Hvilken backup-løsning er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken backup-løsning er best?

Når stadig fler av oss har stadig mer multimedia på harddisk, lurer jeg litt på hvordan vi kan gjøre backup enklest og billigst mulig.

Det beste og billigste alternativet jeg har funnet er å bruke to fysisk adskilte NAS (i samme hus, men ikke ved siden av hverandre) - den ene er hovedarkivet, den andre er ren backup.
    Ingen av NASene kjører RAID 1 eller 5, regner det som unødvendig når jeg allerede har en 1:1 kopi.

Det billigste oppsettet jeg har funnet er fra 13 tusen og oppover for 4 TB hovedlager + 4 TB backup, basert på å bruke to Western Digital Sharespace 4 TB.

Backup til en tjeneste på nett ville vært genialt (bortsett fra at en full restore ville tatt evigheter), men prisene er alt for høye foreløpig. Det billigste jeg har funnet er Amazon Simple Storage Service (Amazon S3) til USD 0.15/GB/mnd. Med Amazon S3 må man skrive sin egen klient, men kostnaden er fortsatt NOK 1000/TB/mnd, så jeg kunne kjøpt en 4 TB NAS annenhver måned og fortsatt kommet ut i pluss.

Har sett litt på fysiske backupmedier også, men ting som DAT eller Blu-ray har alt for liten kapasitet (ikke mye poeng i å hive ut 6 hyllemeter musikk og video for å erstatte det med 4 hyllemeter backup...) og ender opp med å bli dyrere enn harddisk-alternativet.

Hva tenker dere om dette, hva er den beste løsningen?
    Og hva gjør dere selv?

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Whs??

Jeg bruker en Windows Home Server. Her er det enkelt å sette en folder til duplicate. Dette i tilfelle hard disk crash. I tillegg så bruker jeg removable hard disker (eSATA) som jeg oppdaterer 1 gang pr måned. Disse lagrer jeg på kontoret tilfelle innbrudd eller brann. Jeg har ca 6Tb lagrings kapasitet så med min løsning så tar ikke dette alt for lang tid å synkronisere.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 6 TB har du da 6 eksterne harddisker? Har du dem løst, eller finnes det noen greie kabinetter å sette dem i?

Jeg har foreløpig ikke brydd meg om å ha sikkerhetskopier utenfor huset. Skulle huset brenne ned vil jeg tro jeg har nok av andre ting å bekymre meg om, så tapet av filmene blir ikke det viktigste

Hva med dere andre? Det er vel ikke bare HKviking og meg selv som tar backup?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en server med RAID 5 på (totalt 6TB tilgjengelig). Denne kjører MozyHome backup til internett. Husker ikke helt hva jeg betalte, men trur det var ca 5-600kr for ubegrenset lagring i 3 år. Man backer opp til servere i USA, men linjene dems er helt greie.

En full restore på 6TB vil nok ta noen uker, men jeg har bare backet opp bilder og litt andre ting foreløpig, og det fungerer greit.

Man har da en liten klient på maskinen man vil kjøre backup på, og der velger man hvilken mapper man vil at mozy klienten skal "overvåke". Så kan man stille inn backupintervallet som man vil. Jeg kjører backup hver natt, og det fungerer fint, da klienten da leter igjennom mappene man har valgt skal backes opp, og den backer da opp nye eller endrede filer siden sist backup.

Mozy Online Backup, Backup Software, and Remote Office Backup Solutions - Mozy.com - Home

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har filserveren min samt en annen server som jeg har stående på internettløsningen på jobb. Denne tar backup av filserveren min automatisk over internett hver natt og jeg har backup for hver dag 4 mnd bakover i tid med status på mail hver morgen.
    Jeg bruker rsync til dette.

Foreløpig tar jeg backup av alt unntatt DVD/Blu-ray, men dette vil endre seg etterhvert som jeg setter inn mer diskplass i backupserveren. Backupserveren "arver" disker fra primærfilserveren min når det byttes ut der. Jeg har 1TB og 1.5TB disker i filserveren nå, men 1TB diskene må nok byttes med 2TB i løpet av ett år. Dermed blir det minst 4TB ekstra backupplass i backupserveren.

I tillegg kjører jeg RAID5, rett og slett for å få en stor partisjon uten ulempene man får ved å kombinere enhetene i et JBOD-volum, sammen med redundansen siden DVD/blu-ray ikke er backet opp i dag. Diskredundans hjelper i hvertfall mot et diskkrasj, noe jeg anser som den største trusselen per i dag. Selvfølgelig ikke det samme som backup, men det kommer nok i løpet av et års tid. Så inntil da ber jeg til gud om det ryker maks én disk om gangen og at huset ikke brenner ned. Filmene kan riktignok skaffes på nytt, men det har gått med usaklig lang tid på å rippe dem inn til ISO-filer og scanne inn coverne.

Men dette med mange TB media og backup er ikke så enkelt. Det blir ganske uhåndterlig å bruke nettet og plass koster når det skal gjøres dobbelt opp.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes proffe løsninger med deduplisering og inkrementell backup for å redusere behovet for n generasjoner med x TB data. Finnes det noe med liknende funksjonalitet av typen opensource?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det finnes proffe løsninger med deduplisering og inkrementell backup for å redusere behovet for n generasjoner med x TB data. Finnes det noe med liknende funksjonalitet av typen opensource?
    Det kom kanskje ikke godt nok frem i posten min men det er nettopp det jeg gjør med rsync. Nærmere bestemt er det --link-dest parameteren som muliggjør det du etterspør. Rsync er nærmest det ultimate verktøy til dette formålet og det brukes veldig mye.

Jeg har altså backup 4 mnd bakover i tid, og selv om det ser ut som om det er et komplett snapshot av hele filserveren for hver eneste dag om man går inn og browser så blir filene bare hardlinket så lenge de fremdeles er identiske. Med en gang rsync finner ut at en fil er endret lager den en ny kopi av filen før den synkroniserer kun det som er endret i forhold til den gamle filen.

Dette medfører at selv om jeg har 2000 dager bakover med fulle snapshot av hele filstrukturen min på mange hundre gigabyte så bruker ikke backup totalt sett noe særlig mer plass enn en komplett backup. Likevel kan jeg gå tilbake til hvilken som helst gammel versjon av en fil og finne den tilbake i backup-filstrukturen min.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MozyHome har samme funksjonalitet når det gjelder å "gå tilbake i tid". Sjekket nå og den eldste backupen jeg hadde tilgang til var fra 17. feb 2008.

At plass koster er forsåvidt sant, men med Mozy har man ubegrenset lagringsplass hvis man velger det alternativet. Sjekket nå, det koster ca 5$ i mnd for en maskin for ubegrenset lagringskapasitet.

Jeg bruker Mozy som en "huset brenner ned" bakcup. Alle hardware feil satser jeg på at RAID5en min vil dekke. (Så sant man ikke har maks uflaks og 2 disker ryker "på likt")

For meg er 15-20 kr mnd verdt "forsikringen" det er å ha en "off-site" backup.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha en online backup av 7TB er liksom ikke veldig aktuelt med en upload på ~300kbit/s... Med andre ord må det i akkurat mitt tilfelle være slik at jeg kan gjøre den første syncen lokalt samt restore backup lokalt om jeg må restore alt.

Men om litt får jeg symmetrisk 20MBit fiber, så da blir en slik løsning veldig aktuelt. Men jeg er svært skeptisk til å overlate mine data til andre selv om jeg vet det er kryptert på en måte som aldri kan åpnes opp igjen. Jeg liker å eie alt som er involvert uten å være avhengig av noen andre. Da er det ingen klausuler, ingen filer som er utelatt (f.eks blir video-filer ofte ekskludert fra backup ved online backup om man ikke får til noe annet), ingen hastighetsbegrensninger over en viss størrelse, ingen begrensning i retention osv. Mozy opererer vel med 30 dager retention. Jeg synes det er litt lite, men man har i hvertfall krisebackupen i orden, forutsatt at man får restoret den i løpet av 30 dager. Men hva om man ikke får tak i f.eks 10TB med filserverplass så fort, og ikke har rask nok linje til å downloade innen retention har gått ut? Dette gjør på en måte at billige hjemmeabbonnement for store mengder data ekskluderer seg selv. Det kan gå lang tid før man får tak i noe tilsvarende som det man hadde om man har enorme mengder data.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det kom kanskje ikke godt nok frem i posten min men det er nettopp det jeg gjør med rsync. Nærmere bestemt er det --link-dest parameteren som muliggjør det du etterspør. Rsync er nærmest det ultimate verktøy til dette formålet og det brukes veldig mye. [...]
    ops: Ja, burde vel egentlig skjønt at det måtte være en slik funksjon i rsync, ellers ville det jo blitt usannsynlige mengder...

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sleepy81
    MozyHome har samme funksjonalitet når det gjelder å "gå tilbake i tid". Sjekket nå og den eldste backupen jeg hadde tilgang til var fra 17. feb 2008.

At plass koster er forsåvidt sant, men med Mozy har man ubegrenset lagringsplass hvis man velger det alternativet. Sjekket nå, det koster ca 5$ i mnd for en maskin for ubegrenset lagringskapasitet.

Jeg bruker Mozy som en "huset brenner ned" bakcup. Alle hardware feil satser jeg på at RAID5en min vil dekke. (Så sant man ikke har maks uflaks og 2 disker ryker "på likt")

For meg er 15-20 kr mnd verdt "forsikringen" det er å ha en "off-site" backup.
    Har Mozy mulighet til å ta med eksterne disker i opplastinga/backupen? Hvis ikke, så kan jeg anbefale Backblaze.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er svært skeptisk til å overlate mine data til andre selv om jeg vet det er kryptert på en måte som aldri kan åpnes opp igjen.
    Mozy tilbyr 448bit blowfish kryptering før filene forlater din datamaskin. Man kan også velge din egene 256bit AES kryptering med en nøkkel man lager selv, noe som kanskje er greit hvis man er paraniod og ikke vil at Mozy selv skal kunne se på filene dine. Bare ikke mist nøkkelen man har laget selv, for da får man aldri igjen noen filer!

Jeg liker å eie alt som er involvert uten å være avhengig av noen andre. Da er det ingen klausuler, ingen filer som er utelatt (f.eks blir video-filer ofte ekskludert fra backup ved online backup om man ikke får til noe annet), ingen hastighetsbegrensninger over en viss størrelse, ingen begrensning i retention osv. Mozy opererer vel med 30 dager retention. Jeg synes det er litt lite, men man har i hvertfall krisebackupen i orden, forutsatt at man får restoret den i løpet av 30 dager. Men hva om man ikke får tak i f.eks 10TB med filserverplass så fort, og ikke har rask nok linje til å downloade innen retention har gått ut? Dette gjør på en måte at billige hjemmeabbonnement for store mengder data ekskluderer seg selv. Det kan gå lang tid før man får tak i noe tilsvarende som det man hadde om man har enorme mengder data.
    Eneste filene Mozy ekskluderer er noen få OS-spesifikke filer som Windows pagefile f.eks. Dette er stort sett filer man ikke har mye nytte av å backe opp... Videoer eller store filer har jeg ikke hatt problemer med.

Når det gjelder retention så er jeg ikke sikker på hva du mener?
    Hvis jeg sletter en fil på serverene min, så stemmer det at Mozy også sletter denne filen fra backupen 30-dager senere. Men la oss si at jeg kjørte en sync i dag, og i morgen så krasjer hele serveren min. All data borte. Siden Mozy da ikke "vet" at jeg har mistet alle dataene mine (ikke kjørt sync) så vil filene ligge der til abbonementet mitt har gått ut + 24hr. dvs. i mitt tilfelle har jeg betalt for plass frem til feb. 2010. Så da vil jeg ha backupen min til feb 2010. Hvis jeg hadde forhåndsbetalt en lengere periode (f.eks. til jan 2011) så vil fortsatt filene ligge der. de sletter ikke backupen din før du har avviklet abbonementet ditt + 24 hr.

det med linje opp er et problem ja, har ca. samme linje som deg så jeg har ikke valgt å backe opp filer som er store som jeg "enkelt" kan skaffe igjen. DVD/Blu-ray ripps ol. Hvis jeg en gang får fiber så vil nok det forandre seg...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Har Mozy mulighet til å ta med eksterne disker i opplastinga/backupen? Hvis ikke, så kan jeg anbefale Backblaze.
    Ja, med visse begrensninger. Dette står i FAQen dems:

Yes, MozyHome supports drives that Windows recognizes as "fixed." MozyHome does not support "unfixed" removable drives such as DVD/CD-ROMs, media cards and some thumb or flash drives.

Så en extern HDD skulle gå fint.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående Mozy og retention:
    Hvis det er slik du sier (og du bør helst være sikker før du baserer deg på en slik løsning) så er det jo ikke noe problem, så lenge du ikke har behov for å restore filer som er eldre enn 30 dager til vanlig da (men da snakker vi mer spesielle behov)

I mitt tilfelle så var det ikke så vanskelig siden jeg både ønsket og er kapabel til å sette opp en velfungerende egen løsning som fungerer akkurat slik jeg vil, men Mozy høres ut som en bra løsning for de med små datamengder og/eller rask linje.

Angående dette med sikkerhet og kryptering så er det ikke det at de kan få tilgang til dataene jeg er bekymret for, men tvert i mot dette at backupen er nettopp kryptert og at om jeg mister passordet så er alt tapt. Jeg har selv vurdert kryptering på min backupserver siden den står offsite, men jeg har kommet til at dette garantert er noe som lager trøbbel, enten fordi jeg ikke har passordet, eller fordi noe tryner AKKURAT da backupen virkelig trengs, spesielt hvis det går flere år etter at løsningen ble satt opp og jeg ikke har den friskt i minne lengre.
    Jeg liker også å ta høyde for delvis hukommelsestap i forbindelse med at huset mitt eksploderte

En annen ting er at jeg ikke har noen garanti for at Mozy (eller en annen operatør) ikke legger ned hele sjappa (eller går konk) akkurat den dagen jeg har behov for backupen min.

Dette er selvfølgelig bare flisespikkeri totalt uten betydning for mannen i gata, men de som kjenner meg vet at alle faktorer har noe å si

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at jeg ikke har noen garanti for at Mozy (eller en annen operatør) ikke legger ned hele sjappa (eller går konk) akkurat den dagen jeg har behov for backupen min.
    Med 99.9% sikkerhet vil da noen andre kjøpe opp boet og fortsette/migrere løsningen videre. :-D

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tunlid
    Med 99.9% sikkerhet vil da noen andre kjøpe opp boet og fortsette/migrere løsningen videre. :-D
    Ville ikke sagt 99.9%, det er under 50%, det er tross alt en grunn til at selskapet gikk konkurs. Alternativet er at de selger serverne til høystbydende i deler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •