukket med to til tre( etter hvor mange soner man ønsker).
    Du bruker bare 0/1 til 10V dimmer så kan du ha så stor dimmer du vill med Xcomfort. Har det selv og har aldri hatt problem med det.

Se at Sensio er nevnt, kan legge til at de har en tjeneste som gjør at du kan styre hele huset via iPhonen

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå ser jeg at dette er en forholdsvis gammel tråd, men lurer allikavell på om noen her har vært borti og har erfaringer om micro matic.
    Micro Matic Norge AS

har lest en del om det på nettet, og snakket med en av fiolkene fra prosjekt avdelingen i firmaet, og dette virker som en veldig intresant og fleksibel løsning. ikke er det spesielt dyrt heller slik jeg ser det..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    goldeneagle:
    Bruker micro-matic en del i jobbsammenheng. Både når det gjelder KNX og i andre sammenhenger.
    Dem sitter på mye kompetanse, og kan trygt anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Lyd i alle rom" med KNX/EIB

Har leita på nettet nå i flere uker etter en "lyd i alle rom" løsning koblet på KNX/EIB systemet men virker på meg som det er veldig få leverandører av dette (Ser at Gira har noe slikt men virket litt "simpelt" i forhold til disse som har spesialisert seg på lyd og bilde. Ser ut som veldig mange kjører sitt eget "buss" system (Russound, Control4, Creston bl.a.) Er det noen som har tips om slike systemer som kan kobles opp mot KNX/EIB bussen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i samme situasjon som deg. Og har vel funnet ut at de "total-pakkene" er forholdsvis dyre. Jeg tenker da på Gira sin løsning Revox. Men kjenner meg ikke helt igjen når du sier at dette virker simpelt, har du noen grunn til dette?

Jeg har begynt å se litt på andre systemer som Sonos, Logiotech Squeezbox o.l. Men ulempen er jo at man ikke har alt i et system..:-?

Det som virker helt optimalt må jo være å bygge hus med f.eks Gira sine brytere/styringer, og bruke Crestron som overordnet styring(touchpanaler) samt lyd i flere rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "simpel" mener jeg at veggmodulene for audio fra gira ser litt enklere ut enn f.eks Russound, Control4 og Cestron. Ser ut som de 3 sistnevnte har ett grensesnitt som ligger bak som ser mer ut som det en har på f.eks iphone og andre mobiltelefoner, en form for windows embedded operativsystem. Ikke meningen å gjøre folk sure som bruker gira sitt lydsystem:-D Syns det bare er merkelig at leverandører som f.eks Berker, Hager, ABB som er så store på husautomasjon ikke har noe sånt...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...alt du trenger fra Crestron er jo en styringsenhet, og f.eks. CP2E, som koster ca. 15.000 veil. er jo mer enn nok for de fleste. Dernest kan du bruke iPhone og iPad som styringspaneler, og ettersom Crestron jo kan "snakke" med det meste øvrig utstyr er jo dette en glimrende "sjef" å sette sentralt uten at det koster skjorta.

Det som jo er utfordringen, er selvsagt selve programmeringen, den vil jo koste en hel del, og ettersom læringskurven er relativt bratt er nok ikke det noe de fleste vil kunne kaste seg utpå uten kursing... Er en først kurset vil jeg si at overstående må være en god løsning, da har en liksom alle muligheter uten å ha blakket seg totalt!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si at man kjøper èn CP2E. Kan man da styre hele huset som er koblet med KNX via Crestron Touchskjerm? Og da evt bare kjøpe flere touchskjermer hvis man vil ha i flere rom?

Vet du om de har kurs for privat personer, eller må man være forhandler? Mener å huske at du (lygren) har dette kurset ;-)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsleik
    Si at man kjøper èn CP2E. Kan man da styre hele huset som er koblet med KNX via Crestron Touchskjerm? Og da evt bare kjøpe flere touchskjermer hvis man vil ha i flere rom?

Vet du om de har kurs for privat personer, eller må man være forhandler?
    Man bør være forhandler, eller dvs, man bør være kunde hos VideoFilm Int. AS. De gir ikke kurset til privatpersoner. Kan muligens gå an å registrere et enkeltmannsforetak under "smarthus konsulent" eller noe i den dur. Det fine når du faktisk har et firma i ryggen er at du kan nyte godt av mange slike gratis-kurs. Men det er jo litt "snik" å gjøre det kun for privat bruk :wink:

Ja, du kan ha en hel hurv med touchpaneler. Det eneste som begrenser er lengden på CRESNET-bussen og hvor mye power du trekker til sammen. Du kan hive på ekstra powersupply i CRESNET-kjeden. Det er evig nok til et bolighus, om du nå måtte finne på å sette touchpaneler på hver bidige vegg...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok flott. Da blir det neste å god-snakke litt med VideoFilm Int. AS. 8)

Mener nesten at det er en nødvendighet å kunne endre små ting i ditt eget hus. Hvis jeg må få en ingeniør i Oslo til å endre små ting i konfigurasjonen blir det hele lite brukervennlig, synes nå jeg..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med Instell sitt KNX?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xComfort med Sensio

Jeg var på Eaton (xComfort) sitt stormøte for en måneds tid siden. Der ble et samarbeid mellom Sensio og xComfort lansert. Hvis man har xComfort i huset sitt (lys og/eller varme), og kjøper til en Sensio styringsboks, skal det nå vistnok være VELDIG enkelt å få styrt systemet fra både internett og iPhone. På info-standen programmerte de opp et system på under 5 minutter(!), og da fikk du både lysstyring, varmestyring og tidsstyring av varmen opprogrammert. Har søkt litt rundt, men har ikke funnet dette produktet på Eaton sine sider ennå, men fant litt mer info om det på sensio sine nettsider (Sensio AS - Teknologi), så regner med at lanseringer er rett rundt hjørnet. I følge de jeg prata med på standen på stormøtet er det enkle systemet bare laget for styring av lys og varme, men det er vist samme styringsboks som Sensio har brukt til å styre hele hus tidligere med både lyd og bildestyring, så det er mulig å utvide systemet til å gjøre adskillig med komplekse oppgaver hvis ønskelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smarthus løsninger

Ser det er kommet en ny leverandør av smarthusløsninger. Forside - Smart - HDL De leverer styring og produkter for lys varme lyd og bilde. sømløst integrert. De har noen kraftige dimmere f.eks så koster en 6-kanals dimmer, 2A pr. kanal 3000 kr. til kunde. Det er et KNX kompatibelt Bus system, samt at det kommuniserer via andre standarer som IP RS232 Dali osv. Det mest hyggelige er prisen. En standard leveranse til en enebolig vil være 50-70%rimeligere enn en KNX, og 40-50% rimeligere enn x-comfort.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjoernov
    Har leita på nettet nå i flere uker etter en "lyd i alle rom" løsning koblet på KNX/EIB systemet men virker på meg som det er veldig få leverandører av dette (Ser at Gira har noe slikt men virket litt "simpelt" i forhold til disse som har spesialisert seg på lyd og bilde. Ser ut som veldig mange kjører sitt eget "buss" system (Russound, Control4, Creston bl.a.) Er det noen som har tips om slike systemer som kan kobles opp mot KNX/EIB bussen?
    Ville bare nevne i forbi farten at det finnes driver for Control4 som kan styre KNX via EIB/KNX telegrammer. Usikker om kommunikasjonen er 2-veis.. dette skal jeg finne ut av.

Uansett skal jeg benytte meg av Control4 sine multizone forsterkere og distribuere HDMI med JustAddPower sine produkter.

Beklager å vekke en gammel tråd, men tenkte det kunne være greit å vite.

Linker:
    Welcome to Just Add Power | Homepage (HDMI til IP convertere + driver for Control4)
    tisco - innovative software solutions (driver for KNX <-> Control4)
    YouTube - tisco EIB/KNX Integration Driver for Control4 (Video av Tisco driveren)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •